Varierad unghästträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varierad unghästträning

Det finns ingenting som är positivt för psyket med att gå omkring/springa i en cirkel runt runt runt.....:crazy:

Det är grupp träningen som gör det att springa själv gör dem nog mer tokiga men om man har minst 2-4 stycken tycker dom det är roligt att springa där.

Allting beror på farten springer dom för fort så klart att det sliter.

Stämmer inte eftersom volten gör att belastningen hamnar på det inre benparet.
Att det ska ge något fysiskt på en väl tränad travare betyder ju att de måste springa runt länge och ska det vara ett alternativ ska de göra det i form med bra bärighet, vilket är väldigt svårt om man longerar och inte tömkör..

Men du kanske longerar 3-4 stycken som allihopa travar väldigt sakta på en väldigt stor volt på rad o i form?
Men det tror jag inte de tycker är så där jätte roligt?
Du motsäger dig ju genom att säga att går det för fort håller du med om att det sliter, men det är roligt för dem springa i grupp och det gör dem tokiga? Tokiga i skritt?

Skulle du kunna filma, skulle vara kul att se hur du gör för jag förstår inte riktigt, men erkänner gärna om jag har fel :)
*Nyfiken*

Ska bara köpa en filmkamera först ;) eller om min mobil vill fungera att filma med när den kommer tillbaka från service :(

Allting beror på farten springer dom för fort så klart att det sliter.

Alltså, menar du att du longerar flera hästar samtidigt eller menar du att du har dem i walkern?
För då longerar du ju inte för att få dem smidigare eller bärigare. För att uppnå det måste du ju jobba hästen.

När man longerar eller tömkör en häst så ska den ALDRIG springa fort. Då har man inte förstått syftet med longering.
Longering är till för att få hästen mjukare/smidigare samt att få den mer bärig - och det sistnämnda kan du inte uppnå såvida du inte tömkör på volt eller har något som hjälper dig att "få ner" hästen.
Longering skall alltid ske i lugna farter oavsett det är skritt, trav eller galopp. Det är inte meningen att man ska stå i mitten och sen ska hästen springa runt en utan att få jobba med ryggen tex.
Med longering är det svårt att få hästen dit man vill, såvida du inte kan prata med hästen och den förstår allt du säger. Tömkörning på volt däremot - gör det lättare att få hästen att jobba rätt. :)

Min 2-åring trampar också runt (gräver, stampar, sparkar) en del på stallgången, detta oavsett om hon ska köras eller bara stå där en stund av annan anledning. På henne tolkar jag det som att hon är rastlös och ivrig att få göra något. Att stå stilla och inget få göra är bland det värsta hon vet. Om jag bara låter hon vara i de lägena så lugnar hon sig sedan och står snällt och stilla. Så fort selen är på plats så står hon blickstilla men då har hon ju också redan stått den korta stund hon behöver för att lugna sig.
Om det bara vore inför körning så kunde man ju fundera på om selen eller huvudlaget sitter illa så det nyper eller klämmer någonstans. Sådant kan ju också göra att hästen trampar omkring eller viker undan. Men efter jag har kört så står hon stilla tills all utrustning är avplockad sedan börjar trampandet igen - för då vill hon UT.. :rofl:

jag tillåter inget trampande alls då jag ska sela ut! Har väl fått läxa upp ett antal hästar som kommer in i träning för den förra tränaren/skötaren/ägaren låtit hästarna trampa runt, ställa sig på sidan, skrapa hov...urk säger jag bara.
Jag skulle ochså bli förfärad om en häst oavsett ålder visade tecken på ovilja att bli körd. Och en sådan känsla på en 2 åring......nej fy.
Sen tror jag ochså att det är vi människor som vill ha nya turer att åka. Hästarna bryr sig nämnvärt tror jag. På endel hästar kör jag medvetet samma sträcka dag ut och dag in för att behålla lugnet på den.
Jag kör min dotters ursöta ponny. Han klarar inte nya prylar. Ligger det en hink där det inte låg någon igår så kan han bli alldeles ifrån sig. Vi har haft en del diskutioner han och jag........Så med honom kör jag samma tur varje dag.
gulan

Min lilla tös och min brors treåring tycker det är spännande att gå nya vägar, det märks :) Själv tror jag mycket på varierad träning eller åtminstone olika vägar :laugh: Skulle själv aldrig kunna tänka mig att köra samma väg hela tiden, ombyte förnöjer för mina pållar iaf :d

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka