Vårföräldrar 2016 del 5

Tack för input. Jag tänker som du, att maken ska hitta en nattningsrutin och att han sedan kan tipsa sin mamma.

Vil du dela med dig av hur din sambo och mamma gör?
Jag vet inte riktigt :p :angel: Sambon nattar oftast i famnen och lägger sedan ner henne men ibland i sele om hon inte kan komma till ro och jag tror det gäller mamma också. Men det är lite det som är grejen, alla har sitt sätt som fungerar för dem men det finns inget som säger att samma sätt fungerar för en annan person, och därför ser jag knappt någon poäng med att veta hur andra gör. Vi har alltid sjungit mycket för vår dotter så vi sjunger nästan alltid när hon ska somna, men jag vet inte om min mamma sjunger. Sen är det klart att några bekanta inslag säkert kan ge trygghet åt barnet. Kanske snuttis, napp, sånger, kliad i håret eller vad det nu kan bara men jag har aldrig upplevt att det spelar någon roll i vår dotters fall. Sen är hon inte heller helt lättsövd, så jag kan ju inte lova att det här är rätt tänk :angel: Men det känns rätt för oss och hon har aldrig någonsin skrikit sig till sömns eller varit hysterisk i samband med sövning. Det tar lite tid (10-60 min) innan hon somnar men så länge hon är lugn och trygg ser jag inget problem med det.

Något jag förstått av andra och även sett på vår dotter är att barn är otroligt bra på att märka skillnad på olika personer och att det sällan är ett problem att tex mamma och pappa eller farmor för den delen har olika nattningsrutiner. Om mamman vill amma till sömns brukar det kunna gå bra för pappan att natta ändå, men han får hitta sitt sätt. När jag skulle börja jobba var jag lite inne på att "uppfinna" en nattningsrutin som min sambo kunde ta över, men jag fick lov att inse att det bara blev konstigt för vår dotter att jag bröt våra välfungerande rutiner, så sambon fick själv hitta sina. Och det gick fint! Nu nattas hon ibland av min mamma och jag har inte ens berättat för henne hur vi brukar natta utan han har fått göra på sitt sätt, vilket dottern köpt rakt av.

Vet inte om detta var till nån hjälp för dig, men mig hjälpte det när jag var i samma tankar.

/Sommarförälder -15

Minns första gången L:s farfar skulle lägga L. Frågade om han ville veta hur vi brukade göra, han sa "Nä... Jag gör bara som L vill.". :D

Min unge har nattats på alla möjliga sätt

Minns första gången L:s farfar skulle lägga L. Frågade om han ville veta hur vi brukade göra, han sa "Nä... Jag gör bara som L vill.". :D
Precis!! :D Jag gör ibland ett försök att införa nån form av nattningsrutin men får ganska snart inse att vi inte är några rutinmänniskor :o Om nästa barn har andra behov så får vi väl lära oss men som det är just nu så sövs hon i famn, i sele/sjal, tillsammans med oss i sin säng och ibland själv i sin egen säng. Hon verkar inte ta skada :) :heart

Precis!! :D Jag gör ibland ett försök att införa nån form av nattningsrutin men får ganska snart inse att vi inte är några rutinmänniskor :o Om nästa barn har andra behov så får vi väl lära oss men som det är just nu så sövs hon i famn, i sele/sjal, tillsammans med oss i sin säng och ibland själv i sin egen säng. Hon verkar inte ta skada :) :heart

Whatever floats your boat, liksom. :D L är lättast att natta om vi kör vår numer hyfsat stabila rutin vid en viss tid, men blir det på nåt annat vis vid en annan tid så funkar det också.

Jag tror precis som flera andra varit inne på att det inte är någon större ide att oroa sig för hur någon annan ska klara nattningen :).

Jag ammade sonen till sömns och var lite orolig för hur det skulle gå att lägga honom när han skulle vänjas av.
Pappan tog läggningarna ett tag och jag var beredd på skrik och panik men det var inga problem alls.
De läste saga och sen somnade han på pappas bröst :love:.

Lilla E vill också ammas till sömns när hon ska somna för kvällen men nu är jag inte det minsta orolig för hur det ska gå sen.
Den dagen löser det nog sig för henne och pappan också.

jag vidhåller att det låter lätt för er andra. Lilleman brukar somna på två sätt - ammande eller skrikande. Eller i sjal/sele (men vaknar när man tar ur honom). Och när han skriker så bär vi, vyssar eller ligger bredvid, men han skriker hysteriskt om han inte får amma. Och då även när han får dricka så mycket han vill ur flaska (alltså inte hungrig). Tycker synd om maken, och vet inte om farmor på 80 år kommer orka. Hon kommer iaf inte orka bära runt honom i sjal/på axeln/i famnen en hel kväll.

jag vidhåller att det låter lätt för er andra. Lilleman brukar somna på två sätt - ammande eller skrikande. Eller i sjal/sele (men vaknar när man tar ur honom). Och när han skriker så bär vi, vyssar eller ligger bredvid, men han skriker hysteriskt om han inte får amma. Och då även när han får dricka så mycket han vill ur flaska (alltså inte hungrig). Tycker synd om maken, och vet inte om farmor på 80 år kommer orka. Hon kommer iaf inte orka bära runt honom i sjal/på axeln/i famnen en hel kväll.
De gånger han skrikit, har då du eller pappan försökt natta honom? Om pappan, har du då varit hemma?

Jag säger inte att det är lätt eller lika för alla, men jag tror att bebisar vet mycket väl att "mamma är inte här nu" och att det därför inte går att amma och därför kan gå lättare än när du inte finns i närheten, men som sagt, jag förstår att det inte är lätt.

Hur gammal är han?

S gör stor skillnad på om pappan ska söva när jag är hemma och när jag inte är hemma. Är jag hemma, men pappan försöker natta så är hon superkrånglig och skrikig, är jag inte hemma somnar hon oftast precis som vanligt.

Jag tänker att kanske maken kan erbjuda en slatt mjölk till i sängen efter pyamasen är påsatt. Och kanske går det bättre i fortsättningen när han vant sig vid flaskan. Nu tog det ju en kvart innan han fattade, och han blev smått upprörd. Sedan åt han "bara" ca 100ml (tycker att ni som flaskmatar angett större mängd/mål), två timmar efter amning. När jag kom hem kastade han sig efter bröstet och vägrade släppa det på över en timme!

Jag har också funderat på att liggamma till sömns i sovrummet, så det blir lite liknande rutin. Nu somnar han framför TVn när vi liggammar, och sover på amningskudden i mitt knä fram tills vi lägger oss.
Otto äter ca 150 ml ca var tredje timme om dagarna. (Sover mellan 22 och 06 så där missar vi några mål) Så jag tycker inte att 100 låter särskilt lite:)

Han är 3,5 månad nu.

Pappan har bara "nattat" honom ett par gånger när jag inte varit hemma och då har han skrikigt.

Han är generellt skrikig på kvällarna, om han inte ammar. Ibland har han inte ro att amma utan då har pappan fått bära runt honom i någon halvtimme, sedan somnar han vid bröstet.

Jag bara hoppas det blir bättre när han blir äldre och vänjer sig vid att jag inte alltid ammar till sömns.

De gånger han skrikit, har då du eller pappan försökt natta honom? Om pappan, har du då varit hemma?

Jag säger inte att det är lätt eller lika för alla, men jag tror att bebisar vet mycket väl att "mamma är inte här nu" och att det därför inte går att amma och därför kan gå lättare än när du inte finns i närheten, men som sagt, jag förstår att det inte är lätt.

Hur gammal är han?
ä

Jag har ett problem, regnkläder är inte anpassade till bebisar :meh:.

Jag letar efter regnkläder i storlek 74/80 eftersom lille D blir buren en bit mellan bil och mellanpojkens förskola och öppna förskolan 4 dagar i veckan. Under hösten kommer han dessutom avancera till en annan stol vilket gör att han behöver egna regnkläder. Men jag vill inte köpa nytt till någon som växer ur det innan årets slut så jag kikar flera ställen utan att hitta jacka + byxa till vettig peng :down:

Har du ingen köp o sälj barn på fb där du bor? :) så har jag hittat mycket bra dagiskläder/slit o släng för 20-80kr till sonen

Här firar vi in tremånadersdagen genom att sova i egen säng hela natten med en enda ynka matpaus! :eek: 4,5 + 3,5 timmar sömn alldeles själv! Fattar inte hur det gick till men glad är jag! (och det lär ju inte hända igen på ett tag, bara för det...:p)

Igår hade vi en bra nattning! Maken har drabbats av en elak mansförkylning, så för att inte barnen ska bli smittade har jag tagit hand om dem själv de senaste dagarna (vi är fortfarande lediga båda två). Igår blev de trötta vid 18, då var de redan ombytta och klara så jag la mig mellan dem i sängen och gav varsin flaska. Båda somnade på 20 minuter! Räknade med att dottern skulle vakna igen och det gjorde hon såklart, men efter en stunds amning släppte hon bröstet och började greja med tummen. Petade in nappen och plötligt tog hon den! Snuttade nöjt och somnade om med mig bredvid. Fick upprepa en gång till, men i slutändan somnade hon trygg och nöjd utan att ha legat och snuttat på mig i två timmar!

Igår hade vi en bra nattning! Maken har drabbats av en elak mansförkylning, så för att inte barnen ska bli smittade har jag tagit hand om dem själv de senaste dagarna (vi är fortfarande lediga båda två). Igår blev de trötta vid 18, då var de redan ombytta och klara så jag la mig mellan dem i sängen och gav varsin flaska. Båda somnade på 20 minuter! Räknade med att dottern skulle vakna igen och det gjorde hon såklart, men efter en stunds amning släppte hon bröstet och började greja med tummen. Petade in nappen och plötligt tog hon den! Snuttade nöjt och somnade om med mig bredvid. Fick upprepa en gång till, men i slutändan somnade hon trygg och nöjd utan att ha legat och snuttat på mig i två timmar!
Härligt akvileja. Är väldigt impad att ni kan ta hand om två små korvar. Hur gör man egentligen rent praktiskt när man ger två stycken flaskor? Ligger de ner själva då? Och kan man bära båda? Tycker det är mkt bara att mata och bära ett barn, ser inte framför mig hur jag skulle lyckas med två, får liksom inte plats en till.

Härligt akvileja. Är väldigt impad att ni kan ta hand om två små korvar. Hur gör man egentligen rent praktiskt när man ger två stycken flaskor? Ligger de ner själva då? Och kan man bära båda? Tycker det är mkt bara att mata och bära ett barn, ser inte framför mig hur jag skulle lyckas med två, får liksom inte plats en till.

Man trollar! :D För mig är det viktigt att se flaskan som ett substitut för amning de gånger de får den, alltså vill jag att matstunden ger dem samma stund av närhet och mys. Jag brukar lägga dem längs min kropp på varsin sida så att jag kan ha ögonkontakt med båda, i sängen ligger de med huvudet mot min armhåla och i soffan åt andra hållet. Nu kan de äta liggandes, förut var det lite trixigare med kuddar och så. Är jag ute med vagnen får de däremot äta liggandes i sina liggdelar med lite uppallning, för att de ska få mat så snabbt som möjligt ;) just nu kan jag inte dubbelamma eftersom de är för stora för kudden men inte tillräckligt stadiga för att sitta i knät, det är en hel roman för sig annars.

Bära båda behöver vi sällan göra, men visst går det nu när de är stadigare och håller upp sig mer själva. Lite tungt bara med mina knubbsälar! :rofl: Vi har ju ingen hiss och vagnen står i trapphuset, så nu när de växt ur mjukliftarna är det ett projekt att ta sig ut när man är själv... Brukar ta de ena i sele och den andra på armen!

En till natt med nöjd bebis i egen säng och bara ett matningstillfälle! Helt galet! :eek: Hon verkar plötsligt asnöjd med att få ha eget space och ligger med armarna rakt ut åt sidorna och brer ut sig. :D
Och här är det tvärt om! Från att ha varit bortskämd med att Lillen sover 5-7 timmar, en gång nio, i ett svep i egen säng (tja först i mitt knä tills vi lägerboende) så har vi i två nätter samsovit hela natten, efter att ha försökt få lillen att somna och sedan sova själv fram till ett på natten. Han sover dock super när han får ligga bredvid mig, men vill snutta varannan/var tredje timme. Hoppas det bara är en fas!

Och här är det tvärt om! Från att ha varit bortskämd med att Lillen sover 5-7 timmar, en gång nio, i ett svep i egen säng (tja först i mitt knä tills vi lägerboende) så har vi i två nätter samsovit hela natten, efter att ha försökt få lillen att somna och sedan sova själv fram till ett på natten. Han sover dock super när han får ligga bredvid mig, men vill snutta varannan/var tredje timme. Hoppas det bara är en fas!

Så var min lilla plutt precis innan den här sova själv-grejen funkade. Hon ville äta en gång i timmen på natten och höll på att driva mig till vanvett. :crazy: Så släppte det bara plötsligt. Gissar på tillväxtfas.:)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar