Vårföräldrar 2016 del 2

Mina bebisar har bytt läge i magen, har tyckt senaste veckan att magen blivit mindre och nu står den ut på sidorna.. Bakifrån ser det ut som magen sticker ut o den har minskat/stått stilla framåt.. Inte speciellt snyggt faktiskt ;) ser väldigt bred ut i alla kläder..

Idag är det dags för tvillingutbildning o ryggen strejkar.. Har sovit dåligt hela natten och känns som ryggen ska gå av. Typiskt, får hoppas att det rättar till sig innan vi ska dit, annars blir det långa 4,5 timmar :)

Spännande med tvillingkurs! Du kan väl återkomma med rapport sen, överväger att gå på den i Sthlm i januari. :)

Efter typ en månads förkylning ger inte nästäppan med sig.... Gissar att det är gravidtrubbel nu :up:
Direkt jag lägger mig- även om jag halvligger i soffan så svullnar allt igen. Jag vet att man inte ska använda nässpray så länge men tillslut på natten blir jag desperat eftersom jag inte kan andas och vet att en spray med den löser bekymret.
Provat nasonex som man tydligen kan använda längre men det funkar inte alls. Nån som vet vad man ska göra? Med vänlig hälsning, desperat och snarkande...
Jag blev förkyld tidigt förra graviditeten, ungefär i vecka 12 nånting.
Fick använda nasoferm/nasin fler gånger dagligen och ett par gånger under natten tills sonen var en vecka gammal. Kunde sen sluta bara sådär då jag plötsligt inte var täppt längre.
Andra nässprayer hjälpte inte öht och inte nasonex heller, kväljdes om jag blev för täppt. Hade inget val.
(Vid ett tillfälle så sa apotekaren det där vanliga 'du vet att man bara ska använda nässpray i Max tio dagar va?'
Nämnde aldrig att jag redan var inne på fjärde månaden:angel::p:cool:)

• Gilla
Reactions: Ray
Min BM avrådde från nasonex, varför vet jag dock inte. Jag blir också helt igentäppt på nätterna och tar Nezeril innan läggdags och oftast en gång mitt i natten.
Jag tror , bara tror, att det kanske kan vara för att det är kortison i.

Jag frågade när jag träffade en läkare om det där med nästäppa och graviditet och han sa att dom rekommenderade just nasonex till gravida med långtidsnästäppa.
Läkarna på den vc har även tidigare 'beordrat' mig ATT använda nässpray längre tiden normalt (om det behövs) då det är bättre än att jag får bihåleinflammation(vilken nästan alltid blir fallet annars).

Det är dock helt tvärtemot vad sköterskorna säger och rekommenderar som nästan blir arga om man nämner flerveckors nässprayanvändande :angel:

Putta till dom lite lätt, det gör jag ifall bebisen ligger tokigt :angel: :o
Det gör jag med, någon har fått för sig att det är jättebra att stretcha ut snett åt sidan så att hela magen blir skev och samtidigt sparka neråt. Drar jätteobehagligt och ont under revbenen när det händer och då måste jag puffa tillbaka bulan så att den hamnar mer i mitten igen. Någon måtta på bökandet får det minsann vara! ;)

Jag tror , bara tror, att det kanske kan vara för att det är kortison i.

Jag frågade när jag träffade en läkare om det där med nästäppa och graviditet och han sa att dom rekommenderade just nasonex till gravida med långtidsnästäppa.
Läkarna på den vc har även tidigare 'beordrat' mig ATT använda nässpray längre tiden normalt (om det behövs) då det är bättre än att jag får bihåleinflammation(vilken nästan alltid blir fallet annars).

Det är dock helt tvärtemot vad sköterskorna säger och rekommenderar som nästan blir arga om man nämner flerveckors nässprayanvändande :angel:
Konstigt att de ger olika råd beroende på vem man frågar. Frågan är ju om jag ska byta till nasonex istället då, eller fortsätta med barn-nezeril som BM rekommenderat... :confused:

Igår var vi med tvååringen för att hälsa på tomten. Han var helt lyrisk och skrek "totte, totte" hela tiden :love:

Men råkade se mig i en spegel i restaurangen som vi besökte och jäklar jag ser verkligen höggravid ut :o :eek: Ska på julbord med jobbet på onsdag så får väl höra flera kommentarer där eftersom jag inte varit på något APT sen innan sommaren :angel: Vecka 25, och trots att jag älskar sparkarna i magen så har jag tröttnat och hoppas verkligen så innerligt att de lägger kejsarsnittet ännu tidigare än 1 vecka innan. Det är tungt och jag är stor som ett hus, så vet inte riktigt hur det ska gå hela vägen till mitten av mars :crazy:

Kortet är taget vecka 25+0 (byter vecka på torsdagar)

b174236.jpg
Hej badboll! Förstår att det känns långt till mars om magen tänker växa i den takten. Men den är iaf väldigt fin!

Själv fick jag höra att jag "exploderat" av min engelska kollega i veckan som gick. Tycker själv inte det händer så jättemycket på mag-storleken även om vikten har börjat ta stora hopp uppåt det sista. Är väl på övriga kroppen det lägger sig... :crazy:

Vecka 28 och sista trimestern. Och min mage växer minsann inte bara framåt utan åt alla håll och kanter. Midjan är inverterad. :angel:
F1DD3F84-31A2-4A36-9116-BC73F4758ACF_zpsdcfdpcpd.jpg

Konstigt att de ger olika råd beroende på vem man frågar. Frågan är ju om jag ska byta till nasonex istället då, eller fortsätta med barn-nezeril som BM rekommenderat... :confused:
Byt till det som fungerar skulle jag säga.

Jag fick prova mig runt bland de flesta nässprayer innan jag hittade den som hjälpte.

Putta till dom lite lätt, det gör jag ifall bebisen ligger tokigt :angel: :o

Tvillingutbildning :confused: Vad innebär det?

Dom har tidigare lagt på tvären fast lite sittande.. Om du förstår hur jag menar, men nu ligger dom helt på tvären o jag tror inte jag kan putta bort dom ;) det gör ju inget.

Detta står på hemsidan på tvillingklubben :)

• vikten av att vara sjukskriven i tid
  • planering av föräldraledigheten
  • vaginal förlossning och kejsarsnitt
  • förtidigt födda barn
  • tvillingamning och matning
  • handfasta tips och svar på många frågor
Dom pratar bara om tvillingar och ledaren har själv erfarenhet av tvillingar :)

Nu måste jag få graviditetsgnälla lite här. Eller kanske är det mer att kroppen spökar än faktiska besvär. Jag är ju så himla bortskämd med att allt känns nästan som vanligt. Har t.ex. fortfarande mina vanliga jeans (även om de sitter tight).

Först något positivt. Jag verkar ha slutat vara kissnödig hela tiden, tänker att bönan har vänt sig och inte ligger med huvudet tryckt mot min urinblåsa längre. Så i helgen sov jag 9 - 10 timmar i ett streck båda nätterna. Var jätteslö hela dagarna och gjorde bara hälften av den nytta jag föresatt mig att göra, lördagen spenderades i soffan och söndagen blev det flera timmar på fika hos grannen.

I gårkväll blev jag jätteledsen och började böla när vi släckt lampan och skulle sova, och i morse grät jag i bilen på väg till jobbet. Grannen vi fikade hos i söndag. Deras "svåger" blev överkörd av en buss i slutet av sommaren/början på hösten. Vi pratade om det igår när vi var där, hur det gick till och hur deras dotter fått veta och reagerat. Och jag, som i vanliga fall inte tar åt mig av andra människors bekymmer, blev och är fortfarande jätteberörd. Jag är livrädd för att samma sak ska hända maken, och tänker på det massor sedan igår. Och blir jätteledsen. Helt galet känns det! Innan tycker jag inte direkt att jag haft ngr "gravidreaktioner" alls.

Blev lite mindre sömn i natt, typ 6,5 timme (men det borde jag klara efter helgens sovmarathon). Men i dag känner jag mig helt väck. Inte bara trött utan jag mår småilla och känner mig "yrslig" eller kanske till och med yr. Att stå och gå är värst, sitta vid datorn går bra men helst vill jag ligga eller sitta i en soffa och dega. Jag är dessutom väldigt varm och har nästan värmesvallningar emellanåt. Känns som om jag har akut järnbrist eller ngt sådant. Men förra veckan var jag superpigg hela veckan och kände att jag nog hade välfyllda järndepåer. Så det känns jätteskumt det här!

Men jag antar att allt är heeeeelt normalt! Hoppas bara det känns bättre imorgon!

Det är tungt och jag är stor som ett hus, så vet inte riktigt hur det ska gå hela vägen till mitten av mars :crazy:

b174236.jpg

Det är något jag också funderat på, tycker att det börjar bli jobbigt nu (svårt att böja sig mm) men i min app står det att bebis väger ca 450 gram.
Är i vecka 23 nu och tanken på att den ska upp till 3-4 kilo eller kanske mer innan den kommer ut är inte så lockande :nailbiting:.

För övrigt har bebisen en väldigt tydlig dygnsrytm, hen brukar sparka runt litegrann på morgonen när jag vaknat, sen är det lugnt till eftermiddagen då det börjar igen och slutligen brukar det vara ett sparkrejs vid 20-22 på kvällen.
Vore ju väldigt bra om det höll i sig :D

Har nu berättat på jobbet att jag blir borta aaaningens längre än planerat :angel:

Ett par 'hade ju redan räknat ut det' och jag kan inte låta bli att undra hur man kan vara så säker. ?
En har spekulerat o tjatat o härjat sen sonen var en vecka gammal. Och var ju säkert därför stensäker på att det var så.
En annan sa 'att set syntes i ansiktet' :confused:

Jag har gått upp tre fyra kilo sen sonen föddes (som om man inte kan göra det ogravid),
jag har en sjumånaders i famnen (en till är inte min första tanke)
och älskar mitt jobb( vill alltså gärna tillbaka och jobbar gärna, vilket alla vet.)
Jag har inte pratat om syskon,
jag har hela tiden svarat på tjatet att det är lite väl tätt och syskon får vänta tills vi är redo.
Jag har pokerface och har inga problem att neka till 'jaha är nästa på gång än då'.

Hur SER man på någon att hon är gravid om inte magen är uppenbar? Upplys mig :D

I morse var vi på RUL och fick se en helt normalutvecklad och frisk liten...flicka! :love:

Jag såg ut såhär ---> :confused::eek::confused: när BM sa det. Jag frågade lite försiktigt om det inte fanns en viss osäkerhet när det ser ut som en flicka, men hon tyckte bara "inte när det syns sådär tydligt". Maken har ju gått på mitt babbel om att det säkert är en kille, så han var lika förvirrad han. Men vi är glada, såklart. Och tjejnamn är vi överens om, medan vi var ganska osams om killnamnen, så det var ju praktiskt.;)

Fick BF flyttad till 4.e maj, men hittar inte listan. Om någon vänlig själv som hittar den kan dra fram den till aktuell sida i tråden så kan jag ändra mitt datum där. :)

Senast ändrad:
I morse var vi på RUL och fick se en helt normalutvecklad och frisk liten...flicka! :love:

Jag såg ut såhär ---> :confused::eek::confused: när BM sa det. Jag frågade lite försiktigt om det inte fanns en viss osäkerhet när det ser ut som en flicka, men hon tyckte bara "inte när det syns sådär tydligt". Maken har ju gått på mitt babbel om att det säkert är en kille, så han var lika förvirrad han. Men vi är glada, såklart. Och tjejnamn är vi överens om, medan vi var ganska osams om killnamnen, så det var ju praktiskt.;)

Fick BF flyttad till 4.e maj, men hittar inte listan. Om någon vänlig själv som hittar den kan dra fram den till aktuell sida i tråden så kan jag ändra mitt datum där. :)

Grattis till flickan! :bump: Har jag fel eller är det många beräknade flickor nu?

Grattis till flickan! :bump: Har jag fel eller är det många beräknade flickor nu?
Då borde min statistiskt vara en pojke. Som jag är övertygad om är en flicka. Men hittills har vi bara ett namn på vår "namnlista" (om man kan kalla den för det) och det är ett pojknamn. Så det underlättar ju i så fall :-) . Har RUL senare i veckan :-) .

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 8:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet, flicka
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 26:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet, pojke

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet

Härligt med RUL! Hade ni bett om att få veta kön?

Vi har ju inte tagit reda på kön men alla i min bekantskap säger att de är övertygade om att det är en flicka. Själv blir jag nästan irriterad för vill inte vara inställd på något kön alls utan vill vara helt öppen tills vi vet med säkerhet när knytt är ute ur magen. Vi tyckte ju dock att vi såg en snopp, men det skulle likväl kunna var något helt annat vi tittade på... ;)

Vad skönt att allt var bra med bebis! :love:

Men alltså, du kan ju inte ha en flicka i magen när både du och jag varit stensäkra på att vi ska få pojkar! Tänk om min också är en tjej :eek: jag måste verkligen börja lära mig sluta säga "han" om kiddot hela tiden :laugh:

Jag fick faktiskt inte mitt datum flyttat, bm sa att 3 maj lät alldeles utmärkt. Jag hoppas dock på den 4e så det blir en liten star wars-unge :angel:

Har nu berättat på jobbet att jag blir borta aaaningens längre än planerat :angel:

Ett par 'hade ju redan räknat ut det' och jag kan inte låta bli att undra hur man kan vara så säker. ?
En har spekulerat o tjatat o härjat sen sonen var en vecka gammal. Och var ju säkert därför stensäker på att det var så.
En annan sa 'att set syntes i ansiktet' :confused:

Jag har gått upp tre fyra kilo sen sonen föddes (som om man inte kan göra det ogravid),
jag har en sjumånaders i famnen (en till är inte min första tanke)
och älskar mitt jobb( vill alltså gärna tillbaka och jobbar gärna, vilket alla vet.)
Jag har inte pratat om syskon,
jag har hela tiden svarat på tjatet att det är lite väl tätt och syskon får vänta tills vi är redo.
Jag har pokerface och har inga problem att neka till 'jaha är nästa på gång än då'.

Hur SER man på någon att hon är gravid om inte magen är uppenbar? Upplys mig :D
När planerar du att börja jobba? Ska barnens pappa (antar att de är samma :o) vara ledig nåt?

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 8:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet, flicka
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 26:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet, pojke

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 4:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet, flicka
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka