Värktabletter

Sv: Värktabletter

Det här anser jag vara extremfall. Jag utgår såklart från mig själv. Jag får inte ofta huvudvärk, bara vid förkylning, influensa och liknande.

Nej, det är inte extremfall. Spänningshuvudvärk är den vanligaste orsaken till huvudvärk, och det är inte rörelse som är boven, utan snarare motsatsen. våra ögon är inte riktigt gjorda för att stirra på en skärm hela dagar, eller läsa böcker, och många får helt enkelt muskelvärk av det. Att göra något annat en stund - gå en promenad - är alltså betydligt bättre än att sitta stilla.

vi som behöver både glasögon och botox för att slippa ha huvudvärk nästan jämt

Det var tråkigt att hör att detta inte är extremfall. I min närhet är det inget som förekommer iallafall.

Kan du inte försöka förstå vad jag menar istället för att vända till det...

Det var tråkigt att hör att detta inte är extremfall. I min närhet är det inget som förekommer iallafall.

Jag tror att det är vanligt att de som behöver glasögon får huvudvärk om de går utan. Det ser jag inte som extremfall. Det är bara det att de inte har tolkat sin huvudvärk som att de bör sitta stilla i hemmet, utan istället gått till optikern och fått glasögon utprovade. Det är nog det som är det vanliga även i din omgivning, skulle jag tro.

Väldigt många sorters smärta gynnas inte alls av stillasittande, allra minst i våra nutida stillasittande liv. Jag tolkar snarare det mesta av den smärta jag upplever som motsatsen. Har jag ont i axlarna tränar jag, börjar jag få huvudvärk framför datorn på jobbet försöker jag ta en promenad eller göra något annat en stund, och jag håller min rygg lugn och fin genom ridningen.

Snarare är signalen smärta en ganska klumpig signal, ofta. Vi tolkar den lätt som att vi bör vila, men det är väldigt långt ifrån alltid rätt sak att göra.

Mina barn får Alvedon/Ipren om de har så ont någonstans att det är riktigt besvärande.
Men vi brukar testa med massage, vila och bad först. De har ofta växtvärk i benen, och 5-åringen har ibland huvudvärk.
Vi feber får de febernedsättande om de inte orkar äta/dricka eller om temperaturen är över 40 grader. Särskilt till natten, så de kan sova ordentligt.

Jag tror att det är vanligt att de som behöver glasögon får huvudvärk om de går utan. Det ser jag inte som extremfall. Det är bara det att de inte har tolkat sin huvudvärk som att de bör sitta stilla i hemmet, utan istället gått till optikern och fått glasögon utprovade. Det är nog det som är det vanliga även i din omgivning, skulle jag tro.

Även jag som har linser får ont. Tyvärr. Dold skelning blir vanligare, just på grund av att vi sitter så mycket framför datorer numera, enligt min optiker.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Huvudvärk är en av våra vanligaste åkommor, knappast extremfall, och jag begriper inte riktigt varför du anser att det är bättre att sitta stilla än att ta en huvudvärkstablett och röra på sig?

Jag vet inte riktigt vad du menar. Huvudvärk är en av våra vanligaste åkommor, knappast extremfall, och jag begriper inte riktigt varför du anser att det är bättre att sitta stilla än att ta en huvudvärkstablett och röra på sig?

Och lite kl

Enda gången jag inte kan röra mig är då jag har migrän - minsta ansträngning så har jag ont ett halvt dygn till :(.
Jag ser ingen anledning att inte smärtstilla huvudvärk. Varför lida i onödan? Och vid spänningshuvudvärk tycker jag att man skall ta en tablett, drick mycket, gå ut!

Det här anser jag vara extremfall.
Och ...? Vad förändrar det? Är du anti måste du rimligen vara anti även när det kommer till s.k. "extremfall".

Jag utgår såklart från mig själv. Jag får inte ofta huvudvärk, bara vid förkylning, influensa och liknande.
Och det är det jag säger att du inte kan göra. För du är du och din unge är sin egen. Vad gör du om din unge visar sig vara ett "extremfall"?

Spännande med en tråd om piller och medicin-hysteri!!!:p
Alla har olika syn på detta med medicinering och piller, själv tror jag alla sätt är bra utom de dåliga!!!! Man gör alltså det som känns bra för en själv och ens barn, utan att överskrida rekommendationerna, då tror jag inte att medicinering är farligt, vare sig det gäller sjukdom med feber eller kroppslig smärta.

Mina föräldrar är hysteriskt oroliga för att man ska bli beroende eller få andra problem pga. medicinering med smärtstillande. Det är lite jobbigt när jag själv är av åsikten att det är onödigt att lida när man faktiskt kan få hjälp. Vi kan ibland hamna i konflikter när det gäller min dotter om de passar henne när hon är sjuk eftersom de aldrig vill ge henne smärtstillande.... :crazy:

Vad gäller huvudvärk, vilket denna tråd handlade ursprungligen om, skulle jag ge värktablett om man har så ont att det påverkar en negativt och man känner att inget man gör hjälper för att lätta på huvudvärken. Saker man kan göra utan tabletter är ju att dricka mycket vatten, vila och gå ut och ta frisk luft, men detta hjälper ju oftast bara i början av huvudvärken, ju längre tid det går innan man stoppar värken ju värre blir den, enligt mig och jag har bara haft migrän en gång i mitt liv, men det var bland det värsta jag har varit med om och inget jag ens önskar min värsta fiende, så jag skulle lätt ge värktablett för att undvika detta lidande.

Håller man sig sedan till rekommendationerna och inte äter värktabletter varje dag, tror jag inte det är någon fara. För den som är rädd för att tabletterna ska påverka negativt eller verka beroende framkallande kan jag berätta (som olyckligtvis spenderat en del tid på sjukhus) att de flesta värktabletter har positiva egenskaper som inflammationshämmande (vid exempelvis muskelvärk och sjukdom med feber) och när man verkligen har problem med värk och smärta så pass att man är sjukhusliggande kan läkare ordinera en BETYDLIGT högre dos värktabletter än det du tar hemma, utan att man far illa av det (mer än att man kanske får ont i magen då...) Därför tror jag att har ens barn huvudvärk av den grad att du ser att hon/han lider av det och inte kan delta som normalt i vardagen ge huvudvärkstablett!!!

Ps. Till er som tycker feber är bra och inte bör sätta ner; feber är bra till VISS GRÄNS, kroppen bryts ned när man har hög feber länge, vilket inte är bra, därför bör man försöka ta ner febern med värktabletter. (Min dotter dog nästan vid ett tillfälle pga. 40 graders feber som inte gick ner trots febernedsättande så det är inget jag bara hittar på...)

Senast ändrad:

Nu har inte jag läst svaren, men jag tänker tvärt om!

Jag ger värktabletter mot smärta - ont ska man väl inte behöva ha om en alvedon kan hjälpa. Feber är av godo och kommer av en anledning. Så länge inte barnet har skyhög feber eller är väldigt påverkad ger jag inte alvedon - snabbar på tillfrisknandet!

Men det är väl det alla sagt om feber? Att ge tabletter vid 38 grader är ingen större poäng, men 40 grader måste man behandla - eller om barnet har ett dåligt allmäntillstånd.
Min skrutta hade 40,7 i feber i tre dygn när hon hade influensa :(. Det behandlade vi såklart! Sedan när det låg runt 38 och hon röjde som vanligt fick hon inga tabletter.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar