Vårföräldrar 2016 del 2

Jag förutsätter att den är av bra kvalite när det är Emmaljunga ;)

Jag tror att det är en toppenvagn! Var lite sugen själv men tyvärr gillar vi inte svängbara hjul. Vi har en Emmaljunga City Cross, som egentligen har maxvikt 15 kg men vår 2 åring väger ca 17,5 kg samt 94 cm lång. Men den passar än och inga tendenser på att vika sig heller :D

Vi köpte en Brio Double Wave som syskonvagn , påminner en aning om Emmaljunga i stilen så vi har höga tankar om den :p Den står dock i ena hallen, vi har iofs så stor hall i den delen av huset att vi kan ha båda vagnarna i varsin del utan att de knappt syns eller är i vägen mer än när man ska vattna blommorna i fönstret :grin:

Vi köpte precis en vagn! :bump: Slog till på ett paketerbjudande med en Brio Smile med sitt- och liggdel och babyskydd. Förmodligen får vi hem den på fredag, så kan den stå och vara i vägen i fyra månader sen. :D

Härligt med att ha allt löst redan :D Vår syskonvagn står och väntar i ena hallen, jag kände mig lugn när den köptes. Boa är nog mitt mellannamn denna gång :o

Vet inte när eller om du gjort det förut ? . Jag gjorde en glukosbelastning förra veckan och det har kommit en ny sort, Gluco 75, en klar vätska med liten smak av citron som var betydligt lättare att dricka än den vita smörjan man fått innan :yuck: Hur kommer det sig att du ska göra en sådan ? Kan ha missat i tråden :)
Har inte gjort innan. Men eftersom både pappa och farfar har/hade typ 2 diabetes och sonen vägde 3715 g i vecka 37 trots havandeskapsförgiftning vill de kolla och tja, jag tror inte det är något eftersom jag alltid haft bra sockervärden men det skadar ju inte att testa för säkerhets skull. :)

Jag kanske låter som världens hemskaste människa, men jag trivdes inte alls med att vara föräldraledig sist. Kanske blir en annan femma denna gången när det är ett äldre barn att underhålla också. :)

Jag trivdes inte heller som föräldraledig, vilket jag misstänkte så jag läste 75 procent distans på Komvux för mina sista poäng till slutbetyget. Även denna gång ska jag studera, börjar redan på graviditetspenningen nu i januari. Med en drygt 2 åring att sysselsätta på dagarna så tror jag inte att min studieprocent blir så hög men planen är att sambon ska vara hemma minst 1 dag varann vecka så jag får studera (och komma hemifrån).

Har trots allt varit sjukskriven sedan juli 2015 pga graviditeten så man hinner tröttna på hemmets fyra väggar :down:

Har inte gjort innan. Men eftersom både pappa och farfar har/hade typ 2 diabetes och sonen vägde 3715 g i vecka 37 trots havandeskapsförgiftning vill de kolla och tja, jag tror inte det är något eftersom jag alltid haft bra sockervärden men det skadar ju inte att testa för säkerhets skull. :)

Ja absolut :) Att chansa och kanske få graviditetsdiabetes är ingen höjdare. Det var iaf min rädsla denna gång men jag hade precis som du bra sockervärden innan så blev riktigt lugn när första blodprovet visade 4,3. Har du fått tips om bok osv, för 2 timmar att bara sitta blir långtråkigt :)

Igår ringde MVC, min glukosbelastning visade perfekta sockervärden så någon oro för graviditetsdiabetes fanns inte. Då mellanbarnet vägde drygt 5,3 kg veckan innan BF samt att jag fått stor mage även denna gång så fanns det ändå en oro över att ha fått diabetes då risken ökar om man fått barn över 4500 gram.

Men då kommer nästa kontroll, vi ska på TUL nästa vecka och göra viktuppskattning på bebisen. Magen är som sagt för stor för att bara ha en bebis i magen, så det finns misstankar om att även denna bebis blir för stor :o

Ett annat tips är att ha sjuk häst med kolik och köra raska promenader 1 gång i timmen i 12 h över natten. :meh: Fötter, muff, mage och rygg skriker av lycka! Känner mig väl upplagd för lite fasta och Glukosbelastningstest nu på förmiddagen. Yei... Fördel dock att jag troligtvis kommer somna under väntan på blodprov 2. :up:
Herregud vad koliker det är nu! Hoppas hoppas jag slipper nattvandra för det känns verkligen som en dålig idé ... Hoppas hästen blev bra så du slipper en natt till !

Jag trivdes inte heller som föräldraledig, vilket jag misstänkte så jag läste 75 procent distans på Komvux för mina sista poäng till slutbetyget. Även denna gång ska jag studera, börjar redan på graviditetspenningen nu i januari. Med en drygt 2 åring att sysselsätta på dagarna så tror jag inte att min studieprocent blir så hög men planen är att sambon ska vara hemma minst 1 dag varann vecka så jag får studera (och komma hemifrån).

Har trots allt varit sjukskriven sedan juli 2015 pga graviditeten så man hinner tröttna på hemmets fyra väggar :down:
Jag förstår precis! Denna gången delar vi upp föräldraledigheten lite annorlunda där vi ska vara lediga mycket tillsammans över sommaren, jag är hemma 100% i 6 månader och sedan kör vi 50% var i en 8 månader och så tar mannen 100% i några månader på slutet. Hoppas att det ska bli en bra lösning för oss!

Ja absolut :) Att chansa och kanske få graviditetsdiabetes är ingen höjdare. Det var iaf min rädsla denna gång men jag hade precis som du bra sockervärden innan så blev riktigt lugn när första blodprovet visade 4,3. Har du fått tips om bok osv, för 2 timmar att bara sitta blir långtråkigt :)
Tyckte faktiskt inte sockerlösningen var så hemsk. Smakade outspädd apelsinsaft så det gick hyfsat att få ner. Värre är att jag är aphungrig nu och det är mer än en timma tills jag får äta...

Herregud vad koliker det är nu! Hoppas hoppas jag slipper nattvandra för det känns verkligen som en dålig idé ... Hoppas hästen blev bra så du slipper en natt till !
Ja, kolik är skit. Vet interim det är den leriga november-månaden som gjort att de pillar i sig sand i hagarna. Dessvärre svarade han inte på behandlingen så så snart jag är klar med mitt test åker vi till Skara med honom. Har tur som har en mamma som kan vaka hos honom nu. Det konstiga är att han både har bajsat och kissat, men vägrar äta och dricka samt har väldigt hög feber...

Jag förstår precis! Denna gången delar vi upp föräldraledigheten lite annorlunda där vi ska vara lediga mycket tillsammans över sommaren, jag är hemma 100% i 6 månader och sedan kör vi 50% var i en 8 månader och så tar mannen 100% i några månader på slutet. Hoppas att det ska bli en bra lösning för oss!
Vi har lite svårt att planera det där med ledigheten. Hade oxå gärna jobbat halvtid till hösten och delat - men det är svårt att planera innan man har en vikarie. Men det känns idealiskt att gå lite omlott och både mysa hemma och få komma ifrån blöjor och kräk en stund...
Tyckte faktiskt det var super när sambon var pappaledig sist. Komma hem till dukat bord, slippa tvätta och städa... Han var som en fullfjädrad hushållerska!

Ja, kolik är skit. Vet interim det är den leriga november-månaden som gjort att de pillar i sig sand i hagarna. Dessvärre svarade han inte på behandlingen så så snart jag är klar med mitt test åker vi till Skara med honom. Har tur som har en mamma som kan vaka hos honom nu. Det konstiga är att han både har bajsat och kissat, men vägrar äta och dricka samt har väldigt hög feber...
Har vetten känt nåt stopp? Feber är ju inte så vanligt med kolik egentligen?
Hade en förra veckan som bajsade diarré men man kände tydligt stopp i grovtarmen vid rektalisering. Löst bajs kunde passera fast det var stopp. Det tog tre behandlingar med kramplösande och dropp innan hela stoppet var löst !

Har vetten känt nåt stopp? Feber är ju inte så vanligt med kolik egentligen?
Hade en förra veckan som bajsade diarré men man kände tydligt stopp i grovtarmen vid rektalisering. Löst bajs kunde passera fast det var stopp. Det tog tre behandlingar med kramplösande och dropp innan hela stoppet var löst !
Ja, han var tydligen väldigt spänd kring blindtarmen. Fick kramplösande i två omgångar igår och slangades med parrafin och vatten samt fick dropp. Vid första besöket trodde vet att kolik-känningarna var sekundära till febern, vid andra att febern kunde vara smärtrelaterad till följd av kolik. Vi hoppas att djurkliniken kan få bukt med det utan en buköppning...

Ja, han var tydligen väldigt spänd kring blindtarmen. Fick kramplösande i två omgångar igår och slangades med parrafin och vatten samt fick dropp. Vid första besöket trodde vet att kolik-känningarna var sekundära till febern, vid andra att febern kunde vara smärtrelaterad till följd av kolik. Vi hoppas att djurkliniken kan få bukt med det utan en buköppning...
Fy- håller tummarna!

Lite samma känsla här! Med mensvärk och illamående på det.

Samma här! Magen har växt ordentligt under den senaste veckan, såpass att jag fått ont i ett ligament på högersidan, som växtvärk. Och plötsliga korta stunder av illamående. Gissar att det är en växtfas och att kroppen behöver mer nu helt enkelt!

Fy! Hoppas det löser sej! Håller tummarna!

Min häst fick kolik 10 dagar innan bf sist:angel: inte jättemysigt att promenera runt då, tom veterinären erbjöd sej att ta över, för jag såg nog en aning otymplig ut :o och sakta som tusan gick det.
Hästen frisknade till fort men sonen bestämde sig för att komma ist :angel::D

Samma här! Magen har växt ordentligt under den senaste veckan, såpass att jag fått ont i ett ligament på högersidan, som växtvärk. Och plötsliga korta stunder av illamående. Gissar att det är en växtfas och att kroppen behöver mer nu helt enkelt!

Jag tror det också. Har läst att magen gör ett växtskutt kring vecka 20 (är ju i mitten av 19 nu) så jag är faktiskt inte orolig (eller jo lite såklart, men inte mer än vanligt). Men lite irriterande är det ju när man varit så glad åt att ha varit pigg. Min mage har också skuttat iväg, i dag var första dagen jag inte lyckats få på mig mina vanliga jeans på morgonen (eller, det gick precis när jag stod upp men jag kände att knappen nog skulle ryka om jag satte mig ned). En kollega har gjort anspelningar på att det kanske är flera där inne, men bönan är så väl undersökt så det vore konstigt om de lyckats missa ett hjärta. Men från att ha tyckt att jag inte har någon mage alls så tycker jag att jag har jättemage! Skumt!

Och jag håller såklart tummarna för kolikhästen jag också! Uppdatera @fia-lisa !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka