Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Tycker seriöst att du ska kolla upp vad du har för möjlighet till starta eget-bidrag (kanske en grund till symaskin?!). För som du säger, man är inte som mest attraktiv på arbetsmarknaden i slutet av en graviditet.. (been there) Och vill du inte fortsatta sen så har du en bra grej att lägga till ditt cv. Finns ju tom möjlighet att få ersättning motsvarande a-kassa under första tiden med eget företag, men minns inte villkoren.. Hur som helst är det bra att kolla och dubbelkolla allt för tyvärr kan ju eget företag ställa till det också. En kompis fick inte stämpla pga att hon hade eget företag trots att det var i väldigt liten skala och hon inte tagit ut någon vinst.

Förresten är det nog inte omöjligt att det kan finnas bidrag att söka på andra håll med tanke på genuiteten: egen ull, handgjort..

Bestämmer du dig för att satsa så säg till så fixar jag hemsida och marknadsföringen ;)

Ica, hemköp, maxi eller willys. Jag har sett dom på lite olika vanliga mataffärer iaf. Annars har väll barnaffärerna sånna.

Här sov faktiskt Milton sen till 06.20 då fick han välling. Sen vaknade jag 8 och sa till sambon att dom behövde gå upp. Nån sekund efter vaknar Milton också. Tajming :p så nu är dom uppe och gör sig klara för dagis och jag får dra mig länge till!! :)

Jo, de släpptes i staterna för så länge sen. Det var den med grå baksida som aldrig kom till sverige. Den tegelstenen ligger här hemma. :) Den var faktiskt grym, mycket hållbarare än 4an och 3G/S...

Kände mig plötsligt väldigt gammal, haha.

Doris: förstår att paddocken är uppskattad efter allt jobb! Jag har kört ned stolpar med spett och slägga vid förra stallet, efter att ha slagit ned en sommarhage på 4ha så upptäckte jag att jag uppenbarligen inte hade några muskler, för jag kunde inte röra mig normalt på 1 vecka efter att sista stolpen var slagen. :D Det är när det gäller sånna saker som det absolut underlättar när man har ett lager pengar, annars hade vi inte kunnat renovera allt på en gång och traktor/grävskopa hade inte varit något alternativ. Grävskopan har vi faktiskt tjänat in på, då sambon kunnat göra jobb med den, både på gården och på andra byggen. :) Nu har vi bra en liten begagnad 8tonnare, men det är sambons lilla snuttegris. :)

*kl*

Mådde riktigt bra imorse, vilket var kul, för min farbror som bor i USA kom förbi en snabbis till frukost med min pappa och tog en massa kort på Temlan. Man märker att man inte är så viktig längre. ;) De har ju inte fått något barnbarn än, så Temlis är deras extra-barnbarn, både för min faster i Sverige och min farbror och faster i USA, helt fantastiskt roligt tycker jag. :)

Nu när jag kom hem efter att ha skjutsat till dagis så började jag såklart att må superilla så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Blir så less, less, less.

Kl

Fler än jag som haft vaken barn i natt ser jag! S har legat och snackat från 02 till 03 ungerfär. Så jsg har inte behövt stiga upp, men hon har hållt mig vaken.
Dessutom är jag lite irreterad som vanligt på folket som går till öppna förskolan. HAde inte varit på det kommunala på ett tag. Brukar vara på kyrkans för det är trevligare där. Men i måndags hade jag lite tider inne i "city" så då åkte vi till öf där en timme i stället, för att slåihjäl lite dötid. Då står det helt plötsligt ett snorigt barn och hostar rätt över S som tada är snorig nu :( Kan inte folk vara hemma med sina snoriga ungar. Själv åker jag inte dit förrens mitt barn blivit helt friskt eftersom det ofta är små bäbisar där.

Håller med, här har H brädat mig med längder :D Jag har alltid varit min farmors nr1, enda barnbarnet och allt, men nu kom enda barnbarnsbarnet och tog över :confused: ;) Fast så ska det vara. Det är underbart att de får vara älskade från så många håll, de små.

Jag gillar verkligen de här dagarna när jag ka ha mysbyxor på mig (Ts pappa ämnade henne på dagis). Krypa upp i soffan med en filt och stor kopp te. O sen bränna av massor av sidor i kurslitteraturen. Idag är det ”speciell förvaltningsrätt”. Så polisrätt, socialrätt skall jag klara av idag…

Tyvärr så skall boken vara skitdålig enligt en av våra lärare. Det skall finnas väldigt fördomsfulla uttalanden. Men i brist på annan litteratur så får de ha kvar denna som kurslitteratur.

kl
Lottch
Jo vi har pratat om syskon. O nu finns det en vag plan. Det kräver ju en hel del planering eftersom jag måste sluta med medicinerna och ha en låååååång karenstid innan. Men samtidigt så vill jag vara färdig med barn och amning när de nya och bättre medicinerna kommer ut på marknaden om några år.

Emmah.S
Jag skulle också gärna beställa ett par tofflor. Det skulle kunna bli en kanon julklapp till Ts kusin. Men går det att sy nått vettigt till en bebis?

Kl

Jösses vad ni har skrivit! :eek: Själv har jag haft en supernatt igen med endast en matning vid kl 3. Duktig pojke! :love:

Har bara skummat igenom de sista sidorna, för jag sitter här och är alldeles chockad och ledsen. Den lilla katten har varit förhållandevis lugn sista halvåret, men hon är ju som hon är och jag har verkligen sagt tvärnej till att ha henne i sovrummet på natten sen Albin kom. Maken har försvarat henne och sagt att hon ju sköter sig, men aldrig att jag tar någon risk!!

Precis nyss låg Albin på sitt fårskinn på golvet i köket. Den lilla katten får något tokryck och springer över hans ansikte!!! :eek: :cry: Albin börjar skrika, jag börjar gråta och den lilla älsklingen har fått två rejäla rivmärken, ett precis ovanför ögat och ett precis under. Det var ju bara ren tur att han inte fick en klo i ögat.

Usch vad jag ångrar att vi köpte den där katten! :crazy: Jag kan bli så jäkla förbannad på henne när hon bara inte kan sköta sig...

Vi har liksom hembesök av BVC idag. Hur bra ser det ut att ha en sönderriven bebis....?

Hmm har letat överallt här i stan utan att hitta. Vårat Ica blev iofs maxi igår. Ska kolla om de utökat sortimentet.

Här slår vi oxå ner stolparna för hand. Vinterhagen är en riktig skogshage så där går inte att komma fram med maskiner. Och så är det berg överallt :mad: Det blir lite lustiga sträckningar när man ska stolpa vid berg... I sommarhagen tar vi nog hjälp av traktorn tror jag. Det går ju såååå mycket fortare så. Idag ska jag nog passa på att dra tråden till hagen medans Flisan sover. Snart är de hemma! Ska bli så skönt.

Åh, håller med dig! Idag var första dagen denna veckan som sambo lämnade Tuvan och jag fick ligga kvar i soffan med myskläder och en kopp te! Och har jag tur så hämtar han Luvs också, vilket gör att jag inte behöver pallra mig ut ens idag! :D

Annars är det ju spännande att vakna typ varje dag nuförtiden. Jag vet aldrig hur jag ska må... I natt har jag iaf fått sova hela natten, men när jag väl vaknade vid sex så fick jag inte upp ögonen, de var helt igenklibbade! Så inte nice! När jag till slut fick upp dem kändes det som att jag blivit ordentligt slagen i bakhuvudet. Sånt galet tryck i nacke bakhuvud! Så nu har väl alla baciluskisar åkt nån slags kana ner ditt och partajar där... Det gör sååå ont. Och ingenting hjälper. Har tagit treo och alvedon. Kan man testa diklofenak också?

Det hjälper inte riktigt att jag måste starta mailen och börja jobba lite nu också. Fick massor gjort igår dock så kanske inte blir lika intensivt idag :)

Nu ska jag göra lite kokosbollar, koka kaffe och hoppas att det är bra medicin ;)

Har ni någon babyaffär, typ Babyland eller Babyproffsen? De har de stora flaskorna, iaf här hos oss :) Och jag har faktiskt hittat på Willys (i Åkersberga, kanske bara var lokalt...)

kl
Emmah.S
Jag skulle också gärna beställa ett par tofflor. Det skulle kunna bli en kanon julklapp till Ts kusin. Men går det att sy nått vettigt till en bebis?

Tack :laugh: Just den där modellen kanske inte är helt optimal till en liten bebis, men kanske dessa?!

1f64fa36.jpg

Ska sy ett par till lillebror som han kan ha i vinter. Det lär ju inte vara varmt ute när han behagar att kika ut :D Håller på att spåna i en liknande modell men med något högre skaft. Anledningen till att jag gjorde skaften lite högre på Theos tofflor är att jag tycker ofta att dom sitter så dåligt på foten pga för låga skaft. Hellre att man får vika ner skaften som jag gjort på Theos än att dom bara åker av. Har tyvärr inte hunnit prova den mindre modellen på någon bebis än så jag vet inte hur dom sitter riktigt.

Själv sitter jag och analyserar en film om barn som leker. Sen ska jag använda en teoretiker för att analysera barnens lek utifrån hans teori. Superkul :( not. Känns lite menlöst. Hur ska jag kunna få ihop 2000-3000 ord på det? Lär ju skiriva om filmen hälften av dessa i alla fall ;) För att fylla ut....

Inte så lätt att analysera vad barnen säger när S står brevid och snackar typ hela tiden...

Usch vad otäckt :( Förstår att du blev ledsen och rädd.

Våra katter fick totalt sovrumsförbud när Theo kom. Dubbelkollade alltid dörren så att det verkligen var stängd när han låg och sov. Dom får fortfarande inte vara varken i vårt sovrum eller i Theos, både pga sambons astma och sen även för att jag inte vill att dom ska störa Theo när han sover.

Min knasiga kisse har dock, ännuvärre, börjat kunna hoppa upp i vagnen när T sover ute :eek: ligger visserligen bara nere i fotändan men ändå. Vill ju att bebis ska få sova ute så mkt som möjligt så det blir att hålla stenkoll på att Bruce är inne när bebis sover ute. Han tenderade aldrig att göra det när T var bebis utan har börjat på senare tid. Det är precis som han vaktar T.

Så ni bestämde er för att satsa på syskon nu alltså :) Men du, inte ska du bli förtvivlad redan. Kanske du har lång cykel? Sen händer det ju då och då att man faktiskt inte har någon äl utan att något är fel för den skull. Vad är pco?

Japp, kör på ursprungliga planen innan jag började fundera för mycket.
pco är nån hormonbalans störning. Och som vanligt (är väl förmodligen lite hypokondrisk) så tycker jag alla symtom stämmer in på mig när jag googlade det.
Bukfetma, oregelbunden mens, och när den väl kommer så forsar det bokstavligen.

KL

Här är en till som inte är värd vatten sen Ture föddes. :D Jag som står mina föräldrar väldigt nära har ju världens bästa barnvakter och sponsorer i mina föräldrar,men alla sms och telefonsamtal handlar om hur Ture mår, hur han sovit och hur han ätit osv. Så fort de kommer så har jag ju tusen saker att göra i stallet så då springer jag ut.

Skickade faktiskt ett sms till mamma häromdagen ang att det känns som om hon och jag inte pratat sen Ture föddes. Gör kanske inte så mkt då vi känner varandra väl efter alla år men det är lite konstigt. Hon vet inget längre om mig, mitt jobb hästarna osv, det är helt oviktigt!

Känner igen det där, min mamma hjälper oss mycket som barnvakt, och det blir dels att vi knappt ses eftersom hon ju är här när jag jobbar eller är i stallet, och när vi pratar så är det nästan bara om S eller vad hon och pappa har gjort. Fast i mitt fall så är det snarast hon som klagar på att jag inte berättar nåt om mitt jobb längre, det blir liksom inte av att jag berättar om det. Roligare att höra vad S gjort under eftermiddagen!

Så efter karenstiden är det alltså avel på heltid som gäller... ;) Det lät riktigt skönt att krypa upp i soffan med te och bok, ibland saknar jag att inte plugga, för när man satt hemma och hade sånna dagar var det faktiskt helt ok. :)

Själv har jag varit väldigt nyttig och betalat räkningar, skickat iväg mail som jag skjutit upp samt svarat på alla som ringt i telefonen, trots min telefonfobi. Så nu sitter jag vid datorn och knapprar på tangentbordet och känner mig som när jag jobbade som sekreterare på mammas byrå.

Snart tänkte jag dock krypa ned i sängen och försöka sova lite innan min bästis och Telmas gudfar kommer på lunchbesök, har inte träffat honom på säkert en månad och jag har saknat honom massor. Han har varit så uppe i sitt (plugg, jobb, gjort slut med sin pojkvän sen 3 år tillbaka) så han har inte haft tid att komma ut hit och hälsa på och jag har mått för dåligt för att orka köra till honom, men nu så. :love:

För mig fungerade inte ÄL-stickorna heller. Kissade på dem på dem i en månad och fick inte en jävla glad gubbe, bröt ihop och tänkte att nu är det kört och månaden efter blev jag gravid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 128
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?