Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Isabella är väl egentligen duktig på att städa efter sig men nu är det så mycket att det får inte plats i någon back ens. Nu ska jag försöka välja ut lite leksaker som är lagom att leka med. Duplo Legot var verkligen en hit här hemma och en brio-hund man drar i ett snöre. Annars tror jag det blev för mycket för Bellan just nu så det är nog bara nyttigt att plocka undan lite.

Tycker du gott och väl kan ställa undan hennes spis i ett par månader :idea:

Då har ni idag exakt 5 månader kvar till BF :idea: och ännu kortare tid till bebisen faktiskt kommer :)

doris: Jag har faktiskt tejpat över ljudhålet på en del leksaker :devil: förstår inte till vilken anledning de ska skräna så himla illa. För jag tror som du att det kan inte vara så bra för hörseln. De har ju oftast både bra och oförstörd hörsel som små.

Oregano: Vår nya bank gjorde en liten värdering av huset för vi hade ju mer i bottenlån än vad man får ha idag för att se hur de kunde göra. Det slutade med att vi fick ha mer i bottenlån än vad man får och sedan ett lån som vi kommer ha amorterat bort om 4,5 år :)

Vad skönt att även banker kan vara lite flexibla. :laugh:

Men alltså sjukvården!!! :eek: Jag har aldrig nånsin varit i kontakt med sjukvården innan i förrgår och idag, men börjar redan tröttna. :grin: Ringde vårdcentralen för att få en läkartid till Vilgot. (39 grader nu, 9 dagars feber...) svaret jag får av en automatisk röst är att det inte finns några lediga telefontider idag och att jag ska ringa 112 om det är livshotande. Kan man inte ens få boka en tid utan telefontid?? :confused:

Ja det var skönt att de flexade lite.

Ja du, jag har varit med om samma sak att jag inte har kommit fram för att telefontiderna är slut. Lite märkligt att man bara få vara sjuk på förmiddagen och helst tidigt på morgonen för att få kontakt med dem. Du får ringa 1177 igen.

Finns det ingen annan vårdcentral du kan åka till? Låter ju helt sjukt... :/ stackars Vilgot och er, det är aldrig lätt med liten som är sjuk, men det låter på dig som om han inte är jätteberörd av febern? Skönt isånna fall. S förvandlas till ett trött monster när hon har feber... :p

Hur funkar det med bankbyte rent prakriskt? Måste man meddela alla autogiro man har eller sköter det sig själv? Måste man byta kontokort, sparkonton osv? Vi funderar också på att lämna swedbank men jag drar mig för allt det drar med sig :o och det med amortering, måste man inte amortera? Om man inte måste hur sjunker då lånet? Då betalar man väl bara räntorna? Jag är pinsamt dåligt insatt i detta för att vara husägare...

Hur funkar det med bankbyte rent prakriskt? Måste man meddela alla autogiro man har eller sköter det sig själv? Måste man byta kontokort, sparkonton osv? Vi funderar också på att lämna swedbank men jag drar mig för allt det drar med sig :o och det med amortering, måste man inte amortera? Om man inte måste hur sjunker då lånet? Då betalar man väl bara räntorna? Jag är pinsamt dåligt insatt i detta för att vara husägare...

Vill också veta! Vi har nu allt hos Nordea, vore inte dumt att kunna göra om lite lån så att det kanske kan bli billigare. Fast det ska ju vara med minimal ansträning helst :angel:

KL
Suck.. Var en sväng på stan på lumchen och bestämde mig för att lyxa till det med lite nya bh:ar nu när det är rea. Har inte köpt något nytt sedan jag ammade, är grymt snål när det kommer till sådant :o Sagt och gjort, fick mycket hjälp av expediten som direkt tog bort mina 75-or och kom med 70 och till och med 65(!!). Jeez, har inte haft 70 sedan tonåren nångång :D Var faktiskt hos en "riktig" butik och köpte bhar när jag var gravid och det kanske förklarar varför den expediten bara tyckte att jag skulle spänna 75:an längst in - jag var ju i typ vecka 34..

Hur som helst så skulle det bli halva priset på hela köpet men ser nu på kontot att hela summan är reserverad :( Så besvärligt att gå tillbaka sen och klaga.

Näh, nu ska jag jobba vidare. Ensam på hela våningen idag, ingen att klaga hos så var förstås tvungen att smita in här en sväng för fikarastskvaller ;)

Vi bytte från Nordea till Handelsbanken och för att vara pinsamt lite insatt så vet jag att nya banken fixade allt åt oss. De anmälde autogiron, FK, avslutar de gamla bankkontot, flyttar över lånen m.m. och avslutar allt på gamla banken.
Nytt sparkonto och nytt bankkort. Jag har t.o.m. lyxat till mig med med en bild på Isabella på mitt nya kontokort, samma kod som gamla kortet är också ordnat :idea:

Nej amorterar du inte så försvinner inga lån utan de ligger på samma nivå och så betalar du bara räntorna.

Senast ändrad:

Jag har också tänkt att kolla upp ny bank och lägga om lån, nu har jag iaf ringt för att undersöka saken. Väntar på att bli uppringd. Jag kollar på att byta främst till Skandiabanken då jag haft löne och sparkonto där förut och vet att de har bra internetbank, Nordea som vi har idag är värdelösa! Måste bara kolla om vi måste räntekompensera något och vad det isf går på.

M är förresten helt såld på byggare Bob och fick en sån dvd i julklapp av farmor, M tycker att den är mysig att vakna till efter vilan :) dessutom fick hon en "Skopis" att leka med, den är också poppis. Dock är än så länge leksaksköket och duplot de absoluta favoriterna.

Nä, det "enda" är att han sover mer, är lugnare och äter och dricker sämre. Det är nästan skönt :o för på nätterna sover han som en gris när han har feber, vaknar aldrig.

Det enda vi var tvungna att göra själva vara att meddela nytt lönekonto till jobbet, samt att gå in på nuvarande internetbanken och välja rörlig ränta på de lån som löper ut nu (för att undvika att de av misstag binds om på flera år om nåt skulle gå fel). Resten ordnar bankerna sinsemellan. :idea: Nya banken lägger upp de konton man vill ha och sen när man sett att allt funkar, avslutar man kontona i gamla banken. Väldigt smidigt faktiskt.

Man får ha bottenlån på upp till 85% av husets värde. Dessa behöver man inte amortera på, utan man kan förlita sig på att huset ökar i värde istället och att belåningsgraden därmed minskar. När vi köpte huset hade vi 15% topplån och det måste vara avbetalt på 15 år. Därför var vi tvungna att amortera ganska mycket. Nu får vi såklart lika stort lån, men bara bottenlån. När vi köpte huset var belåningsgraden 100% och nu bara 85% pga värdeökningen och för att vi redan amorterat av en hel del. Hoppas att du förstår. :idea:

Förresten har jag ringt en massa idag, bokade vaccination till katterna på fredag, läkartid till mig genom jobbets försäkring (har haft konstant huvudvärk i två veckor, varierar bara i styrka, så det känns inte normalt.) och har dessutom ringt kommunen.

Jag är lite osäker på om Ms förskola agerar riktigt när de inte förlänger en tjejs vikariat och istället låter en tjej som är där från kommunen (någon "umgdomsarbetare", vad jag förstått typ arbetslösa ungdomar som är där för att lära sig både språk och hur det är att jobba på förskola.) ta hennes plats. När förskolan i höstas informerade om detta sa föreståndaren stolt att de är där som förstärkning och inte ersätter någon i personalen vilket nu är precis vad de gör. Jag mailade föreståndaren i torsdags och fick ett allmänt svar, men när jag bad henne förklara hur allt hängde ihop och ifrågasatte om det var ok att göra så kom inget mer svar. Nu hoppas jag att kommunens ansvariga snart ringer upp, jag vill veta vad som gäller, känns inte ok att utnyttja någon bara för att ens egen budget inte belastas av den.

Vad bra att du kollar upp det med personal på förskolan. När jag var halvvägs in i graviditeten med Milton, så fick jag inte fortsätta vikariera på förskolan eftersom jag nästan var inlasad (alltså när man är lasad så år de väl tvungna att erbjuda jobb, lagen om anställningsskydd). Istället lät de min syster med flera, utan varken barnskötarutbildning eller förskollärarutbildning (jag är barnskötare i botten ju) att arbeta. Jag gick ju givetvis vidare med det eftersom det kändes skittaskigt; här gör jag ett bra jobb = mycket vikariat = anställningsskyddslagen - och vad hjälpte det skyddet mig?! Jag tog kontakt med kommunchefen eftersom jag känner honom privat och sedan var jag på möte med personalchefen. Så det löste sig för mig tillslut. Men att det ska behövas?
En liten parentes sådär :) Lycka till!!

Sånt där förekommer nog hela tiden, tyvärr... Jag blev själv drabbad när jag var runt 20 år och jobbade på Ica. Jag fick väl ihop timmar för 75% och hade väl 500 kr kvar att leva på när räkningar och mat var betalda. Så skickade af dit en tjej på praktik och jag fick plötsligt jobba mycket mindre. :(

Tror det löste sig genom att facket gick in och sa att affären "haft ett kontinuerligt behov av mig på 75%" och att jag därför hade rätt att bli fast anställd på 75%. Och det blev jag och kunde även i fortsättningen ha 500 kr kvar att leva på. Det var tider det! ;)

Gud vad trött jag blir på folk!!! Jag satte ju ut mina tallrikar på Blocket. Som jag skrev mailade det en tjej efter någon timme och ville ha allt. Jag mailade tillbaka och skrev att det gick bra. Med vändande mail fick jag svar "Min man hatar visst Höganäs, så det är inte aktuellt längre." Schysst att hon svarade iaf. Sen svarade nästa person och hon skulle komma kl 13 idag och har fortfarande inte hört av sig. :grin: Då har jag tom sagt nej till en tredje person. Har jag inte hört nåt om en timme får jag kontakta denna igen.

Det är Baby Gruppens gravid app. Tycker den är bra och som jag skrev, nu sista uppdateringen så räknar den fullgången tid och inte i vilken vecka man befinner sig, blir alltid så förvirrad.

*kl*
Oj, T sover lunch nu :o var i stan till 14 och sen stannade vi av och drack kaffe hos han som följde med oss ner! Fick även tips om en super enkel och smart sänggavel som dom gjort till sin son, så det blir nog för sambon att snickra lite efter nyår! Vill sätta något mjukare mot väggen, T ligger å dunsar in i det om nätterna så många ggr tror jag det är det han vaknar av, jag hoppas det blir bättre för honom med en vadderad sänggavel!

Du får skicka över beskrivning och bilder sen på sänggaveln, vill ha en mjuk till Milton också eftersom han inte får en växasäng utan en 90-resår direkt :)
Skulle helst vilja ha någon form av skydd vid sidan också och inte behöv bunkra upp med en massa kuddar, men det har jag ingen idé om hur det skulle fixas :D

Jag ska nog bygga en "borg" till H den dagen han flyttar in i eget rum, och bygga in sängen i den. Tänk i samma stil som denna:

inspirera-mera-borg-inredning-barnrum-tips-inspiration_163846716.jpg

Nej, vilken häftig!

Armani__
Självklart kommer bilder så fort den är färdig! Vi har inte haft något ramla ur skydd på sidan åt Theo och han har inte ramalt ut sängen en enda gång. Har ju än så länge madrassen direkt på golvet!

+ Michellan, tack för era svar. Det lät ju faktiskt ganska smidigt :idea: Men hur bestämde ni vilken bank ni ville byta till? Kollade ni räntor? Kundservice? Eller vad gjorde att ni valde just den banken?

Och när ni bestämt vilken bank ni ville byta till knallade ni bara in på kontoret då och frågade om ni fick bli deras kunder? Eller hur gör man? Tusen frågor var det här... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka