Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis pratat med förlossningen. Tycker det är lite väl lugnt i magen idag. Så länge jag får nån respons och har känt rörelser ett par gånger under dagen tyckte de det var lugnt dock, skulle vara lite uppmärksam bara.

Jobbigt, men skönt att den gör lite väsen av sig iaf och att fl inte verkade bekymrade. Hoppas bebben drar igång som vanligt igen snart så du inte behöver oroa dig.

Någon som är bra på det här med föräldradagar och försäkringskassan som kanske kan hjälpa mig? Tänkte att jag skulle planera in dagar att ta ut i april och maj men fick upp att det inte gick förrän barnet är registrerat hos försäkringskassan. Så ska man alltså vänta till barnet är fött innan, och får man så ifall pengar i efterhand? Om man har rätt att ta ut föräldradagar 60 dagar innan barnet föds så
känns det som att det borde gå men att jag kanske gör nått fel ;)

Hur har ni andra planerat föräldraledigheten? Tycker det är jättesvårt att bestämma hur många dagar man ska ta ut. Jag vill gärna vara ledig länge samtidigt som man ska ha råd att leva utan att spara ner på allt för mycket ;)

Så här står det på fk
Screenshot_20180315-193020.webp

Jag har skickat in ett intyg om graviditet som även står som mottaget, om jag sedan klickar på anmäl föräldrapenning måste jag skriva in barnets personnummer (och det finns ju inget än) :confused: Inkomstuppgifter och information från jobbet finns också redan registrerat. Är nog lättast om jag ringer till dem imorgon och frågar! Verkar ju smått rörigt detta :crazy: Men tack för hjälpen ändå :)

Jag har skickat in ett intyg om graviditet som även står som mottaget, om jag sedan klickar på anmäl föräldrapenning måste jag skriva in barnets personnummer (och det finns ju inget än) :confused: Inkomstuppgifter och information från jobbet finns också redan registrerat. Är nog lättast om jag ringer till dem imorgon och frågar! Verkar ju smått rörigt detta :crazy: Men tack för hjälpen ändå :)

Det låter konstigt, ring och fråga! Under min föräldrapenning ser jag mitt barn sedan tidigare med faktiskt personnummer och det barn jag väntar med ”personnummer” utifrån BF med 0000 som fyra sista. Har inte testat ansöka föräldrapenning för det ofödda barnet, men sidan ser identiskt ut för båda barnen.

Okej, då är nog felet att jag inte fått in barnet med provisoriskt personnummer! Men eftersom jag verkat skicka in det som ska finnas så är det nog lättast att jag ringer och kollar med dem! :)

Ja ring och hör @Pengy
För mig ser det ut som för @Sedna och jag har både kunnat lägga in dagar och har en preliminär utbetalning. Kan du klicka på ansök föräldrapenning?

Tillägg: jag gör budget, ser hur mycket vi behöver få in, tar ut dagar utifrån det.

Någon som är bra på det här med föräldradagar och försäkringskassan som kanske kan hjälpa mig? Tänkte att jag skulle planera in dagar att ta ut i april och maj men fick upp att det inte gick förrän barnet är registrerat hos försäkringskassan. Så ska man alltså vänta till barnet är fött innan, och får man så ifall pengar i efterhand? Om man har rätt att ta ut föräldradagar 60 dagar innan barnet föds så

Hur har ni andra planerat föräldraledigheten? Tycker det är jättesvårt att bestämma hur många dagar man ska ta ut. Jag vill gärna vara ledig länge samtidigt som man ska ha råd att leva utan att spara ner på allt för mycket ;)
Gå inte på anmäl. Gå till ansök om föräldrapenning. (Eller om det var tvärtom :p) kom också fel först där man skulle skriva in personnummer. De har ju bara ett provisoriskt tills de är född :)

Jag har sparat ihop en del pengar just till föräldraledigheten. Och har inte så mkt utgifter. Så jag kommer, liksom förra ledigheten, börja ta ut 0 dagar och se hur länge mina pengar räcker. Är ju många utgifter som försvunnit (vi åt rätt mkt ute före barn t ex).Tog i princip inte ut så mkt dagar alls första året för lillen. Ser fram emot långa lov och att kunna gå ner i tid med skyddad SGI.

Jag har börjat plocka av mina föräldradagar redan (och fått utbetalt) så det ska gå om du bara har skickat in moderskapsintyget.

Jag plockar 2-3 dagar per vecka, har gjort likadant med alla barnen och då kunnat vara hemma i drygt 2 år med alla.

Min brutala trötthet är tillbaka sen ett par dagar :( kombineras dessutom med att sonen har börjat vakna klockan 6 helt plötsligt (istället för tidigast 8).

Ett nytt fenomen har dykt upp de senaste nätterna som gör mig smått tokig. Har börjat springa på toa 1 gång/h från det att jag lägger mig fram till ca 03... tidigare har det varit ett par ggr per natt men inte mer än så. Sömnen blir verkligen ingen höjdare..:meh: får dessutom rejäla sammandragningar efteråt som sitter i typ 5-10min vilket inte hjälper mig att somna om direkt. Hoppas att det är övergående! Ska försöka dricka mer på dagen o mindre på kvällen nu iaf så får vi se hur det går..

Ett nytt fenomen har dykt upp de senaste nätterna som gör mig smått tokig. Har börjat springa på toa 1 gång/h från det att jag lägger mig fram till ca 03... tidigare har det varit ett par ggr per natt men inte mer än så. Sömnen blir verkligen ingen höjdare..:meh: får dessutom rejäla sammandragningar efteråt som sitter i typ 5-10min vilket inte hjälper mig att somna om direkt. Hoppas att det är övergående! Ska försöka dricka mer på dagen o mindre på kvällen nu iaf så får vi se hur det går..
Jobbigt! Någon sa att det är kroppens sätt att förbereda en på sömnlösa nätter i början. Minns när lillen var nyfödd, då sov jag oftast 30-60 min sammanhängande de första veckorna. Började räkna sammanlagd sovtid, dvs alla halv- och heltimmar sammanlagt.

Jag har haft en hel del sammandragningar/förvärkar dagtid i dag och i går. Känns mer i dag. Men förstår att det är helt normalt. Ngn som vet när man ska ringa förlossningen för kontroll? Jag är ”bara” i v 35 (34+5), så då kanske man inte ska vänta tills det är två värkar på 10 min (andra barnets rekommendation).

Ringde försäkringskassan idag och det verkade bara som det blivit något fel i systemet då alla intyg stämde, men de har lagt till ett preliminärt personnr på lillen nu så att jag kan planera på bäst jag vill :)
Tack för hjälpen ni som svarade på att det skulle fungera trots ofött barn :)

Tycker också det kan dra igång nu. 38+0 idag. Börjar se slutet på eländet nu när det är max 4 veckor kvar, men så länge har jag verkligen ingen lust att vänta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 287
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 355
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka