Vårföräldrar 2016 del 5

Har ingen erfarenhet men om jag fick välja skulle jag vänta tills lillen var två eller tre när han börjar förskola. Fattar verkligen inte förskolehetsen som råder. I min värld är förskola en förvaringsplats för barn medans föräldrarna är på jobbet. Och den pedagogiska verksamhet som bedrivs kan likväl bedrivas hemma när barnen är små.

Och kompisrelationer, det kan de väl inte börja förstå eller bygga upp förrens de är över två ändå?

Enbart min åsikt, är inget proffs.
Så jag tycker det låter super att vänta.

Har ingen erfarenhet men om jag fick välja skulle jag vänta tills lillen var två eller tre när han börjar förskola. Fattar verkligen inte förskolehetsen som råder. I min värld är förskola en förvaringsplats för barn medans föräldrarna är på jobbet. Och den pedagogiska verksamhet som bedrivs kan likväl bedrivas hemma när barnen är små.

Och kompisrelationer, det kan de väl inte börja förstå eller bygga upp förrens de är över två ändå?

Enbart min åsikt, är inget proffs.
Tack Whirlie. Det låter bra, det är främst kompisrelationer jag är orolig att han ska missa.
Tror vi skulle klara oss hyfsat (med en del kvällsjobb) ekonomiskt tills hösten 2018. Jag kan jobba borta en dag när pappan är hemma och då köra ett 12 timmarspass och sen försöka få ihop 8 h på kvällar/helger. Och därmed alltså jobba 50% redan från nyår och köra 2,5 dag föräldradagar. Min sambo jobbar då alltså 80%. Pust vad det skall planeras!

Här har herrn vart lite annorlunda den senaste veckan typ.. Vanligtvis ammas han till sömns tid 22-tiden och sover till minst 7-tiden utan mat, någon gång händer det att han gnäller och vill ha nappen vid 6-tiden och sover sedan vidare. Nu har han vaknat vid 4-tiden och efter det sovit oroligt och vaknat typ en gång i halvtimmen. Idag fick jag gå upp och mata honom vid 5 och sedan lade vi oss ett par timmar till.
Han brukar sova en del på kvällen innan vi nattningsammar, så testade igår att hålla honom vaken flera timmar innan han nattades, men sov inte längre för det.
Är det något slags utvecklingssprång? Eller när har ni med äldre barn behövt tilläggsmata för att de ska hålla sig hela natten?
Han är blir 4 mån nästa vecka. Har sovit hela nätter sedan han var några veckor gammal. Var på bvc igår för mätning och vägning, tantens tips var bara "amma tills han är minst 6 månader, amma amma.."
Han hade förresten gått upp 900 g sedan förra vägningen, så nästan upp ett kg/mån sedan födseln. Min lille knubbis :love:

Här har herrn vart lite annorlunda den senaste veckan typ.. Vanligtvis ammas han till sömns tid 22-tiden och sover till minst 7-tiden utan mat, någon gång händer det att han gnäller och vill ha nappen vid 6-tiden och sover sedan vidare. Nu har han vaknat vid 4-tiden och efter det sovit oroligt och vaknat typ en gång i halvtimmen. Idag fick jag gå upp och mata honom vid 5 och sedan lade vi oss ett par timmar till.
Han brukar sova en del på kvällen innan vi nattningsammar, så testade igår att hålla honom vaken flera timmar innan han nattades, men sov inte längre för det.
Är det något slags utvecklingssprång? Eller när har ni med äldre barn behövt tilläggsmata för att de ska hålla sig hela natten?
Han är blir 4 mån nästa vecka. Har sovit hela nätter sedan han var några veckor gammal. Var på bvc igår för mätning och vägning, tantens tips var bara "amma tills han är minst 6 månader, amma amma.."
Han hade förresten gått upp 900 g sedan förra vägningen, så nästan upp ett kg/mån sedan födseln. Min lille knubbis :love:

Det är nog det fjärde språnget som börjar spöka, det är bökigt här också just nu. En som är ledsen och vill bli buren större delen av dagen och den andre tar minst 90 minuter att söva på kvällen. Mycket småätande och krångel med maten också.

Måste bara hoppa in och säga att jag blir väldigt glad av att höra att det finns bvc-sköterskor som förespråkar amning på det sättet, många påstår att barnen ska klara sig utan nattmat från 4 månaders ålder vilket enligt mig är helt galet.

/Sommarförälder -15

Det här med förskolestart, vet att vi diskuterat saken innan men jag har glömt allt som sades.

Funderar på om det finns några som helst nackdelar att börja förskola så sent som vid 2 år och 3 månader? Missar han ngt då? Har alla fått kompisar och han blir automatiskt utanför?
Nej, det börjar ju nya barn löpande så det påverkar nog inte alls om han får kompisar eller inte

Måste bara hoppa in och säga att jag blir väldigt glad av att höra att det finns bvc-sköterskor som förespråkar amning på det sättet, många påstår att barnen ska klara sig utan nattmat från 4 månaders ålder vilket enligt mig är helt galet.

/Sommarförälder -15
Vill bara förtydliga att detta inlägg inte på något vis var menat som någon amningspropaganda eller hets till att amma mer, utan att det är så tråkigt i alla de fall jag läser om föräldrar som vill amma men inte får det stöd som behövs för att få den att fungera.

Jag tänker också vänta med dagis till minst två år men gärna längre för min del. Började arbeta lite redan 6veckor efter förlossning och kör några timmar i veckan nu med arbete (egen företagare) men jag har fått ha med mig bebis på jobbet ibland haha. Hursomhelst tror jag inte det finns något negativt med en senare start, och dessutom finns ju öppna förskolan tills dess att dagis börjar

Jag tänker också vänta med dagis till minst två år men gärna längre för min del. Började arbeta lite redan 6veckor efter förlossning och kör några timmar i veckan nu med arbete (egen företagare) men jag har fått ha med mig bebis på jobbet ibland haha. Hursomhelst tror jag inte det finns något negativt med en senare start, och dessutom finns ju öppna förskolan tills dess att dagis börjar
Jag jobbar också lite, hittills ca 40 h i månaden, var lite stressad över det till en början. Att jag inte njöt av min bebis tillräckligt mkt liksom, men nu försöker jag se det som så att jag istället gör det möjligt att slippa förskolan tills han är två år. Plus att jag får in ngn krona (behövs som föräldraledig med fem hästar, huva så fattig man är) och att hjärnan inte helt skrumpnar:)

Så är det för mig också, jag och pappan har varsitt hus och bor i båda husen men det gör mig också ensam med alla mina kostnader som mat, egen gård och hästar och hund. (...o katter o får..) Och det har varit överj*vigt vilken otur jag haft med veterinärkostnader :crazy: så jag är glad att kroppen ställer upp på jobba lite, och jag njuter ännu mer av bebis efter varit borta ett par timmar :love: Men jag växte själv upp med en arbetande företagande mor och vi barn fick hänga på, och gick aldrig på dagis. Så jag är kanske skeptisk till vad dagis är för något :D

Sövningstips efterlyses!

Hur gör ni som flaskmatar era barn med sövning? Eller ni som låter pappan natta ibland med flaska?

Jag ammar plutten till sömns då det är enklast helt enkelt. Men från och med nu ska maken natta honom en, ibland två, kvällar i veckan. I kväll var första kvällen. Det funkade att ge honom flaskan med utpumpad bröstmjölk. Dvs det tog en kvart för honom att förstå hur han skulle göra och ytterligare en kvart att få i sig en dl mjölk (Calmaflaska). Men sedan, jag tänker att han kan behöva bra tips för sövning av trött bebis som inte gillar napp.

Så är det för mig också, jag och pappan har varsitt hus och bor i båda husen men det gör mig också ensam med alla mina kostnader som mat, egen gård och hästar och hund. (...o katter o får..) Och det har varit överj*vigt vilken otur jag haft med veterinärkostnader :crazy: så jag är glad att kroppen ställer upp på jobba lite, och jag njuter ännu mer av bebis efter varit borta ett par timmar :love: Men jag växte själv upp med en arbetande företagande mor och vi barn fick hänga på, och gick aldrig på dagis. Så jag är kanske skeptisk till vad dagis är för något :D
Haha jag har heller inte gått på dagis så jag är också lite skeptisk:p

Det där med veträkningar känner jag igen alltför mkt, 1 vecka på ultuna för sto med föl. Då är jag glad att jag iaf lyckades få in några kronor extra förra månaden!

Sövningstips efterlyses!

Hur gör ni som flaskmatar era barn med sövning? Eller ni som låter pappan natta ibland med flaska?

Jag ammar plutten till sömns då det är enklast helt enkelt. Men från och med nu ska maken natta honom en, ibland två, kvällar i veckan. I kväll var första kvällen. Det funkade att ge honom flaskan med utpumpad bröstmjölk. Dvs det tog en kvart för honom att förstå hur han skulle göra och ytterligare en kvart att få i sig en dl mjölk (Calmaflaska). Men sedan, jag tänker att han kan behöva bra tips för sövning av trött bebis som inte gillar napp.

Med äldsta sonen gick vi (går vi) bara och la oss, helt enkelt. Släckte lampan, tysta, ligga nära. Dwt kan vara viss tandagnisslan vissa gånger men det brukar snabbt gå över och han somnar snabbt och vi gör ingen grej av det utan ligger lugnt kvar bara.
Han äter flaska kl tjugo och somnar tjugoett. Ibland när han var liten (:grin:) kunde han behöva en flaska när han skulle somna men oftast inte.

Lillebror nu somnar om han får ligga tätt tätt mage mot mage. Eller lite i amningsposition i famnen. Vi har provat oss fram.
Han har några dagar nu också ätit vid åtta och somnat nio utan att behöva amma.

Sövningstips efterlyses!

Vår sövingsrutin går mest ut på att lägga honom i nestet och försöka låta bli att pussa på honom för då är han vaken i all evighet. Jag ligger bredvid (spelar candycrush:p )och ignorerar hans viftande och snackande. Brukar ta ngn minut och så somnar han tvärt. Han går dock och lägger sig när vi gör det så jag vet inte hur det skulle gå om man gick därifrån sen. Men mitt tips är alltså bara att vara nära men inte "störa".

Min tjej äter ju ersättning,& hon var faktiskt ganska arg på kvällen tills jag helt enkelt la henne i sin säng en kväll - då log hon och somnade som en stock.

Sen har vi fortsatt med det. Vi skakar liv i henne vid lämplig tid, byter blöja, tar på Pyamas och matar henne. Sen lägger vi henne i sängen helt enkelt. Hon snackar lite med sin tavla och sen somnar hon.

Vår BVC säger att dom helst inte ska somna med mat i munnen sas, så vi matar henne innan vi stoppar henne i säng. Ingen aning om huruvida det är
Rätt eller inte, men somnar gör hon. Hon somnar inte ordentligt när hon ligger i någons famn, eller nära öht, hon vill sova själv (kanske brås på morsan dårå)

Om hon har svårt att komma till ro, och nappen inte räcker, så gillar hon att ligga på sidan och bli klappad på rumpan

Vårt troll får mat vid 8-9 sen är det pyjamas på och oftast lite stillsammare mys tills hon visar tecken på att vara trött och sen bara lägger jag henne i sängen med napp, och nu på senare tid en snutte, sen somnar hon gott efter allt mellan 2 och 15 minuter.

Innan var hon alltid vaken till 22-23 men nu den senaste veckan har hon börjat vilja sova redan vid 20-21 och då får hon helt enkelt göra det :)

Jag tror att om man bara varvar ner och visar att det är sovdags med dämpad belysning och sådär så hänger bebis på förr eller senare. Men det ska nog göras (i alla fall i början) med en bebis som redan är lite sömnig och inte på världens lekhumör. :D

Oj vad enkelt flera av barnen i tråden somnar! Det var ungefär så maken försökte igår, mörkt rum och hud mot hud. Lillen hade somnat till flera gånger men vaknat till och gnällt/småskrikigt. Men det kanske blir bättre efter några försök.

Här har vi två varianter! Sonen somnar oftast bra själv i vår säng efter flaska eller amning, han ligger och stökar lite men det gör han även innan han somnar för tupplur. Ibland är han ledsen på kvällstid, då får han somna i sjalen hos pappa. Dottern däremot "kräver" liggamning för att somna och just nu kan hon vakna 2-3 gånger och vara ledsen så att man får börja om. Vet inte om det är utvecklingssprånget som spökar, men tanken är att försöka få henne att ta napp och att man ligger bredvid bara. Det är opraktiskt att en är låst till ett barn hela kvällen när man har två, samtidigt vill jag inte riskera att hon blir jätteledsen och väcker brorsan när han har somnat...

Båda får somna bredvid varandra i vår säng och flyttas över till sina egna när vi går och lägger oss, då erbjuder vi också ett sista mål mat.

Sövningstips efterlyses!

Kvällsflaskan är runt 21, sen busar han en stund antingen med oss eller i babygymmet. Runt 22-23 beroende på trötthet somnar han antingen i vagnen eller sängen. Mörkt och hyfsat tyst kring honom när han ska somna men han kan somna i vardagsrummet, hallen där hans säng står och som inne på kontoret. Om han somnar i vagnen så lyfts han över till sängen när siste vuxen lägger sig.

Vi hade önskat tidigare sänggång men lille D själv tycker att det är väldigt ypperligt att ta en kvällsvila runt 19-tiden. Vi har försökt få bort den där vilan ett par gånger men det resulterar bara i konstant skrik så han får hållas än så länge, sambon lägger sig ofta runt midnatt ändå. Sen vaknar lille D runt 5 - 5,30 på morgonen.

Oj vad enkelt flera av barnen i tråden somnar!

Vi som inte har så lättsövda barn låter helt enkelt bli att svara för vi har inga tips. ;)

Här är det amning som gäller varje kväll. Hon ligger bredvid mig och äter tills hon är nöjd. Sen släpper hon tvärt bröstet och somnar. Skulle jag försöka natta henne genom att bara lägga ner henne i sängen när hon är trött skulle hon ligga vaken tills hon blev övertrött och sen börja gråta hysteriskt av trötthet (har testat 1 gång och är inte sugen på att testa igen på ett bra tag...)

Vi är nog lite för bekväma (eller slitna) för att börja greja med annan sövningsmetod... Blir helt matt av tanken på att behöva vyssja, "buffa" (har fortfarande inte fattat hur man gör eller varför??) eller vagga henne till sömns. Asbekvämt att bara ligga bredvid och läsa eller halvsova själv medan hon käkar tills hon somnar. Snabbt går det också! :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion