Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Barnakuten är nästan lika långsamma som vanliga akuten. När vi var där första gången hade de bara en läkare som skulle vara på BAM och förlossningen samt neo :crazy: Det visste inte vi då men fick höra det sen när vi väl fick träffa läkaren men det kanske var lite exeptionellt på en söndag i början av juli (fjärde för att vara exakt).
Det var mitt första besök på akutvården, men det är ju förskräckligt att det ska ta sån tid!! Min man är lugnet själv, men till och med han blev upprörd och irriterad till slut. Jag såg bara en läkare och jag vet att hon åtminstone hade förlossningen också eftersom sköterskan sa att hon blivit kallad dit. Och förl går väl alltid först? När Vilgots hjärtljud gick ner kom läkaren på 2 minuter. :)

Antar att de inte har full bemanning heller på juldagen, men jag vet inte.

De gånger vi har varit på barnakuten har det tagit max 15 min innan vi fått eget rum och sen 40 min som längst innan läkaren kommit och dÅ har en sjuksköterska redan varit inne och tempat och gjort en liten undersökning. Tråkigt att det inte går lika fort på alla barnakuter. :( Eller så har vi bara haft tur de gånger vi varit på Huddinge.

Vi fick komma in nästan på en gång (5 min?) till sköterskan som vägde, tempade och frågade om symptomen. Sen sprang hon iväg på nåt mer akut och när hon kom tillbaka frågade jag om jag skulle klä på Albin (hade bara lagt bodyn över honom så han inte skulle frysa). Efter lite "velande" tyckte hon att jag kunde klä på honom eftersom det kunde ta lite tid innan läkaren kunde komma. Då trodde jag naturligtvis att vi skulle få vara kvar i rummet och att läkaren skulle komma på kanske en kvart eller nåt. Det var nog bara tur att vi inte visste då att det skulle ta så lång tid.

Vi var väl lågprioriterade eftersom A "bara" hade hosta och pga att V följde med på köpet så att säga. Ändå var det honom de var mest oroliga för. :o

Är det ingen som är sugen på att följa med till Hässlö spa och relaxa lite? Jag fick ju presentkort på relax och massage, men jag vill egentligen inte gå dit själv...

*kl*

ang. Träffen så tror jag att vi blir hemma den här gången. :( Vill väldigt gärna åka spec nu när det kommer så många och ville verkligen se Michellans fina hem. Men det är lite tajt den här veckan folk ska komma och fika och misstänker att även bvc ska försöka lyckas komma på hembesök någon dag. Sen lär jag städa inför lördagen, även om det inte blir något direkt firande så vill jag ha rent och fint då. Så tyvärr får ni klara er utan oss den här gången. ;)

Ja nog tycker jag att både förlossningen och neo går före vanligt sjuka barn :idea: och därför tycker jag att det är lite skrämmande om EN person skulle behöva vara på två ställen samtidigt. Tänk om ngt händer på neo samtidigt som en bebis behöver hjälp på förlossningen :crazy: Nej usch, tycker det är hemskt när landstinget skär ner och ska spara på sjukvård och äldrevård så att de inte kan ha de resurser de behöver.

Haha, först tänke jag; Juldagen?! Haha nej nu är hon virrig, julafton var det allt igår! Så det är tur att jag inte skriver allt jag tänker (som jag gjorde nu ;) ).

aneka: Hur ska vi klara oss utan dig? :cry: ;) Jag trodde nog inte att du skulle komma när du födde en liten C för mindre än en vecka sedan :) men det kommer nog fler gånger, om inget annat får vi väl se till att det blir fler gånger! :idea:

Lottch: Jag drömmer med jämna mellanrum att mina hästar rymmer och är och går efter järnvägsspåret. Det är jättejobbiga drömmar.
När jag är hemma tittar jag nog till hästarna genom fönstret säkert minst 10ggr/dag utan att det har hänt ngt särskilt :o Tycker om att ha koll på dem och tycker varje sommar att det är vemodigt att ställa dem i sommarhagen där jag inte ser dem från huset. Sen vänjer jag mig att inte kunna kolla dem plätt-lätt genom fönstret.

Vi fick hjälp snabbt men kom mitt i byte så vi fick vänta en del när vi var inne med E

Har idag köpt en padda så nu kanske jag också skriver oftare

Kl

Varit och tittat på en till barnstol idag. Blir nog en Britax Hi-Way. Fast de hade bra kampanj på Acta Graco Cosmic Comfort S, över 1000 kr billigare. Någon som har den? Vid snabb Googling imponerar den inte men tester kan man ju heller inte alltid lita på.

Det finns nog inga affärer i Sverige som säljer osäkra stolar. Finns ju massor som har såna stolar och jag har inte läst/hört talas om att nåt barn skadats extra bara för att de suttit i en sån stol.
Gå istället efter vilken stol H sitter bäst i och som sitter optimalast i er bil :laugh:

*kl*
På tal om bil, åh vad jag är inne på att skaffa en suv igen. Bara måste ha en sån!! Men tyvärr är inte min sambo lika sugen, och jag kan inte ta nåt billån själv men fp eller csn :devil:
V70n är väl egentligen den bästa bilen vi nånsin haft, men jag gillar inte den ändå.

Jag tror också att alla bilstolar är säkra, det som är dumt med Acta Graco CCS är huvudstödet/skyddet, stolen är bara godkänd med den monterad och barnens axlar tar i när de växer lite till, Ms kusin var 2,5 när hon växte ur den stolen. Dessutom är det inte optimalt med ratten man skruvar på, den höjer sitsen vilket gör sidoskyddet sämre IOM att kanterna blir lägre.

Lottch, vad skönt att hästarna var kvar i hagen!

Säkerheten är det nog inget fel på, där utgår jag ifrån att samtliga stolar som säljs i butikerna här fyller kraven, det är allt det andra jag är tveksam till. Kort rygg (H är två kurvor över medellängd), tar stor plats, besvärligt att sätta tillbaka klädseln efter tvätt är några exempel på vad jag hittat. Plus att försäljare verkar rekommendera Hi-Wayen framför den. I slutändan kommer de gå på samma peng för även Hi-Wayen är på kampanj och vi har 300 i rabatt på kupong i den butiken. Var mest nyfiken på om någon kunde rekommendera Cosmic för ingen vi känner har den :)

Vi har cosmicen till båda barnen. Alice blir 4 i april och sitter bra i sin fortfarande. Men vi har en stor Citroën C5 kombi (rymdskepp). En stol bak och en stol fram, de fram skymmer backspegeln lite gran, men om jag lutar mig lite bakåt så ser jag.

Just nu ligger "tar liten plats" väldigt högt på listan, inga rymdskepp här nämligen ;) Hur lång är A mellan tummen och pekfingret?

Vi hade en Hi-way först. Men sålde den tidigt då jag insåg att Oscar (som med ligger långt över kurvan) skulle växa ur den långt innan 4 år. Sålde den medan den fortfarande va ny.
Känner en som har cosmicen, men hon hade inget särskilt att säga om den än, då sonen är rätt lite än.
Hi-wayen skymde inget i backspegeln iaf, det gör min Graco Be-logic (men den är nog större än cosmic)

Vi har en maxi-cosi mobi (eller hur den nu stavas) med olika lägen på ryggen. Vi är supernöjda med den, men tydligen tar den mycket plats i bilen. Vår bil är ju såpass stor att vi inte märker av det, men jag googlade på den nu när du skrev att den inte fick ta mycket plats, så det är nog inte vad ni letar efter. (kanske världens mest onödigaste svar med andra ord... ;) )

*kl*

Jag blir tokig!! Håller på att natta lillan, men hennes rum verkar ha blivit invarderat av halvdöda spyflugor som kryper in genom våra kassa fönster. Har redan dödat två jävlar, men så fort S håller på att slappna av och somnar så är det en som börjar surra och då är det bara att börja om på nytt... Suck!!

S lyckades snubbla när hon gick och "pratade" i min iPhone, så nu har jag ännu en spricka i den. Otroligt nog fungerar den fortfarande. :bow: längtar tills jag får min nya.

Vi har tre stycken Britax Hiway. En i min, en i sambons och en i svärisarnas bil. I deras sitter den i mitten bak och jag upplever det inte alls som trångt.

Vi har en Maxi Cosi Mobi nu, men den tar ju lite plats i och med att den måste stå med pilen mot kanten på sätet och kommer vara för stor i vår andra bil. Den tar egentligen väl mycket plats i nuläget också, i Mazdan, den står bak och det går i princip inte att åka i framsätet. men tanken är ju att byta ut vår lilla Golf mot en större kombi (som ni hört ett antal gånger redan men vi har fortfarande inte kommit till skott så en liten tid kommer Golfen användas och vi är alltså tillbaka på ursprungstanken med större bil och har nog skippat bmw 118/120) och då flytta Cosin till den större bilen och nya, förhoppningsvis mindre stolen till Mazdan. Sen ska stol 2 gärna vara smidigare att flytta mellan bilar eftersom den nog kommer stå hos dagmamman dagtid.

I övrigt är vi också mycket nöjda med Cosin :)

/end of mycket invecklat inlägg

Vi har föregångaren, Free-Way i min bil, en Saab 900 (nya karossen). Även om jag har T bakom förarplatsen så tycker jag det är bra med plats för både mig och han. Sen ett stort + tycker jag är just att det är rätt smidig att flytta. Enda böket är väl att flytta bältena för fastsättning. Den är mycket lättare och smidigare än våran BeSafe som vi har i sambons bil.

T är ju rätt lång också, över 90 cm redan och sitter bra i Britaxen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka