Vårföräldrar 2016 del 2

Jag har pokerface och har inga problem att neka till 'jaha är nästa på gång än då'.

Hur SER man på någon att hon är gravid om inte magen är uppenbar? Upplys mig :D

Haha vi nekade också när folk frågade, sa att jag ville jobba ett tag emellan om vi ens skaffar fler. Vi planerade dock redan i januari 2015 att vi slutar med preventivmedel efter vår familjesemester i juni. Att vi blev gravida samma månad var inget vi räknade med :o

Ser i ansiktet?!? Jojo, det tror faktiskt inte jag. Jag satt t om på MVC för inskrivning när svägerskans väninna kom in, och hon misstänkte ingenting. Hon hade frågat svägerskan efter som sagt att vi inte skulle ha fler barn, inte än iaf :angel: Då befann jag mig ändå i en likblek period där kräkningar var ofta, och alla dofter gav illamående men ändå misstänkte de ingenting trots att det om något borde synas :o

Och jag som började mitt drömjobb två dagar innan jag plussade får panik över att "alla" förutsätter att man ska vara sjukskriven som tvillinggravid. Jag mår utmärkt och har ingen som helst lust att gå hemma än. Men det kan ju ändras fort!

Ang sjukskrivning så finns det dom som inte blir det, men vill ändå skriva en sak som blev sagt på kursen igår just om sjukskrivning. Jag menar inte att ge nån pekpinne, blev själv bara lite paff över detta då jag trodde att man alltid kände att det va dags att vila mer. :)

Ledaren prata om att man bör bli sjukskriven i tid oavsett hur bra man mår, dock va det inte vecka 20-25 som det står i många böcker och som sägs mycket på olika forum utan senast runt vecka 28.
Hon hade varit med om många fall där allt varit hur bra som helst, inga krämpor, inga sammandragningar eller tecken på att kroppen börja tycka det är tungt men där en förlossning startat från ingenstans i vecka 30-33.
Hon sa att barnen har väldigt bra chans att komma ikapp men att vården är oftast lång och en jobbig tid för både föräldrar och barn.
Hon peka ganska mycket på detta just för att kroppen inte alltid själv berättar att man ska vila.
Även att dom första 12 månaderna är oerhört krävande för föräldrarna, så att en total vila innan förlossning är bra. :)

Har nu berättat på jobbet att jag blir borta aaaningens längre än planerat :angel:

Ett par 'hade ju redan räknat ut det' och jag kan inte låta bli att undra hur man kan vara så säker. ?
En har spekulerat o tjatat o härjat sen sonen var en vecka gammal. Och var ju säkert därför stensäker på att det var så.
En annan sa 'att set syntes i ansiktet' :confused:

Jag har gått upp tre fyra kilo sen sonen föddes (som om man inte kan göra det ogravid),
jag har en sjumånaders i famnen (en till är inte min första tanke)
och älskar mitt jobb( vill alltså gärna tillbaka och jobbar gärna, vilket alla vet.)
Jag har inte pratat om syskon,
jag har hela tiden svarat på tjatet att det är lite väl tätt och syskon får vänta tills vi är redo.
Jag har pokerface och har inga problem att neka till 'jaha är nästa på gång än då'.

Min mamma blev helt spontant och väldigt oplanerad gravid när hon va 17 år. Hon gick upp till sin mormor för hon våga inte berätta för sin mamma, det första hon sa när hon kom upp va -har du något att berätta för mig? Är du gravid?
Hon sa att hon såg det i mamma ansikte :)

Fråga mig inte hur hon såg det men så sa hon ;)

Jag håller med er båda @fia-lisa och @Lazy Lady ...
Skönt att tänka att jag bara jobbar 2 månader efter jul och februari är ju dessutom kort!
Och superstressigt. Ingen är oersättlig men jag oroar mig ändå över att inte vara där. Och förra föräldraledigheten var jag på jobbet och drack kaffe flera gånger i veckan. Jag vill vara med när beslut tas även om jag är ledig.

Men jag njöt av att vara föräldraledig största delen. Tyckte det var mysigt och fritt. Hade många att umgås med. Jag är rädd att det ska bli tråkigare nu eftersom alla redan är klara med sina hemmatider...
Drömmen min var att få barn i november och spendera hela mysdecember hemma med bäbis förresten. Nu får jag vara ledig när våren kommer och det är inte fy skam heller!
Men det är väl det där kontrollbehovet som gnager här... Har fått förmånen att ansvara för två nya affärsområden och sätta strukturen för dem, och nu börjar det äntligen hända saker även om vi är långt ifrån klara med hur allt ska vara. Vill liksom inte lämna över till någon annan att få sätta de sista detaljerna för hur det ska fungera framöver. Vill själv! :p

• Gilla
Reactions: Ray
Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 8:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet, flicka
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet, flicka
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 26:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet, pojke

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 4:e maj, KattenKorven, 31 år, 1:a barnet, flicka
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet

Ang sjukskrivning så finns det dom som inte blir det, men vill ändå skriva en sak som blev sagt på kursen igår just om sjukskrivning. Jag menar inte att ge nån pekpinne, blev själv bara lite paff över detta då jag trodde att man alltid kände att det va dags att vila mer. :)

Ledaren prata om att man bör bli sjukskriven i tid oavsett hur bra man mår, dock va det inte vecka 20-25 som det står i många böcker och som sägs mycket på olika forum utan senast runt vecka 28.
Hon hade varit med om många fall där allt varit hur bra som helst, inga krämpor, inga sammandragningar eller tecken på att kroppen börja tycka det är tungt men där en förlossning startat från ingenstans i vecka 30-33.
Hon sa att barnen har väldigt bra chans att komma ikapp men att vården är oftast lång och en jobbig tid för både föräldrar och barn.
Hon peka ganska mycket på detta just för att kroppen inte alltid själv berättar att man ska vila.
Även att dom första 12 månaderna är oerhört krävande för föräldrarna, så att en total vila innan förlossning är bra. :)

Intressant, tack för att du delar med dig! Jag trodde också att kroppen säger till när den behöver vila, men inget fungerar tydligen normalt när man är gravid ;)

Men det är väl det där kontrollbehovet som gnager här... Har fått förmånen att ansvara för två nya affärsområden och sätta strukturen för dem, och nu börjar det äntligen hända saker även om vi är långt ifrån klara med hur allt ska vara. Vill liksom inte lämna över till någon annan att få sätta de sista detaljerna för hur det ska fungera framöver. Vill själv! :p
Nej det är ju lite surt om andra ska få godbitarna när man lagt ner massa jobb på något!

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 22 mars, Linduzz, 26år, 3:e barnet.
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 8:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet, flicka
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet, flicka
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 26:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet, pojke

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 4:e maj, KattenKorven, 31 år, 1:a barnet, flicka
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet

Lite gnäll.

Idag blev jag ännu mera less på mitt jobb. Fick mail från chefen att jag är kallad till samtal pga sjukfrånvaro vid mer än 6 tillfällen i år. Jaha, vad ska jag säga då då? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är gravid och låg hemma och spydde vid några tillfällen i höstas? Ska aldrig hända igen? :confused: Chefen måste väl genomföra dessa samtal men känns ändå lite jobbigt att behöva sitta och förklara något som jag inte kan påverka..

Lite gnäll.

Idag blev jag ännu mera less på mitt jobb. Fick mail från chefen att jag är kallad till samtal pga sjukfrånvaro vid mer än 6 tillfällen i år. Jaha, vad ska jag säga då då? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är gravid och låg hemma och spydde vid några tillfällen i höstas? Ska aldrig hända igen? :confused: Chefen måste väl genomföra dessa samtal men känns ändå lite jobbigt att behöva sitta och förklara något som jag inte kan påverka..
Förstår dej,
behöver det rapporteras någonstans så det är därför ni/man behöver ha möte om det?
Orsaken och svaren till frånvaron känns ju tämligen uppenbar på alla frågor som kan komma ställas :angel:

Lite gnäll.

Men alltså? Borde de inte kunna räkna ut med arslet att det är pga graviditeten? Verkar aningen stelbent med möte..

Men alltså? Borde de inte kunna räkna ut med arslet att det är pga graviditeten? Verkar aningen stelbent med möte..
Håller med!

Min chef hade inte ens kallat till möte, hon hade nog bara kommit förbi och meddelat att hon rapporterade min mångna frånvaro med graviditet och så hade det varit punkt där.

Har nu berättat på jobbet att jag blir borta aaaningens längre än planerat :angel:

Ett par 'hade ju redan räknat ut det' och jag kan inte låta bli att undra hur man kan vara så säker. ?
En har spekulerat o tjatat o härjat sen sonen var en vecka gammal. Och var ju säkert därför stensäker på att det var så.
En annan sa 'att set syntes i ansiktet' :confused:

Jag har gått upp tre fyra kilo sen sonen föddes (som om man inte kan göra det ogravid),
jag har en sjumånaders i famnen (en till är inte min första tanke)
och älskar mitt jobb( vill alltså gärna tillbaka och jobbar gärna, vilket alla vet.)
Jag har inte pratat om syskon,
jag har hela tiden svarat på tjatet att det är lite väl tätt och syskon får vänta tills vi är redo.

Haha vi nekade också när folk frågade, sa att jag ville jobba ett tag emellan om vi ens skaffar fler. Vi planerade dock redan i januari 2015 att vi slutar med preventivmedel efter vår familjesemester i juni. Att vi blev gravida samma månad var inget vi räknade med :o

Ser i ansiktet?!? Jojo, det tror faktiskt inte jag. Jag satt t om på MVC för inskrivning när svägerskans väninna kom in, och hon misstänkte ingenting. Hon hade frågat svägerskan efter som sagt att vi inte skulle ha fler barn, inte än iaf :angel: Då befann jag mig ändå i en likblek period där kräkningar var ofta, och alla dofter gav illamående men ändå misstänkte de ingenting trots att det om något borde synas :o

Det är säkert olika om det går att se, men jag kan iaf säga att det synts på mig i ansiktet ganska tidigt (långt innan man sett magen). När några påpejkade det då trodde jag inte på det, men har sett på foton i efterhand att jag verkligen var rundare i ansiktet. Denna gång tycker jag själv att jag lagt märke till det, men det kan ju vara inbillning också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka