Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Jag bara ifrågasatte varför det skulle vara så bra att rida flera hästar och samtidigt plugga. Varför det är en värdemätare på att vara en bra tonåring och sas nyttan av det.

Jag har aldrig skrivit att du inte kan glida igenom gymnasiet och rida om det är vad du vill! Var läser du det?
Men varför frågasätter du då det?!
Du har sett flera fall där det är dåligt, jag har sett många där det är bra!

Det första du skriver är att du med den belastningen hade bränt ut dig. Jag kan väll inte hjälpa att du behövde plugga tre timmar om dagen, jag behövde det inte och jag antar att TS dotter inte heller gör det. Aldrig att jag ångrar att jag la tiden i stallet istället för att titta på TV och plugga. Gymnasiebetygen har jag aldrig haft nytta av, varför lägga tid på dom?

Dygnet har 24 timmar som ska fördrivas, ridningen känns som en mycket bra sak att lägga tid på.

Nehej,

Du har verkligen spänningar till att man är stolt över sina barn.

När det gäller sonen så är hans största intresse dataspel, vilket förkastas av MÅNGA människor. JAG kan se något positivt att i det. han har lärt sig engelska. Ingen prestige från min sida, men jag är glad att hans intresse inte bara är ett intresse utan att det finns konstruktiva delar i det som många förkastar.

Vad det gäller ridningen och döttrarna så har de inte tävlat höga klasser. Inte för att kapacitet eller förmåga saknas. Ingen prestige där heller. Inga dyra ponnyer heller. Men hästar de har lärt sig att rida på, på riktigt.

Varför kan man inte bara få vara stolt över sina barn? Genast kommer det någon som du och skriker om att det är såååå synd om ungarna för vi pressar dem så.

Min dotter har aldrig pressats till någonting. Hon är duktig i skolan. Kom hem med VG och MVG i nästan allt igår och lägger sällan tid på läxorna. Hon älskar sina hästar och skulle helst vilja ha nån till, men tyvärr finns det ju en plånbok som inte vill det. Därför rider hon andras hästar också. Hon sitter ändå och chattar med kompisar nån timme varje kväll. Joggar en runda med hundarna varje em. Och skriver och tecknar en massa.

Ska jag göra av med en ponny så hon kan sitta och glo in i en vägg istället? Blir hon lyckligare då?

Du läser en bok om hysteriska ponnymammor och genast är vi sådana allihop. Barn ska kanske inte rida alls innan de flyttar hemifrån, det är väl det bästa eller?

Skryt på du Cirkus! Jag tycker det är jättekul att höra föräldrar som är stolta över sina barn. Jag önskar att alla föräldrar var det!

När jag gick på högstadiet förutsatte lärarna att varje elev skulle lägga runt två timmar per dag på läxläsning efter skolans slut (i sitt invigningstal till eleverna sa rektorn alltid att det förväntades av eleverna att lägga så mycket tid på hemarbete)

Det tycker jag är en otroligt korkad formulering. Om man hänger med och antecknar på genomgångar och jobbar på lektionerna så har man inte samma mängd hemarbete som de som flamsar runt och snackar, sover, skolkar, skriver lappar, leker med mobiler osv.

Varje gång vi har föräldramöte klagar föräldrarna på hur mycket matteläxa barnen har. Att de sitter hela helgerna och försöker nå veckomålen. Vi är tre föräldrar i klassen vars barn aldrig har en matteläxa med hem. Trots att våra barn har svårare uppgiftshäften. Jag tvivlar på att just våra är så mycket smartare än alla de andra. Våra barn vill helt enkelt göra annat på helgerna så de jobbar effektivt på lektionerna i stället.

Jag tvivlar på att just våra är så mycket smartare än alla de andra. Våra barn vill helt enkelt göra annat på helgerna så de jobbar effektivt på lektionerna i stället.

Och det är kanske ett bevis på att de är smartare än alla de andra? ;)

Varför kan man inte bara få vara stolt över sina barn?

Jag har uttryckligen poängterat att jag tycker att föräldrar ska vara stolta över sina barn - oavsett hur många VG, MVG eller hästar de rider varje dag. Jag tycker inte alls synd om era döttrar, eller söner, jag tror de har mycket bra och engagerade föräldrar.

Men det finns föräldrar - många föräldrar, och jag vet inte deras namn - som inte ser skillnaden mellan självförtroende och självkänsla och som odlar myten om att det är vad man presterar som räknas (typ hur många hästar man rider, vad man har för betyg, hur många språk man talar, hur många rätt man har på matteläxan). Det är ju helt oväsentligt i långa loppet! Om man skryter om sådana saker har man ju någonstans faktiskt lagt prestige i det. Det var bara det jag ville påpeka, egentligen.

Det första du skriver är att du med den belastningen hade bränt ut dig. Jag kan väll inte hjälpa att du behövde plugga tre timmar om dagen, jag behövde det inte och jag antar att TS dotter inte heller gör det.

Men det är just det som många föräldrar inte förstår, att barnen faktiskt inte klarar skolan med den bravur som de tror (OBS - jag talar inte om TS här, eller någon annan i tråden) - därför ville jag höra hur de lyckades med bedriften. Det kan ju inte jag veta, därför frågade jag.

Det är väl fortfarande ett debattforum och inläggen syftar väl till att diskuteras?

Varje gång vi har föräldramöte klagar föräldrarna på hur mycket matteläxa barnen har. Att de sitter hela helgerna och försöker nå veckomålen. Vi är tre föräldrar i klassen vars barn aldrig har en matteläxa med hem. Trots att våra barn har svårare uppgiftshäften. Jag tvivlar på att just våra är så mycket smartare än alla de andra. Våra barn vill helt enkelt göra annat på helgerna så de jobbar effektivt på lektionerna i stället.

Nu är det väl så att kraven har sänkts i skolan generellt sett. De som gick i gymnasiet för tio - tjuogo år sedan hade bättre resultat jämförelsevis än dagens elever, eftersom elevernas ämneskunskaper har sjunkit både nationellt och internationellt och det har gått en viss inflation i betygssystemet.

Så när föräldrar gnäller är det nog för att de tycker - vilket man inte gjorde på min skoltid - att kvällarna ska vara studiefria, för att de själva har jobbat klart då. Skolan ska mer likna en vanlig arbetsdag. När jag läste räckte inte det på långa vägar, oavsett om man gjorde vad man skulle på lektionerna.

Det är en av anledningarna till att jag reagerade jag på det där med två hästar och studier. Men jag har nog inte riktigt hängt med i hur dagens skola ser ut.

Men det finns föräldrar - många föräldrar, och jag vet inte deras namn - som inte ser skillnaden mellan självförtroende och självkänsla och som odlar myten om att det är vad man presterar som räknas (typ hur många hästar man rider, vad man har för betyg, hur många språk man talar, hur många rätt man har på matteläxan).

Visst. Och pga detta ska inte Cirkus få berätta att hon är stolt över sina tjejer alltså? :grin: Dumheter.

Visst. Och pga detta ska inte Cirkus få berätta att hon är stolt över sina tjejer alltså? :grin: Dumheter.

Nu lägger du ord i min mun. Men som sagt var: det är väl fortfarande ett debattforum? Är det så farligt att behöva diskutera saker?

Nej. Men det är förbaskat tråkigt att behöva förklara och nästan be om ursäkt för att man vågar skriva en sån här tråd. Varför ska Cirkus (och jag och andra) behöva förklara att hon inte pressar sina barn?:mad:

I en tråd där någon skriver "hurra, min häst gick felfritt i LA igår", ifrågasätter du då om hästen sköts rätt eller rids rätt? Nä. Men så fort det är barnen så ska vi förklara och ursäkta oss.

Hade fler föräldrar vågat vara stolta över sina barn hade kanske fler barn mått så bra som min dotter och Cirkus tre barn gör.:grin:

Nej. Men det är förbaskat tråkigt att behöva förklara och nästan be om ursäkt för att man vågar skriva en sån här tråd. Varför ska Cirkus (och jag och andra) behöva förklara att hon inte pressar sina barn?:mad:

I en tråd där någon skriver "hurra, min häst gick felfritt i LA igår", ifrågasätter du då om hästen sköts rätt eller rids rätt? Nä. Men så fort det är barnen så ska vi förklara och ursäkta oss.

Hade fler föräldrar vågat vara stolta över sina barn hade kanske fler barn mått så bra som min dotter och Cirkus tre barn gör.:grin:

Jag förstår att det är tråkigt att behöva försvara sig, men varför inte då bara mejla sina synpunkter till vänner i stället för att riskera att någon kommer med en invändning?

lustigt att du nämner hästarna, för när jag läste den här tråden och om alla mammors barns bravader tänkte jag direkt på 3-årstesterna och det var en stor likhet i synesätt (inklusive det faktum att poängen säger väldigt lite om vad det är för individ). Skillnaden är förstås att hästarna inte bryr sig ett spår om de får diplom eller inte, så där kan man ju kosta på sig att vara prestationsinriktad.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju faktiskt ganska svårt för mig eller dig att veta hur någon annan mår innerst inne, och det tror jag att man ska vara ödmjuk inför. Det är många föräldrar som har misstagit sig också.

Ok. Man får inte säga att barnen är duktiga och att vi är stolta över dem. Tycker vi det så ska vi pma detta till våra vänner eller hålla käft. Jättebra. Då vet vi det i fortsättningen.

Jante rules.

Detta gäller även om era hästar presterat något. Maila det till era vänner och sitt inte här och skryt.

Senast ändrad:

Jag har 3 barn,i åldrarna 18-23 år!
Jag är stolt över alla mina 3 barn,men den jag är stoltast över är mitt mellanbarn,sonen,nu 21 år! Låter nästan illa när man är mer stolt över ett av sina barn..

Han har alltid haft svårt i skolan,både grund och gymnasium,kraftig dyslexi,inte mycket godkända ämnen,mest IG på betygen! Han har kämpat sig igenom alla skolår med svett och tårar!

Men två dagar efter studenten,så hade han fast jobb på ett båtvarv!
Han gick fordon,och gick ut med IG!

Det tycker jag är en otroligt korkad formulering. Om man hänger med och antecknar på genomgångar och jobbar på lektionerna så har man inte samma mängd hemarbete som de som flamsar runt och snackar, sover, skolkar, skriver lappar, leker med mobiler osv.

De elever som störde lektionen (vilket inte var många) fick givetvis ännu mer hemarbete, dels arbetet som de inte hunnit med i skolan (om någon störde lektionen genom att flamsa, prata etc., åkte denna person ut ur klassrummet och följdaktigen ökade arbetsbördan än mer), dels det arbete som beräknade att ta två timmars hemarbete i anspråk.

Och det skedde aldrig (så vitt jag vet) under min skoltid att någons föräldrar klagade över läxmängden.

Ok. Man får inte säga att barnen är duktiga och att vi är stolta över dem. Tycker vi det så ska vi pma detta till våra vänner eller hålla käft. Jättebra. Då vet vi det i fortsättningen.

Nej, det var nog inte vad jag skrev. Jag sa att skriver man något på ett debattforum och inte vill ha mothugg, DÅ är det väl bättre att skryta på PM?

Till dig och alla andra i tråden med duktiga barn:

Jag blir så glad av att se att det finns föräldrar som verkligen uppskattar sina barns prestationer! Hälsa dom jättegrattis från mig :banana::banana:

Det är ju det som är grejen - man är stolt över sina barn när de kämpar för något och når fram. Oavsett vad det är.

Men om nu barnen RÅKAR rida varje dag och RÅKAR ha jättebra betyg - så tycker jag att man får vara stolt över det också...

Jag kan räkna upp tusen andra saker som jag blir glad och stolt av när det gäller mina barn. Och hade deras liv sett annorlunda ut hade det varit tusen andra saker.

För övrigt så ser jag hästarna som en investering i tonåren - hålla sig ifrån en massa skit - och tackochlov så har tjejerna också valt hästarna framför annat. Inte alla dagar i veckan året om, men de känner ansvaret för sina hästar och prioriterar dem framför TV, festande och annat.

Vill också påpeka att de lägger ner stor del av fritiden på läxor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka