Sv: Varm nos?

Mina hundar kan ha varm och torr nos tillfälligt utan att det är något fel på dem. Däremot kanske man ska ana oråd om nosen är varm och torr under en längre period samtidigt som hunden verkar allmänpåverkad?
Tänker att det har något med feber att göra? (spekulerar bara..)

Det stämmer inte. Vår hunds nos kunde ibland vara varm och torr utan att han var sjuk, t.ex. om han var sömnig.

Men en längre period som sagt, eller om hunden verkar dålig är det en annan sak.

Tycker man att hunden är påverkad så kan man kolla tempen. Då gäller det att man vet vilken normaltemp hunden har. Normalt är den 38-38,5 men kan variera lite upp eller ner. Så kolla vid ett par tillfällen hundens normaltemp när den är helt frisk. Det är alltså inte säkert att hunden har feber om tempen är 39, det kan vara helt normalt för just den hunden.

Tack för svaren!
Det verkar vara i mest stressande situationer tex åka bil eller åka bort och träffa nya personer som nosen blir varm. Så det kanske är stressrelaterat?

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 145
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
926
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg