Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Ja, så är det kanske:)

Min mamma märkte inte heller att hennes vatten gått, på varken mig eller syrran, men på brossan, så märkte dom det på förlossningsbordet, kom en hel våg:D

Tror jag kan vara lugn med att få såna snabba förlossningar som mamma iaf..inget stämmer med hennes förlossningsupplevelser..jag som trodde jag skulle få ha snabb förlossning..kommer säkert få ligga i måånga timmar:crazy:

Haha mobilen är alltid med, men jag kommer knappast få föda barn idag! :D Säkert bara flytning, skulle det varit vattnet så borde det kommit mkt mer tycker jag. Är ju i och för sig fortfarande vattning "down there" men inte så att det rinner eller ens droppar nu, kommer bara småskvättar.
Blir i alla fall en tripp till Ikea, det har ju funkat för andra så :D

Vattnet nybildas hela tiden så det är bra att du dricker mycket nu innan värkarna sätter fart så att eran bebis mår bra i magen! :)

Inga bebisar inatt?

Jag börjar tröttna, nu vill jag att han ska komma ut. Eller ni vet ju att jag tröttnade redan i januari, men nu är jag trött på det på ett annat sätt...

Jag började läsa Gudrun Abascals bok "Att föda" igårkväll, jag har än en gång blivit påtvingad böcker av min mor men den var så himla bra så jag sträckläste till halv ett inatt. Kan rekommenderas!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320427

En sak som påpekades om och om igen är hur mkt bättre det är för både mor och barn att föda i upprättposition. Alltså det gör mindre ont, det går fortare och det stressar inte bebisen lika mycket. Hade ni tänkt på det? Jag hade inte ens funderat på sånt...

Den har jag också läst, tyckte den var rätt informativ (även om en del av mammornas berättelser är lite väl känslosamma för min smak, kvinnlig urkraft och sånt), men den kändes utförlig och svarade på alla frågor jag hade och lite till jag inte hade tänkt på att fråga om.

Det enda är väl kapitlet om smärtlindring - all medicinsk smärtlindring beskrivs så ingående och med alla negativa tänkbara konsekvenser att det inte riktigt känns som att man vill använda nån av dem. Sen är det väldigt mycket om att man ska bestämma och bedöma allt själv under förlossningen, det är väl bra om man vill det, men jag tänker nog överlämna de medicinska bedömningarna till vårdpersonalen. De är ju proffs, jag litar på att de kan sitt jobb.

Har börjat få lite småont i magen nu också. :crazy: Är säkert inget, men binda har åkt på ifall att det kommer mer knasflytning (googlade och läste att man kunde se om det ev. var vatten om det gick in i bindan medans flytning la sig ovanpå. Så vi får se) och vi packar med oss babyskyddet och alla papper och kameran ifall att. Vi ska ju ändå till BB-staden så. :D

Min BM pratade något om att visste man inte om det var vattnet så kunde man sätta sej på huk med knäna utåt (typ som en groda) för då skulle det komma mer vatten om det nu var det... Tag det med en nypa salt för jag är inte säker på att jag minns rätt...

Åh, det verkar ju nästan som om det kommer att komma en massa bebisar nu, jätte spännande tycker jag att det är faktiskt :D

Mabuse: Ja det kan väl kännas lite konstigt om man själv ska göra medicinska bedömningar? Tyckte författaren att man skulle göra det? Tänker som du, de är ju utbildade så varför ska man behöva göra det själv?

*kl*

Nu är här en som är snopen!!

Igår var vi ju iväg på Ikea, pga deras felsälj till oss. Vi shoppade lite annat också, eftersom köket i stort sätt är klart.

När vi satt i bilen hem, fick jag magknip, och jag kände hur det rann..Trodde det var en flytning..MEN NOPE, det var VATTNET!!Bindan jag hade var dygnsur, och jag hade en fin fläck på rumpan:crazy:

Ahaaaaa, det är mao en shoppingrunda man ska åka på när man tycker att det är dax för lillen att komma ut :idea::D

Senast ändrad:

Det enda är väl kapitlet om smärtlindring - all medicinsk smärtlindring beskrivs så ingående och med alla negativa tänkbara konsekvenser att det inte riktigt känns som att man vill använda nån av dem. Sen är det väldigt mycket om att man ska bestämma och bedöma allt själv under förlossningen, det är väl bra om man vill det, men jag tänker nog överlämna de medicinska bedömningarna till vårdpersonalen. De är ju proffs, jag litar på att de kan sitt jobb.

Jag skummade bara igenom vissa kaptiel, bla det om smärtlindring. Som du säger tycker jag det är svårt att bedömma sånt nu.

*kl*

Fick för mej att röja lite i förrådet.. Bad idea... Hade inte ont innan, nu kan jag inte stå :( Så nu blir det vila några timmar... Fick lite ångest oxå. :crazy: Alla mina hästsaker ligger ju i förrådet nu oxå med undantag av några täcken. Precis när hästen blev skadad sålde mamma sin hästbutik och jag passade ju på att handla på mej en massa saker. Så i förrådet ligger tex nya stigbyglar i kartong värde 1700:- nya bandageunderlägg till stall/transport, ej uppackade värde 800:- Ouppackade träns, graman, handskar. Sadeln som jag skickade in och fick nya kåpor och säte på, aldrig riden i... värde 21000:- Helt galet. Det är ju en halv affär som ligger där... Borde sälja lite saker.. Eller skaffa en ny ridbar häst :angel: Om det är en snäll tjej som kommer ut så satsar jag nog på det sista ;)

Hihihi- mina hästsaker ligger Överallt i en röra nu när jag håller på att bygga. Mössen har haft party med ett par schabrak så det var ju synd att man inte sålde av innan känner jag också... De har säkert tuggat på mera. Jag hoppas att magnettäcket är orört- annars är det mesta riktigt dyra inlåst i skåp och dynboxar :)
Om dina Stigbyglar är ett par S BB så vet jag en här som är intresserad ;)
Jag blir lite avundsjuk på alla er som är på G- får nog lov att hoppa in i "min" sommartråd innan jag längtar ihjäl mig ;)

*kl*
Har sovit en timme för att ladda upp inför kalaset. Blir inte så jättemånga, men ändå...
Hoppas bara att fadern behagar infinna sig. Fick bara tag på farfar igår och han skulle säga till honom. Inte för att jag vill träffa honom, men sonen blir glad om han kommer. Var ett år sen de träffades senast, Han hörde inte av sig under julen...

Hann inte med IKEA idag, får ta det imorgon om inget hänt. Pratade med förlossningen innan om min tid i nästa vecka. I en del landsting verkar de ju alltid sätta igång en viss dag och inte i andra.
Ville veta hur de resonerar i Halmstad och där gör de först en bedömning, men de kan även sätta igång mig på torsdag eller så får jag vänta några dagar.
Kan vara skönt att veta innan vi kommer dit. Jobbigt att förbereda sig på att bli igångsatt och sen när vi kommer dit bli hemskickade och få vänta över helgen.
Nu vet vi att det kan bli både och! Men det bästa är om det redan är klart och slippa fundera på igångsättning öht!

Ja, det är just därför jag inte vill ha sakerna i stallet nu när de inte används. Skulle gråta ihjäl mej om de blev söndertuggade av möss. Är tokpedantisk med mina saker... På gott och ont.. Nä, de är ett par Prestige silk. Sådana lättvikts med bred och utbytbar platta. Underbara. Har sådana där sprenger med svikt sedan innan och dessa två är de enda jag inte får ont i knäna av. Åhh, nu blir jag ju jätteridsugen!!

Hahaha. Jag är normalt sett mer än tokpedant. En del saker är så fina att jag inte använder dom... Men nu är det lite sämre med det. Typiskt att Mamma o Pappa flyttade i stallbyggevevan... Hade sakeran i deras garage innan...

Jag har ju ingen häst att rida på ett år till så jag låter bli att bli ridsugen ett tag till..........

Hmm, min blivande ridhäst ligger fortfarande i mammas mage så jag borde följa ditt exempel känner jag...

Åh, det verkar ju nästan som om det kommer att komma en massa bebisar nu, jätte spännande tycker jag att det är faktiskt :D

Mabuse: Ja det kan väl kännas lite konstigt om man själv ska göra medicinska bedömningar? Tyckte författaren att man skulle göra det? Tänker som du, de är ju utbildade så varför ska man behöva göra det själv?

Det är mycket fokus på att man själv ska bestämma (och det kan såklart vara bra), men för att kunna bestämma så listas alla möjliga nackdelar med olika metoder, vad som kan hända, biverkningar, etc. Så mitt intryck när jag läste den var att man själv skulle ta ansvar för smärtlindringen, och därmed ansvara för att man inte väljer fel, utan har med alla möjliga nackdelar i bedömningen när man sedan helt själv bestämmer vilken smärtlindring man ska ta när.

För egen del känns det mer som att det är bra att ha ett hum om vilka metoder det finns, men detaljerna om exakt vad man borde ta när överlåter jag med varm hand till personalen. Samt de medicinska bedömningarna av vad som är lämpligt just för mig.

*kl*

Oregano: Fick ni någon startväska? I så fall, fick ni den utan att fråga eller fick ni säga till? Och vad fanns däri?

Oregano: Fick ni någon startväska? I så fall, fick ni den utan att fråga eller fick ni säga till? Och vad fanns däri?
Vi fick en Pambers Babybag när vi skulle åka hem. Vi behövde inte fråga efter den. Det var inte jag som packade upp den, men bl.a innehöll den ett helt paket blöjor, ett paket bindor, idominsalva, info och rabattkuponger, en body, nån form av tvättlapp.

Vi provade bärsjalen för första gången idag. Den var lite bökig att få på och jag tror nog att den hade krypt i tvätten, för den var mycket längre när jag provade den sist. Vilgot däckade direkt och sov i den i mer än tre timmar. Till slut fick jag ta upp och väcka honom för det var matdags. ;) En sjal rekommenderar jag faktiskt till er som kanske inte köpt någon än. Det var jätteskönt att få händerna fria! :idea:

Vad har du köpt för sjal? Jag är mer inne på att köpa ergonomisk bärsele eftersom jag troligtvis kommer vara ute mycket. Det känns stabilar och enklare, men jag kanske har fel?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 716
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 037
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar