Vårföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått för mig att man bara får va hemma 1,5 år och sen kan chefen neka längre? Även om man har dagar kvar? Men vet inte riktigt vart jag läst det :/

Man kan aldrig bli nekad så länge man fyller upp den tid man inte jobbar med föräldradagar. Första året påverkas inte ens föräldrapenning oavsett om man tar dagar eller ej så vi tog knappt ut några dagar första året för att kunna vara hemma med henne längre. Vi vill vänta med förskolestart till hon är iaf 2,5 år.

Man kan aldrig bli nekad så länge man fyller upp den tid man inte jobbar med föräldradagar. Första året påverkas inte ens föräldrapenning oavsett om man tar dagar eller ej så vi tog knappt ut några dagar första året för att kunna vara hemma med henne längre. Vi vill vänta med förskolestart till hon är iaf 2,5 år.

Aha det är så det är alltså :) tack för bra förklaring!

480 dagar är det i Sverige, kan räcka länge om man har tur :) Och ledig får man vara så länge man har dagar kvar (dvs man måste inte ta ut föräldrapenning för lika många dagar som man är hemma).
Já ókey, hade för mig att de var 12mån men de är ju mkt mer då ju! Här är de som sagt bara 9mån. Himla tråkigt men de ska nog gå bra för oss att ordna de iaf. Och så är de på g att dessa förlängas sen också, för sen har vi även så att man får aldrig typ dagisplats förens barnet är 1.5år som givetvis är bra för barnet, men de är knöligt för många och speciellt ensamstående den där perioden

Já ókey, hade för mig att de var 12mån men de är ju mkt mer då ju! Här är de som sagt bara 9mån. Himla tråkigt men de ska nog gå bra för oss att ordna de iaf. Och så är de på g att dessa förlängas sen också, för sen har vi även så att man får aldrig typ dagisplats förens barnet är 1.5år som givetvis är bra för barnet, men de är knöligt för många och speciellt ensamstående den där perioden

Är man själv så kan man behöva ta ut 7dagar i veckan för att ro runt ekonomin och då är man nog inte hemma mer än ett år. Men vi har det väldigt bra.

Förskola kan vara svårt här också, långa köer på en del ställen, på andra kan man i princip börja direkt.

Söndag kväll. Snart ny vecka. Trött och sliten. Andfådd som en 90 årig rökare.
18+2 idag, snart halvvägs. Väldigt levande i magen :love:

Rul på torsdag, som tiden gått... Snart halvvägs! Börjar bli dags o teckna gravidförsäkring. Börjar fundera o inse att det nog faktiskt blir en bebis, på riktigt denna gången :o :heart

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foralder

Du kan vara hemma utan att ta ut FP i 18 månader sedan får du ta ut dag för dag (därför bra att spara om man kan till lov och sådant).

Värt att tänka på dock att de är minimum 5 dagar med ngn form av sysselsättning som ger ersättning ( lön eller föräldrardagar) efter att barnet fyllt 1 för att behålla sgi.

När barnet är 1,5 behöver inte arbetsgivaren bevilja föräldrarledigt längre men FK slutar inte betala ut ersättning om du söker fp på dagar du inte får lön från arbetsgivaren

Värt att tänka på dock att de är minimum 5 dagar med ngn form av sysselsättning som ger ersättning ( lön eller föräldrardagar) efter att barnet fyllt 1 för att behålla sgi.

När barnet är 1,5 behöver inte arbetsgivaren bevilja föräldrarledigt längre men FK slutar inte betala ut ersättning om du söker fp på dagar du inte får lön från arbetsgivaren

Men har du dagar kvar och söker för de kan AG inte neka.

Söndag kväll. Snart ny vecka. Trött och sliten. Andfådd som en 90 årig rökare.
18+2 idag, snart halvvägs. Väldigt levande i magen :love:

Rul på torsdag, som tiden gått... Snart halvvägs! Börjar bli dags o teckna gravidförsäkring. Börjar fundera o inse att det nog faktiskt blir en bebis, på riktigt denna gången :o :heart
Tips ang gravidförsäkring. Teckna före RUL om du ska ta en betalvariant. Flera täcker vissa saker som upptäcks på RUL även om själva försäkringen inte börjar gälla förrän framåt v 22 OM försäkringen är tecknad och betald före.

Men har du dagar kvar och söker för de kan AG inte neka.

Nä iofs inte om du tar ut full föräldraledighet alltså 7 dagar per vecka. Alternativt tre tillfällen per år!

Men många av oss har ju kollektivavtal / snälla arbetsgivare som är generösare än lagen, jag är kommunanställd och får ta ut helt ledigt i 3 år sedan gå ner i procent tills de att barnet är 12 år mot lagens 8 år

Det var tur att jag berättade om graviditeten för chefen i förra veckan. Idag blev jag helt plötsligt alldeles kallsvettig och det började svarta för ögonen så jag var tvungen att sätta mig ner och vänta ut det.. Fy tusan. Hoppas det bara var en engångsföreteelse! Klättrar ju en hel del på stegar och tak i mitt jobb så då är det inte lämpligt om man ska få sådana anfall Tycker gott det räcker med illamåendet...

Nu är inkomstuppgifterna lämnade till försäkringskassan också. Små företag är ibland knepigare att få fart på än stora.

Var på jobbintervjun innan. Tajta tights, ett åtsittande linne och en lite pösigare tunika och man kunde inte se att jag är gravid även om man försökte. Så fort jag kom hem åkte det av igen, bebis gillade inte alls att bli intryckt. :meh:

Jag bävar lite inför den kommande föräldraledigheten. Det kanske låter konstigt men jag tycker inte alls om att vara föräldraledig. Jag älskar såklart att umgås med mina barn men jag gillar verkligen att jobba också. Drömmen hade varit om jag och min sambo kunde delat på det och jobbat halvtid direkt men eftersom jag helammat de andra två barnen de första 6 månaderna (varav dottern vägrade flaska) så känns det svårt. Jag började jobba i februari efter barn nummer två så det känns knappt som att jag hunnit jobba något innan jag ska gå hem igen :meh:
Ser alla ni andra fram emot att vara hemma?

Jag bävar lite inför den kommande föräldraledigheten. Det kanske låter konstigt men jag tycker inte alls om att vara föräldraledig. Jag älskar såklart att umgås med mina barn men jag gillar verkligen att jobba också. Drömmen hade varit om jag och min sambo kunde delat på det och jobbat halvtid direkt men eftersom jag helammat de andra två barnen de första 6 månaderna (varav dottern vägrade flaska) så känns det svårt. Jag började jobba i februari efter barn nummer två så det känns knappt som att jag hunnit jobba något innan jag ska gå hem igen :meh:

Jag ser fram emot att vara hemma ☺️ Men är första barnet så kanske kommer jag klättra på väggarna efter en tid.. Jag vet inte. Har dock planer på att använda ledigheten till att umgås mer med våra goa grannar och lära känna dem bättre då många av dem är hemma på dagarna av olika anledningar. Det är dåligt med tid just nu till spontana fikabesök hos grannarna med jobb, hästar och fix med huset

Nej jag uppskattar inte alls att vara helt föräldraledig! Sist fixade jag några veckor. Helammade till 5 månader och hon tog inte flaska så sambon fick komma till jobbet för amningspaus. Ofta var hon med mig också, funkade fint till hon började krypa :p får se hur det känns den här gången. Kanske blir bättre nu när det inte bara är jag och bebis utan stora tjejen är hemma också. Sambon är iaf helt med på att vi tar det på volley och hittar ett sätt där alla mår så bra som möjligt.

Kan du göra nåt annat som känns stimulerande om det inte går att jobba? Typ plugga lite eller nåt?

Provtagning inför kub/nupp avklarad, allt såg bra ut. Bra blodvärden dock lite lågt blodtryck, 100/55 (ligger alltid lågt men runt 110/60) så det är väl inte så konstigt att jag är lite yr i bollen.
+2,5kg vilket känns bra.

BM tryckte på några punkter då jag haft förbannat ont i höfterna och lyckades konstatera att jag har foglossning så jag ska vidare till sjukgymnasten. I övrigt grön ok stämpel på arslet.

Nja. 6 månader eller 7 är planen, sen får partner vara hemma. Jag tyckte det var tungt förra gången, men förutsättningarna är bättre nu.

Jag _älskar_ att vara hemma :D

Jag lär vara hemma mest första året och sedan hoppas jag att firman är mer självgående så jag kan börja plugga på universitetet och sambon vara hemma på minst halvtid. Målet är att båda hans ungar som jobbar nu ska kunna leda varsitt montageteam och sambon bara sköta kontrollmätningar och detaljer i kontrakt. Vi är till hälften där :)

Distans pluggar jag på nu under tiden och behövs det fortsätter jag med det tills jag har gymnasiepoäng nog att ta ut en examen. Jag har tillräckligt för en reell kompetens i januari men att börja med ett naturtekniskt basår redan i augusti när G/V är 5 månader tror jag inte att jag orkar. De säger att det är tufft för det är många poäng inklämt på två terminer. Jag har betyg i ett par av kurserna redan men en repetition är nog inte fel...

Det här beror förstås på att jag inte trivdes på jobbet innan jag slutade i maj. När jag trivs på jobbet så känns en helg som en veckas semester och fem veckors semester som en hel evighet. Det hoppas jag hitta tillbaka till :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 558
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 550
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17