Vårföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men du får inte ersättning för Downs, LKG etc om den inte är betald innan upptäckt, dvs före KUB och RUL.

En del betalar också för missfall före v22/23 (med efter v10) och då måste den vara betald.

Men hur fungerar det egentligen? Man "upptäcker" ju inte downs på KUB, man får ju bara en viss sannolikhetssiffra. Måste försäkringen vara betald i förväg om man får en tillräckligt hög sannolikhet? Tvingas man gå vidare med fvp för att försäkringen ska gälla? Om man inte gör kub kan man ju ha sannolikhet på 1:2 utan att veta om det, och då utan att behöva betala försäkringen innan v.22 eller när det är. Tycker det låter väldigt svårt att göra en vettig gränsdragning.

Edit: svarar mig själv eftersom jag hittade det. Om kub visar högre risk än 1:200 och man inte väljer att gå vidare med fvp gäller inte försäkringen på sådan som skulle kunna upptäckts på fvp. Låter ju lite sådär att "tvinga" folk att gå vidare med fvp..

Men hur fungerar det egentligen? Man "upptäcker" ju inte downs på KUB, man får ju bara en viss sannolikhetssiffra. Måste försäkringen vara betald i förväg om man får en tillräckligt hög sannolikhet? Tvingas man gå vidare med fvp för att försäkringen ska gälla? Om man inte gör kub kan man ju ha sannolikhet på 1:2 utan att veta om det, och då utan att behöva betala försäkringen innan v.22 eller när det är. Tycker det låter väldigt svårt att göra en vettig gränsdragning.

Edit: svarar mig själv eftersom jag hittade det. Om kub visar högre risk än 1:200 och man inte väljer att gå vidare med fvp gäller inte försäkringen på sådan som skulle kunna upptäckts på fvp. Låter ju lite sådär att "tvinga" folk att gå vidare med fvp..

Det gäller bara 50.000kr för diagnosen så det är inget ekonomin står och faller nu.
Men jag betalar min på måndag så är det gjort innan ev riskbedömning.

Jag kan verkligen rekommendera att ha gravidförsäkring. Jag valde betalvarianten hos TH och eftersom min dotter kom för tidigt, 34+6 så fick jag bra ersättning, runt 7000:- så den betalade ju sig direkt :)

Googladd lite försäkringar, hittade en sida som har gjort jämförelse på alla stora bolag, tycker det är svårt för alla är ju liknande! Ska kolla på datorn, blir så smått på telefon. Men redan innan jag läst står valet mellan länsförsäkringar och trygg hansa! Om jag inte hittar nåt som är superbra med tex folksam när jag läser nogrannare.

Googladd lite försäkringar, hittade en sida som har gjort jämförelse på alla stora bolag, tycker det är svårt för alla är ju liknande! Ska kolla på datorn, blir så smått på telefon. Men redan innan jag läst står valet mellan länsförsäkringar och trygg hansa! Om jag inte hittar nåt som är superbra med tex folksam när jag läser nogrannare.

De är ganska lika allihop.

Okaj, får kika på detta.

Hur vanligt är det att det går i arv med storleken på bebis? Jag var normalviktig men sambon var Väldigt stor, så han blev akutsnittad. Dock var han 3 veckor för sen. Vill inte ha en monsterbebis :o

De är ganska lika allihop.
Ja, der kändes bara som att det var något olika summor, nån ersatte 3000kr och någon 2000kr (minns inte för vad), är ju inga monstersummor direkt! Har man nåt ärftligt är det ju bra att välja bolaget som ersätter det ärftliga, min kompis har MS och valde bolag efter det tex!

Okaj, får kika på detta.

Hur vanligt är det att det går i arv med storleken på bebis? Jag var normalviktig men sambon var Väldigt stor, så han blev akutsnittad. Dock var han 3 veckor för sen. Vill inte ha en monsterbebis :o

Jag tror att min unge var ungefär lika stor som jag var när jag föddes, dvs normalstor. Maken föddes för tidigt, men hade han gått full tid hade han troligtvis blivit väldigt stor (hans lillebror som gick full tid vägde väl närmare fem kilo och var rätt lång).

Jag var stor (nästan fem kilo och 52 eller om det var 54 cm) när jag föddes och min etta vägde strax under tre kilo och var 49 cm lång.

Vi hade Länsförsäkringar förra graviditeten och kommer ha samma igen. Valde mest utifrån att vi har alla våra övriga försäkringar mm samlade där och var ingen större skillnad när vi jämförde försäkringar.

Okaj, får kika på detta.

Barn ärver ju sätt att växa från sina föräldrar precis som allt annat. Men det är ju massa andra faktorer som spelar roll också.

Jag vägde 4,1 och var två veckor sen. Maken vägde 3,9 och var tre veckor tidig. Med andra ord vad jag precis som du lite orolig för det där. Vår son föddes på samma dag i graviditeten som maken och vägde 2,4. Så vem han ärvt är oklart ;)

Lutar också åt Lf igen, 97% av försäkringarna ligger redan där och de har alltid varit smidiga att ha och göra med. Jag ska läsa lite hos fler bolag först "utifallattomkanske".

Får bli Folksam och sedan deras medlemsbarn.

Typ allt annat inkl jag och sambo är försäkrat där.

En kompis har folksam, hon berättade nyss att när dom ringde runt för ett år sen (barn född i feb) så var folksam det enda bolag där man får fortsätta ha kvar barner försäkrat i barnförsäkring utan krångel, de andra bolagen kunde tydligen knorra om det är nåt fel på barnen! Men är ingen uppgift jag kollat upp själv!
Vi har så blandade bolag, bil o hus i LF, våra egna förs är trygghansa som vi haft sen vi var små, sen har vi förs hos folksam via facket, även katten är där, så svårt att välja ett haha!

Hmmm. Då har LF ändrat sig. Ettan har något medfött, ganska ovanligt, men det var inga problem när vi fyllde i hans försäkring.

Jag får ringa och kolla på måndag. Det är ju ingen höjdare att börja livet med "reservationer" om det är något som kan ge bekymmer sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 564
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 550
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama