Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Vi är nog lite lika, du och jag. ;) Jag rider också helst småhästar och tyckte egentligen att min medryttaräst på 165 cm var på tok för stor.

Vad sa du till 112 då? :D

Men jag kan känna att det ibland kan bli värre. Känner ju min Armani så himla väl att det ibland blir lite av en ond cirkel. Rider vi vid järnvägen och jag hör att tåg är på ingång så blir jag galet nervös och rädd att han ska reagera, givetvis gör han ju det då (om jag inte hoppar av, då är han cool-lugn igen) eller om vi kommer i en sväng med dålig sikt etc. då är jag rädd att vi ska möta någon i svängen och givetvis kan han mycket väl hoppa till precis i svängen. Eller om vi ska passera ett ställe där jag har trillat av förut/han har blivit rädd för något förut, han reagerar varje gång. Mycket känslig häst för ryttaren = Alltid mitt fel med andra ord.
Men jag håller med både dig och Michellan. Tycker inte heller om att rida nya hästar, där vet man ju aldrig hur den ska reagera :D Och måste jag rida nya hästar så föredrar jag ponnys lätt. Lättare att reda ut, inte fullt så stora i rörelser eller lika starka och passar mig bättre helt enkelt ;) Gud vad jag generaliserar, har åkt av en ponny en gång så det stänkte om det, aldrig varit med om en värre häst i hela mitt liv och suttit på världens trevligaste halvblod, fux OCH sto dessutom ;). En häst jag hade velat ha som min flera gånger om eller en trevlig avkomma från, men fina Estelle förolyckades hos sin ägare tyvärr :cry:

Ja vi kanske är det :D Hjälpte en farbror (det måste man vä få kalla en man runt 60 år?) med hans häst ett tag men han visste jag var snäll så han red jag lite och fick honom att gå jätte fint. Men han var gigantisk han också, hela 165 cm :rofl:

Jag sa väl lite rätt på; Jag har ramlat av min häst i skogen, vet inte om jag har ramlat på en sten eller om jag har blivit sparkad i fallet. Jag har haft synrubbningar men nu ser jag igen. Har vansinnigt ont i höft och ländrygg och tror jag har skadat bäckenet. Har du ont i nacken? Nej det vet jag inte, jag har alltid det så det är som vanligt. Slog du i huvudet? Nej det minns jag inte men jag tror inte det.

Ungefär så lät mitt SOS-samtal ;)

Ja vi kanske är det :D Hjälpte en farbror (det måste man vä få kalla en man runt 60 år?) med hans häst ett tag men han visste jag var snäll så han red jag lite och fick honom att gå jätte fint. Men han var gigantisk han också, hela 165 cm :rofl:

Jag sa väl lite rätt på; Jag har ramlat av min häst i skogen, vet inte om jag har ramlat på en sten eller om jag har blivit sparkad i fallet. Jag har haft synrubbningar men nu ser jag igen. Har vansinnigt ont i höft och ländrygg och tror jag har skadat bäckenet. Har du ont i nacken? Nej det vet jag inte, jag har alltid det så det är som vanligt. Slog du i huvudet? Nej det minns jag inte men jag tror inte det.

Ungefär så lät mitt SOS-samtal ;)

Oj, vad "klar" du lät, alltså med och tydlig i samtalet. Eller ja, det vet ju inte jag, du sluddrade kanske och svamlade men det är ju svårt att skriva i text här inne ;) Men det du sa lät verkligen som om du hade lite koll över situationen, jag blev alltså imponerad!

Helt klart påverkar man som ryttaren hästen. Min medryttarhäst var ju som sagt ganska tittig av sig och i början så hoppade och studsade hon hela tiden eftersom jag satt på helspänn. Efter en tid började jag slappna av, det hände ju aldrig nåt värre än små skutt, och då slutade hon också att skutta. Sen kom det tillbaka efter att det hänt några saker då hon verkligen blivit rädd och jag började spänna mig igen.

Jag var nog ganska klar just då av chock eller nåt för när vi väl var på akuten hyperventilerade jag, hörde inte vad läkarna sa, tappade känsel i händerna (av hyperventileringen) och mådde extremt illa av morfinet de tvingade på mig och stressad av att de var tvungen att sticka i båda armvecken för de fick inget blod i första.

Fy vad obehagligt! :eek: skönt att du klarade dig undan med en tajtabyxorknöl bara.

Det är lustigt hur du tar upp att man bryr sig om hästen först, haha, det enda jag kunde fokusera på igår när lilla B slängt av mig var: fånga hästen! Andra var: Akta sadeln! :D skyller på att jag varken ägt en häst eller sadel som varit värd mer än 10'000kr. :p

Håller med Armani, det lät som ett väldigt sansat samtal. Sen antar jag att du tänkte på 1000 saker innan ambulanserna väl kom. Usch och fy, vilken himla tur att det inte blev ännu värre! :crazy:

Jag har ramlat av ganska mycket under ponnyåren och har alltid tänkt på hästen först. Visst är det lite konstigt egentligen, människan är ju ganska egostisk.

Kan leva med min knöl så länge ingen klappar mig på baken för då ömar det förstås också :D

Vår "granne" kom med sin 4-hjuling för han och fler hade ju sett Michelle ute på åkern så han och M stod och pratade, jag försökte fokusera på smärtan så jag minns faktiskt inte vad jag tänkte på då.

Usch ja!
En stallkamrat till mig fick hästen över sig och krossade bäckenet... Den ställningen var inte att leka med :/

Jag som skulle sova tidigt, nu blev ju klockan jättesent helt plötsligt! :D Jag mår bättre nu iaf. Det var förhoppningsvis en sån mikroförkylning som jag kan få ibland. Känner att något är på gång, men så går det över bara. Det visar sig imorgon när jag vaknar. God natt allihopa! :banana:

Jag säger som er andra... Man tänker ju först på hästen... Förutom en gång när jag trillade av i ridhuset... Då tänkte jag bara på hur satans dum hästen var ;) haha

*kl*

Min största skräck är att gå omkull med hästen. Andra hästar jag suttit på är det mest bockningar jag suttit och funderat på.
Men med den hästen jag har nu så (tror) jag att hon aldrig skulle bocka eller på något sätt med flit göra så att jag trillar av. Utan det är mest att hon inte alltid vet vart hon har sina stora fötter och att galoppen kan gå lite för snabbt (snabbt för att väga omkring 700 pannor och ha taskigt kondis:D) ibland, så jag är skraj över att vi ska göra en kullerbytta:D

Usch och fy, jag åkte av min lilla tjej två gånger såpass att jag fick åka ambulans, men jag ringde inte SOS själv. Första gången kände jag en ambulansförare som kom ut och bedömde att jag behövde ambulans, då var det "bara" mjukdelskross i ländryggen, andra gången landade jag på samma ställe och trodde att det "bara" var mjukdelskross igen och skulle bara ligga ett tag till innan jag skulle ta mig upp, vi skulle ju debutera på dressyrbanan ;) Det slutade med att någon bestämde sig för att ringa 112 när jag öht inte kunde röra mig utan att vråla trots idoga försök, när jag väl var röntgad och klar visade det sig att jag hade frakturer på 3 transversalutskott (De som går ut från själva ryggkotorna.)

Mellan de två skadorna lyckades jag även svimma när jag körde bil och det blev en jäkla utredning på det så jag kan nog påstå att jag är medicinskt frisk i huvudet, eller något sånt ;) Ett halvår efter frakturskadan klantade jag mig så på jobbet att jag höll på att förlora lillfingertoppen också, men den läkte ihop, ser bara inte likadan ut som innan.

Nu har jag iaf lyckats ha några lugna och skadefria år, jag hoppas att jag fick mitt då och slipper skador nu när lillfian finns i vårt liv :)

*kl*
Ang hoppning så blir jag fegare för varje år. Säkert pga att jag knappt hoppar längre. Är inte rädd för hindren, utan vad som händer där emellan :D Bocksprång o dyl, eller min stora fasa att hästen hoppar av allt för tidigt...
Ge mig en gammal tävlingshäst som är som en tråkig radiostyrd bil så skulla jag nog våga runt en gammal LD bana :D

Igår gick vi och lade oss vid 9, tur att jag inte jobbar natt längre! Känner mig lite hängig och småsnorig, men A är pigg-

Lottch, skönt att du verkar ha klarat dig undan med att vara lite mörbultad :)

En radiostyrd bil! :rofl: En sån skulle vara en idealisk hopphäst till mig! Var faktiskt på väg att köpa en sån, men ångrade mig efter besiktningen.

Kl
Naturligtvis vaknar jag kl 6 även när jag är ensam hemma! :D Mina älsklingar kommer hem runt lunch och nu på förmiddagen tänkte jag tvätta och dammsuga lilla bilen. Sen på eftermiddagen ska vi på 90-årskalas hos min farfar.

Men det måste ju vara skönt att veta att du är medicinskt frisk i huvudet iaf ;) Läskiga olyckor, hur mår du i ryggen idag då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka