Vargtand + problem?

Royal

Trådstartare
Jag har en 4 åring som reds in förra året, men nu efter vinteruppehållet började han helt plötsligt stegra sig, går nu bättre för varje dag men man kan inte ställa honom åt vänster går jätte fint i höger varv men i vänster blir han jätte spänd och spänner sig och går bara högerställd. Har haft vet ute och där sitter en STOR vargtand på vänster sidan men som ej har trängt fram än. Han/ vet är tveksam till att ta den då den inte växt fram, men jag tror till hundra procent att det är det som är problemet, Men undrar om det är någon som har haft något liknande problem där tanden inte växt fram men ändå haft problem. Hoppas verkligen på svar då man inte kan rida på en häst som går helt snett med huvudet. Tacksam för alla svar.

Sv: Vargtand + problem?

Om tanden är på väg att bryta fram så kan det säkert vara obehagligt om bettet ligger på. Du kanske kan rida på nåt bettlöst alternativ under tiden? Det finns ju en del att välja på.

Ja det skulle man kanske prova, men är inte säkert det går då han är väldigt känslig, men tack för ditt tips :)

Med tanke på hur hästen reagerar är det uteslutet att stoppa ett bett i munnen så länge vargtanden är kvar, i min värld.

Nä det vill jag ju inte iheller men vet vill inte dra ut den så jag måste hitta nånå som är villig att göra det då tanden ännu inte har vuxit fram.

Vänjde in min 2 åring med bett i höstas och hon har aldrig brytt sig, hon har varit ok med det från första gången. För någon månad sedan tänkte jag ta upp det igen och tränsade henne med resultatet att hon bara stod och tjafsade med bettet hela tiden och var allmänt jobbig. Misstänkte direkt vargtänder och mycket riktigt, på båda sidor och precis i bettläget. De sitter så konstigt att inte ens vet hittade dem först och de syns inte men man kan känna dem under tandköttet.

Så inget mer bett på henne förrens de har vuxit ut och är bortplockade, eller bortopererade om de inte kommer upp. Tills dess får hon endast ha kaspon. För mig är det inte ok att ha bett på en häst som har problem. Dessutom riskerar man ju att det sätter sig i huvudet på dem.

Så hitta ett bettlöst alternativ som fungerar tills tänderna är borta är mitt råd.
Själv rekommenderar jag en bra ridkapson!

Okej, men går din vet med på att operera ut dom om dom inte kommer fram av sig själv? Jag letar efter ett bettlöst träns till honom nu och ingen ridning från jag ordnat ett sånt. Tack så mycket för dina råd.

Det blir vi tvugna att göra eftersom det inte kommer att gå att ha bett på henne. Tänderna sitter ca 2 cm längre fram än normalt tydligen, vilket gör att de sitter precis över bettet. Jag kan ju bara tänka mig hur det känns :crazy:

Nu är hon ju bara 2 år så vi kommer att vänta ett år och se om det händer något. Vet kan göra det själv men om det blir aktuellt så vill jag nog åka in till Strömsholm och få det gjort på klinik.

Hoppas att du hittar något alternativ som fungerar bra för er. Finns ju faktiskt en del att välja mellan :)

Ring www.djurtandvardskliniken.se och fråga dem om de har några veterinärer i din närhet som gått på vidareutbildning inom tänder.
Jag fick tips på två stycken och fick superbra hjälp, kanske du behöver en second opinion på den där tanden...

Är hästen känslig kommer det säkert gå fint att rida bettlöst, jag är så glad att jag ridit in mina hästar i repgrimma, då kan vi så enkelt vänta med bett tills alla tänder bråkat klart, och så kan vi ändå rida för fullt :idea:

Okej, men går din vet med på att operera ut dom om dom inte kommer fram av sig själv? Jag letar efter ett bettlöst träns till honom nu och ingen ridning från jag ordnat ett sånt. Tack så mycket för dina råd.

Du har en hästtandläkare (utbildad i USA)/veterinär i Billinge, Eslöv. Inte så långt från Hässleholm. H*n har klinik hemma. Veterinärerna Rosander-Leijonhufvud, googla så får Du deras telnr.
Kan rekommenderas. H*n tar bort vargtänder bl.a.

Kl. lånar din tråd lite med en fråga om vargtänder, hoppas det är okej?

De hästar som har vargtänder får de alltid problem utav dom? märkte att min shettis har det, och han ska köras in så jag funderar på om man ska ta bort dom innan eller om man ska avvakta och se om han får problem utav dom?

Eftersom du vet att dom kommit fram är det klokt att ta bort dom innan du lägger in ett bett i hästens mun. Finns ingen anledning att chansa ifall det skulle funka för risken att hästen får obehag är för stor och det stör i så fall hela utbildningen av hästen om du har otur. Inte särskilt lyckat om hästen förknippar jobb med ont i munnen.

En vargtand som inte brutit fram som den ska är ofta ett större problem än en som kommit fram eftersom tandköttet hela tiden kläms mellan bett och tand. En sådan tand ska opereras bort.

Eftersom vargtändena bryter fram långt tidigare än 4 år så kommer inte heller denna tand att komma fram, den ligger där den ligger tills nån tar fram skalpellen!

Kl. lånar din tråd lite med en fråga om vargtänder, hoppas det är okej?

De hästar som har vargtänder får de alltid problem utav dom? märkte att min shettis har det, och han ska köras in så jag funderar på om man ska ta bort dom innan eller om man ska avvakta och se om han får problem utav dom?

Angående vargtänder och problem av dem så skulle jag vilja uppmärksamma samtliga om att de faktiskt kan få problem av vargtänder även utan bett. :eek:

Jag visste att äldre unghästen hade en vargtand, men eftersom vi hade långt kvar i utbildningen till bettet så lät jag den vara.

När vi för ett år sedan tog bort den visade det sig att den båda stört hans tuggmönster, givit honom spänningar i huvud och nacke samt möjligen även orsakat de foderinpackningar han hade.

:(

Och jag hade ingen aning, trodde inte han hade några tandproblem alls..

Så hädanefter kommer jag att ta bort varje vargtand som visar sig ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 005
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka