Vårföräldrar 2016 del 5

Jag vägdes inte vid mitt återbesök, är det vanligt? Vad är syftet med det? Min BM var totalt ointresserad av min vikt hela graviditeten. Förutom på slutet när jag gick upp 5 kg på två veckor i form av vatten.

Jadu? Ingen aning.
Jag ville väga mig varje gång, hon sa aldrig ngt från de 2 sista veckorna.. Då öka jag 7,5 kg, antagligen också en massa vätska

Här har vi en som inte blivit rädd en enda gång istället :p
Storebror härjar järnet och tappar grejor brevid både när han sover och är vaken, det kan vara hundar som skäller eller andra plötsliga eller ganska höga ljud. Närå, rynkar inte på näsan ens.
När BVC frågade hur jag tyckte han hörde bra och lyssnade efter oss osv visste jag inte riktigt hur jag skulle svara :rofl:
Hann tänka att han kanske faktiskt hör väldigt dåligt :o:cool:

Så han skriker för magont (rätt ut otröstligt), ett skrik betyder hungrig och ett annat att han är trött. Och gnällskrik att han vill vara nära alternativt är för varm och vill ligga 'ifred'.

Verbal är han iaf :D

Storebror härjar järnet och tappar grejor brevid både när han sover och är vaken, det kan vara hundar som skäller eller andra plötsliga eller ganska höga ljud. Närå, rynkar inte på näsan ens.
När BVC frågade hur jag tyckte han hörde bra och lyssnade efter oss osv visste jag inte riktigt hur jag skulle svara :rofl:

Så han skriker för magont (rätt ut otröstligt), ett skrik betyder hungrig och ett annat att han är trött. Och gnällskrik att han vill vara nära alternativt är för varm och vill ligga 'ifred'.

Jag har också tänkt att min måste vara döv eller lomhörd, men hon vänder sig faktiskt om efter ljud nu. :D
Lättskrämd är hon iaf inte, en gång har hon blivit rädd vad jag vet, när ena hunden tyckte det var lämpligt att hoppa över henne. :o
Hon har skrikit rätt ut i sömnen någon gång också, har så små mardrömmar tro? Någon kanske snott hennes käk?

Tror iaf vi har fått ordning på magen, hon bajsar själv en el två gånger om dagen och är på ett strålande humör (förutom när man tycker det är mysigt att ha henne liggande i famnen, det gillar hon inte. Är hon vaken vill hon "stå" upp och titta på en av tavlorna här hemma. Lägger man henne ner eller vänder henne ifrån den kommer ett illtjut och så ser hon skitsur ut tills man gör rätt igen. :p)

Redan 7 veckor och en dag. Herregud!!

Jag har också tänkt att min måste vara döv eller lomhörd, men hon vänder sig faktiskt om efter ljud nu. :D
Lättskrämd är hon iaf inte, en gång har hon blivit rädd vad jag vet, när ena hunden tyckte det var lämpligt att hoppa över henne. :o
Hon har skrikit rätt ut i sömnen någon gång också, har så små mardrömmar tro? Någon kanske snott hennes käk?

Tror iaf vi har fått ordning på magen, hon bajsar själv en el två gånger om dagen och är på ett strålande humör (förutom när man tycker det är mysigt att ha henne liggande i famnen, det gillar hon inte. Är hon vaken vill hon "stå" upp och titta på en av tavlorna här hemma. Lägger man henne ner eller vänder henne ifrån den kommer ett illtjut och så ser hon skitsur ut tills man gör rätt igen. :p)

Redan 7 veckor och en dag. Herregud!!

Haha! Det är ju det som är så himla lustigt med min, hon är inte ljudkänslig alls, sover sig igenom allt och reagerar bara på höga ljud med att titta åt det hållet. Sen kommer det ett tillfälle där någon gör ett konstigt ljud och hon förmodligen är i sin egen värld och då hoppar hon två meter högt :D Hon har dock också skrikit i sömnen en handfull gånger, men då slutade hon samma sekund som vi plockade upp henne och hon gick att lägga ner direkt igen, hon vaknade liksom inte. Jag avskrev det som mardrömmar.

Det där med att stå är också en favorit här, ligga ner kan vi glömma om hon inte är på sitt fabulösa morgonhumör eller hon är sugen på att prata med giraffen i vagnen, annars ska det sittas eller stås konstant! :D

Nu i veckan tog vi oss bort till parken och la oss i solen hela familjen. Zelda fick prova sitt nya uv-tält (stort nog för oss att få plats sittande också:up:) och hon ÄLSKADE det. Hon låg där och pratade med tältet och skrattade och hade sig i säkert en halvtimme innan hon glatt somnade och sov i 2 timmar :love: Så jäkla gulligt. Filmade typ 300 klipp med hennes snackande och skickade till alla :angel:

Jag blir verkligen bara mer kär i den här ongen för varje dag som går, hon är så jädra kul :laugh::heart

Ikväll ska jag o sambon iväg på en årlig fotbollsfest i grannbyn, mormor & gamelmoster (min moster) ska passa tvillsen. Mamma har passat dom förut hela dagar när jag varit på utbildning men det känns annorlunda när jag ska iväg o roa mig.. Precis som jag "skiter" i barnen o ska iväg o bli full..
Dom ska passa hemma hos oss och vi kommer hem inatt o sover i vårt gästrum.

Jag fattar inte varför jag är så himla nojig, nervös, känner mig som en dålig mamma.. Dom är ändå 5 månader, o träffar mormor flera ggr i veckan så hon är en "kändis".
Jag ångrar nästan att jag sa ja till detta :crazy: även om jag VILL iväg o "andas" lite.

Har ni lämnat era barn för att ut o roa er än? :)

@robl min mamma var barnvakt för första gången för några veckor sen, då var han precis fem månader. Hade gått jättebra. Vi var ute på middag mm. Fast ja... Jag blir både nojig och får lite dåligt samvete (kan jag bli även när han är hemma med sin pappa och jag tränar hund), men jag tänker att det är bra för deras relation också.

@robl Vi har haft passning ett gäng gånger, första gången när hon var 7 veckor och då var vi borta 6 timmar typ. Sen dess har hon sovit borta två gånger (en hos mormor och en hos farmor) och blivit passad ett par timmar 3-4 gånger. Det funkar super och känns jättebra att vi kan göra det och det har alla gånger varit för att vi skulle iväg och roa oss.

Jag trodde att det skulle kännas värre än vad det gjorde, visst var det konstigt att hon inte var med oss och vi saknade henne speciellt när hon sovit borta men vi vet ju att hon har det bra! :)

Vi tar med henne på så mycket som möjligt av sakerna vi hittar på, allt från att mysa på uteserveringar till stimmiga nöjesfält, men de gånger hon faktiskt inte kan hänga på så känns det helt okej att hon blir bortskämd på annat håll.

Jag älskar dock att ha med henne på allt möjligt, för mig känns det bra att hon blir van vid att kunna sova överallt och att vi gör saker hela tiden från start! :)

Eftersom min plutt bara är 8 veckor och helammas så har jag inte möjlighet att lämna bort henne än. Hon kommer få hänga med mig tills hon käkar annat än mjölk. :)

(Ska inte ljuga och säga att jag inte är lite avis på de som ger ersättning och kan lämna bort knoddarna från start. Jag vet iofs inte om jag skulle vilja det, men det vore ju nice att överhuvudtaget ha möjligheten.)

Ikväll ska jag o sambon iväg på en årlig fotbollsfest i grannbyn, mormor & gamelmoster (min moster) ska passa tvillsen. Mamma har passat dom förut hela dagar när jag varit på utbildning men det känns annorlunda när jag ska iväg o roa mig.. Precis som jag "skiter" i barnen o ska iväg o bli full..

Jag fattar inte varför jag är så himla nojig, nervös, känner mig som en dålig mamma.. Dom är ändå 5 månader, o träffar mormor flera ggr i veckan så hon är en "kändis".
Jag ångrar nästan att jag sa ja till detta :crazy: även om jag VILL iväg o "andas" lite.

Nä, första är planerad i november då han är sex månader. Då jag helammar och lillen är klistrad vid bröstet stora delar av dagen känns det som ett projekt att lämna honom även med pappa någon timme. Drömmer om att gå på en ansiktsbehandling á 90 min. Och har lovat en kompis att paddla med henne en kväll i augusti. Och i augusti börjar jag rida igen, och de kvällarna blir han och pappa ensamma ca tre timmar. Så att lämna honom till ngn annan känns avlägset, det vill jag inte än!

Jag roar mig en massa med hästarna (andra saker att roa mig med har jag försakat sen många år tillbaka pga. hästarna) och känner igen det där lite dåliga samvetet. Ibland tänker jag att han knappt kommer känna igen sin mamma för att jag är i stallet en massa. Men då brukar jag komma på att jag ändå umgås med honom 22 av dygnets 24 h. Och att jag när jag kommer in från stallet har energi att ägna mig helt åt honom. Plus att pappan får lite ensamtid med sin son också.

Tycker du ska tänka att du gjort ett strålande jobb med att få tvillsen (gillar ordet!) så grundtrygga att de är ok med att lämnas bort istället:)

Vi har ingen att lämna barnen till, så frågan löser sig lite av sig självt! De får helt enkelt hänga med på det mesta, däremot går jag hemifrån 1-2 timmar per dag oftast. Behöver träna för att må bra och det är guld värt att få andas lite även om jag saknar dem hela tiden :heart

Passa på och njut om du kan :)

Vår minsting på 4,5 mån har varit bortlämnad 1 gång för att vi "roade" oss, vi åt på restaurang :d. Vi var borta 3 timmar totalt på dagtid och det var lyx att vara helt barnledig, och äta ifred :D
Ringde iofs barnvakten efter 1 timme, sambon tyckte att jag var pinsam att åka ut med :angel: Nu blir det inget mer förrän tidigast september, jag gillar inte att ha mina barn bortlämnade när de är så små.

Eftersom min plutt bara är 8 veckor och helammas så har jag inte möjlighet att lämna bort henne än. Hon kommer få hänga med mig tills hon käkar annat än mjölk. :)

(Ska inte ljuga och säga att jag inte är lite avis på de som ger ersättning och kan lämna bort knoddarna från start. Jag vet iofs inte om jag skulle vilja det, men det vore ju nice att överhuvudtaget ha möjligheten.)

Fast är du avundsjuk på något som du aktivt valt bort själv själv? :confused: :)

Mamma har passat dom förut hela dagar när jag varit på utbildning men det känns annorlunda när jag ska iväg o roa mig.. Precis som jag "skiter" i barnen o ska iväg o bli full..

Tråkigt att du, och så många andra mammor, känner så. Extra tråkigt att saker som jobb/utbildning skapar mindre skam än nöjen, det visar ju verkligen hur en del (säger inte att just du gör det) rangordnar sina olika roller; mamma först, därefter arbetstagare/motsvarande och någonstans längre ner på listan kommer JAG.

Fast är du avundsjuk på något som du aktivt valt bort själv själv? :confused: :)

"Aktivt valt bort" skulle jag väl inte säga. Min amning funkade direkt, så ersättning var inte något som fanns att välja bort för mig. Jag skulle snarare aktivt behövt välja till det isåfall. Och det kände jag att jag inte hade anledning att göra eftersom amningen funkade. :)

Jag är bara ibland lite avis på alla flaskmatares större möjlighet till frihet när jag läser här på forumet samtidigt som jag är nöjd med att kunna amma och egentligen inte har några problem med det. :) Hoppas det blev tydligare nu :)

Vår lilla har inte sovit borta än, men tanken är att hon ska göra snart när vi ska röja på våra favoritpubar. Vi tänkte unna oss att kräla hem till ett hotellrum efter, typ. :p

Nu ammar ju inte jag, men lillfia har varit en del hos min mamma när jag tränat hund, handlat lite osv. Jag saknar henne efter en stund men får inte skuldkänslor, jag vet ju att hon har det hur bra som helst hos sin mormor och morfar. Jag vill gärna kunna göra även "barnovänliga" saker ibland, helst tillsammans med min sambo - så att lämna henne till andra som hemskt gärna passar henne känns helt ok. :o:)

Oj efter att ha läst om alla bebisar som aldrig gråter så kände jag mig lite lätt som en dålig förälder. Får bara inse att "mini-Calaziryor" föds med en hel del humör....

Ja just, roat mig på egen hand går jag också, helt klart välbehövligt och roligt.

Oj efter att ha läst om alla bebisar som aldrig gråter så kände jag mig lite lätt som en dålig förälder. Får bara inse att "mini-Calaziryor" föds med en hel del humör....

Ja just, roat mig på egen hand går jag också, helt klart välbehövligt och roligt.

Äsch, det har ingenting med bra eller dålig förälder att göra, åtminstone inte här. Vi har bara haft en jävla tur med smidig bebis! Men det är jag säker på att du vet :)

Min lille kulting har också humör, jisses vad hon ärvt mitt humör och min brist på tålamod. Men hon morrar liksom istället för att skrika, hon skäller också, det är himla gulligt! Varje gång jag haft henne på mage så beklagar hon sig för sin pappa, högt och länge :D:love: Ongen är liksom aldrig tyst men hon skriker/gråter inte, hon visar missnöje på andra sätt helt enkelt. :cautious:

Som @sicx säger så inser även jag att man bara haft tur! Tror man ngt annat så får man nog äta upp det senare, endera när bebis fattar vad skrik är eller om man skaffar en till:p

Tillägg till att roa sig, jag åker ju iväg på både träning och tävling och bland hästfolk verkar det snarare ses som normalt att man gör det fastän man fått barn:) sunt tycker jag!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar