Värktabletter

coolia

Trådstartare
Ja, jag ser fram emot att bli hängd igen, med tanke på hur min förra tråd utvecklades:p Min man anser att man absolut kan ge barn huvudvärkstbletter vid behov, meddans jag är betydligt mer tveksam. Tycker att det känns lite fel att behöva ge tabletter mot huvudvärk. Feber är en annan sak, då tvekar jag inte på samma sätt. Om barnet har hög feber så kan det vara viktigt att få ner temperaturen.

Sv: Värktabletter

Jag minns helt klart att jag hade lika ont i huvudet som barn som jag får nu som vuxen. Varför ska man inte få en tablett mot smärtan om man är barn?

Jag tycker nog tvärtom, feber har en funktion för kroppen (den höjda temperaturen dödar virus/bakterier) medan huvudvärk bara är jobbigt. Om huvudvärken kommer ofta ska man förstås fundera på varför den kommer istället för att bara ge värktabletter.

När det gäller detta barn så handlar det om sällsynta tillfällen och jag tror att det mest är vätskebrist eller möjligen spänningshuvudvärk. I de fallen finns det annat som kanske hjälper bättre? Dricka vatten, massage?

Jag håller med turbofling där. Känner föräldrar som proppar i ungarna Alvedon vid minsta febermisstanke och begriper inte alls vad det ska vara bra för - feber i måttliga mängder är ju bra. Men att låta ungen gå med ont i huvudet bara för att är ju bara sadistiskt.

Varför är det mer OK vid feber (som ju egentligen är något bra) än vid huvudvärk (som alltid är smärtsamt och inte har någon funktion alls)?

Varför inte?

Jag tar en huvudvärkstablett om jag har ont, givetvis får min dotter också ta alvedon om huvudvärken är jobbig för henne. Är det ofta får man ju gå vidare och undersöka, men vis sällsynta fall ( så som du beskriver ) skulle jag inte tveka.

Jag tycker nog tvärtom, feber har en funktion för kroppen (den höjda temperaturen dödar virus/bakterier) medan huvudvärk bara är jobbigt. Om huvudvärken kommer ofta ska man förstås fundera på varför den kommer istället för att bara ge värktabletter.
Jag håller med dig!

Varför tycker du att det känns fel att ge barnet huvudvärkstabletter om hen har huvudvärk? Varför ska barnet behöva härda ut?
Om det beror på vätskebrist så ge en huvudvärkstablett ihop med mycket vätska och beroende på barnets ålder antingen bli bättre på att påminna barnet att dricka eller förklara för barnet vikten av att dricka ordentligt om barnet är lite äldre. Är det spänningshuvudvärk så ge en tablett ihop med att lära barnet avslappningsövningar och ta reda på varför barnet spänner sig.

Man bör inte ge febernedsättande bara för att någon har feber, varken till barn eller vuxen. Feber är kroppens försvar mot virus och bakterier vilka trivs bäst i kroppstemperatur. Febernedsättande ger man först om den som är sjuk har svårt för att dricka tillräckligt eller om hen har ont. Om man hela tiden tar ned febern bara för att termometern visar förhöjd temp så förlänger man sjukdomsförloppet helt i onödan.

*knapp lån*
De klart jag ger mitt barn en tablett om det har ont:confused:
Jag förstår inte varför jag inte ska det?
Jag tar själv en tablett om det behövs. Ingen vill väl gå och ha ont i onödan:crazy:
Därmed inte sagt att jag är för denna slentrianmässiga pillerhysteri man kan märka av. Men det är en helt annan sak.

* Jenny *

A har en gång skrikit och gråtit hysteriskt i mer än en timma i tandsprickning, (var 1,5) medan jag åkte och köpte värktabletter. Först förstod vi inte vad som var fel så det tog ett tag att reagera, sedan var det någon mil till tabletterna. Han slutade inte förrän 20 minuter efter att han fick tabletten.

På val rakt av ger jag definitivt tablett snabbare vid smärta än vid feber. A har hittills inte haft så hög feber att värktabletter varit motiverat, dvs allmäntillståndet har inte varit så dåligt, han har haft 39,9 eller så. Jag tycker nästan det är bättre att han sitter i soffan under en filt med en bok när han är dålig än att han springer runt artificiellt feberfri.

Jag äter själv inte huvudvärkstabletter mer än ngn gång varannat år men det är för att jag inte får så ont och för att jag inte tål några av varianterna och är lite osäker på vilken. A skulle självklart få vid huvudvärk.

Vid huvud värk ger Jag min dotter tabletter (Hon är nyss fyllda sex).. Även vid feber faktiskt, av läkares "order" Hon har lidit av feberkramper under sin uppväxt,,

Men därimot hade min sambo och Jag diskussion i går, ang näs spray..
Vi skulle gå och lägga oss, dottern är lite hostig, Sambon ska ALLTID ge medicin, och "farmor" håller med,, Så det blev hostmedicin, och Dotter skulle absolut ha näsdroppar! Varför? Jo kan vara förebyggande, han ville ju sova i natt.. Min dotter sa: Men Pappa Jag behöver inga näsdroppar, Jag är inte snorig! Åh så höll de på.. Men vi somnade UTAN näs droppar till slut.. Och det blev en problem fri natt :)

Vid huvud värk ger Jag min dotter tabletter (Hon är nyss fyllda sex).. Även vid feber faktiskt, av läkares "order" Hon har lidit av feberkramper under sin uppväxt,,

Men därimot hade min sambo och Jag diskussion i går, ang näs spray..
Vi skulle gå och lägga oss, dottern är lite hostig, Sambon ska ALLTID ge medicin, och "farmor" håller med,, Så det blev hostmedicin, och Dotter skulle absolut ha näsdroppar! Varför? Jo kan vara förebyggande, han ville ju sova i natt.. Min dotter sa: Men Pappa Jag behöver inga näsdroppar, Jag är inte snorig! Åh så höll de på.. Men vi somnade UTAN näs droppar till slut.. Och det blev en problem fri natt :)
Nässprayshets led min mamma av - eftersom hon själv var beroende. För det kan man bli. Överdriven användning kan leda till att man måste använda spray hela tiden för att inte bli täppt. Kan även förlänga förkylningen eftersom genomblödningen i slemhinnorna försämras.

Har en känsla av att nässpray inte heller fungerar så bra förebyggande.

Jag hatade nässpray när jag var liten och gillar det fortfarande inte - det svider och smakar illa och hjälper väldigt lite i förhållande till obehaget som uppstår. Använder saltlösning (Renässans eller Otricare) om det verkligen, verkligen behövs, men annars inte. Saltlösningen påverkar inte heller genomblödningen.

Tycker du att det är fel att själv ta en tablett när du har ont i huvudet?

Jag tar varken själv värktabletter annat än i absolut nödfall, och samma regler gäller mitt barn.

Jag anser att man inte ska ta bort kroppens verktyg att hålla oss så stilla som möjligt (man hoppar inte omkring med huvudvärk). När det gäller tandspickning som någon nämnde så är det en annan sak, då kan man ge.

Jag tar varken själv värktabletter annat än i absolut nödfall, och samma regler gäller mitt barn.

Jag anser att man inte ska ta bort kroppens verktyg att hålla oss så stilla som möjligt (man hoppar inte omkring med huvudvärk). När det gäller tandspickning som någon nämnde så är det en annan sak, då kan man ge.

Trams. Det beror ju helt på vad huvudvärken beror på. i vissa fall SKA man ta värktabletter, eftersom värk annars stannar i smärtminnet och kan orsaka problem även när ursprungskällan är borta. Vid nackspänningar och spänningshuvudvärk är stillhet ingen lösning och det gäller vid andra åkommor också, exempelvis ryggproblem. Men det berör - troligen - inte barn i så hög utsträckning. Barn har ju mer sällan krämpor över huvud taget. Däremot tycker jag att du har en rätt märklig inställning till hela problematiken.

Det är ju fullständigt orimligt att anta att ditt barn har samma smärttröskel som dig och att förvänta sig att ett barn ska klara av att hantera smärta lika bra som en vuxen.

Jag anser att man inte ska ta bort kroppens verktyg att hålla oss så stilla som möjligt (man hoppar inte omkring med huvudvärk).
Med den logiken kan ju vi som behöver både glasögon och botox för att slippa ha huvudvärk nästan jämt lika gärna ta livet av oss (för sjukpension är ju svårt att få nuförtiden). För huvudvärk är kroppens verktyg att hålla oss stilla - visst, visst ... :grin:

Nässprayshets led min mamma av - eftersom hon själv var beroende. För det kan man bli. Överdriven användning kan leda till att man måste använda spray hela tiden för att inte bli täppt. Kan även förlänga förkylningen eftersom genomblödningen i slemhinnorna försämras.

Har en känsla av att nässpray inte heller fungerar så bra förebyggande.

Jag hatade nässpray när jag var liten och gillar det fortfarande inte - det svider och smakar illa och hjälper väldigt lite i förhållande till obehaget som uppstår. Använder saltlösning (Renässans eller Otricare) om det verkligen, verkligen behövs, men annars inte. Saltlösningen påverkar inte heller genomblödningen.

Och jag själv har sprayat sönder min egen näsa.. Blir jag riktigt dunderförkyld kan jag fortfarande använda nässpray, men inte mer än max 4 dagar, sen är jag täppt pga sprayen och inte förkylningen... Så nässprayen, liksom övrig medicin, anser jag man skall man vara försiktig med...

Försiktigt ja, dumdristig nej.

Och jag kan inte för mitt liv förstå varför det är så viktigt att vara försiktig med smärtstillande vid huvudvärk (om vi bortser från det uppenbara: att läkemedel kan dölja symtom på något som är verkligt farligt, t.ex. hjärnhinneinflammation - men det verkar inte vara problemet här) men inte alls lika viktigt när det är fråga om feber - när feber dessutom är något som är bra!

Det är ju fullständigt orimligt att anta att ditt barn har samma smärttröskel som dig och att förvänta sig att ett barn ska klara av att hantera smärta lika bra som en vuxen.

Med den logiken kan ju vi som behöver både glasögon och botox för att slippa ha huvudvärk nästan jämt lika gärna ta livet av oss (för sjukpension är ju svårt att få nuförtiden). För huvudvärk är kroppens verktyg att hålla oss stilla - visst, visst ... :grin:

Det här anser jag vara extremfall. Jag utgår såklart från mig själv. Jag får inte ofta huvudvärk, bara vid förkylning, influensa och liknande.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar