Vargtand + problem?

Sv: Vargtand + problem?

Okej låter ju vettigt, detta är nytt för mig då jag aldrid haft någon häst med vargtänder förr, men håller nu på att försöka hitta nån bra klinik och till vettigt pris då försäkringsbolaget inte tar denna kostnaden. Hade hoppats på att en vet kunde gjort det hemma då det säkert hade blivit billigare. Är det föressten någon som vet ca vad det kostar på dom större klinikerna?

Gäller det både synliga och icke synliga värgtänder?

Jag tror inte att icke synliga vargtänder kan ställa till besvär så länge man inte använder bett, men å andra sidan trodde jag inte att vargtänder alls kunde ställa till problem utan bett...

Men nu lär väl de flesta har som plan att utbilda hästen på bett, så då skulle jag ta bort även icke synliga vargtänder.

Hade vet ute igår, men vad ska man säga hon hittade ingen vargtand???? Tala om att bli förvånad, det som andra vet trodde var en vargtand var en annan tand som egentligen skulle sitt längre fram men på min häst satt den längre bak typ där en vargtand brukar sitta, men hon trodde inte det var problemet utan dom stora såren han hade på båda sidorna längst bak i munnen vid dom stora tänderna. Jag blev helt chockad när jag såg dom äkliga såren stackars min lille polle. Men nu är dom vassa kanterna borta, så nu blir det fortsatt ridning på bettlöst ett tag så hans sår får läcka ihopa.
Men är så tråkigt när man inte kan lita på sina vet :(

:eek:
Ja, det är väl inte första gången tyvärr... stackars pålle, men nu blir det snart bra ju :idea::bow:
Detta är en av anledningarna till att jag alltid vill vara med och titta, få förklarat för mig osv, både vad gäller hovslagare och veterinärer. Då vet man själv hur det ser ut och kan blida sig en liten uppfattning om läget.

SKÖNT att din häst fått hjälp nu! :idea:

Hur skulle en vargtand kunna påverka vid bettlös ridning!? Det känns faktiskt anatomiskt omöjligt. Vassa emaljåsar, däremot, är ung lika illa eftersom nosrem/hackamore whatever klämmer kinderna mot det skarpa.

Hur skulle en vargtand kunna påverka vid bettlös ridning!? Det känns faktiskt anatomiskt omöjligt. Vassa emaljåsar, däremot, är ung lika illa eftersom nosrem/hackamore whatever klämmer kinderna mot det skarpa.

Jag tycker samma, men den vargtanden som togs från vår häst var tydligt sliten och hade enligt vet påverkat hästens rörelsemönster när han tuggade. Den var stor, kanske en cm ovanför tandköttet.

Jag tror Gullegryn menar att det är okunnigt att kalla det djurplågeri att rida en häst med vargtand. Att rida är ju INTE synonymt med att använda bett.

Läs Kenneths ord noga en gång till!

"Jag skulle inte ens rida innan vargtanden är borttagen, allt annat är djurplågeri."

Det betyder ordagrant att det är djurplågeri även att rida i grimma, bettlöst whatever. Jag tycker man ska vara försiktig innan man hasplar ur sig ord som djurplågeri.

/Gg

Tack Skuggi, ännu en som kan läsa och tyda en mening på Buke :)

/Gg

Jag som trodde mitt problem var löst, men nej då, idag gick inte pållen att svänga vänster med, bett tag i bettet och började gnissla tänder, när jag hoppade av drog jag i tygeln åt höger böjde sig fint och tuga på bettt, när jag tog i vänster tygeln bett han tag i bettet och börja gnissla tänder och skakade i hela munnen, var jätte läskigt. Så nu är frågan är det en vargtand eller vad är det? 2 veterinärer har sagt vargtand och en säger att det inte är det. Så nu är man på ruta ett igen, är så himla tråkigt. Så nu blir det att åka till klinik med lillgrabben och hoppas på att där är någon som verkligen kan häst och tänder! Tycker så synd om min häst som får lida pga okompentens hos våra veterinärer.

Åk till klinik. Då kan man ju röntga hästen och bokstavligt få svart på vitt om det rör sig om en vargtand eller inte. Lycka till!

Ska nu åka till klinik med grabben på torsdag ska bli skönt och höra om vad dom säger och hoppas verkligen dom hittar något fel.

Var nu iväg på klinik i torsdag, och visst där var en vargtand, skönt att äntligen få svart på vitt vad det var. Var riktigt stor och satt lite löst under tandköttet så han har haft jätte ont, stackars lille polle, men nu blir allt bra igen :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 005
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka