Sv: Värktabletter
Spännande med en tråd om piller och medicin-hysteri!!!
Alla har olika syn på detta med medicinering och piller, själv tror jag alla sätt är bra utom de dåliga!!!! Man gör alltså det som känns bra för en själv och ens barn, utan att överskrida rekommendationerna, då tror jag inte att medicinering är farligt, vare sig det gäller sjukdom med feber eller kroppslig smärta.
Mina föräldrar är hysteriskt oroliga för att man ska bli beroende eller få andra problem pga. medicinering med smärtstillande. Det är lite jobbigt när jag själv är av åsikten att det är onödigt att lida när man faktiskt kan få hjälp. Vi kan ibland hamna i konflikter när det gäller min dotter om de passar henne när hon är sjuk eftersom de aldrig vill ge henne smärtstillande....
Vad gäller huvudvärk, vilket denna tråd handlade ursprungligen om, skulle jag ge värktablett om man har så ont att det påverkar en negativt och man känner att inget man gör hjälper för att lätta på huvudvärken. Saker man kan göra utan tabletter är ju att dricka mycket vatten, vila och gå ut och ta frisk luft, men detta hjälper ju oftast bara i början av huvudvärken, ju längre tid det går innan man stoppar värken ju värre blir den, enligt mig och jag har bara haft migrän en gång i mitt liv, men det var bland det värsta jag har varit med om och inget jag ens önskar min värsta fiende, så jag skulle lätt ge värktablett för att undvika detta lidande.
Håller man sig sedan till rekommendationerna och inte äter värktabletter varje dag, tror jag inte det är någon fara. För den som är rädd för att tabletterna ska påverka negativt eller verka beroende framkallande kan jag berätta (som olyckligtvis spenderat en del tid på sjukhus) att de flesta värktabletter har positiva egenskaper som inflammationshämmande (vid exempelvis muskelvärk och sjukdom med feber) och när man verkligen har problem med värk och smärta så pass att man är sjukhusliggande kan läkare ordinera en BETYDLIGT högre dos värktabletter än det du tar hemma, utan att man far illa av det (mer än att man kanske får ont i magen då...) Därför tror jag att har ens barn huvudvärk av den grad att du ser att hon/han lider av det och inte kan delta som normalt i vardagen ge huvudvärkstablett!!!
Ps. Till er som tycker feber är bra och inte bör sätta ner; feber är bra till VISS GRÄNS, kroppen bryts ned när man har hög feber länge, vilket inte är bra, därför bör man försöka ta ner febern med värktabletter. (Min dotter dog nästan vid ett tillfälle pga. 40 graders feber som inte gick ner trots febernedsättande så det är inget jag bara hittar på...)