Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Många planerar ju att gå hem 1-2 veckor innan BF, men vad jag förstått kommer du jobba ända fram till BF alt. tills det är dags? :) Då är det ju lite svårare att planera och begära föräldrapenning i förväg.
Jag däremot har ju redan gått hem med havandeskapspenning, och den går ut den 3 april så från den 4 april begär jag föräldrapenning. Jag kan alltså planera och begära i förtid, vilket även många andra gör. :)

Men det vet man väl inte förrän barnet är fött, vilket datum exakt man kommer sluta jobba, alltså?

Jag har bestämt att jag slutar jobba 9 april. Sen tar jag kompledigt i 2,5 veckor innan jag börjar på föräldrardagar tills bebis tittar ut, BF 12 maj.

Nu är jag ju dock 50% sjukskriven med risk för att bli helt sjukskriven, så jag kanske slutar ännu tidigare...

Haha, ingen jätteneger här, bara jättegener. :D

Jo, det ska inte vara några problem efter den här operationen, utan har allting gått bra så ska hon bli helt återställd och bli sitt vanliga irriterande oinfekterade jag igen. Men hon har tagit operationen jättehårt, inte velat äta, dricka eller röra sig överhuvudtaget. Bara för att jag skrev att hon inte var så pipig idag så har hon naturligtvis börjat pipa igen och nu sitter jag återigen på golvet med en pipig hund i knäet. Vilket inte är så lätt då den "lilla" hunden är en rottis som väger 45 kg nuförtiden, men men, en gång knähund alltid knähund antar jag. Som "tur" är är min sambo sjuk idag och har bara ett lunchmöte, så han får ta lillan när han kommer hem så att jag kan få lite egentid och kanske till och med få ta en dusch. Känns kul att man får öva på att vara småbarnsförälder på sina hundar. :p

Vår bebis är ju också över alla normala mått. På senaste ultraljudet vägde hon 1,8kg när det normala var 1,5kg vid den tiden. Jag har sagt det till vår bm att jag vägrar pressa ut en unge normal väg om den väger över 4,5 kg, vilket vårt monster är beräknad att göra. Min sambos brors senaste barn vägde 5,5kg vid födseln, så oddsen talar ju emot mitt stackars underliv. :eek:

Vår bebis är ju också över alla normala mått. På senaste ultraljudet vägde hon 1,8kg när det normala var 1,5kg vid den tiden. Jag har sagt det till vår bm att jag vägrar pressa ut en unge normal väg om den väger över 4,5 kg, vilket vårt monster är beräknad att göra. Min sambos brors senaste barn vägde 5,5kg vid födseln, så oddsen talar ju emot mitt stackars underliv. :eek:

FEM KOMMA FEM?? Oh fy fasen. Kan man vägra om man ser att de är så stora?

Men det vet man väl inte förrän barnet är fött, vilket datum exakt man kommer sluta jobba, alltså?
Jag går hem 3 veckor före bf, så jag är tämligen säker på att min sista jobbdag blir 19/3. Dock tar jag inte ut fp från då, utan kommer att ta lite semester och komp som jag har kvar.

Jag kommer jobba sista dagen den 12 maj, första lediga dagen är 17 maj. Min vikarie börjar 1 maj, så då har jag två veckor på mig att lämna över. Iofs ska hon inte sitta på mitt kontor, utan i Köpenhamn, så vi kommer ha några intensiva dagar i början av maj. Sen går jag hem och vill ha föräldrapenning från då. Vill inte att det ska strula när man väl är hemma och inte får in pengar nånannanstansifrån. Kommer dock ha en månad semester i sommar, när sambo är föräldraledig. Så det känns skönt att börja planera för det redan nu, så det inte strular sen... (har ju blivit lite avskräckt från Zody´s alla turer med FK ;) )

Johodå, om man är en liten latfisk som jag tex :D jag tar fem dagars semester den 22 mars och sedan blir lillen rånad på sina mammadagar fram tills han dyker upp. BF 31 så det är två föräldraledighetsdagar som stjäls innan BF och så riskerar det väl bli två veckor till då. (hoppas han kommer tidigt!)

Jag skulle bli hysteriskt nervös av att riskera att allt går igång i Stockholm och försöka ta ett inställt SJ tåg till Uppsala för att föda. :crazy: Ok jag erkänner det är lite mesigt, ni som bor längre än 10 min från sjukhuset kommer ju definitivt vara tvugna att ta tåget eller bil i uppåt 1,5 timme lite oavsett. (och det sägs ju att det brukar börja på natten, men för min sinnesfrids skull).

Förhoppningsvis ska väl ingen annan behöva råka ut för samma otur som jag dock. ;) Jag har haft otur både med min lönehandläggare och handläggarna på Försäkringskassan - dubbelt upp alltså. Men nu verkar det ju vara rätsida på allt, så allt hemskt jag sagt och tänkt om F-kassan är förlåtet :angel: Bara det funkar så är dom toppen, och de allra flesta jag haft kontakt med har varit supertrevliga - man har ju tyvärr hört skräckhistorier om handläggare från helvetet och snorkiga telefonister.

Jag går hem 3 veckor före bf, så jag är tämligen säker på att min sista jobbdag blir 19/3. Dock tar jag inte ut fp från då, utan kommer att ta lite semester och komp som jag har kvar.

Hm, borde valt ett annat yrke där man har semester...

För det låter annars som en bra lösning! :laugh:

Och jag har fått mig ett gott skratt och är på bättre humör. Jag bad pappa ploga upp ingången till en av sommarhagarna och släppte över hästarna där. Så här kul hade Cajsa 9 månader! Hon är som värsta haren...

ostergarden

Sen blev hon trött och försökte snylta på tant Ullas spår.

ostergarden

Utan mina tjejer och katterna skulle jag inte klarat den här graviditeten... :)

*KL*

känns som jag är lite på drillning nu. Denna vecka ska förlossningen besökas, nästa vecka är det föräldrar kurs. Är man fullfjädrad sen? :p

Är det nån som varit på föräldrar kurs? Var den bra?

Armani_: ja, jag var så glad att jag höll på att grina en skvätt ;). Åkte hemifrån med mer än en timmes extra restid tillgodo (norml tar det ca 20 min). Ändå var det på håret. Försökte ta en taxi men de bara skrattade.

Alla:
Allt var frid och fröjd på ultraljudet. En aktiv unge som väger som hon ska, trotts litet SF mått. Vi har haft en helt fantastisk barnmorska vid de flesta av ultraljuden och idag passade hon på att lära sig (leka med) det nyinstallerade 3D systemet. Riktigt tufft.

Börjar föräldrarkurs nästa vecka, tre torsdagar på raken hos BM.

En fråga hörrni, hur känslig är magen? Bytte tillbaks hage på hästarna och blev intryckt i en stolpe, fick den mitt i magen. Det gjorde såklart ont men känns nog inget konstigt nu... Man får sig dock en tankeställare.

De gånger som jag har blivit sparkad av hästarna, ramlat in i grejer osv och fått panik så har jag fått höra att magen är väldigt skyddande och sålänge jag inte får blödningar, sammandragningar eller liknande så ska det inte vara någon fara. Annars så är det bara att åka in till förlossningen och kolla upp det.

Säger som min sambo: Sluta att försätta dig i riskfyllda situationer. (Känns skönt att kunna komma med så nytta uppmaningar när jag vet hur svårt det är att följa dom själv... :p )

Nä men Lottch! Stackars vovven! Vet hur jävligt det är när de är dåliga. På bara 3 månader har jag fårr åka in flera gånger med mina hundar. Den ena hade en böld i tassen och fick opereras. Den ena hade kraftigt förhöjda levervärden, men är tack och lov nu återställd.

Idag va det BM besök. v.33 (32+4)
Blodtryck: 120/75
Blodsocker: 4,7
Järnvärde: 129 (va ju uppe i 140 och blev ändå rek. att ta Niferex. Nu när jag tar dem varannan dag så har det sjunkit, lite lustigt!)
SF: 33
Hjärtljuden: Tror det va 139
Huvudet låg på plats men va ruckbart.

Vi börjar vår föräldrautbildning nästa vecka också, ska bli riktigt spännande faktiskt. Vi ska gå tre tisdagar på raken. Vi har fortfarande inte bestämt vilken förlossning vi ska till, så vi har inte varit på någon föreläsning där - än.

*kl*
Nu är vårt monster igång i magen igen. Har försökt hitta en bekväm ställning i en timme nu, men hur jag än ligger så har jag en härligt brännande smärta i revbenen. Man kan inte lära de kommandot "ligg still" redan nu?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 867
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar