Vårföräldrar 2016 del 4

Efter fyra brukar vi samsova sista timmarna då det är stört omöjligt att söva Lillen efter fyra på annat sätt.

Sista två nätterna har jag dock gett upp helt på att han ska sova själv så vi samsover. Jag ligger på sidan och han framför mig på sidan, hud mot hud. Och jag har gått från 3-5 timmars sömn/natt till att kunna sova hur mkt som helst. Vaknar ibland för att peta in bröstet eller byts sida. Lillen är så nöjd! Nackdelen är att jag blir lite stel. Inatt sov jag 23-04:30, 5-7 och 7-8:30. Och Lillen har varit på lite bättre humör om dagarna.

Precis så gör vi också. SÅ skönt att får sova ordentligt tycker hela familjen :up:

Vi samsover också, mage mot mage bara slänga fram maten när kotten knorrar.:D
En blir lite stel bara :angel:

Vi sover också bättre på det viset. Samsov med stora sonen också. Han kommer över framåt morgonen istället. Blir lite trångt men :grin:

Den lille vaknar dessutom till om man flyttar honom men kan annars sova genom vilka ljud som helst verkar det som :p

Efter några veckors sömnstök verkar *peppar,peppar* lilla damen hittat tillbaka i hjulspåren och sover hela nätterna i sin säng. Tycker det är skönt att hon sover i sin säng för ibland dyker storebror upp mitt i natten och han är som en propeller när han sover. När det stökade fick hon sova på mig eller nära mig från 4-rycket ung. Nu somnar hon vid 21.30-22-rycket och sover drygt 6 h i första passet. Matpaus runt 4 och sedan sover hon till 8-snåret. Idag vaknade jag 8.15 och båda barnen sov! :eek: Hann ligga och dra mig själv i en kvart innan sonen vaknade som i sin tur väckte bebis. Lyxigt uppvaknande - lär inte hända igen på länge.;)

Här har vi haft några vakna nätter runt 3-tiden i veckan. Men då han sovit hela nätter då och då från 1 månads ålder, och sen varje natt sedan 2 månaders ålder så ser vi ingen vits att börja natt-mata igen. dessutom med tanke på att han äter 240 ml färdigblandat mat vid varje mål, samt vägde ca 8,5 kg nu vid tre månaders kontrollen. I första hand försöker vi få honom att somna om, min metod är att ha bebis sovandes i armhålan medan sambons metod är att ha handen i babysittern. Givetvis får han mat ifall han är hungrig men än har vi lyckats få honom att sova vidare till 6-tiden. *Peppar peppar* de senaste dagarna nu har han sovit till runt 6-tiden igen :up: Samsovning av dess olika varianter är toppen :p :D

Här har vi haft några vakna nätter runt 3-tiden i veckan. Men då han sovit hela nätter då och då från 1 månads ålder, och sen varje natt sedan 2 månaders ålder så ser vi ingen vits att börja natt-mata igen. dessutom med tanke på att han äter 240 ml färdigblandat mat vid varje mål, samt vägde ca 8,5 kg nu vid tre månaders kontrollen. I första hand försöker vi få honom att somna om, min metod är att ha bebis sovandes i armhålan medan sambons metod är att ha handen i babysittern. Givetvis får han mat ifall han är hungrig men än har vi lyckats få honom att sova vidare till 6-tiden. *Peppar peppar* de senaste dagarna nu har han sovit till runt 6-tiden igen :up: Samsovning av dess olika varianter är toppen :p :D
240 ml! :o Hur ofta äter unge herrn?

240 ml! :o Hur ofta äter unge herrn?

235 ml färdigblandat var det visst.
Han äter oftast var 4.e timma, dagtid. Ibland tätare och ibland kan han sova över så det blir 5-6 timmar emellan. Men skulle han sova skjuta på ett mål på dagtid så äter han gärna igen det målet lite senare, dvs antal mål på dagen är detsamma :)

Här har vi tagit oss igenom utvecklingssprång 2 med förståndet i behåll och nu har vi lite rutiner igen. De somnar oftast vid nio, tio och vaknar för mat vid halv två, två. Sen kan de ligga och jollra och böka en stund men vi sover oftast senast halv tre igen. Dottern vill oftast amma vid fyra (prisa gud för liggamning!) och sen vill de ha flaskan vid fem igen. Sen brukar vi somna om till sju! Jag har tagit dem själv på natten ett tag nu, eftersom makens blodtryck blev farligt högt av sömnbristen. Han funkade inte under dagen heller vilket förtog poängen med att vara hemma samtidigt. Nu funkar det mycket bättre, han är pigg och tar över dem tidigt på morgonen så att jag får ta igen sömn om jag behöver. Konstigt nog sover jag bättre på nätterna med den här rutinen också, så alla är nöjda!

235 ml färdigblandat var det visst.
Han äter oftast var 4.e timma, dagtid. Ibland tätare och ibland kan han sova över så det blir 5-6 timmar emellan. Men skulle han sova skjuta på ett mål på dagtid så äter han gärna igen det målet lite senare, dvs antal mål på dagen är detsamma :)
Häftigt att det redan när de är såhär små kan vara så stor skillnad! Vår tjej får i sig ca 130-150 ml pumpad mjölk på en bra flaskmatning (ibland vill hon bara ha dryga hälften). Vet ju såklart inte om hon äter mer när hon ammas. Äter med ca 3 h mellanrum (oftast tätare på kvällen).

Lyxigt med bebis som redan sover hela nätter, jag gissar att det beror på att han äter så bra på dagen. :)

Häftigt att det redan när de är såhär små kan vara så stor skillnad! Vår tjej får i sig ca 130-150 ml pumpad mjölk på en bra flaskmatning (ibland vill hon bara ha dryga hälften). Vet ju såklart inte om hon äter mer när hon ammas. Äter med ca 3 h mellanrum (oftast tätare på kvällen).

Lyxigt med bebis som redan sover hela nätter, jag gissar att det beror på att han äter så bra på dagen. :)

Våran kille får i sig typ lika mycket när vi gett flaska, och då har jag trugat i honom de sista 20 ml.
Förövrigt sov han 6.5 timme utan mat i natt :banana:

Jag tror absolut att matmängden dagtid påverkar deras sömn nattid. Alla mina tre barn har sovit hela nätter vid 2 månader, ingen av dem har ammats vid den tiden, så jag kan inte jämföra med något annat.

Sen får man nog också väga in att vår parvel vägde 5030 gram när han föddes 2 veckor före BF. Även om han har en mer behaglig ökning i sin vikt än sin minste storebror (som var större) så är han mycket större än många andra tre månaders barn och kräver därför mer mat :o :laugh:

Jag tror absolut att matmängden dagtid påverkar deras sömn nattid. Alla mina tre barn har sovit hela nätter vid 2 månader, ingen av dem har ammats vid den tiden, så jag kan inte jämföra med något annat.

Sen får man nog också väga in att vår parvel vägde 5030 gram när han föddes 2 veckor före BF. Även om han har en mer behaglig ökning i sin vikt än sin minste storebror (som var större) så är han mycket större än många andra tre månaders barn och kräver därför mer mat :o :laugh:
Såklart större bebis måste få i sig mer mat för att ha samma utvecklingstakt dom en mindre bebis. :)

Snälla säg att hormonerna spökar för jag har plötsligt fått ett enormt sug på att bli gravid med en 3:a... :o Vet inte var det kommer ifrån för vi var helt överens om att det var sista gången vi var på förlossningen när lillfis föddes. Och hon är ju inte ens 3,5 månad än så man skulle kunna tycka att jag har bebisgos så det räcker men kommer på mig själv med att avundsjukt läsa om de som får skriva upp datum i vinterföräldrar 2016/2017. Och då är jag ju inte ens särskilt bra på vare sig att vara gravid eller föda barn (HF med igångsättning båda gångerna).

Snälla säg att hormonerna spökar för jag har plötsligt fått ett enormt sug på att bli gravid med en 3:a... :o Vet inte var det kommer ifrån för vi var helt överens om att det var sista gången vi var på förlossningen när lillfis föddes. Och hon är ju inte ens 3,5 månad än så man skulle kunna tycka att jag har bebisgos så det räcker men kommer på mig själv med att avundsjukt läsa om de som får skriva upp datum i vinterföräldrar 2016/2017. Och då är jag ju inte ens särskilt bra på vare sig att vara gravid eller föda barn (HF med igångsättning båda gångerna).

Jag kan också känna lite så. Eller mer en svag sorg över att aldrig mer få ha en nyfödd bebis, det är ju så speciellt på något vis. Lilla S är ju fortfarande bebis men verkligen inget spädbarn i den bemärkelsen..

3,5 månad och jag vill bara stoppa tiden, samtidigt som jag tycker det är så kul att se henne utvecklas. Försökte lägga in en video på hennes ålningsförsök, men är väl inte tillräckligt smart för det haha.
IMG_20160614_192724_zpstocq92qa.jpg

Samma här :o Definitivt hormoner här, hoppas de lägger sig!

Alltså vad hände nyss med min bebis?? :confused: Hur glad som helst hela dagen, ätit som vanligt, glad nu på kvällen också. Började gnälla lite så antar att han är hungrig så lägger honom till bröstet och han tar det och äter en liten stund sen börjar han gallskrika. Verkligen gallskrika. Har aldrig sett honom så ledsen :( Han suger emellan skriken så jag ser att det kommer mjölk, men efter han svalt skriker han. Tar jag upp honom slutar han :eek: La honom på skötbordet och kollade febern, ingen feber och inget skrik. Fortsatte amma, fortfarande skriker han men efter en stund somnar han. Nu vaknade han till lite och småsnuttar, skriker inte. Tyckte inte han var varm tidigare men svettig liksom, känns inte lika svettig nu. Kan han ha blivit för varm? Vi har inte onormalt varmt inne, 21 grader, men innan jag ammade låg han i bara blöja på makens ben och han hade nyss sprungit och var ju varm. Hade han haft ont i magen borde han väl fortsatt skrika när jag tog upp honom?

Alltså vad hände nyss med min bebis?? :confused: Hur glad som helst hela dagen, ätit som vanligt, glad nu på kvällen också. Började gnälla lite så antar att han är hungrig så lägger honom till bröstet och han tar det och äter en liten stund sen börjar han gallskrika. Verkligen gallskrika. Har aldrig sett honom så ledsen :( Han suger emellan skriken så jag ser att det kommer mjölk, men efter han svalt skriker han. Tar jag upp honom slutar han :eek: La honom på skötbordet och kollade febern, ingen feber och inget skrik. Fortsatte amma, fortfarande skriker han men efter en stund somnar han. Nu vaknade han till lite och småsnuttar, skriker inte. Tyckte inte han var varm tidigare men svettig liksom, känns inte lika svettig nu. Kan han ha blivit för varm? Vi har inte onormalt varmt inne, 21 grader, men innan jag ammade låg han i bara blöja på makens ben och han hade nyss sprungit och var ju varm. Hade han haft ont i magen borde han väl fortsatt skrika när jag tog upp honom?

Tror absolut du kan ha rätt i att han blev lite för varm. Speciellt eftersom att han slutade när du la ner honom och att det var bra sen. Min har tydligt sagt ifrån när hon varit varm, vill inte alls ligga i famnen då.

Exakt så reagerar bebis här när hon blir för varm. Riktigt illvrål och då är det bara att klä av och gå ner i källaren...

Jag kan också känna lite så. Eller mer en svag sorg över att aldrig mer få ha en nyfödd bebis, det är ju så speciellt på något vis. Lilla S är ju fortfarande bebis men verkligen inget spädbarn i den bemärkelsen..

3,5 månad och jag vill bara stoppa tiden, samtidigt som jag tycker det är så kul att se henne utvecklas. Försökte lägga in en video på hennes ålningsförsök, men är väl inte tillräckligt smart för det haha.
Ja, det är väl kanske just det jag känner - en önskan om att få uppleva den där speciella tiden med en nyfödd. Och att få träffa sitt barn första gången.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 347
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur