Vårföräldrar 2016 del 4

Ja vi smörjer betydligt mer, lillkillen ör könslig i all hud och med bra sprutt på magen blir det ofta svidande. Vid tandbyten blir det extra svidigt och orskar irritation direkt trots att vi pga känsligheten byter blöjor direkt.

Igår insåg jag att vi nog behöver gå och prata med någon annars kommer inte vi att klara det här. Om maken vill då. Igår bråkade vi så pass att han valde att inte sova med oss.

Känner mig så ledsen för sonens skull, det här ska vara den lyckligaste tiden och så förstörs det av att vi bråkar.
Jag tycker absolut att ni ska gå till familjerådgivningen. Det gjorde maken och jag när vi hade det jobbigt.

Även om jag kanske inte tycker att mannen som vi pratade med kom med så mycket så kändes det bra att göra något aktivt för relationen istället för att bara gå hemma och gnälla på varandra.

Jag tycker att vår relation klarar den nya bebisen bättre än när sonen kom, nu har vi ju erfarenhet och vet att det är en så pass kort tid det gäller.

Sex finns det knappt ingen tid till, barnen sover inte samtidigt utom sent när jag också vill sova och jag känner mig inte redo än heller.
Men jag känner mig lugn i att det kommer att bli bättre sen och än så länge verkar mannen hålla med. Även om jag vet att han tycker att det är jobbigare än jag, han tycker att sex är viktigare än jag för att känna sig älskad och bekräftad.

Intressant att läsa hur andra gör. Jag och maken är bra på olika saker. Han kommer ihåg D-vitamindropparna och är bättre på att smörja rumpan än mig. Jag är bättre på att komma ihåg att kolla blöjan och hintar ofta om att det behövs. Han är bättre på att trösta när Lillen verkar otröstlig och bör ledigt honom i magliggande på armen med tummen i hans mun - lugnande och bra magmassage. Han är mindre frusen än mig och har oftast inte mer kläder på honom utomhus än inomhus och glömmer ofta mössa. Jag tycker inte det är ngn jättekatastrof den här årstiden och han sitter ofta i sjal. Men ibland säger jag "mamma fryser" och då kan han sätta på mössa eller tröja.

Tänker att det är viktigt att inte säga saker som tex "lillen fryser", för det VET jag ju inte utan bara antar. Därför tycker jag det är viktigt att prata om varför man gör/tycker på ett visst sätt. Jag citerar ofta saker jag läst, och han har gjort Liberos blöj- och hudskola.

Sedan har jag ju varit hemma lite mer med lillen när han jobbar vilket gett ett litet försprång erfarenhetsmässigt. Men då vi är hemma båda två i sommar så tänker jag att han kommer i fatt och att jag får ha lite is i magen. Han skulle aldrig göra ngt som skulle skada lillen, och det känner jag är huvudsaken. Resten är detaljer.

Åh jag hoppas inte det. Han är väl för liten än. Min man anser att jag gnäller på honom jämt när han tar hand om bebisen och att jag inte litar på honom. Stämmer till viss del men jag tycker jag har skäl till det då han ibland kan sitta och titta på tv eller telefonen medan bebisen skriker, han är inte så noga med att klä på honom när han går ut, smörjer aldrig rumpan vid blöjbyte är några exempel. Är det konstigt att jag blir lite nojig då? Jag känner att jag är ensam förälder och det tär att inte få någon avlastning. Maken anser att jag inte låter honom avlasta... Vi har diskuterat detta hundra gånger men kommer ingen vart. Han har även väldigt svårt att diskutera på ett bra sätt utan blir ofta otroligt arg, skriker och smäller i dörrar, vilket gör att jag drar mig lite för att prata om saker och ting. Vi pratade dock imorse så det känns lite bättre nu, återstår att se hur länge det varar...
För min man är det viktigt att jag inte lägger mig i hur han gör med barnet... Med första barnet hade jag svårt att släppa kontrollen och strunta i att han kanske inte tar på mössa när han går ut, inte byter blöja lika ofta som jag skulle gjort osv. Har nu accepterat att han gör på sitt sätt och jag på mitt så länge inte barnet tar skada. Han behöver inte göra allt lika perfekt som jag ;) Det är viktigare att han inte känner sig övervakad och kritiserad så fort han gör något. Det enda jag är stenhård med är säkerhetsfrågor, tex cykelhjälm och dra åt bältet ordentligt i bilstolen (jag håller inte med om att det är synd om barnet om man drar åt ordentligt :eek:).
Jag har även märkt att det är bättre att avstå från välvilliga tips om tröstning etc, bättre att han får prova vad som funkar bäst för honom och bebisen (kanske inte samma som för mig och bebisen). Nu är det säkert inte alla pappor som är lika lättstötta som min man...

För min man är det viktigt att jag inte lägger mig i hur han gör med barnet... Med första barnet hade jag svårt att släppa kontrollen och strunta i att han kanske inte tar på mössa när han går ut, inte byter blöja lika ofta som jag skulle gjort osv. Har nu accepterat att han gör på sitt sätt och jag på mitt så länge inte barnet tar skada. Han behöver inte göra allt lika perfekt som jag ;) Det är viktigare att han inte känner sig övervakad och kritiserad så fort han gör något. Det enda jag är stenhård med är säkerhetsfrågor, tex cykelhjälm och dra åt bältet ordentligt i bilstolen (jag håller inte med om att det är synd om barnet om man drar åt ordentligt :eek:).
Jag har även märkt att det är bättre att avstå från välvilliga tips om tröstning etc, bättre att han får prova vad som funkar bäst för honom och bebisen (kanske inte samma som för mig och bebisen). Nu är det säkert inte alla pappor som är lika lättstötta som min man...

Det är väl precis det min man är också, lättstött :grin: Allt man säger får man linda in så att han inte ska bli sur.

Det är väl precis det min man är också, lättstött :grin: Allt man säger får man linda in så att han inte ska bli sur.
Här hemma är det lite omvänt... Alltid sambon som tjatar på mig över saker. Både när det gäller dottern och annat. Så jag förstår alla lättstötta män... Det är skitdrygt milt sagt när någon kommenterar vad man gör/inte gör.
Självklart blir man sur... Och efter ett tag börjar man bli sur utan anledning för att man liksom fått taggarna utåt.
Blir olidlig stämning om man inte hittar en medelväg :yuck:

Här hemma är det lite omvänt... Alltid sambon som tjatar på mig över saker. Både när det gäller dottern och annat. Så jag förstår alla lättstötta män... Det är skitdrygt milt sagt när någon kommenterar vad man gör/inte gör.
Självklart blir man sur... Och efter ett tag börjar man bli sur utan anledning för att man liksom fått taggarna utåt.
Vissa saker måste man ju ändå tjata på om de inte följs. Min man borstar tex aldrig barnets tänder, aldrig nånsin. Så gör jag de inte blir de inte gjort. Vilket jag natuligtvis gör då det är viktigt, men inte alltid kul att alltid behöva hålla koll o göra sånt själv för att de ska bli gjort. Han har t.o.m. Lagt in påminnelse i telefonen om tandborstningen men det blir inte av ändå. Samma med D-vitamin, mellanmål etc. :turd:

När ongen får megahicka efter klockan 3-matningen och därmed piggnar till något enormt, ja då får man ta morgon vid 4 :eek::cautious:

...försöker få henne att somna om av sig själv men hon verkar mest ligga och sparka av sig filten titt som tätt. Det är ju roligt för då kommer mamma förbi igen :sneaky: Hon ligger dock och gäspar hela tiden så nog ska vi få några timmars sömn till snart!

Precis, jag insåg det för ca 6 år sedan, men måste ändå bita mig i tungan ibland för att inte kommentera något jag tycker är viktigt men som egentligen inte spelar så stor roll när man tänker efter :o

När ongen får megahicka efter klockan 3-matningen och därmed piggnar till något enormt, ja då får man ta morgon vid 4 :eek::cautious:

...försöker få henne att somna om av sig själv men hon verkar mest ligga och sparka av sig filten titt som tätt. Det är ju roligt för då kommer mamma förbi igen :sneaky: Hon ligger dock och gäspar hela tiden så nog ska vi få några timmars sömn till snart!

Haha, min gjorde precis lika dant vid samma tid men hon somnade om vid 5 iaf, själv lyckades jag inte. :D

Vissa saker måste man ju ändå tjata på om de inte följs. Min man borstar tex aldrig barnets tänder, aldrig nånsin. Så gör jag de inte blir de inte gjort. Vilket jag natuligtvis gör då det är viktigt, men inte alltid kul att alltid behöva hålla koll o göra sånt själv för att de ska bli gjort. Han har t.o.m. Lagt in påminnelse i telefonen om tandborstningen men det blir inte av ändå. Samma med D-vitamin, mellanmål etc. :turd:

Ja men eller hur. Vissa saker har maken aldrig gjort, som att ge D-vitamin tex.

Efter fyra brukar vi samsova sista timmarna då det är stört omöjligt att söva Lillen efter fyra på annat sätt.

Sista två nätterna har jag dock gett upp helt på att han ska sova själv så vi samsover. Jag ligger på sidan och han framför mig på sidan, hud mot hud. Och jag har gått från 3-5 timmars sömn/natt till att kunna sova hur mkt som helst. Vaknar ibland för att peta in bröstet eller byts sida. Lillen är så nöjd! Nackdelen är att jag blir lite stel. Inatt sov jag 23-04:30, 5-7 och 7-8:30. Och Lillen har varit på lite bättre humör om dagarna.

Samsova och liggamma är verkligen helt lysande!:) Lilla J käkar och somnar (liggande på sidan med huvudet intryckt mot mitt ena bröst) vid 22-23, vaknar och käkar vid 02, somnar om direkt, vaknar vid 05, käkar och somnar om, vaknar 07 och då går vi upp (jag är rätt morgonpigg även utan bebis). Jag somnar om medan hon käkar. Har inte behövt vara vaken för att försöka lugna eller söva henne på natten sen mjölken rann till på dag 3 och maken vaknar inte av att jag ammar, så han får sova ostört hela nätterna. Känner inget behov av att flytta henne till egen säng förrän hon slutat helt med nattmålen för det här är ju sjukt smidigt! :)

Haha, min gjorde precis lika dant vid samma tid men hon somnade om vid 5 iaf, själv lyckades jag inte. :D

Haha, synkade ungar! Här somnade hon också om vid 5 men så snarkade sambon en jädra massa så jag kunde inte somna om, sen vaknade ongen igen vid 6 för att äta och lagom tills hon var klar så ringde sambons alarm och då kan man ju inte sova tyckte bebis :idea:

jag ser ett par energidrycker i en rätt så snar framtid för min del :p

Min lilla har helt andra sovrutiner än jag är van vid. Hon sover ungefär 02-11 med en amning vid 05. Jag gillar att lägga mig vid 21 sådär och gå upp vid 06. Hatar att sova bort halva dan! :(

Min lilla har helt andra sovrutiner än jag är van vid. Hon sover ungefär 02-11 med en amning vid 05. Jag gillar att lägga mig vid 21 sådär och gå upp vid 06. Hatar att sova bort halva dan! :(
Ska vi byta? Jag är kvällsmänniska och lillen tycker som sagt tiden mellan fyra och sex på morgonen är prime time!

Samsova och liggamma är verkligen helt lysande!:) Lilla J käkar och somnar (liggande på sidan med huvudet intryckt mot mitt ena bröst) vid 22-23, vaknar och käkar vid 02, somnar om direkt, vaknar vid 05, käkar och somnar om, vaknar 07 och då går vi upp (jag är rätt morgonpigg även utan bebis). Jag somnar om medan hon käkar. Har inte behövt vara vaken för att försöka lugna eller söva henne på natten sen mjölken rann till på dag 3 och maken vaknar inte av att jag ammar, så han får sova ostört hela nätterna. Känner inget behov av att flytta henne till egen säng förrän hon slutat helt med nattmålen för det här är ju sjukt smidigt! :)

Våran kille har haft exakt samma sov och -ätmönster på nätterna :D Dock brukar han få sova i egen säng till matningen vid 5 och sen med mig. Senaste veckan har han även börjat sova längre och längre utan mat. I natt vaknade han 4 för mat och sen 06.30 :up:

Kl
Har ni fått era höfter och mage kollade? Var på återträff med föräldragruppen idag och då kom en sjukgymnast och kollade oss. Hur bra som helst ju! Mina magmuskler har nästan helt gått ihop nu snart 8 veckor efter förlossningen, hon kände bara en liten liten kant vid naveln, men mina höfter är snea vilket jag har känt. Fick tid hos henne för att korrigera det så fort som möjligt. Kanon att de jobbar så tycker jag :up: Hade nog inte tänkt på att söka för min höfter annars, inte än på ett bra tag i alla fall.

Efter fyra brukar vi samsova sista timmarna då det är stört omöjligt att söva Lillen efter fyra på annat sätt.

Sista två nätterna har jag dock gett upp helt på att han ska sova själv så vi samsover. Jag ligger på sidan och han framför mig på sidan, hud mot hud. Och jag har gått från 3-5 timmars sömn/natt till att kunna sova hur mkt som helst. Vaknar ibland för att peta in bröstet eller byts sida. Lillen är så nöjd! Nackdelen är att jag blir lite stel. Inatt sov jag 23-04:30, 5-7 och 7-8:30. Och Lillen har varit på lite bättre humör om dagarna.

Jag lägger alltid över henne bredvid mig när sambon går till jobbet, hon brukar äta en gång där vid 7-8 och sover glatt vidare om hon får ligga bredvid mig. Annars sover hon i sin egen säng hela natten utan problem! Jag kan inte riktigt med att ha henne så nära mig när även sambon sover i sängen, jag ligger stel som en pinne och vaknar av minsta rörelse från ongen, så det är himla skönt att hon sover precis lika bra i egen säng. Jag får ju oftast sova 24-08 med en eller ibland två matpauser bara och sen sover vi oftast vidare till 10 så jag kan leva med en och annan vakentimme någon enstaka natt utan att bli helt koko :D

Skönt att du får lite mer sömn nu och att samsovning funkar för er trots lite stel kropp!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka