Vårföräldrar 2016 del 4

Hur mår era relationer nu när bebisarna har kommit?

Min och makens relation mår sådär ska jag erkänna. Jag har haft otroligt jobbigt med hormoner och allt efter förlossningen och känner inte att jag får det stöd jag behöver från honom, och han känner sig utanför. Vi har inte haft sex än, vilket han tjatar om men man blir ju inte särskilt sugen när vi bråkar typ jämt :cautious: Hoppas att det blir bättre men just nu känns det rätt pissigt... Hur går det för er andra?

Nu är det vårt andra gemensamma barn, vårt första gemensamma föddes december 2013 så det är relativt tätt mellan dom. Vårt förhållande har blivit mer stabilt och mer samarbetsvillig sen innan barnen kom även om jag hade med mig 1 barn in i förhållandet som var 5 1/2 år när vi började träffas sommaren 2010. Däremot finns det inte mycket tid just nu för oss som par, vårt liv består just nu av att rodda hemmet med tre barn av olika behov varav 1 med psykiska funktionshinder. Men vi har blivit lovade att kunna lämna pojkarna nån dag så vi kan ut och äta som par, och inte familj. Blev även tillfrågade om vi ville ha avlastning en natt men vi tycker att minstingen är för liten ännu att bli bortlämnad en natt.

Men visst är vi oeniga ibland men inte så att vi bråkar, tror vi har bråkat 1 gång på alla år vi träffats. Vi har båda levt i riktigt stormiga förhållanden med dagliga bråk så vi undviker bråk, och går därför undan när man är riktigt irriterad. Först när man lugnat ner sig så kan man prata om vad man irriterade sig på.

Grattis till att alla bäbisar kommit ut:heart
Tänkte ge en liten uppdatering ifrån mej.
I torsdags fick vi obduktionsvar och provsvar på allt som gjordes på mej och Filippa. Det fanns inget som helst fel på henne och inte på mej, allt hade varit helt perfekt så det som hände klassas som intra uterin spädbarnsdöd.

På ett sätt är det skönt att det inte fanns några fel på någon av oss och jag kan även släppa att jag skulle ha gjort något fel eller om vården missat nåt, samtidigt är det så sorgligt att vi inte fick behålla vår vackra lilla tös:( Man frågar sej själv varför en miljon gånger om dagen..

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att få gå på flygplanet för en semesterresa till Spanien. Vi behöver vila upp oss efter allt helvete vi har varit med om, man är totalt slut efter detta. Nu ska vi bara njuta av varandra och hålla igång syskonverkstaden:heart

Kram på er och lycka till med era små och njut av alla goa ljud dom gör:love:

Det är grymt, jag har allt tänkt på er. Och på ray..

Hoppas ni får njuta av er semester och vila upp er ordentligt :)

I torsdags fick vi obduktionsvar och provsvar på allt som gjordes på mej och Filippa. Det fanns inget som helst fel på henne och inte på mej, allt hade varit helt perfekt så det som hände klassas som intra uterin spädbarnsdöd.

På ett sätt är det skönt att det inte fanns några fel på någon av oss och jag kan även släppa att jag skulle ha gjort något fel eller om vården missat nåt, samtidigt är det så sorgligt att vi inte fick behålla vår vackra lilla tös:( Man frågar sej själv varför en miljon gånger om dagen..

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att få gå på flygplanet för en semesterresa till Spanien. Vi behöver vila upp oss efter allt helvete vi har varit med om, man är totalt slut efter detta. Nu ska vi bara njuta av varandra och hålla igång syskonverkstaden:heart

Ha en fin semester, tänker på er :heart:heart

Varma kramar till er! :heart

Önskar er en underbar semester och lyckosamt syskon-görande! :)

Ska ni skiljas alltså?

Igår insåg jag att vi nog behöver gå och prata med någon annars kommer inte vi att klara det här. Om maken vill då. Igår bråkade vi så pass att han valde att inte sova med oss.

Känner mig så ledsen för sonens skull, det här ska vara den lyckligaste tiden och så förstörs det av att vi bråkar.

Din som mår troligen inte dåligt utan det är du som tar smällen. Är det nåt konkret ni bråkar om? Jag tyckte första 6 mån var svintuffa för förhållandet, inte pga barnet utan saker som blev så tydliga iochmed barnet. Vi pratade pratade och pratade. Jag höll inte saker inom mig utan släppte ut det för att inte bli bitter eller ha agg. Det räddade oss. Pma om du vill.

Din som mår troligen inte dåligt utan det är du som tar smällen. Är det nåt konkret ni bråkar om? Jag tyckte första 6 mån var svintuffa för förhållandet, inte pga barnet utan saker som blev så tydliga iochmed barnet. Vi pratade pratade och pratade. Jag höll inte saker inom mig utan släppte ut det för att inte bli bitter eller ha agg. Det räddade oss. Pma om du vill.

Åh jag hoppas inte det. Han är väl för liten än. Min man anser att jag gnäller på honom jämt när han tar hand om bebisen och att jag inte litar på honom. Stämmer till viss del men jag tycker jag har skäl till det då han ibland kan sitta och titta på tv eller telefonen medan bebisen skriker, han är inte så noga med att klä på honom när han går ut, smörjer aldrig rumpan vid blöjbyte är några exempel. Är det konstigt att jag blir lite nojig då? Jag känner att jag är ensam förälder och det tär att inte få någon avlastning. Maken anser att jag inte låter honom avlasta... Vi har diskuterat detta hundra gånger men kommer ingen vart. Han har även väldigt svårt att diskutera på ett bra sätt utan blir ofta otroligt arg, skriker och smäller i dörrar, vilket gör att jag drar mig lite för att prata om saker och ting. Vi pratade dock imorse så det känns lite bättre nu, återstår att se hur länge det varar...

Know the feeling, mitt enda tips är att inte vara där. Att lämna de i fred. Då upptäcker din man att han måste ta 100% ansvar. Och du kan inte styra utan måste släppa.

Min sambo slarvar med vissa grejer som jag inte fattar hur svårt det kan vara men bebis verkar inte ta skada så jag försöker släppa det. Vissa grejer är dock inte ok att slarva med, jag förklarar vad som sker om man inte smörjer tex.

@BubbelA
Den lyckligaste tiden är nog sällan när man är småbarnsförälder. Det är tufft!
Jag säger som @Pontevecchio , låt din man göra på sitt sätt. Lämna gärna dom i fred så han får lära sig själv o skapa egna sätt som funkar för dom utan att få kritiska blickar från dig. Det är inte så lätt att bli pappa heller. Dock ska det så klart inte vara fara för barnet men det tror jag sällan det är.

Tack allihop:heart Vi ligger just nu på hotellet och bara har det skönt, solen strålar och kärleken till varandra är starkare än någonsin:love:

Kram till er:heart

Tänker mycket på er! Hoppas semestern blir underbar och att Filippa snart får bli storasyster. Glad jag blir av att höra att ni har kärleken i behåll! :love:

Njut och ta hand om varandra, kram! :heart

Åh jag hoppas inte det. Han är väl för liten än. Min man anser att jag gnäller på honom jämt när han tar hand om bebisen och att jag inte litar på honom. Stämmer till viss del men jag tycker jag har skäl till det då han ibland kan sitta och titta på tv eller telefonen medan bebisen skriker, han är inte så noga med att klä på honom när han går ut, smörjer aldrig rumpan vid blöjbyte är några exempel. Är det konstigt att jag blir lite nojig då? Jag känner att jag är ensam förälder och det tär att inte få någon avlastning. Maken anser att jag inte låter honom avlasta... Vi har diskuterat detta hundra gånger men kommer ingen vart. Han har även väldigt svårt att diskutera på ett bra sätt utan blir ofta otroligt arg, skriker och smäller i dörrar, vilket gör att jag drar mig lite för att prata om saker och ting. Vi pratade dock imorse så det känns lite bättre nu, återstår att se hur länge det varar...

Jag håller nog med de andra här. Jag förstår att det är svinjobbigt men så länge det inte är fara för bebis så låt maken göra på sitt sätt. Rumpan behöver kanske inte smörjas varje gång och så länge bebis inte fryser så kvittar det kanske vad bebis har på sig.

Däremot att han smäller i dörrar och skriker hade jag inte accepterat. Det hade skrämt min unge och det är inte okej. Blir man så arg att man måste avreagera sig på något så får man fan gå iväg och skrika i en kudde eller gå en sväng eller slå på ett träd eller vad som helst som inte går ut över dig och ongen.

Hoppas det blir bättre efter snacket ni hade nu.

Jag förstår dig, och såna saker som du beskriver hade jag inte låtit sambon göra för att han ska lära sig själv. Att inte bry sig om att smörja en röd rumpa, eller låta bebisarna ligga o skrika är absolut inte okej här hemma. O det berättar jag för sambon, förklarar också varför det inte är okej.

Andra saker som jag vill ha på ett visst vis försöker jag snirkla in lite fint, sätter typ en lapp på kylskåpet där det står "glöm inte magdropparna" så ser han den när han tar ersättningen, eller "torka armhålor, händer, bakom öron" inne vid skötplatsen så glömmer han förhoppningsvis inte det :)
Om det gäller att trösta barnen exempel så brukar jag fråga "vill du ha ett tips" om jag ser att det hade kunnat hjälpa han att trösta/söva dom. Säger han ja så berättar jag, säger han nej så får han ha ett skrikande barn lite längre.

Är era bebisar extra känsliga eller är det vanligt att man alltid smörjer rumpan vid blöjbyte i förebyggande syfte?

Har nog missat något här :o
Vi smörjer inte förebyggande här heller.
Enbart om det ser ut att börja bli irriterat, förstås och då tills det försvunnit.
Hittills bara hänt vid två tillfällen på ettåringen, men vi är kanske förskonade.

Vi smörjer inte förebyggande här heller.
Enbart om det ser ut att börja bli irriterat, förstås och då tills det försvunnit.
Hittills bara hänt vid två tillfällen på ettåringen, men vi är kanske förskonade.

Vi är nog också väldigt förskonade. Vi har fortfarande kvar den där minituben man fick som prov i påsarna på BB :o
(Sonen är 14 månader)

Jag själv har haft problem med torr hud och exem hela livet så är väldigt tacksam om sonen slipper det :)

Är era bebisar extra känsliga eller är det vanligt att man alltid smörjer rumpan vid blöjbyte i förebyggande syfte?

Har nog missat något här :o
Vi smörjer inte heller eftersom vi hittills varit förskonade från röda rumpor. Luftar dock ofta i förebyggande syfte istället. Har både bepanthen och inotyl som står oöppnat hemma men de funkar minst lika bra i stallapoteket om de inte går åt här hemma. :)

Hur mår era relationer nu när bebisarna har kommit?

Min och makens relation mår sådär ska jag erkänna. Jag har haft otroligt jobbigt med hormoner och allt efter förlossningen och känner inte att jag får det stöd jag behöver från honom, och han känner sig utanför. Vi har inte haft sex än, vilket han tjatar om men man blir ju inte särskilt sugen när vi bråkar typ jämt :cautious: Hoppas att det blir bättre men just nu känns det rätt pissigt... Hur går det för er andra?
Småbarnsåren är tuffa för de flesta. Känner igen irritationsmomenten nu från när sonen var bebis - jag vill ha det på ett visst sätt och får bita mig i tungan för att inte kommendera runt när mannen har bebis. Ska det fungera måste mannen få lösa sin del av omhändertagandet på sitt sätt utan stt jag lägger mig i. På det stora hela funkar det dock ok för oss, även om fokus inte är så mycket på den romantiska delen av relationen utan mer på att få ihop det nya livet med 4 familjemedlemmar. Sexlusten är i princip 0, men så var det sist jag ammade också. Skulle mannen tjata skulle han få en smäll.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka