Vårföräldrar 2016

Nojjig fråga nr 465 (typ). Har åkt på en rejäl förkylning med feber. Är en sån som inte brukar ta tabletter i onödan, men nu är jag fundersam på om min feber kan skada liten genom överhettning tex. Tog en Alvedon på förmiddagen och har sen sovit till typ för en timme sen och ska ta en ny nu.

Bebisen blir trött och slö av feber, med ettan åkte jag på ett virus som gjorde att jag fick feber varje kväll under v 32-38 ungefär, ordinerad att ta Alvedon. Jag tillhör inte heller de som gillar att knapra piller i tid och otid men febern skulle vara värre för barnet.

Ok, en fråga till :angel:

Kan magen ändra storlek från dag till dag? De senaste 2-3 dagarna (mer?) har jag inte kunnat knäppa knappen på byxorna utan fått ha en gummisnodd i. Döm om min förvåning idag när jag ska duscha och tittar mig i spegeln och ser en mage som är normal storlek. Byxorna gick att knäppa utan besvär dessutom.

Kan magen ändra storlek från dag till dag? De senaste 2-3 dagarna (mer?) har jag inte kunnat knäppa knappen på byxorna utan fått ha en gummisnodd i. Döm om min förvåning idag när jag ska duscha och tittar mig i spegeln och ser en mage som är normal storlek. Byxorna gick att knäppa utan besvär dessutom.
Ja. Ofta bråkar tarmarna i början så magen blir svullen. Har en bild på när jag snörade ihop mig med korsett i början av nuvarande graviditet och insåg att jösses, jag ser jättegravid ut och jag var väl kanske I v. 9-11 någonstans.

Så har det varit för mig med, vissa dagar har jag varit så svullen så jag har haft en riktig bula på magen och sen vissa dagar precis som vanligt... Tydligen tarmarna som sväller ;)

Så har det varit för mig med, vissa dagar har jag varit så svullen så jag har haft en riktig bula på magen och sen vissa dagar precis som vanligt... Tydligen tarmarna som sväller ;)

Så är det för mig också som precis gått in i vecka 7.. Magen står helt stillO_o Efter jag har ätit ser jag VÄLDIGT gravid ut. Lagom kul igår när vi skulle på fest och klänningen skulle på. Såg ur som en ballong.. Som tur va så hann det försvinna innan vi skulle lämna hunden hos svärisarna som inget vet ännu.
Undviker jag "mjölmat" och sött så blir det inte så farligt.
Just nu vill jag bara att veckorna ska rusa på så jag får gjort KUB/NUPP så vi kan berätta för folk. Vill inte berätta innan vi vet att allt står rätt till.

Åh imorgon ska jag ringa och boka KUB, hoppas kunna få en tid :) Förövrigt är jag glad, min frukost bestod av flingor och mjölk. Woho säger hon som mest lever på ljust bröd dygnet runt då det är det enda som får stanna med lite tur :crazy:

Sen hoppas jag att de kan ge mig datum för kejsarsnittet redan på RUL. Varför gå och vänta på en tid jag vet att jag ska ha liksom ?

Så är det för mig också som precis gått in i vecka 7.. Magen står helt stillO_o Efter jag har ätit ser jag VÄLDIGT gravid ut. Lagom kul igår när vi skulle på fest och klänningen skulle på. Såg ur som en ballong.. Som tur va så hann det försvinna innan vi skulle lämna hunden hos svärisarna som inget vet ännu.
Undviker jag "mjölmat" och sött så blir det inte så farligt.
Just nu vill jag bara att veckorna ska rusa på så jag får gjort KUB/NUPP så vi kan berätta för folk. Vill inte berätta innan vi vet att allt står rätt till.

Finns det nån speciell anledning till att ni ska göra KUB/NUPP?
Vi har själv funderat på det men valt att inte göra det, BM sa att vi inte låg i riskgruppen alls.
Är fortfarande lite velig ändå...

Vi har själv funderat på det men valt att inte göra det, BM sa att vi inte låg i riskgruppen alls.

Jag tror att det beror på att många föräldrar inte vill ha ett barn med kromosomfel, tex DS, och således vill avbryta tidigt.

För egen del handlar det om att jag har extremt graviditetsillamående, och har ingen lust att kräkas fram till RUL utifall det skulle vara allvarligt fel på barnet tex Triosomi 18 eller avsaknad av armar/ben som leder till ett liv med personliga assistenter. Vid Downs syndrom och liknande kommer vi behålla.

Detta är mitt tredje barn, och har aldrig gjort KUB innan. Ser inte vitsen om man inte tillhör riskgruppen.

Anledningen är att jag är snart 35år, och vi kommer avbryta en graviditet med ett barn som inte är friskt. Och då vill vi göra det så tididigt som möjligt.

Kommer göra KUB eftersom alla över 36 rekommenderas att göra det. Har ingen plan för vad vi gör om något är fel. Om något är konstigt vill vi kolla upp det vidare men... Spontant känner jag att jag inte orkar mer än ett barn med fysiskt normala förutsättningar men blir det avslut så vet jag inte om jag vill försöka igen. Blir lite nervös när jag tänker på det:nailbiting:

Okej :) men nu blev jag lite fundersam, man kan väl se på RUL också om något ser fel ut?
För min tanke va att jag är inte i nån riskgrupp och alltså väldigt liten risk att det skulle va något fel så OM det skulle va något att det upptäcks på RUL? Även om jag förstår att det skulle bli väldigt jobbigt då.

@Ray @Lazy Lady @Bexzor

Googla lite snabbt och hitta på region Skånes hemsida att risken för kromosomavvikelse är ca 1/350 vid 35 års ålder.
Tyckte det va väldigt bra siffror :) Eller är jag ute och cyklar?

Okej :) men nu blev jag lite fundersam, man kan väl se på RUL också om något ser fel ut?
För min tanke va att jag är inte i nån riskgrupp och alltså väldigt liten risk att det skulle va något fel så OM det skulle va något att det upptäcks på RUL? Även om jag förstår att det skulle bli väldigt jobbigt då.

@Ray @Lazy Lady @Bexzor

Ja, fast då får graviditeten gå mkt längre och jag vill absolut inte behöva göra en sen abort även om det är "ok".
Pratade med BM i fredags och här erbjuds alla över 35 KUB/NUPP och jag fattas bara 5månader så då känner jag att jag vill göra det.

Ja, fast då får graviditeten gå mkt längre och jag vill absolut inte behöva göra en sen abort även om det är "ok".
Pratade med BM i fredags och här erbjuds alla över 35 KUB/NUPP och jag fattas bara 5månader så då känner jag att jag vill göra det.

Jo precis det förstår jag, hade jag legat i riskgruppen så hade jag också gjort kub.
Håller tummarna för att ni får bra siffror allihop :)

@Ray @Lazy Lady
@Bexzor

På RUL kan man inte se kromosomavvikelse (däremot kan man se andra fel som skulle kunna bero antingen på kromosomavvikelse, eller något helt annat)

Däremot om man först gör KUB och sedan fostervattenprov så är man ju nästan framme vid tiden för RUL, så tidsmässigt "tjänar" man inte så mycket.

På RUL kan man inte se kromosomavvikelse (däremot kan man se andra fel som skulle kunna bero antingen på kromosomavvikelse, eller något helt annat)

Däremot om man först gör KUB och sedan fostervattenprov så är man ju nästan framme vid tiden för RUL, så tidsmässigt "tjänar" man inte så mycket.

Nej, men om KUB/NUPP visar bra reslultat så behöver jag inte gå och våndas tills RUL. För mej spelar den tiden roll. KUB/NUPP görs ju v11-14 och RUL v18. Det är ju rätt många veckor

Senast ändrad:
Nej, men om KUB/NUPP visar bra reslultat så behöver jag inte gå och våndas tills RUL. För mej spelar den tiden roll.

Jag försökte inte argumentera emot att göra KUB :) Men du kommer inte får någon bekräftelse på kub:s sannolikhetssiffror när du kommer till RUL. På samma sätt är det ju en hel del saker som inte kan ses förrän på RUL. Det är inte lätt det här med fosterdiagnostik..

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar