Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Han har 3 favvogossedjur hemma så varför kan han inte få ha ett annat hos dagmamman? Tycker bara det är på nåt sätt så genomskinligt. Hon vill köpa ALLT han gillar bara för att han som ska avguda henne på något sätt. Och nej, jag anser inte att man behöver ha samma saker hemma som hos farmors, mormors eller dagmamman. Kan ju även tillägga att hon tar in leksaker han gillar här hemma in till sig titt som tätt, så att han ska ha allt han gillar där inne. Jag plockar in det till oss och hon hämtar över det till sig... *suck* Blev precis tvärförbannad på både svärmor och sambon så därför kanske jag låter ännu mera bitsk. Ska gå i väg till Frans grav och tända ett ljus och ventilera tankarna lite.

Nej nej, du är inte hård på nåt sätt, vi har bara olika åsikter ;):p

+ Armani; tack, jag hoppas verkligen att allt går så bra som bara möjligt är.

Lottch, fy för att må som du gör! Finns det verkligen ingen mer hjälp att få? Skickar en stor kram och lider oerhört med dig.

Och jag ställer mig i mitten någonstans åsiktsmässigt - väldigt Svensson av mig ;) Jag håller med om att man inte behöver ha allt hemma, utan att det kan vara bra med lite längtan. Och för H (precis som för alla barn gissar jag) är halva grejen med att fara hem till någon att få se ANNAT än de gamla, "inlekta" sakerna. Fast Bollen har en viktig poäng i att det måste vara givaren av julklappens rätt att ge något den själv vill ge, så att säga, och att du nog reagerar väl kraftigt på grund av er historik. Min svärmor är här i helgen ;) och nu för tiden går det bra. Men under H's första halvår så höll jag på att gå upp i atomer när de hälsade på. Men hon har nog mer funnit sin plats och backat några steg istället för att tex slita upp och göra om när jag bäddat ner H för att sova i vagnen :grin:

Nu när jag grubblar lite på det kan jag känna att det, i vår släkt, blivit väl mycket fokus på vad vi och H önskar oss. Lite av magin och spänningen försvinner när man vet precis vad man får, jag tror banne mig att i år säger jag bara "fred på jorden" och sen får folk strunta i att köpa något eller köpa något de själva vill ge. Samtidigt så gör det väl processen jobbigare för dem ;) Fast nu har jag spårat iväg, blev ett litet kl på slutet.

Senast ändrad:

kl

Nu har jag I-landsproblem :D

Har vunnit biljetter till Sthlm Horse Show, vet inte riktigt vad de gäller, de ska komma på posten ;)
Men till mitt problem... Är vi hemska föräldrar om vi drar med M på något sådant?
Känner mig lite så, samtidigt som jag ju gärna vill gå...
Vi hade ju liksom konstaterat att vi inte hade råd att gå även om jag gärna ville så då hade jag slutat fundera över det problemet...
Men med gratisbiljetter blir det ju inte allt för dyrt, bara resan dit och lite käk o så...

Kl

Sitter instängd i sovrummet i mitt eget hem och matar Albin eftersom svärföräldrarna kommer snart. Varje gång de ska komma ber jag maken att säga att de måste hålla tiden, för de kan utan vidare dyka upp en timme före utsatt tid. :grin: Men han kan verkligen inte säga det!! :mad: När vi ändå gnäller på män/sambos kan jag väl tycka att det är lite respektlöst mot mig eftersom han vet att jag inte vill sitta med tuttarna i vädret när de kommer. Så det får mig på dåligt humör att sitta här instängd och amma, 45 min innan de ska komma. :mad:

Tack och lov har jag inte alls såna problem med svärmor som t.ex Emmah och Lottch, men tillräckligt för att jag ska ha taggarna utåt redan innan de kommer. Det sista var att jag hörde henne fråga maken i telefonen om jag hade tillräckligt med mjölk till Albin. Mina bröst ska hon fullständigt skita i, för jag kan garantera att han inte behöver svälta och vad han får för mat ska hon inte lägga sig i. Med Vilgot hörde hon en gång i telefonen att han skrek och jag blev då uppmanad att lägga honom vid bröstet. Det var precis under den värsta perioden av infekterade köttsår, antibiotikabehandling pga det och pumpning dygnet runt. Det visste inte hon, men det kändes ändå som ett stort hån. :crazy: Jag har ingen som helst lust att prata vare sig amning, graviditet eller förlossning med henne, utan det har jag vänner till.

Samtidigt kan jag bli så trött på mig själv att jag inte kan ge henne en chans, men vi är verkligen så totalt olika varandra.

Vilken kul sak att vinna! Har aldrig varit på showen själv så kan inte svara på hur det funkar med barn där.

Har en åtminstone lite lik fundering här.. Grunnar på om jag ska ge maken biljetter till UFC i Stockholm i mars och åka ner en kortis hela familjen. Men det är definitivt inte lämpat för små så då måste jag kolla med en kompis som bor där om hon kan vara barnvakt eller lura med någon som vill ha resan utan eventet :angel:

Varför skulle ni bra hemska föräldrar för att ni tar med henne? T var med mig i Globen förra året och om jag går i år får hon följa med. Jag lär iofs inte kunna räkna med att sitta still hela tiden i år, men jag tror samtidigt att hon kommer kunna tycka det är stundtals väldigt roligt. Men då fullkomligt älskar hon att titta på hästar :)

+ Bollen

Självklart ska man få ge vad man vill, men hon hade redan satt att dom tänkt köpa tågbanan på B**tema. Så varför köpa en gosekisse också? Då ser jag hellre att dom köper en tågbana av något känt märke. Vi har inte önskat oss en tågbana, tycker precis som Bollen att han kanske är lite för liten än för det, däremot Duplo har vi önskat oss åt honom....

Western
Grattis till vinsten!!! :bump: Nu vet inte jag riktigt hur Mikaela är när det kommer till sånt där men vi hade då med oss T till Höljes i sommras och kollade på Rallycross EM och det gick fint!

Oregano & Modett
Som min ena syster brukar säga:
"Man behöver inte älska sin svärmor" :devil:

Förresten Modett, vilket fint julkort du tagit på H!!

Ang svärföräldrar/föräldrar. Jag är själv förvånad att jag inte har liknande problem som flera skriver om här. Jag hade räknat med det. Var tex helt inställd på att jag skulle amma i eget rum, aldrig utomhus, aldrig i närhet av ngn annan än min sambo. Men, så blev det inte. Jag ammade nästan överallt (inte publikt på cafe och sånt) Men jag frågade alltid de som var närvarande om det var ok att jag ammade. T var iofs väldigt lättammad, så det var väldigt smidigt och jag hade aldrig "tuttarna i vädret". Jag var själv väldigt förvånad hur obrydd jag var ang det.

När det gäller äldre som ska bestämma saker så tycker jag att de har varit väldigt duktiga på att fråga ffa mig först. Som när svärmor ville bjuda T på glass för första gången, ngt som jag hade oroat mig för innan jag fick barn, att hon bara skulle köra på och inte bry sig om att fråga mig. Men hon frågade och respekterade svaret. Vilket de alltid gör, både mina föräldrar och sambos. Blir lite mörkrädd på sånt som Modett skrev, att man rycker upp en sovande bebis och bäddar om, hur tänkte man då??

Jag tycker nästan att det går lättare att amma inför okända människor, som på amningsmottagningen, i amningsrum på köpcentrum osv. Inför vänner går i nödfall, men absolut, absolut inte inför mina föräldrar eller svärföräldrar. Det skulle kännas som ett alltför stort intrång på mitt privatliv.

Sen kanske det är skillnad på hur smidigt man kan göra det. Jag måste ha stora kuddar, dra upp hela tröjan, se till att bebis inte kommer åt mina bröstvårtor innan det är dags att suga, jag måste smörja med purelan efteråt osv. Ingen process jag kan göra diskret liksom.

Egentligen tycker jag att hela amningsgrejen är ganska läskig, eller vad man ska säga. Inget jag egentligen vill göra alls, utan det är enbart för Albins skull och lite för att det är ganska smidigt -iaf när man är hemma. Det är väl också därför jag tycker att det blir så jobbigt/pinsamt när svärmor pratar om sånt. Hon är liksom en sån som älskade att vara gravid, älskade all uppmärksamhet under graviditeten och älskade att amma. Vi är som sagt totalt olika varandra och förstår inte varandra.

Min svärmor är också rätt oblyg eller nyfiken åt fel håll när det gäller graviditet och allt där till. Kommer aldrig på glömma den där gången då jag kom hem från BM när jag väntade T och hon frågar rakt ut
"Jaha, hur mycket öppen var du?" och jag bara :eek: eller som den gången nu den här graviditeten då hon frågade hur mkt jag gått upp i vikt. Varpå jag svarade att jag inte hade någon aning och får till svar att
"Jo det tror jag visst att du vet.

Sen höll jag även på tvärdö när svågerns svärmor frågade om jag hade tillräckligt med mjölk till Theo. Vi träffad alltså max 2 ggr per år. Hur f*n har man öht mage att ställa den frågan???

Precis! Såna frågor ställer man bara inte!! :mad:

Jaha... De skulle ha kommit "halv elva - elva" och nu är klockan snart kvart över. Det är liksom liite svårt att planera när de inte kan passa tiden. Nog för att de har en bit att åka, men det tar ganska precis 1:45 h, så så svårt bör det inte kunna vara.

Vilgot borde äta mat om en kvart och maken har inte börjat laga än. De är ute och väntar och jag sitter här och gnäller. :o Men det är hans fulla ansvar att planera mat, handla och laga den när de kommer.

Sen kanske det är skillnad på hur smidigt man kan göra det. Jag måste ha stora kuddar, dra upp hela tröjan, se till att bebis inte kommer åt mina bröstvårtor innan det är dags att suga, jag måste smörja med purelan efteråt osv. Ingen process jag kan göra diskret liksom.

Nä, jag förstår hur du känner, jag behövde ju aldrig visa mina bröst. Och om de i min närhet hade lite hyfs så tittade de inte just det ögonblicket som T tog bröstet. Jag var väldigt nojjig inför amning och vad folk skulle tycka fram och tillbaka. Men var/är väldigt laidback när det blev skarpt läge. Det var inte bara jag som reagerade på min inställning. Flera i min omgivning gjorde det också.

Emmah, det du skriver är en typisk sån grej. Jag skulle inte bry mig alls om ngn frågade. Jag skulle bara svara. Ja eller nej hon får ersättning oxå och rycka på axlarna... Inte så jag trodde jag skulle reagerat innan...

Men så skönt att det blir bättre/lättare än vad man först tror! :laugh:

En gång när vi var hemma hos dom gav vi V ersättning och då var hon direkt framme och frågade "får han tillägg??? Eller har du mjölkat ur???" eehhh.... :eek:

Det där om "tillräckligt med mjölk" fick jag också höra flera gånger, framförallt av äldre. Vet inte om det var mer av en noja förr, nu vet man ju att produktionen regleras efter hur mycket man ammar och framförallt när de går upp i vikt som de ska, så.. Min svärmor hade lite (mycket :D) problem med att jag ammade såå länge - hon slutade ju när hennes barn var 5 mån?! Medan min mamma och min farmor var så nöjda att jag fortsatte delamma tills han var 1.

Håller med, helt obefogad fråga. Jag hade nog svarat, vad spelar det för roll?Huvudsaken är väl att barnet får mat?

Har iofs aldrig fått alla dessa frågor, så svårt att sätta mig i hur det känns att få dem. Min närhet har litat på att jag och sambo gör det vi tror är rätt och frågar de äldre om vi vill ta del av deras erfarenhet :)

Nu fick ju Theo redan enbart ersättning då när hon frågade så hon blev tystad rätt fort när jag svarade att han bara åt flaska. Jag tycker ändå inte att det angår folk. Precis som du skriver, man antar väl att folk förstår att man gör sitt bästa för att ta hand om sitt barn?!

Varför jag bryr mig är nog just för att i min familj så bryr man sig inte om sånt där, så vida jag inte frågar min mor om råd t ex.

Senast ändrad:

Jag är också sån som inte bryr mig ett skvatt om vart jag ammar eller vem som ser. Vill man inte titta så kan man se åt ett annat håll. Minns inte om jag fick några korkade frågor för om jag fick nån så brydde jag mig antagligen inte. Jag vet vad jag håller på med och tycker någon annan olika så får dom väll tycka det. Jag ammade bara i 2mån men tyckte inte det va några speciella reaktioner när han gick över till enbart flaska. Eller så har jag bara väldigt bra folk omkring mig! Det enda svärmor kan nojja om är hurvida han är för varm/kall men jag bryr mig inte så mkt. Sambon blir mer irriterad på det så han hugger ifrån.

Helt OT:

Nu har jag äntligen orkat och lyckats storstäda så det ser någorlunda ut iaf. :grin:
Det va inte det lättaste med en Milton hemma som rev ur ett skåp medans jag plockade in i det andra. Men nu sover han och jag har till och med orkat skura golvet så nu tycker jag att bebis kan få komma :p Självklart kommer jag få vänta några veckor till och borde hinna göra om städningen fler gånger. Men jag känner mig rätt färdig och redo så inatt skulle passa bra. Man kan väll få drömma iaf. ;)

Jag håller med dig Oregano. Mycket enklare att amma inför främlingar än inför folk jag känner. Det gick ok med de flesta så länge jag hade sjal. Eftersom de ignorerade amningen och fortsatte samtala med mig. De som istället började titta på bebis och hennes ätande gick bort. O de som gick fram och tittade ner i sjalen fick inte befinna sig i samma rum fler gånger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 033
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 109
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈