Vårföräldrar 2016

Googla lite snabbt och hitta på region Skånes hemsida att risken för kromosomavvikelse är ca 1/350 vid 35 års ålder.
Tyckte det va väldigt bra siffror :) Eller är jag ute och cyklar?
Bra siffror är väl nåt på typ 1000. Har en ännu äldre vän som gjorde test och fick 1/2700 vilket räknades som bra.

Jag försökte inte argumentera emot att göra KUB :) Men du kommer inte får någon bekräftelse på kub:s sannolikhetssiffror när du kommer till RUL. På samma sätt är det ju en hel del saker som inte kan ses förrän på RUL. Det är inte lätt det här med fosterdiagnostik..

Nej det är inte enkelt alls. Hade fostervattensprov varit riskfritt så hade jag helst gjort ett direkt. Men jag vill inte riskera ett missfall heller.

Eller nu är jag kanske ute och cyklar... Har ibgen aning vilka siffror man vill ha.

OM jag minns rätt erbjuds man i mitt landsting fostervattenprov om sifforna är 1:250 dvs en chans på 250 att det är något knasigt (eller sämre siffror).

DÅ kan man lägga i beräkning att risken för missfall vid fostervattenprov är högre då risken för missfall ligger mellan 1 på 100 till 1 på 200, det vill säga missfallsrisken är mellan 0,5 till 1 %.

Vad som är "bra" siffror är ju också jättesvårt att säga. Det "bästa" som går att få är 1:20 000 och i jämförelse med det är ju inte 1:350 så bra. Samtidigt innebär det att det är 349:350 chans att barnet inte har kromosomavvikelse..

Men det är väl så att när risken för kromosomavvikelse är större än risken för missfall vid fvp/mkp så erbjuds man detta. Men jag kan ha fel.

Vad som är "bra" siffror är ju också jättesvårt att säga. Det "bästa" som går att få är 1:20 000 och i jämförelse med det är ju inte 1:350 så bra. Samtidigt innebär det att det är 349:350 chans att barnet inte har kromosomavvikelse..

Men det är väl så att när risken för kromosomavvikelse är större än risken för missfall vid fvp/mkp så erbjuds man detta. Men jag kan ha fel.

Det stämmer väl inte? Vi gjorde kub i juni och fick 1:27000. Är 25 ska väl tilläggas. På de andra två fick jag typ 1:500000 och 1:750000

Det stämmer väl inte? Vi gjorde kub i juni och fick 1:27000. Är 25 ska väl tilläggas. På de andra två fick jag typ 1:500000 och 1:750000

Jag är ingen expert så jag ska inte säga att jag vet. Men min bm sa att 1:20000 var det lägsta man kunde få. Knasigt om det är olika.

De andra trisomierna kan man få mycket mindre på precis som du fick :)

Konstigt att de säger olika. Jag fick 1:20 000 och bm sa att det var det bästa som gick att få.

Sak samma egentligen ju, risken att jag får barn med downs är ju obefintlig. Men det står faktiskt 1:27000 på vårat papper från testet. Barnmorskan sa att det var helt fantastiska resultat så kanske bara är ovanligt med högre än 20000? Vi går ändå privat och får betala för allt så känns som de iaf borde ha bra utrustning... Jaja som sagt har ju noll betydelse egentligen om det är 20 eller 27k.

Nej det är inte enkelt alls. Hade fostervattensprov varit riskfritt så hade jag helst gjort ett direkt. Men jag vill inte riskera ett missfall heller.

Jag gjorde fostervattenprov och då (2012) hade inte Västerås haft något missfall som berodde på provet på två år. Så vid det tillfället så var ju statistiken väldigt bra. :)

Ringde jobbet idag, har börjat dra ihop sig att komma tillbaka från semestern och jag har väldigt tungt jobb där det finns en möjlighet att byta till ett lite lättare alternativ.
Tur för mig så är den gamla hemska chefen borta och den nya blev glad och gratulera :) va inga problem att byta till det lättare alternativet och hela samtalet gick bara så smidigt! Gud vilken lättnad :)

Okej :) men nu blev jag lite fundersam, man kan väl se på RUL också om något ser fel ut?
För min tanke va att jag är inte i nån riskgrupp och alltså väldigt liten risk att det skulle va något fel så OM det skulle va något att det upptäcks på RUL? Även om jag förstår att det skulle bli väldigt jobbigt då.

@Ray @Lazy Lady @Bexzor

De upptäcker även vissa fel på RUL, det man får ha i beräkning med KUB är att vid låga siffror så erbjuds man att gå vidare för mer kontroller. Man är då relativt nära RUL om man har otur. Men eftersom jag inte är i riskzonen så är jag inte jätteorolig så jag sörjer inte om det nu inte finns plats för ett KUB till mig.

Är först vid 3e barnet som jag ens överväger KUB, samt att jag även två graviditeter som läkarna anser vara medicinskt avvikande (en med misstänkt hjärnskada samt en med extrem vikt vid födseln). Jag har iofs tur för denna graviditet kommer även stöttas upp med minst 1 TUL (tillväxtultraljud)

Ringde antenatalmottagningen i morse, och jag fick återkomma i vecka 11+0 för att kunna boka tid. Nästa vecka med andra ord. Och då erbjuds jag bara i mån av plats då jag är under 35 år.

Jag gjorde fostervattenprov och då (2012) hade inte Västerås haft något missfall som berodde på provet på två år. Så vid det tillfället så var ju statistiken väldigt bra. :)

Ska på inskrivning imorgon och diskutera allt. Känner min BM sedan tidigare och det känns skönt, lättare att prata igenom allt då känns det som:)

Nu vet jag inte om jag tagit rätt lista, nån får väl förbarma sig över att ändra om det blev fel :) Plussade igår 16 aug, v 4+1 idag om man ska tro appen. Började jobba idag efter semestern men går trögt, sitter mest och känner efter och oroar mig för missfall :( Tycker symtomen avtagit idag, inte lika ont i brösten men lite värk i ryggslutet.

Mars
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 8:e mars, hemlig, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 25:e mars, cuervo, 24 år, 1:a barnet

April

BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet

Maj

Välkommen @BubbelA
Den där oron över missfall har jag med, trots 10+6 idag. Ska på mitt första UL på onsdag, bokat privat. Så nervös att det ska vara nåt galet.

Mina symtom har kommit och gått hela tiden, det är som BM säger heeeelt normaaaalt ;)
Eller som min sambo säger: det vore faktiskt konstigt om man skulle gå och ha ont i 9 månader. Det gör väl ont när huden tänjs på brösten, sen stannar de lite i växten ett tag och sen växer de lite till, de växer inte konstant.

Nu vet jag inte om jag tagit rätt lista, nån får väl förbarma sig över att ändra om det blev fel :) Plussade igår 16 aug, v 4+1 idag om man ska tro appen. Började jobba idag efter semestern men går trögt, sitter mest och känner efter och oroar mig för missfall :( Tycker symtomen avtagit idag, inte lika ont i brösten men lite värk i ryggslutet.

Mars
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 8:e mars, hemlig, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 25:e mars, cuervo, 24 år, 1:a barnet

April

BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet

Maj

Välkommen och grattis :)
Jag har haft väldigt lite symtom, vissa dagar inget alls och vissa lite mer fast fortfarande väldigt lite och är där ändå 2 små liv i min mage :) så jag tror att det är väldigt varierande med symtom och som @hemlig skrev så är det säkert när det växer så stramar o drar det lite :)
Oron tycker jag är värst, har inte slutat än och är på 10+5 idag. Läste nånstans att man sluta oroa sig när bebis är ute och då börjar alla andra nojor ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar