Å fan. Det kunde jag inte ana mig till.
Men om det skulle råka vara helt sant då?
Det är betydligt större chans att jag som människa ute i skog och mark skadar mig på annat sätt, t.ex trampar ned i ett hål och bryter benet, än att jag blir skadad av en varg - även om jag befinner i ett vargrevir.
Och min hund är inte en stövare eller terrier eller liknande, utan en mycket okaxande vallhund, vars egenpåtagna huvuduppgift är att se till att jag kommer hem igen - så hon blir genuint olycklig om hon inte har mig på synhåll.
Jag är mycket mer uppmärksam - för hennes skull - när jag går i mina hemtrakter som är vildsvinsmarker, än uppe vid fäboden. Även om vi rör oss på samma otvugna sätt. Vildsvin skadar hundar på ett betydligt mer seriöst sätt än varg. Eller för all del, dödar.
Och om jag verkligen ska oroa mig för min hunds skull, då ska jag se till att hon inte vistas där det finns trafik. Det är ungefär 100 gånger vanligare att en hund blir dödad på väg, än att en varg når samma slutresultat.
För egen del skulle siffrorna bli oändliga, då det inte dödats någon människa i skog och mark i Sverige av varg på nästan 200 år, medan trafiken har tagit några fler än så.