Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Whirlie När jag var på aurorasamtal så rekommenderade hon också pallen, men sa även att den kunde vara ganska jobbig för kvinnan och kanske inget man använde en längre stund?
Jag har en fundering, om man nu föder med pallen eller huk kommer barnmorskan åt att hålla emot för att minska risken för bristning?
På kursen sa de att ”Findka greppet” är till för gynstolsförlossningar och mest behövs vid forcerade förlossningar. Pallen i sig ger ju ett tryck på mellangården. Och det är tydligen bra att krysta ”lagom” hårt så vävnaden utvidgas. Då behövs inte greppet på samma sätt.

Min inställning är att det känns onödigt att välja gynstol bara för att de ska kunna göra greppet. Men det är ju för att jag nu är indoktrinerad med ”naturlig” förlossning där avslappning, tyngdkraft och rörelse får ut barnet.

Underbart.. 2 åringen vaknade med hosta, supersnorig och 39,2 i temp :( så just nu kan bebis få stanna inne i ett par dagar till.. Fattas bara att resten av ungarna blir sjuka också nu.

Svärmor åker hem redan i morgon, bara en dag till att ta sig igenom. Men är så sjukt less på karln.
Stör mig på massa småsaker precis hela tiden. Som tex att han bara gör lite nytta när vi har besök. I normala fall får man tjata att han ska göra något, men nu när hans mamma är här så städar han, diskar och är så jäkla hjälpsam hela tiden. Vet att jag borde vara glad så länge det varar men kan sätta en hundring på att han är precis som vanligt sen så fort hon åkt.

Jobbigt!

I dag ska vi fixa barnrum - snart två år efter att lillen fötts och tre veckor till BF. Vi har inte direkt överarbetat :-). Å andra sidan slipper vi göra två ggr - en gång bebis och en gång barn.

Det blir en familjevåningssäng m 120 där nere och 90 där uppe. Ingen stege än på ett tag dock. Sedan ska vi tapetsera en vägg med ”Planes”, alltså Disneys Flygplan. Och en gul Ikeahylla m fyrkantiga hål där hans leksakslådor står.

Tanken är att han och pappa ska sova där när lillan är född. Just nu har han en väldigt mammig period, så det blir nog jag som får börja sova m honom där (tänker att det ger ÄNNU bättre sömn!).

Förstår dig! Skickar massa pepp och hoppas du finner lite ork idag. Men nu är det inte så många dagar kvar för dig. Själv ska jag på UL på tisdag och hoppas att dom kan ge mig en tid för igångsättning så man har något blicka fram emot.

Det har varit en bättre dag idag! Maken simtränar någon gång i veckan så idag åkte jag med och badade i den varma poolen en timme och sen gick vi ner på stan och fikade. På eftermiddagen har vi ätit middag med makens familj eftersom svärmor fyller år idag. Nu har jag precis landat i soffan, trött som tusan men det känns som en skönt på något sätt :). Ska hålla tummarna för dig att du också får ett datum på tisdag, det underlättar!

Nu har det varit tyst här sen i förmiddags, några som är inne på förlossningen nu kanske? :)

Önskar så att jag kunde säga JAG ÄR DÄR! Har galna sammandragningar emellanåt men inga värkar. Blaj.

Nu har det varit tyst här sen i förmiddags, några som är inne på förlossningen nu kanske? :)

Om jag ändå kunde svara ja på det, men tyvärr inte.

Men haft en riktigt bra dag. Sovit i ett par timmar och sedan vaknat upp i ett tomt hus. Även fått lite partid med sambon. Var på bio och såg tårtgeneralen. Blev så berörd av filmen att jag grät. Hormonell och känslig? Uppenbarligen.:p

Men.. Inga bebisar än alltså :(
Det är väl nymåne nu i påsk? Det finns väl någon myt om att det kan dra igång förlossningar, så vi får hålla tummarna för att det stämmer :)

Här händer fortfarande ingenting, är lite osäker på om jag läcker fostervatten eller bara har jäkligt vattniga flytningar dock, så ska in för en koll i morgon bitti om det fortsätter.

Ligger här o vilar o funderar över hinnsvepning. Läkaren på specMVC pratade om att göra en på mig vid nästa möte om tappen är mogen. Jag har läst på en del och känner mig väldigt tveksam, främst för risken att få värkar som inte gör nytta utan bara snor energi. Men om det sätter igång på en gång utan pinvärkar låter det ju väldigt bra. Jag får absolut inte hamna i en situation där jag får en lång, smärtsam latensfas, eller massa h med pinvärkar pga hälsoskäl. Hade ni vågat chansa?

Det är väl nymåne nu i påsk? Det finns väl någon myt om att det kan dra igång förlossningar, så vi får hålla tummarna för att det stämmer :)

Här händer fortfarande ingenting, är lite osäker på om jag läcker fostervatten eller bara har jäkligt vattniga flytningar dock, så ska in för en koll i morgon bitti om det fortsätter.
Det är fullmåne imorgon:) det är alltid fullmåne nära påskhelgen.
Så då lär det säkert titta ut någon bebis:D

Inget här heller. Fick min första oprovocerade "har den kommit än?" Idag dock (dvs som inte är för att jag ringt mn mamma som står standby, eller messat kompisar jag har mer sporadisk kontakt med).

Det är nymåne imorgon. Min farmor är övertygad om att bebis kommer då. Med den logiken skulle ju alla våra födda när det är nymåne...

Jag blir lite trött på alla myter och alla konstiga resonemang som folk för. Typ "magen ser ut si eller så, då är det en tjejmage/killmage", "gå på en promenad så kommer förlossningen igång", "när det här eller det här händer är det inte långt kvar, så var det för mig"... bla bla bla. Jag tror inte ett skit på allt sånt, jag tror att alla graviditeter och förlossningar är individuella och jag är så trött på skrock och myter och facit som folk har på allt. Jag skulle önska att folk hade lite mer av inställningen att "vi får se hur det blir för dig, det enda man kan veta är att man inte vet hur det blir". Det är min egen inställning i alla fall.

Nu lät jag väldigt gnällig och sur kanske men är det någonstans man får förståelse så är det väl här :D.

Jag sitter här och irriterar mig lite på min barnmorska. Har gjort det sedan jag var där i går faktiskt.

Kan inte bestämma mig för om jag tror att hon är väldigt skicklig, eller väldigt nonchalant/hafsig. När hon mätt magen har hon bara mätt en eller två ggr väldigt snabbt. Och att känna bebis huvud i bäckenet tog 10 sek och typ ett grepp. Min förra BM klämde och kände en hel del.

Ingår var jag typ v 36+4 om jag räknat rätt. Hon har inte tagit ngt HB på mig sedan typ v 25. Hon ville inte ta ngt HB nu heller, utan hänvisade till nästa besök i v 39+3. Lillen kom v 39+4, så det finns en god chans/risk att jag inte kommer på det besöket tänker jag. Och om mitt järnvärde behöver justeras så går ju inte det före förlossningen. Hon trodde dock inte det då jag inte var blek och skakig (typ).

Det finns alltid ngt att noja över!

Tänker att i värsta fall har jag grav järnbrist, en jättebebis eller pyttebebis (eller inget fostervatten) i sätesbjudning. Så om hon bara är hafsig hoppas jag i alla fall att hon (eller snarare jag) inte har otur.

Det är nymåne imorgon. Min farmor är övertygad om att bebis kommer då. Med den logiken skulle ju alla våra födda när det är nymåne...

Jag blir lite trött på alla myter och alla konstiga resonemang som folk för. Typ "magen ser ut si eller så, då är det en tjejmage/killmage", "gå på en promenad så kommer förlossningen igång", "när det här eller det här händer är det inte långt kvar, så var det för mig"... bla bla bla. Jag tror inte ett skit på allt sånt, jag tror att alla graviditeter och förlossningar är individuella och jag är så trött på skrock och myter och facit som folk har på allt. Jag skulle önska att folk hade lite mer av inställningen att "vi får se hur det blir för dig, det enda man kan veta är att man inte vet hur det blir". Det är min egen inställning i alla fall.

Nu lät jag väldigt gnällig och sur kanske men är det någonstans man får förståelse så är det väl här :D.
Det är som "slappna av och tänk inte för mycket på det så blir du gravid" :banghead:.
Sambon har i alla fall fått mig att tänka om lite, även om jag fortfarande blir sur och ledsen på de som tror på såna saker.
Men, som sambon säger: "de har väl upplevt att det är så för dom själva, så då blir det en sanning för dom". Antar att det ligger nåt i det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 218
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
3
· Visningar
493
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Araminta
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2
Svar
39
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka