Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

En gång i tiden så sa jag också så att jag aldrig ramlar av. 18 januari -09 satt jag och filosoferade på lång tygel i skogen och fick åka ambulans till akuten :p så jag säger inte så längre ;)

Hua :eek:. Jag har inga direkt roliga avramlingshistorier, däremot kan jag beräta att jag igår lärde mig att man kan svimma om man smäller i nerven i armbågen riktigt ordentligt. Jag gjorde nämligen det när jag kom hem efter gårdagens promenad med E :crazy:. Tur att jag inte höll i honom och tur att sambon var hemma!

Nä, man ska såklart inte säga så, jag menar bara att jag är så rädd för att ramla av att jag aldrig utsätter mig för "farliga" situationer. Jag skrittar inte på lång tygel ute heller. ;)

Jag vissTe att du hade råkat ut för en riktig olycka, men trodde inte att det var under skritt på lång tygel... Tyvärr är det nog väldigt vanligt att det är då olyckorna sker. Men vad hände då? :crazy: Kunde du larma själv, eller var det mer illa än så? Skräcken är ju att bli liggande i skogen och ingen ens vet att man är ute. Har tänkt på det många gånger när jag är ensam i stallet och rider ut ensam, ingen vet ju vart jag är.

Men shit vad otäckt!! :eek: Att svimma är verkligen jätteotäckt, har gjort det en gång och jag är glad för att jag inte fått uppleva det igen.

Ett gäng nördar instängda i ett hus, utelämnade till varandra och sina datorer med spel :D. Hoppas att E kan liva upp stämningen och AFK-aktivitetsnivån lite ;)

(LAN = Local Area Network, AFK = Away From Keyboard - det händer uppenbarligen att jag lyssnar på och lär av sambon någon gång då och då i alla fall ;))

hehe, jag har ju en man som programmerar en hel del så vi brukar kommunicera på programmeringsspråk ibland. Om jag vill gå och lägga mig så ger jag honom kommandot Exit exit exit! :D

*kl*

Smiter bara in lite snabbt och berättar att vi är inne i huset nu! :banana: lite oordning men soffan tvn och sängarna är på plats. Dock har vi kallt för pelletsbrännaren till oljepannan hämtas inte förens imorgon. Men det kommer bli riktigt bra det här! När sovrummet är färdigmöblerat så ska ni få se bilder! Tapeterna där satte vi upp i onsdags! :) kommer nog tillbaks som mer aktiv någon gång i veckan!

Jag har ganska lätt att svimma under vissa omständigheter och det är verkligen vidrigt innan man väl tuppar av tycker jag, men när jag väl håller på att komma till sans igen så brukar jag vilja "stanna" i medvetslösheten :o. Det var dock lite läskigt igår eftersom E var det första jag såg när jag vaknade till, och min tanke var "Ett barn. Vad gör ett barn här?", innan jag kom på var jag var, vad som hade hänt och vem han var.

Usch... Nu var det nog minst 10 år sedan det hände mig, men jag minns att det var så otäckt efteråt. Jag var yr och mådde illa, kallsvettades och blev inte normal förrän efter en halvtimme eller nåt.

hehe, jag har ju en man som programmerar en hel del så vi brukar kommunicera på programmeringsspråk ibland. Om jag vill gå och lägga mig så ger jag honom kommandot Exit exit exit! :D

:D
Jag vågar inte använda så mycket häftiga termer eftersom sambon skulle håna mig så om jag använde dem fel ;), men däremot har jag tagit fasta på det han lärde mig när han spelade WoW som intensivast: "There is no IRL. There is just AFK" :D

Åh då måste du ha slagit den illa :crazy: fy satan det gör ju så ont!

Oregano:
Haha ja jag sitter inte och fililurar på min häst längre, sto med fix-idéer *suck* ;)
Var på väg hem, satt med lång tygel och tittade på naturen. Michelle får för sig att hon har bråttom hem, kastar sig framåt och drar iväg i full galopp, jag hamnar i bakvikt och då gör hon det avgörande och bockar så att jag störtar i backen. Stenhård, frusen mark fullt med stenar. Hamnar på höften/ländryggen/sätesmuskeln och kan först inte resa mig för dum som man är, hur ont det gör så är det hästen man tänker på :grin: Skriker rätt ut men lyckas ställa mig upp och ta mig till en sten som jag sätter mig på, ringer hem och talar om att jag har ramlat av och M måste fånga in hästen. Får synrubbningar och ser ingenting. Ringer mamma och frågar var man ringer när man har ramlat av och funderat på om man har krossat bäcknet. Ringer själv till 112 som skickar ut ambulans (kom hela två stycken till lilla mig :D ) och de plockar in mig på spineboard, nackkrage och hela midivitten. Jag tappade aldrig medvetande men var lite förvirrad ett tag.
Skada: Total muskelkrossning i sätesmuskeln, inga frakturer men hade jag inte haft skyddsvästen på mig så hade jag antagligen knäckt nedersta revbenen.

Som souvinir har jag en knöl i muskeln som stundtals gör ont och som ömmar när man drar på sig tajta jeans eller ridbyxor så att rumpan lyfts = ingen risk att jag gör rumplyft hos doktorn när den börjar hänga för mycket ;)

Hehe, min man får skylla sig själv, det är ju han som har lärt mig fel i så fall.... :angel:
Han har en tendens att avbryta mig när vi "diskuterar" och då brukar jag åberopa Token ring :idea:

Det måste skilja mycket mellan personer (eller orsaken till att man svimmar, kanske?) - de gånger jag svimmar har jag varit illamående, fruktansvärt yr, haft "vallningar" och sett suddigt/prickar innan jag förlorat medvetandet, medan jag efteråt varit alldeles avslappnad och lugn. Dock tenderar folk som sett en dråsa omkull inte att vara nöjda med att man ligger kvar där och mediterar i det tillståndet, så det brukar vara till att masa sig upp för att visa att man är/mår okej. Oförstående typer :mad:;)

Men på vilken nivå har du hoppat då? Jag har aldrig tränat på högre höjder än ca 1 m, även om mitt hopprekord på 1,35 (stolt! :D). Men jag är rädd ändå, inte för att hoppa utan för att ramla av. Vet inte varför, för jag ramlar aldrig av. :D

Jag är också dö-rädd för att åka av - en anledning till att jag inte hoppas alls längre, känns som att det är större risk att åka av i hoppning än dressyr. Fast på min lilla arab så spelat det inte någon roll, han är kvick som fasen i vändningarna och jag druttar av när man är som minst beredd.
Hatar trilla av, så originellt, gör inte alla det liksom?! Förstår inte ens vad jag ska med min lilla arab till, om man är rädd för att åka i backen så är han fel häst, hahaha!

På tal om min häst så är jag galet glad idag!! Är så himla glad över min nya medryttare, så underbart roligt och det går så bra! Idag var de på sin första lektion för tränare. Förmodligen var lilla Matilda ganska nervös och Armani kände det på sig. Duktigt spänd sa de redan när hon skulle upp i sadeln. På väg till ridhuset for han i luften en gång, men hon hade redat ut det fint. I ridhuset sedan så skulle de trava bommar. Armani är ju ganska dåligt insatt i sådant som har med bommar att göra och försökte direkt Hoppa över alla :O ett par omgångar i skritt efteråt över bommarna och sedan i trav igen så hade han fått koll på läget. Sen hade han börjat slappna av och allt gick super-bra, duktiga ryttare och duktiga häst :banana: :banana: Hon ska ha hand om hästarna på fredagar och måndagar och ibland på helgen och det är verkligen så skönt att hittat en riktigt seriös ryttare (och förälder) som verkligen vill detta.
Jag bara hoppas att Armani håller för detta. Han är ju inte riden ordentligt egentligen för tränare och liknande sedan innan operationen -07... Men jag har sagt det att håller han inte så får vi ta ställning till det då, han måste få leva med fina hästen..

Förlåt för ett lååångt inlägg, mycket häst är det i mitt liv :D

Vilken tur att du hade sån sinnesnärvaro iallafall och att du inte har mer besvär nu. :bow: Och vad bra att det finns mobiltelefoner nu för tiden!

Jag är mest nöjd som satte på mig säkerhetsvästen för den är jag jätte slarvig med men vi hade ju tagit bort Nicko 18 dagar tidigare så jag hade väl ngt klokt undermedvetet som gjorde att jag tog på mig den ;) Jag och pappa hade varit till Uppsala på fredagen (åkte av på söndagen) och hämtat hans aska.

:eek: Åh fy fasen vad otäckt!! Vilken tur att du ändå var vid medvetande och kunde larma både hemåt och ambulans.
Min största fasa är att fastna i stigbygeln och bli släpad bakom häst, fy fasen alltså..

Men känner man hästen ordentligt och vet hur den reagerar i alla möjliga situationer så brukar inte jag vara rädd längre. Har nog mest dåligt självförtroende, för jag vet ju att jag kan hantera de allra flesta situationer. Förutom om det blir ett konstigt hoppsprång, för då flyger jag som en vante. Men det beror ju på för lite hopperfarenhet.

Det värsta jag vet att att rida nya hästar. Jag red ju en häst några gånger som till 100% var min typ på ridbanan, jättepigg, jättekänslig och lyhörd. Ute var han som ett krutpaket och det var bara läskigt, även fast jag hade bra kontroll på honom.

Ja trots gummisnodd stigbyglar så var det nära att jag fastnade :crazy: lite läskigt var det att ringa 112, tänk om de inte trodde mig minns jag att jag funderade på :o

Oregano: Jag hatar att rida andras hästar, litar bara på min men rider gärna jobbarkompisens ponny de få gånger jag har gjort det. På ponny är jag sällan rädd av mig men det bottnar även det i dåligt självförtroende och rädd för att ramla av och göra mig illa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka