Världens bästa djurskydd?

MissFideli

Trådstartare
Vi ska ju vara ett land med väldigt bra skydd för våra djur. Men igår när jag läste om att utredningen om katten Maja som hemtjänsten lät svälta ihjäl läggs ner, så kändes det så jäkla löjligt. Varför görs inte mycket mot dom som faktiskt utsätter sina eller andras djur för skada?

Känns som att det vore bra med en länk eller lite mer info?
Det är självklart inte ok att ett djur svälter ihjäl men jag har svårt att tro att hemtjänsten av ren djävulskap låter en katt svälta ihjäl?
Nu har jag ju ingen info men det kan ju röra sig om en äldre person som blivit dement och oförmögen att mata djuret? Personen kanske hade svårigheter att ens sköta sig själv? Hemtjänsten kanske blev inkopplat i ett stadie där det redan var misär (är ju tyvärr inte helt ovanligt)?

Ok googlade lite.
Vad jag förstår hade hemsjukvården skickat in ägaren till sjukhuset. Dessa meddelade därefter hemtjänsten att vårdtagaren var inlagd. Det innebär alltså att hemtjänsten ska upphöra att gå till vårdtagaren. Vi vet inte om hemtjänsten var där dagligen eller kanske ngn gång i månaden. Var de där och tex städade en gång i månaden är det ju inte heller säkert att de hade så mkt kontakt med katten eller ens visste att den fanns.
Det ligger ju på djurägaren eller dennes anhöriga att se till att katten har det bra. Hemtjänsten har ju inget med detta att göra och jag förmodar att de antog att djurägaren eller ngn anhörig tagit hand om katten.
Hemtjänsten får under inga omständigheter använda den utkvitterade nyckeln om vårdtagaren inte är hemma. Det vore lika med tjänstefel.

Mkt tragiskt det som hänt, verkligen. Stackars misse :( det borde kanske finnas möjlighet att skriva in i journalen när man blir inlagd typ: "jag har djur hemma som måste tas omhand" om man blir skadad/sjuk och inte själv kan berätta det för ngn

Senast ändrad av en moderator:
Ägaren hade inga anhöriga och har skrivit på tillåtelse för katthemmet att gå in, vilket hemtjänsten vägrade hjälpa dom med. Hemtjänsten hade kunnat låta polis gå in och hämta katten och lämna till katthemmet så fort det blev klart att ägaren skulle bli inlagd. Så nej, inga sympatier för hemtjänstens agerande alls där.

Ägaren hade inga anhöriga och har skrivit på tillåtelse för katthemmet att gå in, vilket hemtjänsten vägrade hjälpa dom med. Hemtjänsten hade kunnat låta polis gå in och hämta katten och lämna till katthemmet så fort det blev klart att ägaren skulle bli inlagd. Så nej, inga sympatier för hemtjänstens agerande alls där.
Men kunde inte katthemmet vänt sig direkt till polisen?

Alltså jag tycker inte att vi ska vara så snara att döma.
När det gäller hemtjänsten så ska deras nyckelhantering vara väldigt noggrann, det kan verka stelbent men de begår tjänstefel om de öppnar någons lägenhet när denne inte är hemma.
Låt säga att katthemmet ringt hemtjänsten och bett dem öppna dörren. Då har hemtjänsten agerat helt rätt som nekat, oavsett om katthemmet säger sig agera på uppdrag av lägenhetsinnehavaren. Låt säga att ngn ringde och bad hemtjänsten öppna för att de skulle hämta en dyrbar Renoir-tavla samtidigt som de viftar med ngt oklart papper med en lika oklar underskrift från lägenhetsinnehavaren. Det finnns tyvärr ofta anledning att ana oråd och hemtjänsten har självklart ett mkt stort ansvar att hantera personers nycklar.
Jag förstår faktiskt inte vad hemtjänsten har med saken att göra. Deras insatser är endast kopplade till vårdtagaren. Katthemmet skulle kontaktat polisen direkt!

nej, inga sympatier för hemtjänstens agerande alls där.

Vilken tråkig attityd :( Jag tycker ofta att hemtjänsten är riktiga vardagshjältar och många slår nästan knut på sig själva för att utföra uppgifter som inte ens ingår i deras uppdrag.
Betänk också att du grundar dina åsikter på kvällstidningarnas skriverier. Vi har ingen tillförlitlig information att gå på och kvällstidningarna säljer ju gärna lösnummer på skandaler där det gärna ger hemtjänsten skulden för det mesta

Men varför ringde inte katthemmet till polisen själva. Det hade väl varit den rätta vägen om nu inte vårdtagaren själv kan fixa nyckel åt katthemmet. Märkligt agerande av katthemmet faktiskt.

Ja det verkar ju mkt märkligt att ägaren själv inte hade en egen nyckel att låna ut till katthemmet? Hen måste ju ha låst dörren efter sig när hen åkte till sjukhuset? Eftersom det inte verkar som att hemtjänsten var inblandad i att personen åkte in till sjukhuset så var det ju inte dom som låste. Vem låste då? Vart finns den nyckeln? Det är ju en mkt bra fråga. Jag förstår att hemtjänsten fattade misstankar.

Vilken tråkig attityd :( Jag tycker ofta att hemtjänsten är riktiga vardagshjältar och många slår nästan knut på sig själva för att utföra uppgifter som inte ens ingår i deras uppdrag.
Betänk också att du grundar dina åsikter på kvällstidningarnas skriverier. Vi har ingen tillförlitlig information att gå på och kvällstidningarna säljer ju gärna lösnummer på skandaler där det gärna ger hemtjänsten skulden för det mesta

Tråkig attityd för att de vet att det sitter en katt utan mat och vatten i 11 dagar? Jag har absolut inget emot hemtjänsten generellt, de gör ett jättejobb under ofta usla förhållanden. Men man låter inte en katt svälta ihjäl. Då är man ingen bra människa oavsett yrke. Och jag baserar det på katthemmets utsago, det är liksom inte bara kvällstidningar som tagit upp detta. Vi som håller på med katter visste detta INNAN media tog upp det.

Tråkig attityd för att de vet att det sitter en katt utan mat och vatten i 11 dagar? Jag har absolut inget emot hemtjänsten generellt, de gör ett jättejobb under ofta usla förhållanden. Men man låter inte en katt svälta ihjäl. Då är man ingen bra människa oavsett yrke.

Men hur kan du tolka det så utan ngn underbyggd fakta? Det övergår min förståelse faktiskt.

Ja det verkar ju mkt märkligt att ägaren själv inte hade en egen nyckel att låna ut till katthemmet? Hen måste ju ha låst dörren efter sig när hen åkte till sjukhuset? Eftersom det inte verkar som att hemtjänsten var inblandad i att personen åkte in till sjukhuset så var det ju inte dom som låste. Vem låste då? Vart finns den nyckeln? Det är ju en mkt bra fråga. Jag förstår att hemtjänsten fattade misstankar.

Hemtjänsten (som visste att det fanns en katt där som nu blev utan människa) kunde själva ha kontaktat polis och varit med när polisen hämtade katten. Självklart ska dom inte lämna ut nyckel till kreti och pleti, det har jag aldrig påstått.

Ok såg att du lagt till i ditt inlägg @MissFideli Jag är dock fortfarande mkt skeptisk till hela situationen, det känns som att det finns så pass mkt luckor i detta att jag inte skulle våga köpa Katthemmets story rakt av. Dels varför ägaren inte har ngn nyckel till sitt eget hem att ge Katthemmet. Dels att Katthemmet väljer att dra in hemtjänsten i detta, och att de inte pga det akuta läget direkt kontaktade polisen?

Katthemmet vände sig till polisen så snart de fick kännedom om katten. Det var dock försent.

Att saker som detta händer har ju dock inget med vår djurskyddslag att göra. Det är väl den som åsyftas när man säger att vi har "världens bästa djurskydd"?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama