Sv: Världens bästa tonåring(ar)
Jag har med intresse följt denna tråd från början till slut. Jag förstår så väl Cirkus stolthet över sina skolduktiga flickor, samtidigt som frågan tar en helt annan filosofisk vändning med Sara-Idas och Inte_Ungs reflektioner.
Själv befinner jag mig ofta mitt i korsdraget mellan det snabba och ytligt högpresterande och de mer djuplodande tankegångarna om vad som är värdefullt, egentligen.
Mina egna barn lyckas bra i skolan. De får ännu inte betyg, men provresultat visar att de gör sina läxor ordentligt. Självklart är jag glad och stolt över att de är duktiga. Samtidigt är jag rädd att min glädje och stolthet över dem blir ett mål och inte en extra bonus. Om någon förstår hur jag tänker?
Som förälder gäller det att uppmärksamma och fira alla möjliga bedrifter som bidrar till att man är/blir en god människa. Det här med betyg och resultat är dock så konkret att det är lätt att slå ett slag för det hellre än att uppmärksamma mer subtila kunskaper. Med det menar jag som att till exempel visa på stort tålamod när syskonet bråkar om "ingenting" och inte svara upp och skapa en stor konflikt.
Jag är absolut inte bäst i klassen på att vara förälder, men jag tänker ofta att om jag gett en extra peng till det ena barnet för att denne fick nästan alla rätt på provet så har det andra barnet fått en peng för att det hjälpte till med att storhandla och kånka påsar utan knot. Vem som gjort vad varierar men en viktig poäng är att som förälder tacka barnet för hjälpen när det hjälper till.
Men jag skall erkänna att jag ibland får tänka till lite, så att jag inte överför mitt eget "prestera mycket" på dem. Det är verkligen som I_U säger, en balansgång.
Jag tror visst att både Snuffsan och Cirkus gör som jag, men visst vore det trevligt om vi ibland också läste trådar om hur fina våra barn har varit mot sina kompisar eller så?
Mina barn gör mig stolt och glad varje dag och jag säger ofta till dem att de är de finaste barn man kan önska sig. Att just jag hade sådan tur att få de allra bästa barnen!
De är så härliga för de är oftast vänliga och hjälpsamma både mot oss föräldrar, andra barn och andra vuxna. Inte för att det alltid är en dygd att vara "snäll", men jag upplever det som att livet är lättare och trevligare för alla parter med artighet.