Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på en väldigt bra, och oortodox, kurs inför förlossningen. En av instruktörerna var dola och en var barnmorska sedan 20 år tillbaka och jobbade både på förlossningsavdelning och med hemförlossningar.

Enligt dem är bästa sättet att ”få ut bebis samma som när man fick in den”. Bästa miljön och känslan att få igång förlossningen/föda var samma som när man har sex (i de bästa av världar säger småbarnsmamman...). Dvs lite mysbelysning, lite levande ljus kanske, intim och avslappnad stämning. Eller som Ronny och Ragge sa - ”fixa lite räkornoch lighta lite kandels” (min egen parallell).

Om värkarna avstannar eller avtar rekommenderade de massage av bröstvårtorna. Det skulle få igång oxytocinerna igen.

De berättade också om en hemförlossning där värkarbetet avstannat väldigt länge i sent skede, och barnmorskan var på väg att föreslå att de skulle åka in till sjukhuset ändå. Men då önskade maken vara ensam med den födande kvinnan, som låg i badkaret. Barnmorskan gick till köket och väntade. Det hördes mkt ljud från badrummet, och efter 45 min ropade de på henne och då typ kom barnet.

När barnmorskan frågade vad som fått igång det svarade han (engelskspråkig) ”clitorial massage”. Han hade visst snappat upp det på Google.

Men ni har rätt. Bebis måste vara mogen att komma ut. Men närmar det sig eller gått över BF är det nog bra att varva ned och göra grejer man njuter av. Spa på Hasseludden, härlig sex eller massa godis i soffan. Svärmödrar är nog tyvärr kontraproduktivt.
Mysbelysning? Levande ljus? Avslappnad stämning?
Inte gynstol, stirra på en skärm, andas och klämma sönder sambons hand trots smärtlindring då? ;) :p
Blir svårt för oss göra på det sättet inför förlossningen - och inte vill vi det heller...

Det här med att sex skulle starta e förlossning,r det männen som kommit på det förslaget? :laugh::angel:

Jag säger inte att det inte stämmer, men det är mycket som män kommer på som de gärna ställer upp på haha

Mysbelysning? Levande ljus? Avslappnad stämning?
Inte gynstol, stirra på en skärm, andas och klämma sönder sambons hand trots smärtlindring då? ;) :p
Blir svårt för oss göra på det sättet inför förlossningen - och inte vill vi det heller...
Gynstol ska vara den mest ogynnsamma förlossningsställningen. Barnet får liksom uppförsbacke ut (istället för vid huksittande eller på knä eller förlossningspall då man jobbar med bäckenets öppnande och med tyngdlagen). Har fått för mig att den sällan används i Sverige (men jag har ingen aning).

Själv använde jag gåbord, stod på knä på britsen lutad mot huvudgaveln och slutligen levererades lillen på förlossningspall. För mig hade det varit tortyr att tvingas ligga på rygg genom värkar och krystning. Jag ville bara röra på mig.

Men alla är vi olika. Det är det som är så bra!

Hoppar in här lite smidigt, bättre sent än aldrig :D

20/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:

5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Det här med att sex skulle starta e förlossning,r det männen som kommit på det förslaget? :laugh::angel:

Jag säger inte att det inte stämmer, men det är mycket som män kommer på som de gärna ställer upp på haha
Alltså det måste vara skönt för kvinnan. Annats hjälper det inte. Nyckeln är att få mkt oxytocinpåslag.

Själv funderar jag på om det underlättar larensfasen att amma. Det ger ju också oxytocinpåslag.

Gynstol ska vara den mest ogynnsamma förlossningsställningen. Barnet får liksom uppförsbacke ut (istället för vid huksittande eller på knä eller förlossningspall då man jobbar med bäckenets öppnande och med tyngdlagen). Har fått för mig att den sällan används i Sverige (men jag har ingen aning).

Själv använde jag gåbord, stod på knä på britsen lutad mot huvudgaveln och slutligen levererades lillen på förlossningspall. För mig hade det varit tortyr att tvingas ligga på rygg genom värkar och krystning. Jag ville bara röra på mig.

Men alla är vi olika. Det är det som är så bra!
Är det någon ställning jag nog vägrar är det den du beskrev Nu med att stå lutad mot sängen på knä. Skulle känna mig alldeles för blottad. Mer än vad man redan är. Tror stol skulle vara att föredra isf. som hon på Youtube. Vet inte hur hennes namn stavas.

Alltså det måste vara skönt för kvinnan. Annats hjälper det inte. Nyckeln är att få mkt oxytocinpåslag.

Själv funderar jag på om det underlättar larensfasen att amma. Det ger ju också oxytocinpåslag.
Jo jag misstänkte det hehe ^^ men killarna kanske inte fattar haha

Hoppar in här lite smidigt, bättre sent än aldrig :D

20/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:

5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Ja nu blev det lite kyligt. Välkommen ;)

Enligt bm i vår föräldragrupp misstänker man att det är prostaglandinet med spermierna som kan få igång förlossningen.
Hon lade även till att det inte är nån som riktigt vet om/varför sex hjälper.

Ett annat bra tips från kursen var att dova mellan värkarna på natten. Inte gå runt och hetsa upp sig. Utan försöka samla kraft och slappna av. Både för att vila, men också för att ge kroppen maximalt oxytocinpåslag och därmed snabbare latensfas.
Vettesjutton om jag skulle vilja sova mellan värkarna och dra ut på det ännu längre. Det som verkligen satt fart på mina värkar är att gå. Promenaden mellan akuten och förlossningen (en lååång korridor) var nog det som satte fart mest på näst sista förlossningen och ungen var ute 45 min senare. Då hade jag inte haft några direkta värkar alls under de 3 milen dit och hade lätt kunnat sitta kvar i bilen länge.

Jag var så fruktansvärt trött att jag somnade mellan värkarna av ren utmattning. Inte speciellt behagligt att vakna till av smärtan och det gjorde det också svårare att hinna med med lustgasen. De sista 3-4 timmarna innan det var dags att krysta minns jag knappt, de är bara en enda dimma.

Både oxytocin och prostaglandin som bidrar vid färdknäpp som jag förstått det. Och att det är en av få "metoder" som det i alla fall ligger nåt i att det kan fungera, även om det krävs att kroppen är mogen.

Jag tror det är rätt vanligt att föda i gynstol? Jag gjorde det sist bla. Men inte optimalt som sagt.

Jag funderar tvärtom, om oxytocindropp hjälper amningen på traven?

Tack för peppen hörrni! Kändes lovande fram till kl 15 då det tvärdog. :meh: Föräldrar på besök och en mammig tvååring ger inget oxytocinpåslag direkt.:grin: Kan tänka mig att testa färdknäpp imorgon. Kroppen verkar i alla fall ligga i startgropen.

Tack för peppen hörrni! Kändes lovande fram till kl 15 då det tvärdog. :meh: Föräldrar på besök och en mammig tvååring ger inget oxytocinpåslag direkt.:grin: Kan tänka mig att testa färdknäpp imorgon. Kroppen verkar i alla fall ligga i startgropen.

Jag som nyss tänkte på att du inte åtrrkommit under dagen. När får vi trådens första bebis tro?

Bf kom och gick..

Bara första bebisen bestämmer sig för att titta ut så kanske resten följer efter av bara farten får vi hoppas.

Jag har en riktigt usel natt. Önskar jag var vaken pga värkar, men inte minsta lilla förvärk. Känner mig så hopplöst less och uppgiven. Känns som jag passerat BF med råge, men har 9 dagar kvar så känslan är helt fel och orimlig. Hela grejen med barnvakt på besök är så knäckande. Inte för att någon säger något, men blir så påtagligt att alla bara väntar på bebis. Har i alla fall bestämt att svärmor får bo på hotell när hon kommer, i alla fall de första nätterna. Inte bara jag som behöver få vara ifred lite. Hela min lilla familj behöver lite andrum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 260
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 333
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka