Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Och varför skulle det vara en större prestation än att bli en duktig bilmekaniker, plåtslagare, rörmokare eller musiker?

Ja suck. Eller som modern som jag känner som sa till sin dotter "bli vad du vill, allt är precis lika bra, men kaaaaan du inte doktorera, snälla? Det skulle verkligen passa dig (läs: mig)".

Jag tror faktiskt att det är föräldrarnas egna tillkortakommanden som gör sig gällande i sådana uttalanden. Jag måste ärligt säga att jag inte skulle hänföras ett dugg av höga betyg eller statusyrken hos mina barn. Kanske för att större delen av min familj besitter just detta och det betyder absolut ingenting. Huvudsaken är ju att man gör något man gillar.

De är små barn de där andra, så det är inte riktigt en framkomlig väg ännu.
Den minsta är 7år.

Dock är det bättre att de går ut och matar hästarna.
Det blir effektivast så.

Ptja, jag fick börja ta ansvar för matlagningen en dag per vecka från 5-6 års ålder. Jag gjorde självklart inte allt själv, det vore farligt. Däremot var jag med och valde mat, kollade så att ingredienser antingen fanns hemma eller skrevs upp på handlalistan och hjälpte till med att laga iordning maten.
Från mellanstadieåldern lagade jag min egen mat på vardagkvällarna.

Men visst, att mata hästarna blir effektivare. Eftersom vi inte hade hästarna hemma så var det inte så effektivt om jag tog kvällsfodringen.

I vårt fall så sköter tonåringarna sin egen tvätt sen flera år tillbaka. Jag sköter tvätt som har med hästeriet att göra.

De städar sina delar av huset. Och den ena - städer oftast delar av resten av huset också - för att hon har lägst städsmärtgräns.

Matlagning - jag eller sambon lagar för det mesta middagarna, tjejerna äter oftast före resten av familjen ( i veckorna) och då lagar de sin egen mat.

Men varför är sånt riktigare än skolbetygen ?
Det fattar inte jag.

Eller att bli duktig plåtslagare, bilmekaniker eller musiker ?

Är det lika riktiga saker, vad är mest riktigast ?

Däremot var jag med och valde mat, kollade så att ingredienser antingen fanns hemma eller skrevs upp på handlalistan och hjälpte till med att laga iordning maten.

Det ser jag som utbildning och inte att verkligen få något gjort.
Mina barn gör också det.
Och det brukar ta längre tid så än att "göra det själv".

Många unga människor behöver ta ett ganska så stort ansvar i sina familjer.
De kan inte bara bry sig om sig själva och sina egna sysselsättningar.
Utan de har syskon att hämta från dagis.
Sjuka föräldrar att ta hand om o.s.v.
De drar riktigt stora lass i sina familjer.
Och de har ofta sämre betyg i skolan än de ungdomar som bara har sig själva att ta hand om och kanske t.o.m får hjälp och stöd hemifrån.

Betyg är inte ett mått på prestationens storlek.

Det ser jag som utbildning och inte att verkligen få något gjort.
Mina barn gör också det.
Och det brukar ta längre tid så än att "göra det själv".

Många unga människor behöver ta ett ganska så stort ansvar i sina familjer.
De kan inte bara bry sig om sig själva och sina egna sysselsättningar.
Utan de har syskon att hämta från dagis.
Sjuka föräldrar att ta hand om o.s.v.
De drar riktigt stora lass i sina familjer.
Och de har ofta sämre betyg i skolan än de ungdomar som bara har sig själva att ta hand om och kanske t.o.m får hjälp och stöd hemifrån.

Betyg är inte ett mått på prestationens storlek.

Vilket gör att barnen kanske bara något eller ett par år senare själva fixar ansvaret att fixa mat till familjen. Investera för framtiden kan man se det som om man vill.

Jag har inte nämnt betygen som ett mått på prestation i just det här fallet. Mer att det är fullt möjligt att ha bra betyg, ha en eller flera hästar och hjälpa till hemma. Är man riktigt välplanerad kan man också hinna umgås med kompisar och ev. pojk-/flickvän.

Men varför är sånt riktigare än skolbetygen ?
Det fattar inte jag.
Därför att det visar på ett riktigt ansvar för det egna livet.
Att som ganska så begåvad skaka fram ett bra betyg i en så pass tillrättalaggd värld som skolan ändå är, det är ingen bedrift.
Det är bara helt normalt och vad man kan förvänta sig.

Eller att bli duktig plåtslagare, bilmekaniker eller musiker ?
Varför har det minddre status?
Och är mindre att bli stolt över?

Är det lika riktiga saker, vad är mest riktigast ?
Riktiga saker är att kunna ta hand om sig själv.
Sköta sitt liv och klara sin försörjning.
Det är inte att ha MVG i en massa teoretiska ämnen på Gymnasiet.

Vilket gör att barnen kanske bara något eller ett par år senare själva fixar ansvaret att fixa mat till familjen. Investera för framtiden kan man se det som om man vill.

Absolut.
Men det hänger fortfarande på att barnet har engagerade föräldrar som har tid och kraft att göra den investeringen.
Och jag ser det ännu inte som ett bidrag till AB familjens skötsel.

Därför att det visar på ett riktigt ansvar för det egna livet.
Att som ganska så begåvad skaka fram ett bra betyg i en så pass tillrättalaggd värld som skolan ändå är, det är ingen bedrift.
Det är bara helt normalt och vad man kan förvänta sig.

Varför har det minddre status?
Och är mindre att bli stolt över?

Riktiga saker är att kunna ta hand om sig själv.
Sköta sitt liv och klara sin försörjning.
Det är inte att ha MVG i en massa teoretiska ämnen på Gymnasiet.

Nu beror det väl på hur man definerar bra betyg, men det är verkligen inte bara att "skaka fram". Allt är naturligtvis relativt, framförallt beroende på program och därmed svårighetsnivån på kurserna, men du får det att låta som vemsomhelst klarar av 20.0 om de bara hade orkat bry sig.
Att ha 20.0 kanske inte betyder att ditt liv kommer att bli perfekt, man jag tycker iaf. att det kan användas som en slags indikator. För, klarar du av att ha bra betyg (inte nödvändigtvis 20.0), samtidigt som du har en givande fritid, säger detta ganska mycket om digsjälv som person. Bra betyg är inte lätt att få.
Så betyg är inte målet, men väl en indikator.

Förresten, du kan väl inte mena att "uppassande" föräldrar är orsaken till att att en del barn har goda betyg?
Jag fixar mat själv på skoldagarna, och inte heller får jag¨någon läxhjälp eller annan form av skolhjälp av mina föräldrar. öht har mina föräldrar väldigt liten insyn i min skolgång.

Det beror på omständigheterna, men om du, som flera av de som nämnts i tråden, har bra betyg och samtidigt klarar av att sköta "hem&hobby" tycker jag det säger en hel del om dig som person. Du har troligen organisatoriska förmågor, planeringsförmåga, kan ta ansvar, etc.

Och varför skulle det vara en större prestation än att bli en duktig bilmekaniker, plåtslagare, rörmokare eller musiker?

Har jag aldrig sagt att det är. Jag är grymt imponerad av folk som vet hur allt under motohuven på en bil fungerar...

Hade vi varit lagda för någon av dessa områden och utbildat oss till det hade det varit en "lika bra" prestation. Men nu är ingen av oss praktiker, utan akademsikt lagda och då måste hon väl få vara stolt för det, utan att det tas som skryt?

Där så finns det ju massor av saker att vara stolt över.
Riktiga saker liksom.

Vad är det som säger att vi inte är stolta över det?

Både jag och Cirkus är stolta över massor av saker med våra barn, men just nu i den här tråden handlar det om deras prestationer i skolan.

Wow så enkelt. Som ex-lärare håller jag definitivt inte med dig. Enligt ditt resonemang skulle vi alltså ignorera betygen tonåringarna kommer hem med och hylla att de städar? Märkligt.

Det beror på omständigheterna, men om du, som flera av de som nämnts i tråden, har bra betyg och samtidigt klarar av att sköta "hem&hobby" tycker jag det säger en hel del om dig som person. Du har troligen organisatoriska förmågor, planeringsförmåga, kan ta ansvar, etc.

När är det gäller ansvar är det ju oftast föräldrarna som drar det största lasset, så den slutsatsen skulle jag inte våga dra. Alla unga tjejer som jag känner har mammor och pappor som ställer upp och hjälper till i mycket hög grad, även om det inte verkar vara så i den här tråden. Planeringsförmåga - nja. Organisatorisk förmåga - har i alla fall inte jag.

Numera känns gymnasiebetyget som ett papper som samlar damm - om jag ens vet var jag har originalet!

Förresten, du kan väl inte mena att "uppassande" föräldrar är orsaken till att att en del barn har goda betyg?

Jo i vissa fall så är det så.
Mina barns betyg är definitivt beroende på hur god service som de har.
De skakar lätt fram MVG i allt om de curlas litet.

Medan andra har flyttat till annan ort för studier och tar hand om allt alldeles själva.
De är duktigare men har sämre betyg.
Eller de som av olika orsaker drar ett oerhört stort lass hemma i sina familjer.
De är också duktigare än mina barn men de har sämre betyg.

Betyg är en dålig indikator på hur bra man är.

Vad är det som säger att vi inte är stolta över det?
Ingenting.
Frågan jag har är hur ni värderar de olika prestationerna?

.....men just nu i den här tråden handlar det om deras prestationer i skolan.
Eftersom ni ägnar en tråd åt betygsberöm.

Jag ifrågasätter i denna tråden att det är så nyttigt att focusera på att just betyg är ett mått på värde.
Inte att ni är stolta över era barn.

Om betyg verkligen är det viktigaste måttet på värde så är jag ju verkligen en vinnare.
I alla fall när det kommer till mina barn.
Men jag tror inte riktigt på det där.

Wow så enkelt. Som ex-lärare håller jag definitivt inte med dig.
För mina barn så är det så enkelt.
Skall jag vara stolt nu?

Enligt ditt resonemang skulle vi alltså ignorera betygen tonåringarna kommer hem med och hylla att de städar?

Kanske det.
Eller i alla fall mäta betygen mot varje barns egna förutsättningar och inte mellan olika barn.

Jag har definitivt annat som behöver hyllas hemma hos mig än just betygen.
De är det minsta problemet.

Absolut.
Men det hänger fortfarande på att barnet har engagerade föräldrar som har tid och kraft att göra den investeringen.
Och jag ser det ännu inte som ett bidrag till AB familjens skötsel.

Men seriöst, hur lång tid tar det att någon kväll per vecka hjälpa barnet att laga maten. Det kan man bara en tid senare spara en hel del tid på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka