Vårföräldrar 2016 del 5

Vet inte om jag vågar prova. :p
Nu har vi haft några dygnet runt-glada dagar här. Ingen aning om det är olja eller massage som hjälpt eller om det bara är tillfälligt eller slumpen.:nailbiting:

@Whirlie jag har lite svårt att få henne riktigt nöjd i selen, hon sjunker ihop så dant så jag tror jag måste träna mer på att få fast henne ordentligt. Dessutom blir hon så varm, en kort promenad i den så har hon utslag på mage och kind sen. O_o
Måste göra något fel, för hon är ju bra mkt större än barnen på instruktionsvideon. :D Ska öva!
Vi kör trikåsjal, det är stadigt och bra. Vi har just nu en Aldoria bärsjal som är sval och skön även varma dagar. Kan jag varmt rekommendera.

Sex veckor gammal ungefär, vägde vi oss idag och landade på 4550 gram och 57 cm lång.

Börjat med ersättning någon gång om dagen då jag upplever att han inte är riktigt nöjd trots ständigt ätande. Troligen hinner inte tillverkningen riktigt med i hans tempo :p

Ler och pratar och lyckades visa detta hos BVC, en urbra sköterska från barnmottagningen som gjorde ett inhopp. Berömde med 'vilket fint samspel vi hade'. En blir ju orimligt stolt ibland :p:heart

Annars rullar dagarna på, magknip vissa kvällar som jag inte riktigt kan spåra till någon mat.
Börjar följa en med blicken bättre och bättre och är han bara mätt så ligger han gärna nöjt o kikar sej runt. Helst bärs han runt liggande på armen och kikar, men då duger bara pappa. :love:
Kom magknipet innan ersättningen? Annars har jag förstått att det kan vara tufft mot mage/tarm och ge knip.
Vad får dig att tro att han inte är nöjd?

Det är ju en viss åldersskillnad i tråden... Här har vi precis fått ordentlig styrsel på nacken och börjat upptäcka händerna. :D

J är 7 veckor och växer så det knakar. :) Hon pratar en massa goja, ler mot alla människor hon träffar och är rent allmänt en väldigt glad och mysig tjej. :)

Favoritaktiviteten för tillfället är att ligga och prata med den färglada mobilen som hänger över sängen. Och att snacka med pappa, pappa är tydligen alltid ett lysande konversationssällskap. :D

Jo det är ju några månaders spann, men tiden går så fort. Min lilla spädbebis kan nu sitta med vid matbordet, vad hände liksom?

Det händer så mycket hela tiden och varje dag har sin charm och o-charm (ibland).

Kom magknipet innan ersättningen? Annars har jag förstått att det kan vara tufft mot mage/tarm och ge knip.
Vad får dig att tro att han inte är nöjd?
Han har haft magknipet hela tiden, inte så ofta men ibland. Nu har vi kört tetra de få gånger med ersättning hittills men är annars noga att aldrig göra rågade mått med pulver för att undvika en orsak till ond eller hård mage :)

Det är helt enkelt för att han verkar hungrig men bara blir frustrerad som jag uppfattar honom som inte nöjd med mattillgången. Ibland dock, som i länken, är behovet något annat. Amning är ju så mycket.
Ibland är han trött och vill sova, ibland vill han bara vara nära, inland bara snutta.
Då vill han ligga i amningsposition men ha nappen istf bröstet och blir nöjd så. Så där får man sitta/ ligga med bröstet bart fast pojken inte ammar :angel:

Intressant läsning på länken! :up:

Hur mår alla vårbebisar och vad händer i era små liv?

Den här vårbebisen har hunnit med att bli 4,5 månader och älskar livet..
Hon har börjat sitta med oss i matstol vid bordet och då är hon hur nöjd som helst. Har provat gröt, banan, melon, plommon, gurka och älskar allt som har med mat att göra.

Tänder är på g så hon har stundtals väldigt ont. Lösningen har varit iskall melon eller gurka skuren i småbitar och lagda i "smakisnapp" (vilken otroligt bra grej).

Babysim var också en fullträff, hon älskar verkligen vatten.

Våra fyllde 3 månader igår och hej vad det händer saker nu! :love: Två små egna personligheter håller på att utvecklas, en gladlynt kille som mest ler och "snackar" och en charmig tös som visar väldigt tydligt vad hon gillar och inte (just nu är pappa världens roligaste till exempel, tack för den!). Nätterna är inte klockrena än, det är oftast lite småstökigt efter tresnåret och med en väldigt morgonpigg gosse som är överlycklig när det blir "morgon" kl 5 blir det lite tröttsamt... Men vad gör det när de är goa och glada nästan varje dag! :heart

Idag var vi på BVC för kontroller och vaccination. Herregud vad jobbigt för mammahjärtat när de skrek av sprutorna.... :( Ungarna hämtade sig fort dock! Nu sover de, så vi får se hur de reagerar under eftermiddagen. Pojken vägde iaf in på 7 kg och 63 cm, tösen på 6.4 kg och 59.5 cm :o Smeknamnet knubbsälarna kvarstår!

Våra fyllde 3 månader igår och hej vad det händer saker nu! :love: *klipp klipp*
Pojken vägde iaf in på 7 kg och 63 cm, tösen på 6.4 kg och 59.5 cm :o Smeknamnet knubbsälarna kvarstår!

Men jösses, vilken raketfart de gör uppåt :eek::eek:. Var tvungen att kolla deras födselvikter eftersom jag hade för mig att de var relativt små vid födseln. De gillar mat förstår jag :rofl:

@Magnum
Tänkte på det här blogginlägget när jag läste ditt inlägg.

Jag tror mer på närheten :)
Vår minsting har alltid velat ligga vid bröstet trots att jag inte ammar. Fram till 3 månaders ålder så låg han i princip alltid i famnen vid bröstet med sin napp och filt. Nu är han 4,5 mån och vid övertrötthet så är det endast att ligga i amningsposition med napp som gäller för att få honom att lugna ner sig.

Våra fyllde 3 månader igår och hej vad det händer saker nu! :love: Två små egna personligheter håller på att utvecklas, en gladlynt kille som mest ler och "snackar" och en charmig tös som visar väldigt tydligt vad hon gillar och inte (just nu är pappa världens roligaste till exempel, tack för den!). Nätterna är inte klockrena än, det är oftast lite småstökigt efter tresnåret och med en väldigt morgonpigg gosse som är överlycklig när det blir "morgon" kl 5 blir det lite tröttsamt... Men vad gör det när de är goa och glada nästan varje dag! :heart

Idag var vi på BVC för kontroller och vaccination. Herregud vad jobbigt för mammahjärtat när de skrek av sprutorna.... :( Ungarna hämtade sig fort dock! Nu sover de, så vi får se hur de reagerar under eftermiddagen. Pojken vägde iaf in på 7 kg och 63 cm, tösen på 6.4 kg och 59.5 cm :o Smeknamnet knubbsälarna kvarstår!

O jisses va dom växer! Inte illa :);)

Hoppas ni får en lugn kväll, våra va i princip som vanligt efter vaccinet, flickan va lite gnällig på kvällen men ingen feber eller va otröstlig.
Nästa vecka är det dags för 5 månaders sprutorna för våra! VAR tar tiden vägen? :crazy:

Hoppas ni får en lugn kväll, våra va i princip som vanligt efter vaccinet, flickan va lite gnällig på kvällen men ingen feber eller va otröstlig.
Nästa vecka är det dags för 5 månaders sprutorna för våra! VAR tar tiden vägen? :crazy:

De gillar mat båda två kan man säga! :D Än så länge följer de kurvan fint men förr eller senare kommer BVC säkert att tycka att de är för stora. :p Det är iaf skönt efter den något tuffa starten när de hade svårt att komma ikapp viktmässigt. Det har vi tagit igen nu!

De gillar mat båda två kan man säga! :D Än så länge följer de kurvan fint men förr eller senare kommer BVC säkert att tycka att de är för stora. :p Det är iaf skönt efter den något tuffa starten när de hade svårt att komma ikapp viktmässigt. Det har vi tagit igen nu!

Ja herregud! Viktuppgång va det jag längta efter, va ju livrädd för förkylningar o dyl när dom va så små :crazy:
O skönt att slippa truga med magen :D

Ja herregud! Viktuppgång va det jag längta efter, va ju livrädd för förkylningar o dyl när dom va så små :crazy:
O skönt att slippa truga med magen :D
Jag älskar viktuppgång (på bebis, mamman kämpar med det motsatta men verkar ha kvar sötsuget dessvärre). Men förkylning, har era haft det? Det är jag så himla rädd för!

Jag älskar viktuppgång (på bebis, mamman kämpar med det motsatta men verkar ha kvar sötsuget dessvärre). Men förkylning, har era haft det? Det är jag så himla rädd för!

Stina har sin första förkylning nu. Hon är på gott humör men sover lite halvdåligt. Har köpt näsdroppar och i natt kunde vi sova OK. Tycker det är lite jobbigt när hon är så tät, livrädd för att hon inte ska få luft

Känns som att det var ett tag sen jag skrev någonting nu! Sambon är inne på tredje och sista semesterveckan så det är väl kanske därför :D

Förra veckan var lite av en berg och dalbana för mig, vi var iväg måndag till tisdag och dagarna innan hade min gamle kanin blivit dålig och ville knappt stå på sina ben och åt inte. Han blev dock bättre igen så vi åkte iväg och när vi kom hem var han sämre igen. Jag fyllde år på tisdagen där och sambon gav mig spa och övernattning i present så vi skulle iväg på torsdagen igen. Så tisdagen fylldes med ångest över kaninen och så tryckte vi in en lägenhetsvisning på eftermiddagen.

Natten till onsdag så satt jag uppe ett par timmar eftersom kaninen bara blev sämre igen, jag fick i honom mat och vatten och gick och la mig med lite hopp om att han skulle bättra på sig igen. Men onsdagförmiddag kom och han var inte speciellt mycket bättre, så sambon fick ringa veterinär och boka tid för avlivning, jag kunde inte ringa eftersom jag grät okontrollerat. Vi åkte in direkt och min lilla kanin somnade in i famnen på mig, 13 år har jag haft honom :cry:

På torsdagen mådde jag väl lite bättre igen, hade förmodligen gråtit ut allt jag hade att gråta och vistelsen på spa var precis vad vi båda behövde. Ongen sov alltså borta för första gången, det hade givetvis gått hur bra som helst och farmor var överlycklig över att få ha bebis hos sig. Kom hem med rejält laddade batterier och på fredag eftermiddag ringde tjejen som höll i visningen och sa att vi hade fått lägenheten!

Lite mycket känslor fram och tillbaka förra veckan alltså, men är väldigt glad över att vi fått lägenhet och kommer flytta till en fin 3a på ett bra och barnvänligt område och vi slipper bo på bottenplan med ett dagis precis utanför :wtf: Så vi har två månader på oss att sortera och packa och fixa innan vi hämtar nycklar den 1 oktober :D

Min har klarat sig utan hittills, hon blir 3 månader om 2 veckor. Hoppas vi slipper så långt det bara är möjligt och hoppas verkligen det blir lindrigt när väl första gör intåg. Just nu är jag mer spänd på att se hur hon kommer reagera på sprutorna om 2 veckor. :nailbiting: Lär ju bli första gången vi hör henne ledsen, inte alls sugen på det! :cautious:

Men jisses vad tiden går! :eek:
Vad sjukt att det gått 5 månader redan, känns ju ändå som att det inte var så himla längesen dina kottar kom :angel::love:

Stina har sin första förkylning nu. Hon är på gott humör men sover lite halvdåligt. Har köpt näsdroppar och i natt kunde vi sova OK. Tycker det är lite jobbigt när hon är så tät, livrädd för att hon inte ska få luft
Läskigt, Otto är ju så snarkig redan utan förkylning. Hoppas vi får slippa det i sommar iaf. Kan de andas genom munnen? Läste att de inte kunde det någonstans? Och inte hosta heller? Men det gör han ju så jag vet inte om jag bara läste fel?

Min har klarat sig utan hittills, hon blir 3 månader om 2 veckor. Hoppas vi slipper så långt det bara är möjligt och hoppas verkligen det blir lindrigt när väl första gör intåg. Just nu är jag mer spänd på att se hur hon kommer reagera på sprutorna om 2 veckor. :nailbiting: Lär ju bli första gången vi hör henne ledsen, inte alls sugen på det! :cautious:
Ja sprutorna lät inte roliga heller! Önskar man fick slippa ge de där, eller ja det får man väl iofs. Tycker det var en pärs redan när de tog fet där blodprovet när de bara var några dagar gamla.

Ang sprutor och vaccin erbjöd de mig att amma stora sonen vilket kan hjälpa endel. (Ammade inte längre då men det gick bra ändå)

Och på tal om sprutor och ont så
På BB fick lilla sonen sockerlösning då han tog blodprover ganska många gånger på våra fem dagar där. Det är lite smärtstillande, kan ju om inte annat vara bra att veta ifall de skulle skada sig eller så.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar