Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Men alltså, hur hinner man med skolan? Dygnet har ju bara 24 timmar, oavsett energi. Jag ägnade nog 3 timmar i snitt åt läxor och övrigt tid åt hästen när jag gick i skolan. Hade aldrig hunnit med flera.

Tre timmar åt läxor per dag har jag aldrig behövt. Inte ens tre timmar i veckan. Varken på gymnasiet eller högskolan.
Olika lärare har olika typer av läxor osv men jag skötte sådant i skolan, på håltimmar och dylikt, om vi hade något.
Två hästar hade jag som minimum under hela gymnasiet och jag kan ärligt säga att det inte var särskilt jobbigt.

Tre timmar åt läxor per dag har jag aldrig behövt. Inte ens tre timmar i veckan. Varken på gymnasiet eller högskolan.
Olika lärare har olika typer av läxor osv men jag skötte sådant i skolan, på håltimmar och dylikt, om vi hade något.
Två hästar hade jag som minimum under hela gymnasiet och jag kan ärligt säga att det inte var särskilt jobbigt.

Jag tror det beror på hur man har hästarna, vad man aspirerar på för betyg och vad man går för program. Jag vet nämligen unga tjejer som firat sin "examen" från sjukhussängen på grund av för många hästar och krav hemifrån att de ska fixa skolan också. Den tjej jag tänker på fick så småningom hjärtflimmer och började hostade blod. Hon tävlade samtidigt som hon pluggade ett svårt teoretiskt program. Jag tror aldrig att hennes mamma begrep vilka sjuka krav hon ställde på dottern.

Sedan ska jag nog säga att jag inte begriper varför man som skoltjej behöver ha fler än en häst att rida varje dag, om man inte vill utbilda sig till proffs. Det verkar ju inte särskilt nödvändigt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det beror på hur man har hästarna, vad man aspirerar på för betyg och vad man går för program. Jag vet nämligen unga tjejer som firat sin "examen" från sjukhussängen på grund av för många hästar och krav hemifrån att de ska fixa skolan också. Den tjej jag tänker på fick så småningom hjärtflimmer och började hostade blod. Hon tävlade samtidigt som hon pluggade ett svårt teoretiskt program. Jag tror aldrig att hennes mamma begrep vilka sjuka krav hon ställde på dottern.

Sedan ska jag nog säga att jag inte begriper varför man som skoltjej behöver ha fler än en häst att rida varje dag, om man inte vill utbilda sig till proffs. Det verkar ju inte särskilt nödvändigt.

Visst hänger det ihop men också hur lätt man har för sig. Jag hade hästarna i kollektivstall, mockade, red osv varje dag. Hade väl något in- och utsläpp per vecka.
Gick ut gymnasiet med 21 MVG och 9 VG. Visserligen inte NV men Samhäll iaf.

Mycket tror jag mer handlar om hur lätt man har det för sig och hur lärarna lägger upp kurserna.

Varför jag hade två hästar, ganska enkelt. Ponnyn säljs inte, hon betäcktes och fölade också tre veckor innan min student. Storhästen köpte vi när jag var 16 år så jag kunde tävla både ponny och häst.
Har kvar båda hästarna i dagsläget samt ponnyns nu 3-åriga avkomma. (Som för övrigt är iväg för betäckning nu.)

Grattis vad kul, du ger henne väl mkt berömm och mkt belöning nu för att hon skött sig så bra. jag tror man måste vara nog att berömma för att de anstränger sig och visa sin uppskattning.

du har inte behövt tjata på dina barn att de skall läsa läxor och så de har bara gjort allt perfekt själva eller?.

ibland tror jag att tjat är negativt man vill lixom ännu mindre göra det som folk tjatar om(talar av egen erfarenhet).

tror de handlar mkt om att ha lätt för sig med som andra skriver.
har en kompis som inte haft det helt lätt hemma och inte fått mkt stöd hemmifrån men hon gick endå ut gymnasiet med MVG i alla ämnen, natur/samhäll inriktningen.
det kallar jag stongt gjort utan hjälp från någon hemmifrån.

Senast ändrad:

Jag tror att hästarna gör att man hinner. Det har gjort att min dotter är diciplinerad och gör jobbet på lektionerna för att slippa sitta med läxor flera timmar om dagen. Inte många timmar till läxor i månaden kan jag lova. Men det är ju individuellt, en del måste lägga många timmar på läxor och då hinner man naturligtvis med mindre fritidsintressen.

Jag tror att hästarna gör att man hinner. Det har gjort att min dotter är diciplinerad och gör jobbet på lektionerna för att slippa sitta med läxor flera timmar om dagen. Inte många timmar till läxor i månaden kan jag lova. Men det är ju individuellt, en del måste lägga många timmar på läxor och då hinner man naturligtvis med mindre fritidsintressen.

Jag håller med dig där . Min yngsta dotter är ju också världens bästa dotter. Hon har precis gått klart första året på gymnasiet och har så här långt 5 MVG och 2 VG . Det gäller att lära sig att planera tiden och det måste man med häst . Nu har hon ju bara en häst och dessutom hjälp av mig men mycket tid till att vara ute och träffa kompisar blir det ju inte.Det som tar mest tid är projekt som ska göras.

Jag håller med dig där . Min yngsta dotter är ju också världens bästa dotter. Hon har precis gått klart första året på gymnasiet och har så här långt 5 MVG och 2 VG . Det gäller att lära sig att planera tiden och det måste man med häst . Nu har hon ju bara en häst och dessutom hjälp av mig men mycket tid till att vara ute och träffa kompisar blir det ju inte.Det som tar mest tid är projekt som ska göras.

Till viss del håller jag med om att hur mycket tid man har över till sina fritidssysselsättningar beror på hur man planerar sin tid. Samtidigt beror det även på hur krävande skola man går på är samt hur lång resväg man har till skolan.

När jag gick på högstadiet förutsatte lärarna att varje elev skulle lägga runt två timmar per dag på läxläsning efter skolans slut (i sitt invigningstal till eleverna sa rektorn alltid att det förväntades av eleverna att lägga så mycket tid på hemarbete) och därmed fick vi den mängd hemläxor som motsvarade två timmar studietid för en normalt begåvad elev. Bigfogas bör att detta arbete inte gick att arbetas in på lektionerna. Håltimmar hade vi inga.

I gymnasiet (gick naturvetenskap) la jag ner mellan 2-3 timmar per dag på läxläsning då jag ville ha högsta betyg.

Jag gick NV (tog studenten för 4 år sedan) och gick ut med slutbetyg 18,9.

Under halva 2:an och hela 3:an hade jag 3 hästar (en period fyra) varav 2 reds, tränades och tävlades. Den sista föddes när jag slutade tvåan, så henne pysslade jag med, gick promenader, tömkörde osv.

Jag har aldrig behövt lägga särskilt mycket tid på läxor, och jag tyckte bara det var så himla kul med hästarna, jag hade inte velat ha det på något annat sätt! Är man discilpinerad och vill rida så mycket, och dessutom har ganska lätt för sig i skolan så varför inte?

Måste också berätta om mina duktiga barn!

Ettan tog studenten förra året från samhälle-ledarskap och gick ut med 8 VG och 19 MVG. Hon har också häst. Sedan hon slutade och inte har bestämt ännu vad hon vill förtsätta läsa, har hon hela tiden jobbat mellan 30-40 timmar i veckan, dels med hästar på en ridskola och dels på en snabbmatskedja.

Tvåan tog studenten i år och gick ut natur med 8 VG och 23 MVG i sitt slutbetyg! Hon har också häst, även om det har varit lite motigt ibland, särskilt nu under vårterminen med projektarbete mm. Nu är hon lite trött på pluggande och har bestämt sig för ett au-pair år innan det blir nåt annat.

Sonen återstår att se, han är lite mer laidback och tycker "Jag får ju G, det är väl ok". Och han hade faktiskt 5 VG nu när han gick ut 9:an. Ingen prestationsångest där, inte;)

Och min äldsta har sökt in på en utbildning 28 år gammal! (Hon har jobbat hela tiden sen gymnasiet) Håll tummarna för att hon kommer in!!!

Det är härligt när ens barn blir flygfärdiga och vingarna bär:love:

Samtidigt är det oftast en höjning av de sista betygsstegen som kräver mest arbete.

Tack till alla !

Nej, jag har faktiskt aldrig behövt tjata på ungarna.
De läser läxor av sig själva (döttrarna alltså, inte sonen).
De har inte alltid haft lätt för sig i skolan, det vr tom tal om att en av dem skulle gå om 3-e klass, pga hon inte klarade matten, men hon har nu MVG i alla mattekurser sen i 8-an.

Jag har aldrig ställt krav på att de skall prestera på denna nivå, det kommer från dem själva (bra å ena sidan, men de får ju inte ha för höga krav på sig själva å andra sidan).

Sen håller jag fullkomligt med Snuffsan - hästarna gör att de strukturerar tiden på ett klokt sätt. tex använder håltimmar att plugga.

Sen håller jag fullkomligt med Snuffsan - hästarna gör att de strukturerar tiden på ett klokt sätt. tex använder håltimmar att plugga.

Med risk för att upprepa mig: under förutsättning att man har håltimmar och beorende på i vilken sorts skola man går i. Under både högstadiet och gymnasiet gick jag i friskolor. Av olika anledningar var kraven som skulle uppfyllas för att få ett MVG högre i dessa jämfört med många kommunala skolor. Något som jag idag är glad över.

Till viss del håller jag med om att hur mycket tid man har över till sina fritidssysselsättningar beror på hur man planerar sin tid. Samtidigt beror det även på hur krävande skola man går på är samt hur lång resväg man har till skolan.

När jag gick på högstadiet förutsatte lärarna att varje elev skulle lägga runt två timmar per dag på läxläsning efter skolans slut (i sitt invigningstal till eleverna sa rektorn alltid att det förväntades av eleverna att lägga så mycket tid på hemarbete) och därmed fick vi den mängd hemläxor som motsvarade två timmar studietid för en normalt begåvad elev. Bigfogas bör att detta arbete inte gick att arbetas in på lektionerna. Håltimmar hade vi inga.

I gymnasiet (gick naturvetenskap) la jag ner mellan 2-3 timmar per dag på läxläsning då jag ville ha högsta betyg.

Ja, och det gjorde alla i min skola också. Det fanns inga andra sätt att få bra betyg på än att jobba hårt. Det är också samma skola som tjejen som nu ligger kollapsad hemma har gått i. Jag reagerar lite på skryt som att "jag minsann fixade 20 MVG och fyra hästar utan att ens blinka" för det är långt ifrån alla som gör det, eller har förutsättningar att göra det. Och nej, jag är inte avundsjuk, men jag känner så många som både har gått in i väggen och även sådana som har klarat detta, och tävlat elit, och ingen av dem mår särskilt bra egentligen.

Jag vet inte, men det är lite - vad ska jag säga - sorgligt någonstans att det är prestationerna som gör att man är världens bästa tonåring. Det borde man vara ändå, kan jag tycka. Det tog många år för mig att inse att toppbetyg faktiskt inte betyder att man är en bättre människa.

De ÄR världens bästa tonåringar ändå ! Oavsett betygen.

Jag ÄR stolt över att de har fixat dessa bra betyg som de har jobbat hårt för.

Och dessutom, de mår bra ! I själen och kroppen !

Nånstans tycker jag att tonåren är en sån tuff period och jag är så glad att mina flickor reder ut den här tiden på ett bra sätt. Vi bråkar väldigt sällan, vi har kul tillsammans. De har massor av bra kompisar och bra fritidisintressen.

Ofta får man ju höra om hur skitjobbiga tonåringar är - men så är det inte i alla familjer. Får man inte glädjas åt det ?

Jo gläds allt vad du kan och var stolt och grattis till dina fina barn . Det är jag över mina tre trots sonens lättja och inte så bra skolbetyg men han är trevlig, social och vill arbeta men inte studera just nu.

Jo! Självklart! Jag reagerar inte på dina döttrar specifikt, utan på det allmänna småskrytet. Skolan är ju ingen tävling, utan en plats där man ska inhämta livsviktiga kunskaper för framtiden. Visst är det bra om man kommer in på sina utbildningar sedan, men det gör man i de flesta fall ändå.

Det var mest en fundering över vad det är vi egentligen applåderar.

Tja, jantelagen hindrar ju oss från att skryta. Och det skiter jag i :-)

Jag tycker att man får applådera någon som presterar bra i skolan och hinner med en massa annat också. Varför inte liksom ?

Klart du ska känna dig glad och stolt, och dina flickor med. Grattis! :)

Hur är det med sonen då? Känner han att han inte duger, i skuggan av sina überduktiga systrar? Eller fungerar det lika bra med/för honom?

Jag vet inte, men det är lite - vad ska jag säga - sorgligt någonstans att det är prestationerna som gör att man är världens bästa tonåring. Det borde man vara ändå, kan jag tycka. Det tog många år för mig att inse att toppbetyg faktiskt inte betyder att man är en bättre människa.

Min mamma förstår det ännu inte och hon fyllde 59 i vintras. När jag var liten var det bara prestationerna som räknades, annars dög man inte och fick ingen "kärlek". VG räknades inte, det vara bara MVG som var bra nog. Det var ingen uppmuntran och inga beröm i onödan och inget extra för att man presterade, det skulle man bara punkt slut. Krav och straff räcker väl som barnuppfostran? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka