Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min svärmor kommer vara hus- och djurvakt när vi åker till förlossningen. Har sagt till sambon att han får skjutsa hem henne det första han gör när vi kommer hem.
Önskar att min karl kunde göra likadant. Men då får han köra 60 mil enkel väg :( Skulle vara om han sätter henne på ett tåg

Försökte, hjälpte inte. Sen är jag lite för mesig när det gäller att säga ifrån ordentligt.
Dessutom tycker jag kanske att det är hans problem att säga till henne. Det är hans mamma och han vet vad jag tycker och känner. Och det har jag sagt till honom flertalet gånger senaste månaden.
Sen är jag trött, har ont och noll tid till avkoppling redan nu, att behöva tjafsa med henne är inget jag känner för, när han hade kunnat löst det för flera veckor sen

Jag och sambon har dock diskussion om vem som får hälsa på när. Min mamma kommer ha hand om vår hund under tiden. Jag har ju hellre att hon stannar en natt när hon kommer med honom än att svärmor är kvar en natt.
Sambon tycker såklart jag är orättvis, men jag försöker förklara att nu när jag bär barnet, jag ska fysiskt genomgå en förlossning och alla dessa hormoner (även om det säkerligen är skitjobbigt för honom att stå bredvid och se på och peppar så gott han kan) så har jag lite företräde i vem jag vill träffa först - och jag tycker mer om min mamma än hans.
Han tycker ju mer om sin mamma än min och tycker han har lika stor rätt att bestämma som jag eftersom det är vårt barn.

Jag kanske är självisk?

Jag och sambon har dock diskussion om vem som får hälsa på när. Min mamma kommer ha hand om vår hund under tiden. Jag har ju hellre att hon stannar en natt när hon kommer med honom än att svärmor är kvar en natt.
Sambon tycker såklart jag är orättvis, men jag försöker förklara att nu när jag bär barnet, jag ska fysiskt genomgå en förlossning och alla dessa hormoner (även om det säkerligen är skitjobbigt för honom att stå bredvid och se på och peppar så gott han kan) så har jag lite företräde i vem jag vill träffa först - och jag tycker mer om min mamma än hans.
Han tycker ju mer om sin mamma än min och tycker han har lika stor rätt att bestämma som jag eftersom det är vårt barn.

Jag kanske är självisk?
Tycker jag absolut inte! Jag resonerar likadant. Jag vill hellre ha min mamma behjälplig än svärmor. Tycker att man som kvinna som burit barnet i 9 månader och dessutom genomgått en förlossning med allt vad det innebär har ALL rätt att bestämma vem som ska komma på besök eller inte första tiden :up:

Tycker jag absolut inte! Jag resonerar likadant. Jag vill hellre ha min mamma behjälplig än svärmor. Tycker att man som kvinna som burit barnet i 9 månader och dessutom genomgått en förlossning med allt vad det innebär har ALL rätt att bestämma vem som ska komma på besök eller inte första tiden :up:
Ska visa ditt svar för honom, men han lär nog säga emot..... :p

Jag har ingen som helst vana av (späd)barn. Därav kommer jag tacksamt ta emot tips och hjälp från alla bm på BB sen.
Sambon är äldst av 5 syskon, varav yngsta är 16 år yngre än honom. Han säger därför att han inte vill att de utgår från att han inte kan nåt.
Jag har försökt säga att a) det var länge sen och b) det är säkert annorlunda med eget barn.
Men nej, han tar hellre råd av sin mamma som ju fått 5 barn, än av bm på BB.
Eller av min mamma, som bara fått 2 barn :banghead:.

Dumpa? Eller så är det mina hormoner som surar.

Jag kanske är självisk?

Tycker verkligen inte att du är självisk. Jag skulle inte palla att ha någon hemma hos mig efter förlossningen som jag inte klickar med. Tänker som du, det är vi som går igenom den största bedriften att föda fram barnet och allt annat vad det innebär. Om männen protesterar så tycker jag att de själva är själviska. Be han genomgå en förlossning sj först. du vet uppkopplad med el och sånt ;)

Sen att jag hellre har svärmor här än min egna mamma. Det är så olika. Jag gillar inte min mamma för 5 öre. Hon har inte tagit hand om oss som t.ex min pappa har. Därför jag valt att först får svärmor komma ner o vara hör i en vecka sen kommer min pappa att vara hör tills barnet kommer. Sen får vi se vem av dem som har turen att få träffa den lilla först av alla ;)

Jag har ingen som helst vana av (späd)barn. Därav kommer jag tacksamt ta emot tips och hjälp från alla bm på BB sen.
Sambon är äldst av 5 syskon, varav yngsta är 16 år yngre än honom. Han säger därför att han inte vill att de utgår från att han inte kan nåt.
Jag har försökt säga att a) det var länge sen och b) det är säkert annorlunda med eget barn.
Men nej, han tar hellre råd av sin mamma som ju fått 5 barn, än av bm på BB.
Eller av min mamma, som bara fått 2 barn :banghead:.

Dumpa? Eller så är det mina hormoner som surar.

Det kommer nog lösa sig när ni väl är där :)

Jag kanske är självisk?

Jag tycker att det är själviskt och att det blir en förskjutning av föräldraskap och "rätt" till barnet. Så hade jag inte velat att mitt föräldraskap börjar. Dvs jag har mer rätt till barnet än den andra föräldern.

Jag tycker att det är själviskt och att det blir en förskjutning av föräldraskap och "rätt" till barnet. Så hade jag inte velat att mitt föräldraskap börjar. Dvs jag har mer rätt till barnet än den andra föräldern.
Rätt till barnet har både jag och sambon såklart. Ingen fråga om det. Om inte tuttarna tänker sprängas och det är dags att amma och barnet är hos pappan, typ.

Handlar väl inte så mycket om barnet som det handlar om rätten att få välja sitt umgänge som nyförlöst, tänker jag. Är väl inte det minsta konstigt om man inte är så pigg på att ha (visst) besök i hemmet som nyförlöst och det måste väl kunna respekteras?

Fast det är väl inte själviskt alls? Mamman är den som bär barnet en hel graviditet, föder fram den och har alla hormoner och krämpor som hör till. Är man dessutom förstföderska (fast det gäller omföderskor också iofs) så vill man ju gärna kunna landa lite i rollen också. Ska man då få besök så är det väl rätt självklart att man väljer den som man trivs bäst med först?
Det handlar ju inte på något sätt om vem som har mest rätt till barnet.

Har en liten fråga till er andra :) Mitt mål är ju att amma, men känner att jag gärna hade velat köpa hem någon sorts ersättning så det finns hemma när man kommer från BB om det skulle krångla eller inte fungera helt med amningen. Men vad ska man köpa, bara att chansa på nått så länge eller är det något speciellt som rekommenderas den första tiden? :)

Jag kanske är självisk?

Vi bestämde att INGA gäster på två veckor efter förlossningen vilket vi också meddelade alla (var rädd att svärmor annars skulle stå på trappan när vi kom hem, så vi meddelande inte ens när vi åkte från bb)

JA de var en del knorr men alla respekterade oss. Blev svärmor+man som fick träffa först, av den orsaken att de bor i samma stad och mina föräldrar har 90 min resetid. Kommer köra samma denna gång

Har en liten fråga till er andra :) Mitt mål är ju att amma, men känner att jag gärna hade velat köpa hem någon sorts ersättning så det finns hemma när man kommer från BB om det skulle krångla eller inte fungera helt med amningen. Men vad ska man köpa, bara att chansa på nått så länge eller är det något speciellt som rekommenderas den första tiden? :)
Vi körde nan som de använde på BB till vår son som inte kom igång med amningen.

Vi bestämde att INGA gäster på två veckor efter förlossningen vilket vi också meddelade alla (var rädd att svärmor annars skulle stå på trappan när vi kom hem, så vi meddelande inte ens när vi åkte från bb)

JA de var en del knorr men alla respekterade oss. Blev svärmor+man som fick träffa först, av den orsaken att de bor i samma stad och mina föräldrar har 90 min resetid. Kommer köra samma denna gång
Det är väl vårt mål egentligen att vara sj en stund men då vi måste ha barnvakt så går någon lov att vara här. Men helst ensamma hehe :)

Jag köper alltid NAN, den är/verkar vara mildare än Sempers mjölkersättning.

Själv håller jag på att koka lite medela grejer. Man vet ju aldrig när man kan behöva dem. Kokas i 5 minuter står det.
Ville helst ha glasflaskor men då jag inte vet om de passar till calma så känner jag mig tryggare med medelas produkter. Så en sak som saknas just nu. En bröstpump. Var rena drömmen att kunna pumpa inför vissa nätter så pappan kunde mata ist :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 272
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka