Vårföräldrar 2016

Ah, ny vecka - nya nojjor! :meh: För första (och troligen enda) gången i livet oroar jag mig för att jag inte går upp i vikt. Har tom gått ner i vikt litegrann de senaste veckorna. Dessutom tycker jag att magen känns mindre. Bilder säger att den iaf inte ser större ut än för typ 1 månad sedan.
Det måste ju finnas perioder när den stannar av i växttempo annars spricker man ju!

Alltså, jag är så trött. Sover tio timmar varje natt plus någon timme på eftermiddagarna och ändå hasar jag runt som en zombie och blir helt utmattad av minsta ansträngning. Tömmer jag diskmaskinen måste jag lägga mig och vila en stund efteråt. Tur att de har kollat järnvärde och blodsocker, annars hade jag blivit riktigt nervös. Nu utgår jag istället ifrån att det är "heeeelt normalt" och en följd av att fostret utvecklas och moderkakan har börjat kopplas in etc etc.

Men jag fattar inte hur jag ska orka jobba och dessutom vara en fungerande vuxen här hemma. :confused:
Den första trimestern var jag precis lika trött. Jag hade tur som hade en del av den tiden under semestern (fast å andra sidan vet jag inte vad som är lugnast, semester med 4-åring eller en dag på jobbet... :angel:). Att räkna med att man är en fungerande vuxen utöver den tid som man verkligen måste vara det är att räkna med för mycket tror jag. Vila och sov så mycket du kan, uppenbarligen behöver kroppen det. Nu, i 17+6 är jag piggare, men vilar gärna en stund på dagen om tillfälle ges, och somnar ofta för natten när jag nattar sonen. Sprudlande partypingla och roligt vuxen-sällskap efter 8 på kvällarna får jag vara någon annan gång i livet. ;)

Varning för äckel nu men är det normalt att magen går helt bananas?
Har varit uppe halva natten o suttit på toa..
Har varit rätt hård i magen innan men nu är det diarré typ ??
Jag varvar med förstoppning ett par-tre dagar och sedan en dag med raketmage. Varför nöja sig med att vara lagom alla dagar? ;)

Glömde ju. Hår som blir smutsigt efter 12 timmar typ (tvättar de annars max två gånger i veckan) och massor av håravfall
Ja, väntar fortfarande på att man ska få tjockt, skinande hår och en vacker hy med lyster av graviditeten. Fick istället hår som snabbt blir fett, och frissigt när det är nytvättat. Samt tonårsacne. Oj, vad vacker man är som gravid... :p

Jag varvar med förstoppning ett par-tre dagar och sedan en dag med raketmage. Varför nöja sig med att vara lagom alla dagar? ;)

Undrar nu om det inte är så att jag blivit sjuk o inte bara är pga graviditeten..
Kände mig rätt bra i magen gick upp o åt frukost, 10 minuter senare sitter jag på toa igen..
Kanske reagerar på laktos? Har läst att man kan göra det, frukosten bestod av fil med banan och mjölk...

Jag har nog råkat hamna på världens bästa gynmottagning - Sophiahemmets ultragyn. Då blödningen tog lite ny fart i helgen så ringde jag nu på morgonen för att ställa lite frågor. Jag fick en tid vid lunch idag och ska träffa en läkare/gyn hos dem som tydligen är duktig på blödningar (de har ju många gynekologer som säkert är inriktade på lite olika saker).

Jag håller tummarna för att allt är ok med vår lilla böna. Och konstaterar att hon nog kommer vara en väldigt välundersökt liten sak. Ping @Tora som efterfrågade ultraljud varje vecka.

Jag har nog råkat hamna på världens bästa gynmottagning - Sophiahemmets ultragyn. Då blödningen tog lite ny fart i helgen så ringde jag nu på morgonen för att ställa lite frågor. Jag fick en tid vid lunch idag och ska träffa en läkare/gyn hos dem som tydligen är duktig på blödningar (de har ju många gynekologer som säkert är inriktade på lite olika saker).

Jag håller tummarna för att allt är ok med vår lilla böna. Och konstaterar att hon nog kommer vara en väldigt välundersökt liten sak. Ping @Tora som efterfrågade ultraljud varje vecka.

Skönt att du hamna på rätt ställe :)
O håller tummarna för att allt är bra därinne :)

Ja och jag har ju också förbjudit dig att skrämma upp mig igen men inte lyssnar du på mig inte :mad:

Usch :(

Det är säkert inget men det måste vara väldigt jobbigt för dig. Håller tummarna så hårt det bara går!!!

Ja, väntar fortfarande på att man ska få tjockt, skinande hår och en vacker hy med lyster av graviditeten. Fick istället hår som snabbt blir fett, och frissigt när det är nytvättat. Samt tonårsacne. Oj, vad vacker man är som gravid... :p

Det stod i min gravid app för flera veckor sen, men precis som du så väntar jag fortfarande ;)

Ja och jag har ju också förbjudit dig att skrämma upp mig igen men inte lyssnar du på mig inte :mad:

Usch :(

Det är säkert inget men det måste vara väldigt jobbigt för dig. Håller tummarna så hårt det bara går!!!

Stackare! Förlåt!
Än är jag inte jätteorolig, för jag tror att bönan är pigg och glad där inne.
Däremot är jag lite rädd för att mina livmoderblödningar ska stöta ut bönan, trots att det inte är något fel på henne. Och det vill jag ju gärna undvika!

Stackare! Förlåt!
Däremot är jag lite rädd för att mina livmoderblödningar ska stöta ut bönan, trots att det inte är något fel på henne. Och det vill jag ju gärna undvika!

Håller tummarna stenhårt för att blödningarna ger med sig. Dags att du får det lite lugnt ett tag tycker jag!

Stackare! Förlåt!
Ja det är faktiskt jättesynd om mig :(

Jag hoppas att du kan få ett ordentligt svar på varför du blöder. Det kan ju blöda från andra ställen än just livmodern.

Måste vara jättestressande för dig det här. Jag hade känt mig så maktlös och varit ett totalt nervvrak vid det här laget. :(

Skönt att du hamnat på ett ställe som är snabba med att kolla så att du slipper gå runt och oroa dig i onödan.:up:

En av mina närmsta vänner blödde rejält (dvs. så att hon fick använda binda) varje gång hon ansträngt sig lite mer än viloläge under de första 6 månaderna under båda sina graviditeter. Jag gissar att blödningarna minskade ju längre det gick och ju lugnare hon tog det (ffa när hon slutade att envisas med att ta sig upp på hästryggen). Hon undersöktes naturligtvis också grundligt men båda barnen har mått ypperligt i magen och fötts pigga och friska på rätt tid. I hennes fall har jag för mig att blödningarna berodde på känsliga blodkärl eller dylikt. Så förhoppningsvis är du också bara lite känslig i underlivet ;).

Skönt att du hamnat på ett ställe som är snabba med att kolla så att du slipper gå runt och oroa dig i onödan.:up:

En av mina närmsta vänner blödde rejält (dvs. så att hon fick använda binda) varje gång hon ansträngt sig lite mer än viloläge under de första 6 månaderna under båda sina graviditeter. Jag gissar att blödningarna minskade ju längre det gick och ju lugnare hon tog det (ffa när hon slutade att envisas med att ta sig upp på hästryggen). Hon undersöktes naturligtvis också grundligt men båda barnen har mått ypperligt i magen och fötts pigga och friska på rätt tid. I hennes fall har jag för mig att blödningarna berodde på känsliga blodkärl eller dylikt. Så förhoppningsvis är du också bara lite känslig i underlivet ;).

Tack för din lugnande beskrivning. Jag har förstått att man kan blöda en del utan att det är missfall eller risk för barnet. Jag tror att det är något blodkärl i livmodern (eller ngnstans i de krokarna) som brister då och då. Kanske samma som inte läker igen mellan varven. Det ska bli skönt att höra vad läkaren ger för förhållningsorder. För nu törs jag inte träna alls, men jag skulle ju behöva träna för att hålla igång och må bra under graviditeten. Så det känns väldigt dubbelt.

Jag varvar förstoppning med kaosmage, har fått köpa Lactal Balans för att få bukt med världens äckligaste flytningar, flottigt hår, tonårshy och konstant täppt näsa... Var är det där gravidglowet alla pratar om??? O_o

Ah, ny vecka - nya nojjor! :meh: För första (och troligen enda) gången i livet oroar jag mig för att jag inte går upp i vikt. Har tom gått ner i vikt litegrann de senaste veckorna. Dessutom tycker jag att magen känns mindre. Bilder säger att den iaf inte ser större ut än för typ 1 månad sedan.

Jag har inte heller gått upp på 1 månad. Väger näst intill lika som vid inskrivningen v.12 nu när tänker efter.

Det syns dock på magen. Men det beror ju på hur barnet ligger också. Prata med din BMW du är orolig. Men jag oroar mig inte över vikten.

borde vara i vecka 7 nu (6+nått, inte riktigt fått kläm på detta)

klådan tror jag beror aktiv mage (bajsar seröst 3-5 gånge /dag) och att jag sedan tidigare har sköra slemhinnor, bättre med babyolja på )

annars inte så mycket att klaga på. mår rätt bra, ev lite tröttare men de kan bero på min sjukdom oxå. Inget ilamående direkt att klaga på, bara om jag glömmer att äta, men de blir jag även annars

skall träffa läkaren på onsdag (tar allt lite baklänges, är inte ens inskriven ännu) skall in och prata om min sjukdom, har inga förväntningar då den är såpass ovanlig att läkare inte brukar känna till den. och hoppas de tar itu med mina sköldkörtelvärden, låg på 4.8 för en månad sedan. har i snart tre ÅRS tid sprungit och tagit nya prover utan att nått händer.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar