Varierad unghästträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur varierar ni eran unghäststräning? Då tänker jag i första hand på tvååringar men även äldre.

Min tvååring har kommit till de stadiet att hon börjat inse vad vi ska göra när vi ställer oss i stallgången och visar tydligt att hon helst skulle vilja gå ut i hagen igen. Väl ute på körturen är det inga problem det verkar hon tycka är rätt kul.

Men hur kan man variera för en sån pass ung häst? Hon är för ung för att ridas. Hur gör ni?

Löshoppning?
Longering?
Tömkörning?
Promenader?

Sv: Varierad unghästträning

Inte för att vara elak nu men om någon av mina hästar, ung som gammal, skulle börja visa att de hellre går ut i hagen än tränar då skulle jag nog allvarligt börja fundera på vad som är fel.

För att återgå till din fråga så tränar jag väldigt "ovarierat" just med unghästar. Träningsvägarna kan skifta lite beroende på årstid och väglag men i stort sett så tränas de på samma vis under uppträningen. Dvs mängdträning.

Om jag säger så här.. Det är ett sto.. och hon har många egna ideér om hur saker ska gå till. Jag skulle inte säga att hon beter sig illa utan man märker helt enkelt att det inte är det bästa hon vet direkt. Jag tänker itne försöka lura mig själv genom att tro att de tycker träning är kul. Men vill göra det bästa av situationen iaf.

Vet att det finns sånna som löshoppar sina travhästar, mest stuts.
Vad är de man tränar då? Är det något man kan göra med en unghäst?

Bra sätt att lära dem att hålla reda på benen kanske.. De brukar ju tycka att de är väldigt roligt.

Inte speciellt mkt på sista tiden. Minst var tredje dag.

Känns som att fokuset blev fel här. Inser i efterhand att det lät fel i mitt inledande inlägg. Hon är absolut inte övertränad. Jag vill bara ha lite förslag på vad man kan hitta på för att aktivera hästen. Vill inte köra mer än nödvändigt.

Inte speciellt mkt på sista tiden. Minst var tredje dag.

Känns som att fokuset blev fel här. Inser i efterhand att det lät fel i mitt inledande inlägg. Hon är absolut inte övertränad. Jag vill bara ha lite förslag på vad man kan hitta på för att aktivera hästen. Vill inte köra mer än nödvändigt.

Jag menade inte att hon var övertränad ;)
Nu är det ju ganska vanligt med växtperioder och det kan ju vara en sån som ligger lite i grund och jag tycker det är bra att du märker hennes humör och inställning och kan handla därefter. :)

Sen beror det ju på vad du har för olika möjligheter att träna, nya vägar och andra varv kan ju pigga upp.

Annars tycker jag löshoppning är ett bra alternativ för att piffa upp vardagen..
Finns möjlighet kan du ju ha henne på släp på lite lugna turer..
Lång promenader i skogen.
Ombyte som kanske ger mer psykiskt än ur träningssynpunkt dock.

Alltså. JAg tror att det räcker med den träning man får vid körning för att aktivera en unghäst. Går unghästen i hage, gärna tillsammans med andra hästar så bör den få all den stimulans den behöver.
Visst kan man säkert löshoppa, gå promenader, cykla med den eller what ever men jag tror att det går lika bra att inte göra det.
Om man får ett "bakslag" i träningen så är det bästa sättet att låta hästen vara i fred ett tag. Kortare vila skadar inte.
Men prova dig fram. Använd sunt förnuft och titta på din häst - hon visar dig säkert vad hon gillar.

Detta är min personliga erfarenhet och jag kan säkert ha fel i frågan. Har än inte lyckats plocka fram någon unghäst med stjärnstatus....

Longering skulle jag säga men det gör jag jämt ändå;)

Cavaletti skulle jag säga är också en bra övning korta stunder utan ryttare, ger andra muskler som vi som travare oftast inte har men max 5-10 minuter.

Skogs promenader är ju alltid roligt om man har tid med dom.

Jag tränar långt ena dan o kortare nästa dag för att ha vila dag tre...nu har jag dessutom börjat köra intervaller en dag i veckan och det är bara på hennes villkor än så länge, kör ung 50. Jag tror det är viktigt att dom inte blir trötta för då blir dom lätt uttrpkade. Mina "långa" turer är 8 km, de korta 4 km.
Tror INTE på longering, om man inte kör det som tömkörning och dom jobbar på helt rätt sätt. Det sliter mer annars än det bygger

Jag ska börja köra lite cavaletti med mina hästar nu insett senaste tiden att hästarna behöver lite muskler där med kanske tom lite lös hoppning :D får se hur den lille tycker om det. ;) man får nog vara kreativ bara.

Jag har okså uppmärksammat lite slöhet vid vissa tillfällen. Växtperiod var det sist, då fick hon gå i hagen i två veckor och lite skogspromenader och så. Gjorde verkligen susen! Nu är det mest pga. otroligt mycket hyss i hagen (älskar sin nya skogshage) och den otroliga värmen som kommit. Man får ta det för vad det är ibland och anpassa träningen lite efter humör och ork. Men ändå inte bli för "lam" heller. Viloperioder då och då tror jag är väldigt bra för unghästar. Själv kör jag varannan dag ibland två dagar i rad. En gång/vecka blir det banan. Annars ganska varierat. Olika grusvägar, skogsslingor och intervaller och volter på gärde. Ute och går en del med henne då jag ej kör. Att köra flera tycker hon är skoj. Så gör jag iaf, får se om det funkar??;)

KL

Grejjen med min är att hon sköter sig JÄTTEBRA när jag kör. Inga som helst problem där. Inga tendenser till att hon växer eller tycker det är pest.

Men det är när vi står i gången som hon visar tecken på att hon inte vill vara med. Vandrar runt och försöker komma undan. Så därför vill jag inte att hon ska förknippa att stå i stallgången med att vi ska träna och det är jobbigt. Om det nu är därför hon håller på. När vi kommit hem och ska sela av så står hon som ett ljus.

Är väl överskottsenergi också..

KL

Grejjen med min är att hon sköter sig JÄTTEBRA när jag kör. Inga som helst problem där. Inga tendenser till att hon växer eller tycker det är pest.

Men det är när vi står i gången som hon visar tecken på att hon inte vill vara med. Vandrar runt och försöker komma undan. Så därför vill jag inte att hon ska förknippa att stå i stallgången med att vi ska träna och det är jobbigt. Om det nu är därför hon håller på. När vi kommit hem och ska sela av så står hon som ett ljus.

Är väl överskottsenergi också..

Min 2-åring trampar också runt (gräver, stampar, sparkar) en del på stallgången, detta oavsett om hon ska köras eller bara stå där en stund av annan anledning. På henne tolkar jag det som att hon är rastlös och ivrig att få göra något. Att stå stilla och inget få göra är bland det värsta hon vet. Om jag bara låter hon vara i de lägena så lugnar hon sig sedan och står snällt och stilla. Så fort selen är på plats så står hon blickstilla men då har hon ju också redan stått den korta stund hon behöver för att lugna sig.
Om det bara vore inför körning så kunde man ju fundera på om selen eller huvudlaget sitter illa så det nyper eller klämmer någonstans. Sådant kan ju också göra att hästen trampar omkring eller viker undan. Men efter jag har kört så står hon stilla tills all utrustning är avplockad sedan börjar trampandet igen - för då vill hon UT.. :rofl:

Våra unghästar jobbar varannan dag då går dom mellan 8 km till 1,2 mil på våran slinga som innehåller det mesta så som långa raksträckor och backar. Vi varierar mellan skritt och jogg. Vi låter dom aldrig vila under växtperioden utan låter dom skritta för vagn även då. Jag upplever att våra hästar får en mycket bra grundkonditon samt en fin muskulatur har sällan problem med hältor osv..

Jag ger mina ston "mentala break". Dvs. med jämna mellanrum tre,fyra dagar(ibland upp till en vecka) där dom bara leds ut och in från hagen. Inte ens en borstning,de "nonchaleras" helt.

Ja, men inte som ersättning för körning utan som komplement för psyket och musklerna :D

Ska vi köra våran lilla diskussion om longering igen humlan ;);):angel:

Det finns ingenting som är positivt för psyket med att gå omkring/springa i en cirkel runt runt runt.....:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka