Världscupen 2024/2025

Håller med Lotta som sa att det bara var Wilma och Kevin Staut som gjorde riktigt fina rundor idag. Sen kom ju United Touch också, så kul att se en häst ridas på tränsbett, ingen aachenrem och inget spö och att det såg så himla fint och enkelt ut! Vilken häst det är, helt otroligt.

Men banan är utan tvekan för svår. Känns inte som att särskilt många hästar gick ut därifrån fulla av självförtroende direkt :down:

Håller med Henrik, gult kort för banbyggaren!
Ja, detta var ju ingen reklam för sporten. Tänkte på att de breda oxrarna har kommit tillbaka på OS också. Tycker synd om hästarnas självförtroende och ländrygg. Ska det vara så här får det vara. Klokt av Henrik!!!

Alltså, jag brukar vara den första som kritiserar när banan är för lätt. Hur kul är det liksom när nästan halva startfältet klarar banan?

Men det här? Hästarna såg inte bekväma ut. I stort sett ingen häst räckte över oxarna.

Jag tycker det är synd att ryttaren inte gemensamt gick ihop och vägrade hoppa banan.

Hade sista hindret i trekombinationen plockats bort hade banan fortfarande varit svårt, men inte omöjlig.

Inte kul att se i stort sett alla hästar lämna banan med dåligt självförtroende.

Jag har på senaste tiden, eller egentligen sen senaste OS, mer och mer börjat tänka i banorna att det är dålig hästvälfärd att hoppbanorna blir bara svårare och svårare. Att hästarna riskerar att både skadas fysiskt och mentalt och tillika behöva ta i så de kräks och ändå knappt klara banorna.

Lyssnar på Henriks intervju nu. Vad innebär "en öppen distans"?
Oklart, men det var den längsta kombinationen och sträckte sig genom hela diagonalen raksträcka, så kanske det han syftade på med "öppen distans". 😊
1000001272.webp

Jag har på senaste tiden, eller egentligen sen senaste OS, mer och mer börjat tänka i banorna att det är dålig hästvälfärd att hoppbanorna blir bara svårare och svårare. Att hästarna riskerar att både skadas fysiskt och mentalt och tillika behöva ta i så de kräks och ändå knappt klara banorna.
Jag har tänkt lite i samma banor.

En förklaring kan vara att det var extremt många felfria i början av förra årets världscups säsong och att arrangörerna inte vill att det upprepas.

För första gången håller jag med Lotta; vi vill inte ha halva startfältet till omhoppning, men inte heller en omöjlig bana.

En lagom svår bana md ca 7-8 i omhoppning är perfekt.

Alltså, nu kan jag väldigt lite om hoppning, men i mina ögon ser det nästan ut som en fyrkombination.
Kombination, om jag inte missminner mig, är när det är sådär 1-2 språng emellan hindrena. Om man ska vara enligt skolboken. Men relaterat avstånd hade jag kallat det mellan första och tre-kombinationen, så visst att de är relaterade till varandra så att säga. :)

Finns fyrkombinationer?

Kombination, om jag inte missminner mig, är när det är sådär 1-2 språng emellan hindrena. Om man ska vara enligt skolboken. Men relaterat avstånd hade jag kallat det mellan första och tre-kombinationen, så visst att de är relaterade till varandra så att säga. :)

Finns fyrkombinationer?
Ja, det finnes faktisk fyrkombinationer.
Har sett det några gånger, bland annat i Falsterbo för några år sedan.

Utöver oxern i trekombinationen var väl tiden problemet idag. Hade ryttarna haft mer tid på sig hade de kunnat hålla ihop galoppen bättre och fått spänstigare språng = lättare att klara oxrarna. Tyvärr har vi ju sett många världscupklasser denna säsong med väldigt kort maxtid. Säkert för att det historiskt varit gigantiska omhoppningar som nämnts tidigare. Men det här var verkligen inte kul att se :down:

Lyssnar på Henriks intervju nu. Vad innebär "en öppen distans"?

Jag tänker att öppen distans är samma som lång distans, alltså att man måste öppna upp galoppen. Och tyckte någon av dem sa att distansen i sig inte kanske var så fel men som det var placerat, med oxer kort ur sväng i början och oxer ut ur linjen nära mot läktaren som gör att de bromsar så blev det inte bra.

Men jag är inte heller så inne i hopplingot så kan ha missuppfattat. 😅

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På söndagen inleddes kampen om viktiga världscuppoäng när Longines FEI Jumping World Cup 2024/2025 drog igång. Tre svenska ryttare var...
Svar
0
· Visningar
49
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 350
Senast: fio
·
Hoppning Här finns startlistan för den som är intresserad...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur