Vårföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räknar ni vecka 12 när ni är 11+1 eller när ni är 12+0?

Jag går enligt gissningen i appen in i 11+0 imorgon. Men på ultraljudet på torsdag får jag veta vad som stämmer, hoppas såklart att det är lite mer än så.

Vaknade av illamående och fick rusa till toaletten för att spy idag. Det har varit väldigt oregelbundet men aldrig så här tidigt eller så akut. :yuck:
Vecka 12 är från 11+0 till 11+6.
12+0 är v 13

Tre dagars inskolning förra veckan resulterade i en förkylning from hell, själva förkylningen är inte så farlig men det känns som om min kropp har nog med den här graviditeten så jag mår verkligen jätte dåligt :yuck: jag hoppas att det här går över fort!

Samma här, min BM säger en vecka mindre än mig :p när vi var där i vad jag kallade V.6 så sa hon bara v.5 för att det bara hade gått 5 hela veckor :)

Samma här, min BM säger en vecka mindre än mig :p när vi var där i vad jag kallade V.6 så sa hon bara v.5 för att det bara hade gått 5 hela veckor :)
Ja min bm säger likadant, men appen säger att jag är i v14 trots 13+4 eller nåt ;) så tycker det är svårt när folk frågar vilken vecka jag är i, vad jag ska svara! Har inte alltid koll haha!

För övrigt har jag besvärats med huvudvärk sen i fredags, i normala fall älskar jag piller av alla dess former (ta det med en nypa salt, men har inga problem att ta medicin om jag behöver) men nu känner jag mig nästan som en brottsling som tar alvedon, även om det ska vara okey! Men läste en dansk studie (min bm sa att jag inte fick läsa så mkt) där man kommit fram till att även paracetamol är skadligt för fostret! Men är svårt att vara social när huvudet bara dunkar...

Ja min bm säger likadant, men appen säger att jag är i v14 trots 13+4 eller nåt ;) så tycker det är svårt när folk frågar vilken vecka jag är i, vad jag ska svara! Har inte alltid koll haha!

För övrigt har jag besvärats med huvudvärk sen i fredags, i normala fall älskar jag piller av alla dess former (ta det med en nypa salt, men har inga problem att ta medicin om jag behöver) men nu känner jag mig nästan som en brottsling som tar alvedon, även om det ska vara okey! Men läste en dansk studie (min bm sa att jag inte fick läsa så mkt) där man kommit fram till att även paracetamol är skadligt för fostret! Men är svårt att vara social när huvudet bara dunkar...

Jag tror min äldsta fick hypospadi pga just paracetamol. Var inlagd när jag väntade honom och fick hutlösa mängder smärtstillande med just paracetamol. Och i någon studie som gjordes (såg på tv när han var drygt 10 månader), så hade det gjorts någon upptäckt om att det fanns ett samband just mellan paracetamol och hypospadi. Fast har inte kunnat hitta något skrivet om det, men med tanke på hur läget var känns det inte omöjligt.

Så jag tog inte en enda värktablett innan jag passerat vecka 20 med dom andra två ;) . Svårt det där.

Jag tror min äldsta fick hypospadi pga just paracetamol. Var inlagd när jag väntade honom och fick hutlösa mängder smärtstillande med just paracetamol. Och i någon studie som gjordes (såg på tv när han var drygt 10 månader), så hade det gjorts någon upptäckt om att det fanns ett samband just mellan paracetamol och hypospadi. Fast har inte kunnat hitta något skrivet om det, men med tanke på hur läget var känns det inte omöjligt.

Så jag tog inte en enda värktablett innan jag passerat vecka 20 med dom andra två ;) . Svårt det där.

Jag tog fyra i helgen, den enda medicinen förutom nässpray som jag tagit, hoppas det inte skadat! Ska se om jag kan hitta studien jag läste!

Jag tog fyra i helgen, den enda medicinen förutom nässpray som jag tagit, hoppas det inte skadat! Ska se om jag kan hitta studien jag läste!

Jag fick 4 gram (8 tabletter * 500 mg) panodil om dagen när jag väntade min första ;) så en aningens större mängd. Tror inte fyra under en hel helg påverkar negativt. Viktigt att man själv mår bra som gravid, för då mår även den lilla i magen bättre. :)

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12653208.ab

Hittade om "din" studie men hittar inte den jag pratade om just nu, återkommer om jag hittar den :)

Jag fick 4 gram (8 tabletter * 500 mg) panodil om dagen när jag väntade min första ;) så en aningens större mängd. Tror inte fyra under en hel helg påverkar negativt. Viktigt att man själv mår bra som gravid, för då mår även den lilla i magen bättre. :)

Ja det vad ju lite värre än min dos haha! Hade jag inte haft saker att göra hade jag inte tagit några alls utan bara vilat..

Det där med att sjukvården säger en vecka mindre än vad man är i handlar om att för dem är det väldigt viktigt att veta exakt. Man är i vecka 13 om man är 12+någonting men för sjukvården har man ju inte gått 13 veckor, utan de räknar bara fullgångna veckor.

Det där med att sjukvården säger en vecka mindre än vad man är i handlar om att för dem är det väldigt viktigt att veta exakt. Man är i vecka 13 om man är 12+någonting men för sjukvården har man ju inte gått 13 veckor, utan de räknar bara fullgångna veckor.

När jag pratar med BM etc så säger både jag och de v 10+vilken dag det nu är. Enklast så.

Men annars v 11. Snart 12 :eek:

Vi har diskuterat fosterdiagnostik och om Ackis rekommenderar fostervattenprov efter KUB ringer jag om ett NIPT först. De hinner analysera innan det är lämpligt att göra FVP så det går ingen extra tid.

När jag pratar med BM etc så säger både jag och de v 10+vilken dag det nu är. Enklast så.

Men annars v 11. Snart 12 :eek:

Ja, min BM sa också exakt vad jag var i plus dagar, men när jag kom in på förlossningen så räknade de bara fullgångna veckor båda gångerna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 565
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 550
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama