Någon förresten som har erfarenhet av det här med förlossningsdepressioner?
Jag mår hur bra som helst, men min sambo däremot mår röv på riktigt...
Känner inte igenom honom alls. Han har fått panikattacker och varvar i övrigt mellan att vara helt förtvivlad ena sekunden och sedan en grönsak i andra...
Vad fan ska jag göra? Han är skitledsen och tycker inte att han knutit an ordentligt, men jag försöker förklara att hon är ju inte ens tre veckor och han har henne inte så mycket på grund av att han känner sig så jävla orolig i närheten av henne. Han vill knappt vara i närheten av henne för att han är rädd att skada henne, trots att han verkligen är helt underbar med henne. Detta gör ju att jag inte känner mig riktigt okej med att lämna dom ensamma, trots att jag rent logiskt vet att han aldrig skulle göra henne illa. Och han vill absolut inte vara själv med henne heller eftersom han känner sig så orolig, dels för att han har panikattacker...
Tycker så fruktansvärt synd om honom, han kämpar som ett svin för att lösa detta, så all cred till honom där. Han har redan hunnit med två besök hos en KBT-terapeut, ett besök hos allmänläkaren där han fick antidepp (som han känner sig jävligt orolig för) och ångestdämpande att ta vid behov. Vi har också tid hos BVC-psykologen på onsdag, och på fredag ska vi till "min" beteendevetare tillsammans, för jag känner att vi behöver det och hon kan typ laga vem som helst.
Nu har hans mamma varit här tre dagar i rad medan jag åkt och tränat hundarna för att han ska få vara själv med dottern med ändå inte vara helt ensam - det har nog hjälpt lite och han tycker det känns bra. Hon har inte gjort något alls med bebis utan han har fixat henne, matat, umgåtts och även badat henne som han varit livrädd för.
Han har någon fullständig livskris, och ALLT som vart jobbigt under hans liv bubblar liksom upp nu.
Vad fan ska jag göra? Jag börjar bli sliten av att ro runt ett hus, ett barn (som förvisso mest sover) och ett mindre zoo... Får massor av hjälp av svärmor men samtidigt känner jag att han behöver rutiner - det hjälper inte att bara sova el sitta i soffan heller... Nu jobbar han och mår OK då, men mår sämre när han kommer hem vilket såklart skär som knivar i hjärtat på mig. Å ena sidan lider jag verkligen med honom, och å andra sidan är det extremt tufft att vara en förstående sambo när han inte vill hålla i våran dotter...
Idag har han känt sig gladare, så jag hoppas att det har börjat vända lite kanske. Men igen - hur fan hanterar jag det här?