Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Folk ser de där majskrokarna och så blir det stackars barn som bara får majskrok men det är inte så bara för ett litet barns smaklökar. En majskrok uppfyller barnets "sötsug" lika mycket som en kaka för de söta båda två bara att den ena inte innehåller "sötningsmedel".

Kalas är kalas men så länge barnet inte har behov av en kaka och frågar efter kakan så finns det ingen anledning att ge en kaka. I år kommer det inte vara några problem att gå på kalas för majoriteten av alla kalas är nu i april Nästa år räknar jag nästan med att hon kommer äta bullar men jag tänker låta henne dricka mjölk/vatten på kalas så länge det är möjligt. Det gjorde min kusin, hon gillade inte saft/läsk och drack alltid vatten eller mjölk, tänk om Bellan också kan göra så

A äter också krokar på fester och middagar. Nästan för många, han är fruktansvärt effektiv. Jag har nog inte tänkt så mycket på hur jag ska göra på kalas, vi går ju inte på barnkalas, på vuxenkalas finns inte så mycket att sukta efter. Jag tänkte att barnkalas blir något att fundera över när han är 3-5 år eller så men jag tänker kanske fel. Godis på kalas som jag nämnde att jag tycker är självklart är ju när jag tänker på skolålder.

*kl*
Vi har börjat titta lite på olika bilar, det som känns mest aktuellt är någon form av buss :o
Två bakåtvända stolar, en elva-åring två vuxna, barnvag och hund så finns det inte så många alternativ! Kikar mest runt just nu, vi har ju lite tid på oss ännu :)

Nej feber brukar de nog inte få vid allergi. Hoppas verkligen de hittar "felet". Jobbigt för er och framförallt S med diarré.

Var det en valack din nya? Ålder? Några planer på tävling denna säsong? Massa bilder vill vi se :bump:

På tal om majskrokar.. Är det sant att de är farliga för tänderna? Har hört att dom o kex sätter sig längre o skadar mer än exvis choklad som smälter undan och försvinner...
Michellan- vad är sant???

När Ebba går på kalas kommer hon nog äta det som bjuds där... Iaf i några år till tills hon blir kräsen som många små blir ;)

Här är alla kalas likadana: kakor, bullar och tårtor i alla dess former oavsett om kalaset är för ett barn eller en vuxen.

Emelie: Allt som fastnar i tänderna är dåligt för tänderna: russin, limpor, majskrokar, chips, riskakor osv.

När jag kollat runt på nätet känns det som om det kan vara Rotavirus. Snutten, hon har velat vara i mitt knä hela dagen. Hon är så varm att det blir svettigt. 38.7 har hon. Sitter och leker en stund men vill sen sitta i knät och mysa igen. Hon äter och dricker hyfsat bra i alla fall.

Valack 8 år, fux. Shams Tore heter han! (googla för bilder!!!) Vi tänkte starta en CR och några 5 milare. Kanske en 8 till hösten. Får se hur det går. Himla trevlig och enkel att ha att göra med. Men inte direkt trafiksäker...
Jag får försöka ta med kameran i kväll när vi ska klippa.

Ang bilder. Ringde försäkringsbolaget och hörde efter då vi ska begrava Zadac hemma i skogen. Fick nämligen med ett avliviningsintyg. Så två oberoende ska skriva på att hästen är död (han som ska bulta och grävaren) och sen ville de att vi skulle fota hästen (död så klart) och skicka in... Kul att ha bilder på sin döda häst :( :(

Jag kan däremot bjuda på bilder på min gamle kämpe!!! Detta är ifrån Skagen när han var på toppen av sin karriär!

34.JPG

Denna har jag fått som tavla!
46.JPG

6.JPG

3.JPG

Men är det sant att det är bättre med choklad?
Jag känner ju i mina egna tänder att saker fastnar ;)

Ja, enligt min tandläkarkompis är majskrokar dåligt för tänderna. Stärkelsen fastnar på tänderna, och blir som ett klister som i sin tur annat sött (bröstmjölk tex) fastnar på. Låter väldigt logiskt i mina öron, det är ju bara att se vilket klister det blir av krokarna. Så borsta gaddarna noga!

Sanning med modifikation, ja det smälter ju undan och det ligger inget lager kvar som bakterierna kan festa på men det blir ändå en viss påverkan på tänderna. Oftast finns det ett tunnt lager plack på tänderna det kan fastna i mikroskopiskt - ökad kariesrisk på långsikt.

Fin han är din häst och vilka underbara bilder att få ha kvar på honom :)

Sedan så tror jag att jag hittade din nya pojke om han är galoppör :D

Jag måste bara fråga en sak som jag alltid funderat över. :o Eller två saker. :D Vad är plack, är det en reaktion (fällning) mellan socker och saliv? Om inte, vad är det då? Och har olika människor olika benägenhet att "skapa" plack? Och varför?

:banana:

Oj vilken vacker häst! Började nästan gråta, som EmelieR skrev, förstår att det känns tungt. Mmmm kul å fota sin döda häst *not* Nu ska jag googla å kika på din nya stjärna!!! :laugh:

*kl*

Vem var det som hade problem med barnets andning för ett antal trådar sedan?

A har i em börjat andas lite ansträngt och pipigt, framförallt när han rör sig mycket. Är glad och pigg för övrigt, inte förkyld. Hostar till någon gång ibland. Äter och dricker som vanligt..
Pratade med jouren som tyckte att vi kunde avvakta tills imorgon om han inte blir sämre.
Sambon är jättenervös, han kläcker ur sig nu att han hade ganska svår astma som barn. Har han aldrig nämnt innan :crazy:
Tyvärr så blir han ganska otrevlig när han är orolig, men jag vet ju att det inte är personligt. Nu ligger han och lugnar ner sig :D

Mjah, inte alla - tror inte någon skulle kalla min gamla gubbmagade lurvarab för vansinnigt vacker :angel:

Kan ju passa på att lämna en liten uppdatering efter dagens besök på BVC. Theo har vuxit som tusan, vägde 10 570gram och är 78,5 lång :eek:

Sov även första natten i eget rum i natt, stora killen :love:

händer så otroligt mkt just nu, sista veckan har han lärt sig gå hur stadigt som helst om man bara håller en hand. Har gått med stöd i båda händerna ganska länge. Kan även stå kortare stunder utan stöd. Gåvagnen är halvskoj, tycker det är roligare att gå runt med hjälp av gåstolen :D

Plack - en film/beläggning av bakterier. Enkelt beskrivet bakteriernas kiss och bajs efter att de har festat på allt du har stoppat i munnen under dagen ;) Fräscht va? :p

Olika människor har faktiskt olika benägenhet att "skapa plack". Det har med salivens buffringskapacitet, alltså hur bra din saliv är på att återställa ph-balansen efter en måltid. Munnens ph ska vara så nära 7 som möjligt och ju lägre ph du har desto mer plack ---> mer kariesbenägen.
Jag ligger på skrämmande låga ph 3-4 och det är kanske vad en "normal" person kommer ner till efter en måltid = nästan obefintlig buffringskapaciet. Fluor är min vän :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 236
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III