Vårföräldrar 2016 del 5

Jag har ett problem, regnkläder är inte anpassade till bebisar :meh:.

Jag letar efter regnkläder i storlek 74/80 eftersom lille D blir buren en bit mellan bil och mellanpojkens förskola och öppna förskolan 4 dagar i veckan. Under hösten kommer han dessutom avancera till en annan stol vilket gör att han behöver egna regnkläder. Men jag vill inte köpa nytt till någon som växer ur det innan årets slut så jag kikar flera ställen utan att hitta jacka + byxa till vettig peng :down:

Är det ngn av er i tråden som har eller har funderat på joggingvagn? Vilken köper man?

Jag har funderat på det, men tvillingvarianterna är så sjuuuukt dyra. Skulle jag köpa en blir det nog bugaboos egna eller en thule :) Just nu har jag löpningen som egentid, men när maken börjar jobba kommer det bli tightare med tid så då känns det kanske mer aktuellt för att få till träningen alls.

Jag har ett problem, regnkläder är inte anpassade till bebisar :meh:.

Jag letar efter regnkläder i storlek 74/80 eftersom lille D blir buren en bit mellan bil och mellanpojkens förskola och öppna förskolan 4 dagar i veckan. Under hösten kommer han dessutom avancera till en annan stol vilket gör att han behöver egna regnkläder. Men jag vill inte köpa nytt till någon som växer ur det innan årets slut så jag kikar flera ställen utan att hitta jacka + byxa till vettig peng :down:
Har du kollat Lindex? Där finns både regnjacka och byxor i stl 80 samt regnoverall i 74/80.

Är det ngn av er i tråden som har eller har funderat på joggingvagn? Vilken köper man?

Vi köpte en Thule Chariot Cougar 2, den är både löp/cykel/skidvagn. Och köpte till en babyinsats, så vår lille plutt har hängt m på löpning sedan 5 mån ålder. Tycker den är superlätt att springa bakom! Och har bra funktioner som solskärm, myggskydd, regnskydd för honom.

Vi köpte en Thule Chariot Cougar 2, den är både löp/cykel/skidvagn. Och köpte till en babyinsats, så vår lille plutt har hängt m på löpning sedan 5 mån ålder. Tycker den är superlätt att springa bakom! Och har bra funktioner som solskärm, myggskydd, regnskydd för honom.
Är det cougar som gäller alltså? Var 5 månader det tidigaste han hade kunnat följa med? Köpte du begat eller är det lika bra att köpa nytt med tanke på andrahandsvärdet?

Är det cougar som gäller alltså? Var 5 månader det tidigaste han hade kunnat följa med? Köpte du begat eller är det lika bra att köpa nytt med tanke på andrahandsvärdet?

Babyinsatsen är som en babysitter i form och bältning, så han hade fått följa m tidigare om vi köpt den tidigare :). Vi köpte nytt, tror det var Outnorth som hade någon kampanj så den kostade runt 9 tkr m lite tillbehör. Man kan ju ha två barn i den, så den kommer leva länge i vår familj. Ville inte köpa beg då vi inte haft koll på slitdelarna och när vi cyklar så går det fort. Har köpt en mini-cykelhjälm, den minsta som jag hittade, och den passar på bebbens knopp.

Vi som inte har så lättsövda barn låter helt enkelt bli att svara för vi har inga tips. ;)

Här är det amning som gäller varje kväll. Hon ligger bredvid mig och äter tills hon är nöjd. Sen släpper hon tvärt bröstet och somnar. Skulle jag försöka natta henne genom att bara lägga ner henne i sängen när hon är trött skulle hon ligga vaken tills hon blev övertrött och sen börja gråta hysteriskt av trötthet (har testat 1 gång och är inte sugen på att testa igen på ett bra tag...)

Vi är nog lite för bekväma (eller slitna) för att börja greja med annan sövningsmetod... Blir helt matt av tanken på att behöva vyssja, "buffa" (har fortfarande inte fattat hur man gör eller varför??) eller vagga henne till sömns. Asbekvämt att bara ligga bredvid och läsa eller halvsova själv medan hon käkar tills hon somnar. Snabbt går det också! :)

Ungefär så är det med lillen också. Men en, ibland två kvällar/vecka kommer jag vara hemifrån till kl 21 och 22, och i oktober och november ska farmor barnvakta en kväll. Så vi behöver helt enkelt hitta en alternativ nattningsmetod. Det är så synd om alla om han skriker sig till sömns då.

Nån gång när jag liggammat till sömns och han bara snuttat och inte ätit nåt värst så har jag snabbt som tusan bytt bröst mot napp :sneaky:
Förutsätter ju dock att bebis tar nappen och att bebis inte äter utan bara snuttar och att bebis faktiskt finner sig i bytet :angel: :laugh:

:o

Ungefär så är det med lillen också. Men en, ibland två kvällar/vecka kommer jag vara hemifrån till kl 21 och 22, och i oktober och november ska farmor barnvakta en kväll. Så vi behöver helt enkelt hitta en alternativ nattningsmetod. Det är så synd om alla om han skriker sig till sömns då.
Något jag förstått av andra och även sett på vår dotter är att barn är otroligt bra på att märka skillnad på olika personer och att det sällan är ett problem att tex mamma och pappa eller farmor för den delen har olika nattningsrutiner. Om mamman vill amma till sömns brukar det kunna gå bra för pappan att natta ändå, men han får hitta sitt sätt. När jag skulle börja jobba var jag lite inne på att "uppfinna" en nattningsrutin som min sambo kunde ta över, men jag fick lov att inse att det bara blev konstigt för vår dotter att jag bröt våra välfungerande rutiner, så sambon fick själv hitta sina. Och det gick fint! Nu nattas hon ibland av min mamma och jag har inte ens berättat för henne hur vi brukar natta utan han har fått göra på sitt sätt, vilket dottern köpt rakt av.

Vet inte om detta var till nån hjälp för dig, men mig hjälpte det när jag var i samma tankar.

/Sommarförälder -15

Hm. Kan det inte gå att flaskmata tills han somnar? Typ så att det motsvarar att ammas till sömns? (spekulerar vilt här har egentligen ingen aning :o)

Nån gång när jag liggammat till sömns och han bara snuttat och inte ätit nåt värst så har jag snabbt som tusan bytt bröst mot napp :sneaky:
Förutsätter ju dock att bebis tar nappen och att bebis inte äter utan bara snuttar och att bebis faktiskt finner sig i bytet :angel: :laugh:

Åh, det har jag försökt ett par gånger! Har resulterat i en plötsligt klarvaken bebis och en mycket förebrående blick! :laugh:

Måste ju rapa dock men inte ens då vaknar han, smidigt!

Men vad praktiskt! Min vaknar om man ens funderar på att peta på henne typ. :p
Hon skulle kunna sova sig igenom en konsert med kastrullock men lyfter man henne vaknar hon direkt och har hon bara sovit någon minut eller två så är hon pigg som en mört sen.

Min kan somna gott med flaskan, men vaknar efter max 15 minuter och skriker. När man lägger sig bredvid rullar hon nöjt över på sidan och väntar på bröstet med öppen mun :D Det är bara vid nattning just amningen är så viktig för henne verkar det som, hon är aldrig snuttig resten av dygnet. :heart

Nä, han har inte förstått riktigt hur napp funkar, men han accepterar en specialnapp ibland. Kanske något för maken att testa när Lillen är nöjd.

Något jag förstått av andra och även sett på vår dotter är att barn är otroligt bra på att märka skillnad på olika personer och att det sällan är ett problem att tex mamma och pappa eller farmor för den delen har olika nattningsrutiner. Om mamman vill amma till sömns brukar det kunna gå bra för pappan att natta ändå, men han får hitta sitt sätt. När jag skulle börja jobba var jag lite inne på att "uppfinna" en nattningsrutin som min sambo kunde ta över, men jag fick lov att inse att det bara blev konstigt för vår dotter att jag bröt våra välfungerande rutiner, så sambon fick själv hitta sina. Och det gick fint! Nu nattas hon ibland av min mamma och jag har inte ens berättat för henne hur vi brukar natta utan han har fått göra på sitt sätt, vilket dottern köpt rakt av.

Vet inte om detta var till nån hjälp för dig, men mig hjälpte det när jag var i samma tankar.

/Sommarförälder -15
Tack för input. Jag tänker som du, att maken ska hitta en nattningsrutin och att han sedan kan tipsa sin mamma.

Vil du dela med dig av hur din sambo och mamma gör?

Hm. Kan det inte gå att flaskmata tills han somnar? Typ så att det motsvarar att ammas till sömns? (spekulerar vilt här har egentligen ingen aning :o)

Vår gosse somnar i flaskan titt som tätt. Särskilt om det är omkring hans vanliga långsovtider.
Måste ju rapa dock men inte ens då vaknar han, smidigt!

Jag tänker att kanske maken kan erbjuda en slatt mjölk till i sängen efter pyamasen är påsatt. Och kanske går det bättre i fortsättningen när han vant sig vid flaskan. Nu tog det ju en kvart innan han fattade, och han blev smått upprörd. Sedan åt han "bara" ca 100ml (tycker att ni som flaskmatar angett större mängd/mål), två timmar efter amning. När jag kom hem kastade han sig efter bröstet och vägrade släppa det på över en timme!

Jag har också funderat på att liggamma till sömns i sovrummet, så det blir lite liknande rutin. Nu somnar han framför TVn när vi liggammar, och sover på amningskudden i mitt knä fram tills vi lägger oss.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar