Jag håller med dig - delvis. Och ska nyansera mitt inlägg lite så vi inte blir osams
.
Det ÄR svårt att komma igång med amningen. Både barn och mamma måste lära sig hur man gör. Rekommenderar bloggen Babybaby.se där det finns jättemånga bra videos och texter om amning och bra tag.
Tyvärr har också olika BB i landet olika mkt kompetens gällande amning. Vissa är jätteduktiga och ger mamman jättebra stöd, tips och råd för att lära mamman och barnet amma. Medan andra har mkt lite generell kompetens och det är personalberoende vilken hjälp man får.
BVC-sjuksköterskor har ingen eller mkt lite amningskunskap i sin grundutbildning. Så där handlar det mkt om hur intresserad sjuksköterskan (de är inte barnmorskor) är av amning och uppdatera sig om de ”nya” rönen.
Det är också vanligt att medicinska problem med amningen inte uppmärksammas. Ett exempel är kort läpp- och/eller tungband som tros finnas hos ca 10% av alla barn som föds. Det är extremt få som kan diagnosticera det i Sverige idag, och därmed även åtgärda. Istället rekommenderas amningsnapp för det dåliga taget, eller tilläggsmatning med flaska. När ett kort, enkelt ingrepp skulle kunna lösa amningsproblemet direkt.
Så ja, tyvärr är det vanligt att amningen fungerar dåligt i början. Men jag tänker att ersättning behövs först när man konstaterat dålig viktuppgång, och att det kan inhandlas i samråd m bvc i så fall.
Och - enligt Amningshjälpen finns ingen ”säker” flaska, det är falsk marknadsföring. Vissa barn klarar jättebra att skifta mellan flaska och bröst, andra inte. Lilleman fick flaska 1-2 ggr/v av pappa eller farmor från 3 månaders ålder och det funkade bra för oss. Men för andra blir bebis lat oavsett flaska och kan börja strula vid amning.
Mjölkproduktionen styrs också av efterfrågan. Så när amningstillfällen byts mot ersättning ger det signaler att efterfrågan är mindre. Och då anpassas tillgången.
Så här tänker jag iaf. Lägger några bra amningsläkar i ett inlägg längre ner.