Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår att ni har det jobbigt ni som måste ha besök hemma. Oavsett om det är föräldrar/ svärföräldrar man tycker om blir det ju en påfrestning att hela tiden ha någon hemma i sitt hem. Man känner ju någon slags skyldighet att vara trevlig och behjälplig när man är hemma hos sig själv. Är det framförallt att ni bor långt ifrån varandra som gör att det blir lättare för dem att bo hemma hos er?

Ah, jag tänkte om ni kanske hade någon annan som kunde komma istället :)

Har bosatt oss långt från alla anhöriga med närmaste lämplig barnvakt 60 mil bort. Hade gärna haft min bror som barnvakt, även boendes här. Hade garanterat fungerat allra bäst på alla sätt och vis, men för sent påkommet för det tyvärr.

Jag hade varken velat ha min egen mamma eller makens mamma hemma hos oss när vi kommer hem med bebis. Och då ska jag tillägga att jag kommer jättebra överens med dem båda och är övertygad om att det skulle fungera jättebra, men jag vill inte det ändå. Jag vill att jag och mannen ska vara de som tillsammans skapar en tillvaro med bebisen och att vi får lära känna varandra i lugn och ro, utan att någon annan "stör". Jag vill att vi ska bestämma själva när vi vill ha besök och jag kommer tala om för släkt och vänner att ingen får komma hit oanmäld i början.

Nej. Den tråden håller vi oss ifrån tycler jag.

Om jag får gissa så är det dags för dig på söndag ;)

På söndag blir bra, allt före onsdag är liksom godtagbart! :-)

När hade du BF?
7 dagar över tiden kan verkligen tänka mig att det känns tungt. Själv är jag 3 dagar över och tycker det bara blir jobbigare och jobbigare mentalt för varje dag som går.. Skönt ändå att ha ett datum för igångsättning, då har man iaf ett datum man vet och kan ställa in sig på. Vilken vecka är du i den 4/4?

Hade BF 20/3. Tycker det börjar kännas lite lättare nu igen, hade en rejäl dipp i söndags. Jobbigast är nästan att telefonen ringer hela tiden och svarar jag inte så ringer det igen en stund senare... känns som att "alla" vill veta hur det går och jag orkar liksom inte svara... Och när jag inte svarar tror den som ringer att vi är på förlossningen och så ringer man igen efter en stund! Jag skulle nog helst bara vilja stänga av telefonen tills det är dags att höra av sig och tala om att Fröet är här!

42+0 kommer jag vara i den 4/4.

Shit va bra jag har sovit. Bara vaknar 1 gång. Två om man ska räkna med när sambon kliver upp för att åka till jobbet kl 4.
Men det räknar inte jag. Skulle vara skönt km detta fortsätter fram till förlossningen

20/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:

5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Flyttade med listan ^^

Min mage har ballat ur och har molvärk som två alvedon inte biter på. Men antagligen blir det bara ännu en dryg dag när inget vettigt händer. :meh:

Jag hade varken velat ha min egen mamma eller makens mamma hemma hos oss när vi kommer hem med bebis. Och då ska jag tillägga att jag kommer jättebra överens med dem båda och är övertygad om att det skulle fungera jättebra, men jag vill inte det ändå. Jag vill att jag och mannen ska vara de som tillsammans skapar en tillvaro med bebisen och att vi får lära känna varandra i lugn och ro, utan att någon annan "stör". Jag vill att vi ska bestämma själva när vi vill ha besök och jag kommer tala om för släkt och vänner att ingen får komma hit oanmäld i början.

På söndag blir bra, allt före onsdag är liksom godtagbart! :-)

Hade BF 20/3. Tycker det börjar kännas lite lättare nu igen, hade en rejäl dipp i söndags. Jobbigast är nästan att telefonen ringer hela tiden och svarar jag inte så ringer det igen en stund senare... känns som att "alla" vill veta hur det går och jag orkar liksom inte svara... Och när jag inte svarar tror den som ringer att vi är på förlossningen och så ringer man igen efter en stund! Jag skulle nog helst bara vilja stänga av telefonen tills det är dags att höra av sig och tala om att Fröet är här!

42+0 kommer jag vara i den 4/4.
Måste vara jobbigt med alla som hör av sig och frågar speciellt om det nästan blir tjatigt. Själv upplever jag inte det problemet, kanske inte har så många vänner som bryr sig.;):laugh:

Skönt att ha ett datum för igångsättning, då har man iaf ett datum att blicka fram emot. Så får man bara hoppas att det sätts igång innan.

Vilken besvikelse det är varje morgon man vaknar och ingenting har hänt under natten. Mer än att man sover dåligt..

Jag börjar fundera på om min kropp verkligen förstår att den ska föda ett barn om den verkligen vet hur den ska göra? Tror inte det..

Ååh nej! Har missat min tid hos BM.. Trodde det var klockan 11 men var tydligen tidigare.. Vi som skulle följa upp med nya mätningar/ provtagningar idag efter de lite sämre resultaten tidigare i veckan :(

Bf idag och här händer inte ett skit mer än att liten bökar runt som en tok och försöker trycka sig ut genom ljumskarna på mig.
Oddsen för att få en tredje som kommer på rätt dag är inte riktigt på min sida, så idag ska jag roa mig med en shoppingrunda :D

V 38+6 idag. Dagen då jag förra graviditeten fick havandeskapsförgiftning, blev ansiktsförlamad och igångsatt. Håll en tumme för att vi undviker det idag!

Hade ytterligare en kväll igår med rejält ont men som avtog efter några timmar. Segt!

Vilken besvikelse det är varje morgon man vaknar och ingenting har hänt under natten. Mer än att man sover dåligt..

Jag börjar fundera på om min kropp verkligen förstår att den ska föda ett barn om den verkligen vet hur den ska göra? Tror inte det..

Kunde varit jag som skrivit det där. Känns som att kroppen inte fattar vad den ska göra?

Idag händer ingenting. Är totalt viljelös. Har precis borstat tänderna liksom, det är det enda jag har gjort idag förutom att ligga i soffan och växelvis kolla på Vänner och sova och störa mig på solen som lyser in genom fönstret. Inte ens nån fart på Fröet idag, det brukar ju vara underhållande i sig annars. Läste nånstans att om bebis lugnar sig kan det vara ett tecken på att det snart drar igång men det känns inte så. Alls.

Tack för att jag fick gnälla. :)

Ingen förlossning här heller som framgått. Förvärkar absolut men det säger ju ingenting. Tror egentligen inte massage/sex etc. kan göra någon större skillnad. Fungerar det som knuff över kanten så står man nog redan väääldigt nära kanten. Men är man less så varför inte försöka i alla fall. Massage är ju hur som helst trevligt. Ska nog be sambon om fotmassage ikväll.:angel:

"Tror egentligen inte massage/sex etc. kan göra någon större skillnad." Det ska jag inte säga till mannen min, nu har jag ju något att skylla på när jag vill ha massage :sneaky::D
Nej men det var riktigt skönt för min svullna ben och fötter så hoppas på en repris ikväll :up:

Var på en väldigt bra, och oortodox, kurs inför förlossningen. En av instruktörerna var dola och en var barnmorska sedan 20 år tillbaka och jobbade både på förlossningsavdelning och med hemförlossningar.

Enligt dem är bästa sättet att ”få ut bebis samma som när man fick in den”. Bästa miljön och känslan att få igång förlossningen/föda var samma som när man har sex (i de bästa av världar säger småbarnsmamman...). Dvs lite mysbelysning, lite levande ljus kanske, intim och avslappnad stämning. Eller som Ronny och Ragge sa - ”fixa lite räkornoch lighta lite kandels” (min egen parallell).

Om värkarna avstannar eller avtar rekommenderade de massage av bröstvårtorna. Det skulle få igång oxytocinerna igen.

De berättade också om en hemförlossning där värkarbetet avstannat väldigt länge i sent skede, och barnmorskan var på väg att föreslå att de skulle åka in till sjukhuset ändå. Men då önskade maken vara ensam med den födande kvinnan, som låg i badkaret. Barnmorskan gick till köket och väntade. Det hördes mkt ljud från badrummet, och efter 45 min ropade de på henne och då typ kom barnet.

När barnmorskan frågade vad som fått igång det svarade han (engelskspråkig) ”clitorial massage”. Han hade visst snappat upp det på Google.

Men ni har rätt. Bebis måste vara mogen att komma ut. Men närmar det sig eller gått över BF är det nog bra att varva ned och göra grejer man njuter av. Spa på Hasseludden, härlig sex eller massa godis i soffan. Svärmödrar är nog tyvärr kontraproduktivt.

Ett annat bra tips från kursen var att dova mellan värkarna på natten. Inte gå runt och hetsa upp sig. Utan försöka samla kraft och slappna av. Både för att vila, men också för att ge kroppen maximalt oxytocinpåslag och därmed snabbare latensfas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 260
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 333
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård