Varghundar.

Sv: Varghundar.

Våran kille ska få en sele nu till kommande löning, så vi ska börja träna upp honom för drag på hobbynivå.
Kommande vintrar när han är fullvuxen ska han få dra ngn av oss på skidor vintertid, och sommartid dra cykel eller sparkcykel.

/Tobbe

Lite OT kanske, men det låter helt livsfarligt att bli DRAGEN på en cykel.:o

Har han varit aktiv inom drag förut ?
I annatfall så tycker jag att ni ska ta kontakt med folk som praktiserat drag en längre tid och läsa en massa böcker ...

Lycka till

Förlåt :o men jag kan inte låta bli:

after_dark_300x344.jpg.thumb.jpg

Lämpliga dragmentorer?

Nej det har han inte, men någon gång måste ju vara den första.

Absolut, det var inte så jag menade...

Så länge han vet vad han ger sig in på, räknar med timtals träning/dag och dessutom får hjälpa av uppfödaren så ser jag inte något fel i det...

Har han tänkt träna hunden i spann ?

e025.gif

Det tror jag, men även att den drar själv.
Eftersom han känner uppfödaren som har många sådana hundar själv så kommer han nog tärna spann.
Dom brukar åka upp till fjällen några gånger om året med hundarna.

Dra o dra...tänkte sån där fjäder vid pakethållaren som hunden springer brevid när man trampar.

/Tobbe

En springer ja. Jo, precis. Jag uppfattade som att du ville att hunden skulle dra cykeln, eftersom vi talade om att den skulle få dra. Det lät lite instabilt isåfall...

En springer ja. Jo, precis. Jag uppfattade som att du ville att hunden skulle dra cykeln, eftersom vi talade om att den skulle få dra. Det lät lite instabilt isåfall...
Men mycket mer spännande!!! :d :rofl:
Fram med videokameran och knyt kopplet i styret, lägg sedan lydigt in det på buke! :idea: *visualiserar* :rofl:

GarmochKataja.jpg

Förstår att du tycker de är vackra!:love: Själv är jag fast för siberian husky sedan 20 år. Har tretton nu, om några timmar är det förhoppningsvis fler då jag har en tik som kämpar i valplådan just nu!

Min erfarenhet av husky är att de inte är speciellt slagsmålsbenägna, däremot de större polara raserna, malamute och grönländare. Våra hundar bor ute året om och av naturliga skäl har vi inte samma "pli" på dem som innehunden Alma (pudel)
Några av dem kan vi ha lösa hur som helst och några går alltid kopplade. Men det är ingen hund som knallar runt som "gårdshund" då tar de sig gärna en repa och kollar läget, har man då otur så har grannen får och katastrofen är ett faktum:crazy:

Är man friluftsintresserad så är det en toppenras men inget att ha enbart som sällskapshund och knalla runt kvarteret med. Lättlärda är de också, har tränat lydnad med flera av dem, kanske inget att satsa på att komma långt inom tävling dock.

De behöver röra sig mycket, har ett stort behov av att "springa av sig". Våra huskys är vänligheten själv, pussar på alla som de får tillfälle till!:D

Våra hundar drar vanlig cyckel (stavning?) sommartid och det går hur bra som helst! Jag tar två hundar i lina och kopplar till midjebälte. Gissa om det går undan! Hjälm är att rekomendera!
På en barmarksträff så jag en kille som körde sex (:eek: ) hundar på lina fäst i cyckeln! Skulle jag inte våga...

Har tidigare fött upp siberians och kan bara hålla med Kicki J. Kanonhundar om man vill jobba med dem men svåra att ha lösa och de har en jäkla jaktlust. De flesta är väldigt trevliga men det finns de som är ganska tillbakadragna. Problemet idag är väl att det tyvärr är på väg att bli som i resten av världen, en draghuskytyp och en utställningshuskytyp. Har idag två härliga gamla huskisar kvar, hanen blir 14 i år och var på sin tid en av ledarna i vårt spann och han är
utställningschampion med dragmeriter. Tiken är 11 år och still going strong även hon utställnings- och dragmeriterad (hon skulle gärna ta livet av katterna om hon bara fick chansen). När vi tränade och tävlade som mest hade vi 12-14 hundar i träning och det blev många mil på grusvägar och i skoterspåren. Underbara hundar men man ska tänka sig för innan man kommer hem med en husky!!

Som gööttiägare måste jag hålla med. (och personligen föredrar jag de med svans, men nästa valp blir förmodligen en stubb.)

Häromdagen råkade jag säga till en kille att jag hade en varghund... Jag hörde fel och trodde han sade "vallhund". :o

Kortbentheten varierar. Min valpis är riktigt högbent men han har en kullbror som är jättelågbent.

KL:de där hundarna är verkligen kul,men man kan inte ha dem i befolkad eområden,för jag har aldrig i hela mittt liv hört någon som kan -vråla-så som en assistents alaskan!:)

ochnaturligtvis skrattar man ju bara o har bra grannar.

rek henne att kastrera den o det hjälpte mot tonåringsfasonerna.

knäppa en härliga hundar!

en springer hade jag kanske inte kopplat på en cykel med en sån hund i,de är för starka o "skall bara" o så bär dte iväg.

hellre då en ordentlig cykelvagn,eller sulky leler vad tusan som helst som inte orsakat personskada.

fast å andra sidan kan den ju seda dra rullstolen,även omd et är en 160 kg permobil,äör jaghelt övertygad om;)

Har en Alaskan Husky pojke på ca 1 år ( på söndag!).
Världens goaste, trevligaste, snällaste hund, om han får utlopp för sin energi...

Han är hård på andra hanhundar, har en enorm jaktinstinkt så om du vill ha en hund som kan gå lös med dig jämt så är det nog ingenting för dig.

Rasen kräver mycket fysisk (och även psykisk) aktivering, promenader blir dom inte trötta av, dom måste kontinuerligt få jobba på något sätt.

Absolut ingen stjärna för dressyrtävlingarna... ;)

Har även ett hårt psyke.

Men som sagt, om dom får jobba så är dom helt underbara !!!

Så om du är medveten om detta så är du på rätt spår.

Lycka till :p

Sätter in foto på vår pojke även fast han inte ser ut som en varg...;)

5605185583.jpg

5407414955.jpg

*Knapplån*

Lite OT kanske men, sorry i så fall..

Tycker själv om dessa hundar, har aldrig vart i kontakt med någon tyvärr. Det jag undrar är om de måste dra något? eller räcker de om de får ut och röra på sig, springa i skog & mark osv. Jag vill ha en hund som kan hänga med ut när jag rider, ridturerna kan vara mellan 1-4tim. Jag vill kunna ha hunden lös, men enligt det jag läst här så är det inte ofta de kan gå lösa? kan de funka som agility hundar?

//Diana

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 323
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden