Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Nej, det var nog inte vad jag skrev. Jag sa att skriver man något på ett debattforum och inte vill ha mothugg, DÅ är det väl bättre att skryta på PM?

Man ska inte behöva få mothugg för att man skriver en tråd att man är stolt över sina barn. Då är det snarare du som ska lära dig handskas med dig själv och ditt inre, än att dom ska sluta "skryta" och berömma.

Punkt!

Jag har 3 barn,i åldrarna 18-23 år!
Jag är stolt över alla mina 3 barn,men den jag är stoltast över är mitt mellanbarn,sonen,nu 21 år! Låter nästan illa när man är mer stolt över ett av sina barn..

Han har alltid haft svårt i skolan,både grund och gymnasium,kraftig dyslexi,inte mycket godkända ämnen,mest IG på betygen! Han har kämpat sig igenom alla skolår med svett och tårar!

Men två dagar efter studenten,så hade han fast jobb på ett båtvarv!
Han gick fordon,och gick ut med IG!

Att höra sånt där, för mig som är redigt skoltrött, är rejält peppande. Du ska vara redigt stolt. IG är fortfarande ett betyg, och han har ju tagit sig igenom skolan! Det är mer än vad jag lyckats med, utan dyslexi. :bow: Riktigt starkt jobbat av grabben.

Kan han, så kan jag också fan! :banana:

Jag bara ifrågasatte varför det skulle vara så bra att rida flera hästar och samtidigt plugga. Varför det är en värdemätare på att vara en bra tonåring och sas nyttan av det.

Och jag undrar hur mycket service dessa ungdomar får från sina föräldrar.

Behöver de bara ta hand om skolan och hästarna?
Vem sköter tvätten, matlagningen, städningen och sådana saker?

Gymnasiebetygen har jag aldrig haft nytta av, varför lägga tid på dom?

Jag har haft en oerhörd nytta av mina gymnasiebetyg.
Och framför allt den kunskapen som de representerade.

Jag hade höga betyg från Natur och jag kämpade redig för dessa.
Det var värt det.

Varför kan man inte bara få vara stolt över sina barn? Genast kommer det någon som du och skriker om att det är såååå synd om ungarna för vi pressar dem så.
Vi diskuterar om det nyttiga i den typen av värderingar.
Och JA det får vi göra.
Det handlar om att vara stolt över prestationer och inte bara barnen som de är i sig själva.

Det är prestationsdelen i det hela som ifrågasätts.

Jag tycker personligen att det där är en svår balansgång att gå.
Och jag har också massor att skryta över om det är på det sättet.

Ska jag göra av med en ponny så hon kan sitta och glo in i en vägg istället?

Hur mycket hjälper hon till hemma med hushållet?

..... jobbar på lektionerna så har man inte samma mängd hemarbete ......

Har man en bra skola så går det också lättare.
Ofta är bra betyg ett resultat utav en bra skola och en bra skolmiljö
Min dotter hade ingen möjlighet att få skolarbetet gjort på skoltid.
Det var för det mesta "Stora Kriget" i klassrummet och utanför.

Var hon då sämre för det?
Med era mått mätt så verkar det ju så.

Behöver de bara ta hand om skolan och hästarna?
Vem sköter tvätten, matlagningen, städningen och sådana saker?

Nu skriver jag bara utifrån mig själv. Mat lagade jag till mig själv måndag-torsdag. Fredag-söndag hade vi (jag och mina föräldrar) varsin dag då vi ansvarade för maten.
När jag fixat körkortet var det jag som handlade i stort sett varje vecka. Dessförinnan den av mina föräldrar som hann, oftast mamma som trots heltid jobbade mindre än pappa.
Städning skötte ingen av oss, städerska gav extratid till alla.
Tvätten var lite delad, alla la sin tvätt i rätt tvättpåse vilket gjorde tvättandet ganska snabbfixat. Ta rätt påse, lägga in i maskinen, fylla på tvättmedel och trycka på startknappen. Därefter flytta till tumlare eller torklina. Strykningen skötte städerskan.

Okej, med den standarden att man kan ha städerska och tillgång till bil så blir ju allting lättare.

Det som tar tid hos oss är matlagning, disk, tvätt och städning samt skötseln av hästar och stall.
Det är tvätt och mat för mellan 4-6 personer hos oss.
Och det är hängadet för torkningen som tar tid med tvätten.
Inte att sortera, fylla maskinen och trycka på knappen.
Torktumlare är inte miljövänligt då den går på el.

Ptja, tillgång till bil för att handla var ju en nödvändighet. Till stallet gick eller cyklade jag.

Om ni är så många borde ni rimligen vara fler som kan hjälpa till också. Varsin dag för matlagning är imo ganska praktiskt.

Vågar jag berätta det utan att det blir skryt då?
Hon gör mer av städningen än vad jag gör. 75 % är jag rädd för att hon gör. Jag sorterar tvätt, tvättar och lagar mat. Hon bakar ibland. Hon tömmer diskmaskinen. Hon plockar in tvätten. Hon skötar stallet. Jag handlar. Var och en ställer in sin disk resp lägger sin tvätt i tvättkorgen.

Och hon går i en väldigt stökig klass.

Om ni är så många borde ni rimligen vara fler som kan hjälpa till också.
De är små barn de där andra, så det är inte riktigt en framkomlig väg ännu.
Den minsta är 7år.

Dock är det bättre att de går ut och matar hästarna.
Det blir effektivast så.

Där så finns det ju massor av saker att vara stolt över.
Riktiga saker liksom.

Jag känner mig dock litet tveksam till just kopplingen till betyg och prestationer som mäts mot andra.
Typ tävlingar och sådant.

Vad som är riktigt bra att framhäva som något som gör "Mamma stolt".
Det ger mig vibbar av USA modell "Come on and make Daddy proud now".
Och de oerhört tävlingsinriktade värderingar som ligger bakom det.

Nu har ju jag inte egna barn men det är inte så länge sen jag var barn själv. Min mamma brukar alltid säga att hon är stolt över mig och min syster, att vi gör något med våra liv och är ambistiösa. Hon har dock mycket noggrant påpekat under vår uppväxt att vi ska göra vad vi vill, vi behöver inte ha bra betyg, vi har aldrig pressats till att välja svåra linjer, eller liknande, utan hon hade varit lika stolt ändå.

Dock hävdar jag att hon måste få känna sig extra stolt när vi gick svåra gymnasielinjer med bra betyg och numera är bilvande cilvilingejör resp. jurist, just för att det är en prestation, vi har sett till att uppnå något vi vill göra. Sen tror jag dock hon är stolt över allt vi gör, i princip!

Jag kan ju bara svara för mig själv i den frågan, och nej jag hjälpte inte till fruktansvärt mycket hemma i den åldern, dock mer än min dåvarande jämnåriga pojkvän. Jag tvättade i princip alla mina kläder, städade mitt rum och plockade in och ut i diskmaskin. Lagade mat efter skolan om jag ville ha mat, annars åt jag mackor, mamma hann inte laga mat pga krävande jobb. Dock mockade jag 3-4 boxar/dag, samt delade utsläpp, insläpp, kvällsfodring och hela helgerna i stallet med lillasyster.

Säger som nån annan, du har sett exempel där det inte funkat, jag vet många fall där det funkat alldeles ypperligt, vi är 8-10 st från klubben inom ett spann av 4 år som alla haft minst en, ofta fler, hästar hela gymnasietiden. Alla har dock haft egen gård, vilket förenklar mycket.

Som du säger, handlar det om prestationsstress är det inte bra, men vad säger i detta fall att det gör det? Eller i tex mitt fall? De flesta hästtjejer älskar att hålla på i stallet, och för min egen del är det min oas, det stället där jag stressar ner och kopplar av. Jag hade sannolikt varit mer stressad utan stallet, både under gymnasietiden och under nuvarande högskolestudier.

Dock hävdar jag att hon måste få känna sig extra stolt när vi gick svåra gymnasielinjer med bra betyg och numera är bilvande cilvilingejör resp. jurist, just för att det är en prestation, !

Och varför skulle det vara en större prestation än att bli en duktig bilmekaniker, plåtslagare, rörmokare eller musiker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka