Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Ja, min kropp sa bara: ÄNTLIGEN din gamla tant":p
Så trodde jag att min kropp skulle säga, bara för att jag alltid sagt att jag aldrig ska ha barn :angel: , men tji fick jag! Men som tur var tog det sig till slut och jag uppskattade faktiskt att jag fick tid att "bearbeta" beslutet liksom. Men ett halvår eller nåt hade räckt gott och väl. :D

*kl*
Här gick det med fort! Vi bestämde oss den 20e juli för att skaffa barn, lägligt nog hade jag äl fem dagar senare. Plussade den 5e augusti. Vi har inte använt oss av något mer än gummi på flera år, så kroppen behövde inte återställa sig på något sätt.

Jag har sagt till gubben att han får minsann ringa kommunen och boka tid för faderskapsbekräftelsen. Får se när det sker, ungen hinner väl bli 18 innan dess :D

Va på bm besök idag. Hade en trevlig pratstund. Hon har lite extra snack med mig eftersom jag inte går i någon föräldragrupp. Idag gick vi igenom olika smärtlindringsmetoder. Är helt inne på att försöka klara mig med lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur. Sen är jag inte helt främmande för medicinska medel, men ska bara ta dem om de tycker att jag verkar vara väldigt påverkad.
Fick remiss till en arbetsterapeut. Har såna bekymmer med mina handleder och tummar. Är någon slags inflammation i senskidorna. Ska få skenor att ha på mig.

Annars så verkade allt bra med pyret. Huvudet va lite ruckbart fortfarande och sf-måttet va 36. Så jag är på snudd att vara över övre linjen. Fortsätter det så, så kommer de göra ett extra ultraljud för att se om det är fostervatten som gör magen stor eller om bebben kommer bli enorm.

Senast ändrad:

Vi fick svara på ganska intima frågor, men det hade något att göra med att sambon inte fått tummen ur och ändrat adress ännu.

Bla fick vi svara på när och var vi träffades, Om jag haft sex med honom och sen frågade den honom samma sak. Förutom på en punkt, jag fick svara på om jag haft sex med någon annan man under tiden. Det slapp han, vilket jag tyckte var orättvist :D

Sen skrev vi under faderskapsbekräftelsen och om gemensam vårdnad. Allt som allt tog det kanske en kvart

Trodde vi skulle göra ett riktigt studiebesök. Men på ett sätt kan jag förstå varför det inte va så heller. Tänk om jag skulle ligga där och föda samtidigt som det lullar omkring massa besökare.

Såg inte en enda gravid kvinna förutom dom i gruppen när vi va på besök. Man blir ju som instäng i sitt lilla rum om man nu inte vill ut och vandra :D Tror även att personalen meddelar dom som ligger där att mellan en viss tid kommer det studiebesök, då får man ju göra somman vill!

Men jag måste erkänna att jag längtar faktiskt tills det blir min tur att ligga där uppe :p

*kl*
Håller på att måla i hallen, ska se till att det är färdigt så sambon bara behöver sätta upp tapeterna när han kommer hem från fjällen. Men det tar ju sån tiiiiid, färgen måste torka 16 timmar innan man målar över den, och lata jag målade bara halva hallen i går ....Dessvärre ser det ut att behöva målas 3 gånger istället för 2...tur det finns roller :bow:

Är det förresten någon som vet hur farligt det är med röntgen när man är gravid. Berättade ju för BM att jag vart och röntgat hästen i höstas när jag va gravid (trodde inte jag var det med tydligen...), hade ju förkläde på och stod bara och höll hästen när dom röntgade ena hasen. BM sa som inte så mkt...

:eek:
Åter igen, tänk om alla gifta par fick gå och svara på vilka dom har sex med. Tycker det är märkligt att man måste ha en ring på fingret för att bara ha sex men en person.

Men det handlar inte om det öht :)

Det handlar om barnets rätt till ekonomisk trygghet i form av bekräftat faderskap.
I och med fastställandet av faderskap så är personen bunden till barnet. I ett äktenskap har man information redan, men med sambor har man ingen alls att knyta an till faderskapet.

Senast ändrad:

Naturligtvis förstår jag det men jag tycker det känns konstigt att man frågar vilka man har haft sex med. Det är det som stör mig.

Jag utgår ifrån att när man väl är hos familjerätten har med sig den som är far till barnet och är seriös med det. Att man sen dokumenterar vem pappan är ju helt solklart.

Helt allvarligt skulle jag aldrig sätta mig där och svara på frågor om mitt sexliv.

Inte någon jag känner (inkl mig själv ) har behövt redogöra för sina sexpartners eller ens fått frågan om man haft sexuellt umgänge med någon annan.

Du skrev: "Tycker det är märkligt att man måste ha en ring på fingret för att bara ha sex men en person. "

Och det har inget alls med att man inte kan vara otrogen som gift utan om barnets ekonomiska trygghet. Iom äktenskap finns en man att spåra och fylla i som fadern, i ett samboförhållande finns det liksom ingen att spåra.

Däremot känns hela detta med att gå till familjerättan en smula föråldrat. Det borde räcka med att man som sambos fyller i faderuppgifter hos barnmorskan när det kommer till den ekonomiska tryggheten.

Men alltså, om man är gift och blir gravid med en man utanför äktenskapet och inte vill redogöra detta för familjerätten (för vill man att någon annan än den man man är gift med ska vara far till barnet måste man själv kontakta dom) så ska alltså maken stå till svars för ett barn som egentligen inte är hans?

Jag tycker hela systemet är föråldrat och anser nog att alla par, ring på fingret eller ej, skulle få skriva under papper för att fastställa faderskap och vårdnad.

Tror nog inte det är någon fara med din lilla busunge! Jag tror jag har mest ont pga att min tös låg på tvären länge och sparkade på samma ställe väldigt mkt, så jag är lixom öm där sen innan. Det är nu där hon ligger med fötterna och dom rör hon mest, och därför är jag lite små öm där fortfarande. sen gumpar hon mig i revbenen och det gör väl inte "ont" men det är obehagligt som tusan! Tappar andan gör jag för det har blivit så mkt mer "kraft" i rörelserna!

Ok, känns lite bättre, hoppas! ;) han flyttar sig ju hela tiden så han sparkar aldrig på samma ställe flera gånger i rad. Han hade ändan o ryggen mitt fram i förrgår, till höger igår och nu har han vänt ryggen åt vänster istället. Han sparkar mest innanför eller utanför revbenen, faktiskt aldrig träffat ett hittils. Bara lungor och sådant :cool:

Ja så blir det ( och är i en hel del familjer ).

Men det är ju samma sak när det gäller sambopar. Mamman berättar inte för pappan att hon varit otrogen och att han inte är pappa egentligen. Det är ju ingen blodanalys som görs på familjerätten :)

Så det har liksom inte med det att göra, vad för annorlunda hade det blivit menar du om gifta också går och skriver på?

Kvinnan kan fortfarande ljuga och mannen betalar för ett barn som inte är hans.

Och min verkar mest snurra och vrida på sig, ytterst sällan jag känner regelrätta sparkar/slag! Men det kanske hinner komma det också.... ;)

ok, det är säkert olika men flera av mina kollegor och folk i denna tråd har fått frågan så det förekommer. Det är det jag ställer mig frågande till.

Klart att folk kan ljuga ;) Det jag motsätter mig är att man tar för givet att den gifta mannen är far till barnet, det är inte alls självklart. Såklart att det är enkelt eftersom man som du säger kan "spåra" den mannen som far, men det känns fortfarande en aning föråldrat i mina ögon.

jo, men det är lite det jag är ute efter. Att man som ogift får gå dit och skriva papper är solklart men att det ska ställas frågor om sexliv köper jag inte. Alla kan ljuga om sånt inkl gifta. Så ska man hålla på med det så borde alla barn blodtestas för att verkligen sanningen ska dokumenteras. Att det ska göras är ju inte hållbart men det är ju kränkande att sitta och svara på såna frågor. Men det verkar olika vart man går och det finns väl puckon även på familjerätten.

Jag förstår ändå inte hur du menar faktiskt iom att du tycker att gifta också ska skriva på, till vad för nytta liksom?
Man tar för givet ja, men den gifte mannen kan ju kräva faderskapstest om han är osäker. Det har som sagt med att trygga barnet rent ekonomiskt.

Zask: Ja det kan jag absolut hålla med om. Ingen utomstående har med mitt sexliv att göra öht :)

*kl*

Vad det kacklas här inne, jag tror att vi kommer att behöva starta både tråd 4 och 5 innan alla bebisar är ute :D Roligt!

Var hos överläkaren idag och fick mitt snitt beviljat... Eller vi skrev ett förlossningskontrakt. Kan inte beskriva den lättnaden jag känner nu!

Jag tycker att gifta också ska skriva på ja. Till vilken nytta? Tja, av den enkla anledning att jag tycker det borde vara lika för alla - gift eller ej.
Självklart fattar jag att det är för barnets skull man vill säkerställa faderskap och vårdnad, men jag anser inte att man per automatik ska förutsätta att maken är far/vill vara far eller ha gemensam vårdnad.

Okej. Då förstår jag hur du menar, men jag förstår fortfarande inte varför ;)
( Jag hade förstått resonemanget om vi sambos var tvingade att göra faderskapstest medan gifta inte behövde ).

Det handlar ju om att kunna skriva ner en person som ekonomiskt ansvarig för barnet, är man gift är man redan spårad men är man bara sambo går det inte att spåra.

Om maken är osäker kan han göra faderskapstest, är han pappa och inte vill vara slipper han iaf inte ekonomiska ansvaret, men han behöver ju inte vara aktiv pappa för det.

*kl*
Fick låna förlossningsfilmen de visar på föräldrautbildningen. Kikade på den nu. Å gud vad jag längtar! Satt å lipa när de födde fram sina små bebisar.
Nästan lite tur att jag inte går utbildningen, hade ju bergis suttit å lipat där med :D
Tror det kommer bli en trevlig upplevelse. Går man bara in med den inställningen så blir det nog det med. Och så är jag så fruktansvärt nyfiken på hur sambon kommer att vara. Han är hundra gånger mer skrajare än mig, han vill inte ens se filmen. Han tror att jag kommer ha så ont så jag börjar slänga saker omkring mig. Men jag har hög smärttröskel om man jämför med honom. Han håller på att dör just nu nämligen, stackarn är lite förkyld:D

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
64 021
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII